ترخیص کالا چیست
نوشته شده توسط : vakiel

ترخیص کالا از گمرک فرآیندی است که طی آن می‌توان با انجام عملیاتی کالاهایی را به کشور وارد ساخت. این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که کالاهای اظهارشده به گمرک را برای واردکننده‌ی آن یا برای صادرکننده‌ی کالا آزاد می‌سازند. این فرایند معمولاً توسط شرکت ترخیص‌کالا یا ترخیص‌کار گمرک انجام می‌گیرد. در ادامه مقاله به توضیح فرآیند ترخیص کالا می‌پردازیم. برای دریافت خدمات در این زمینه می‌توانید از کمک‌های وکیل کار استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ترخیص کالا چیست

ترخیص کالا چیست ؟

عمل ترخیص‌کالا از گمرک در تجارت و در امر صادرات و واردات بسیار اهمیت دارد. ترخیص‌کالا یک فرآیند است که طی این فرآیند صاحب کالا یا نماینده‌ی وی بر اساس قوانین ترخیص، اعمالی جهت صادرات کالا یا واردات کالا انجام می‌دهند. قوانین زیادی برای ترخیص‌کالا وجود دارد که اداره گمرک کشور این قوانین را تعیین می‌نماید. عمل ترخیص‌کالا نیز باید در چهارچوب این قوانین انجام گیرد در غیر این صورت مجازات و جریمه‌های سنگین به دنبال دارد. در نهایت طبق این قوانین و با انجام تشریفات قانونی کالا از گمرک خارج می‌گردد. طی انجام فرآیند ترخیص کالا اقداماتی نظیر آماده سازی و ثبت مدارک و اسناد، پرداخت هزینه و ثبت پرداختی‌ها و.. انجام می‌گیرد.

ترخیص کالا از گمرک چگونه انجام می‌شود ؟

کالاها به وسیله باربری به گمرک فرستاده می‌شوند. این کالا‌ها را در گمرک به قسمت انباری می‌برند. فروشنده اسناد و مدارک کالا را ارسال می‌نماید و خریدار این اسناد و قبض ترخیص کالا را دریافت می‌کند. به وسیله‌ی قبض ترخیص، خریدار امکان خارج کردن کالا از گمرک را فراهم خواهد کرد. البته پیش از این که صاحب کالا در گمرک حضور پیدا کند یک سری تشریفات توسط ترخیص‌کار انجام می‌شود. بعد از این که اطلاعات لازم در سامانه اینترنتی گمرک ثبت شد، ترخیص‌کار با داشتن اسناد و وکالت‌نامه قانونی در گمرک حاضر شده و تشریفات قانونی را انجام می‌دهد. تشریفات قانونی گمرکی با توجه به کالاهای مختلف و اهداف کالا‌ها متفاوت خواهد بود.

اگر هنوز کارت بازرگانی ندارید، برای دریافت کارت بازرگانی خود کلیک کنید.

ترخیص‌کار و وظیفه او

یکی از اشخاصی است که در گمرک حضور می‌یابد ترخیص‌کار است. ترخیص‌کار با صاحب کالا قراردادی می‌بندد و طبق آن در گمرک حضور یافته و تشریفات لازم برای ترخیص‌کالا انجام می‌دهد. بنابراین وظیفه اصلی ترخیص‌کار خارج کردن کالا از گمرک است تا آن را به مقصدی که صاحب کالا اعلام کرده برساند.

انتخاب ترخیص‌کار برای ترخیص‌کالا از گمرک هم موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود و ترخیص‎‌کالا با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. البته مالک کالا باید توجه داشته باشد که ترخیص‌کار تجربه کافی و سطح علمی مناسبی برای انجام امور ترخیص کالا داشته باشد. زیرا دز صورتی که ترخیص‌کار تجربه و علم کافی نداشته باشد، صاحب کالا هزینه زیادی را متحمل خواهد شد.

نقش مهم ترخیص‌کار در ترخیص کالا

یک از کارهای ترخیص‌کار که جهت کاهش زمان و هزینه استخدام می‌شود، آماده سازی و ثبت مجوز‌های لازم برای ترخیص کالاست. که این امر با هماهنگی با صاحب کالا و پیش از ورود کالا به گمرک انجام می‌گیرد. از مهم‌ترین مجوز‌ها می‌توان به مجوزی اشاره کرد که برای ثبت سفارش واردات کالا گرفته می‌شود. در قانون صراحتاً اعلام شده که پیش از آن که مجوز ثبت سفارش را دریافت نمایند نمی‌توان کالاها را وارد کشور کرد. بر این اساس شخص واردکننده بدون دریافت این مجوز از مراکز مربوطه نمی‌تواند کالا را از گمرک ترخیص و یا کالایی به کشور وارد نماید.

یک ترخیص‌کار با تجربه علاوه بر آماده سازی و ثبت مجوز برای ثبت سفارش، می‌تواند مجوز‌های جانبی دیگر را نیز محیا سازد. انجام ترخیص‌کالا مجوز‌های جانبی بر اساس نوع کالا‌ها نیز نیازمند است. مثلاً ممکن است برخی از کالا‌های خاص نیازمند دریافت مجوز از سازمانی خاص باشد. لذا در صورتی که ترخیص‌کار با تجربه باشد می‌تواند بر اساس نوع کالا تشخیص دهد به چه مجوزهایی نیاز دارد. در نهایت موجب می‌شود کالا در مدت زمان کوتاه‌تری و با صرف هزینه کمتری ترخیص شود.

هزینه ترخیص کالا

هزینه ترخیص‌کالا از گمرک شامل مبالغی نظیر هزینه‌های تخلیه بار، بارگیری، انبارداری، باربری، کارشناسی و تست استاندارد و… می‌شود. نرخ هزینه تمامی این بخش‌ها به صورت قانونی تصویب می‌شود و مقطوع است. به غیر از هزینه‌هایی که با تعرفه بندی گمرک باید پرداخت شود هزینه‌های دیگری نیز وجود دارد. برخی هزینه‌ها ممکن است توسط سازمان یا افرادی که دارای مسئولیت هستند و در حیطه ترخیص کالا اقداماتی انجام می‌دهند دریافت گردد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

ترخیص کالا چیست ؟

ترخیص‌کالا فرآیندی است که طی آن صاحب کالا یا نماینده‌ی وی بر اساس قوانین ترخیص، اعمالی جهت صادرات کالا یا واردات کالا انجام می‌دهند.

ترخیص‌کار کیست ؟

ترخیص‌کار با صاحب کالا قراردادی می‌بندد و طبق آن در گمرک حضور یافته و تشریفات لازم برای ترخیص کالا انجام می‌دهد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ترخیص کالا چیست





:: برچسب‌ها: ترخیص کالا چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: