شرکت مختلط سهامی
نوشته شده توسط : vakiel

آیا با شرکت مختلط سهامی آشنایی دارید؟ قانون تجارت ایران شرکت‌های تجارتی را به 7 نوع تقسیم می‌نماید. طبق همین قانون این 7 نوع شرکت تجاری جهت انجام امور تجاری و کسب سود و تقسیم آن میان شرکا تشکیل می‌شوند. 7 نوع شرکت معرفی شده در قانون تجارت عبارت‌ از شرکت‌های سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی، شرکت تعاونی تولید و مصرف می‌باشند. در ادامه این مطلب به معرفی شرکت مختلط سهامی که یکی از انواع هفت‌گانه شرکت‌های تجارتی می‌باشد خواهیم پرداخت. برای انجام امور مربوطه می‌توانید از خدمات وکیل کار استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط سهامی چیست ؟

برخی از شرکت‌های تجاری وجود دارند که در آن‌ها دو نوع شراکت یا بیشتر موجود است. به عنوان مثال شراکت شرکای ضامن یا با مسئولیت محدود و یا سهامی در این شرکت وجود دارد. این‌گونه شرکت‌ها را شرکت مختلط می‌نامند. در شرکت‌های مختلط شرکا با توجه به نوع شراکتی که دارند دارای مسئولیت متفاوتی در قبال قروض شرکت می‌باشند. شرکت‌های مختلط نیز خود به دو نوع تقسیم می‌شود. این دو نوع شامل شرکت‌های مختلط‌سهامی و شرکت‌های مختلط غیرسهامی می‌شود.

شرکت‌های مختلط‌سهامی از ترکیب و شریک شدن شرکای شرکت‌های تضامنی و سهامی تشکیل می‌شود. در این شرکت‌ها برخی از شرکا ضامن و برخی دیگر از شرکا سهامدار می‌باشند. شرکای ضامن به شرکایی گفته می‌شود که سرمایه آن‌ها به صورت سهام نباشد. بلکه به صورت سهم‌الشرکه در نظر گرفته می‌شود. این شرکا به عنوان ضامن در بدهی‌های شرکت مسئول هستند. به عبارتی می‌توان گفت شرکای ضامن مسئول در پرداخت بدهی‌های مازاد سرمایه خود نیز هستند. اما شرکای سهامی به شرکایی گفته می‌شود که سرمایه اهدایی آن‌ها به شرکت به صورت سهام تقسیم بندی شده است. هر کدام از سهم‌ها نیز دارای ارزش یکسان هستند. سهامداران برخلاف شرکای ضامن تنها به میزان سرمایه اسمی سهام خود در قبال قروض و بدهی‌های شرکت مسئولیت خواهند داشت. برای انجام امور ثبت شرکت کلیک کنید.

تعریف شرکت مختلط سهامی در قانون تجارت

قانون تجارت ایران در ماده 162 باب سوم یعنی بخش شرکت‌های تجارتی، اقدام به ارائه تعریف از شرکت‌مختلط‌سهامی نموده است. در تعریف قانونی از شرکت‌های مختلط سهامی آمده است که: « شرکت مختلط سهامی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی بین عده شرکا سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می‌شود.
شرکا سهامی کسانی هستند که سرمایه آن‌ها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی‌القیمه در آمده و مسئولیت آن‌ها تا میزان همان سرمایه است که در شرکت دارند.

‌شریک ضامن کسی است که سرمایه او به صورت سهام در نیامده و مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. در صورت تعدد شریک ضامن مسئولیت آن‌ها در مقابل طلبکاران و روابط آن‌ها با یکدیگر تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود.»

یک نکته مهم قانونی در مورد شرکت‌های مختلط سهامی این است که در ثبت‌نام شرکت باید عبارت شرکت مختلط و یا نام یکی از شرکای ضامن در نام شرکت قید شود. ماده 163 قانون تجارت در این مورد بیان داشته که: « در اسم شرکت باید عبارت (‌شرکت مختلط) و لااقل اسم یکی از شرکا ضامن قید شود.»

برای آشنایی بیشتر با سایر انواع شرکت ها کلیک کنید.

نحوه مدیریت شرکت مختلط سهامی به چه صورت است ؟

با وجود این که شرکت‌های مختلط سهامی دارای مجمع عمومی می‌باشند اما نکته قابل توجه این است که این مجمع حق انتخاب مدیران شرکت را ندارد. مدیریت کردن شرکت‌های مختلط سهامی صرفا بر عهده شریک یا شرکای ضامن می‌باشد. علت منحصر بودن مدیریت شرکت به شرکای ضامن این است که این شرکا مسئول تعهدات اضافه بر سرمایه هستند بنابراین قاعدتاً نسبت به اداره شرکت و حفظ سرمایه دلسوزتر هستند. و از این جهت که شرکای ضامن مسئولیت ضمانتی دارند در عمل در اداره شرکت احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند.

از طرفی باید توجه نمود که معمولا شرکت‌های مختلط سهامی زمانی ایجاد می‌شوند که یک تاجر برای ادامه تجارت و حیات شرکت خود نیازمند سرمایه باشد. در چنین شرایطی است که تاجر برای رفع نیاز خود به سرمایه مالی سهامی منتشر می‌نماید تا افراد با خرید سهام در منافع شرکت شریک شوند و مسئولیت آن‌ها تنها تا اندازه سهام خودشان باشد. با توجه به این توضیحات تاجران یا شرکای ضامن حاضر نخواهند بود که مدیریت امور تجاری شرکت را که اکنون با فروش سهام به صورت مختلط سهامی درآمده به دست سهامداران بسپارند. چرا که سهامداران مسئولیت چندانی ندارند اما در مقابل آن‌ها، شرکای ضامن هستند که ضامن تمام بدهی شرکت خواهند بود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سؤالات متداول

شرکت مختلط سهامی چه شرکتی است ؟

شرکت‌های مختلط سهامی از ترکیب و شریک شدن شرکای شرکت‌های تضامنی و سهامی تشکیل می‌شود. در این شرکت‌ها برخی از شرکا ضامن و برخی دیگر از شرکا سهامدار می‌باشند.

مدیریت شرکت‌های مختلط سهامی برعهده کیست ؟

با وجود این که شرکت‌های مختلط سهامی دارای مجمع عمومی می‌باشند اما نکته قابل توجه این است که این مجمع حق انتخاب مدیران شرکت را ندارد. مدیریت کردن شرکت‌های مختلط سهامی صرفا بر عهده شریک یا شرکای ضامن می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: شرکت مختلط سهامی





:: برچسب‌ها: شرکت مختلط سهامی ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: