ارثیه فرزند فوت شده
نوشته شده توسط : vakiel

سهم ارثیه فرزند فوت شده و یا ارث از فرزند فوت شده به سایر اعضای خانواده از جمله موضوعاتی است که قانون در مورد آن پیش بینی هایی در نظر گرفته است. هنگام تقسیم ارث سهم هر یک از وراث بر اساس نسبت آن‌ها با متوفی مشخص می‌شود. قانون برای مشخص کردن ترتیب تقسیم ارث بستگان متوفی را طبقه بندی کرده است. فرزندان به عنوان افراد در طبقه اول همواره بیشترین سهم از ارث را خواهند داشت. اما اگر فرزندی پیش از پدر یا مادر خود فوت کند تکلیف ارثیه او چه خواهد شد؟ و یا بر عکس اموال فرزند فوت شده به چه کسانی خواهد رسید؟ در ادامه مقاله به توضیح مختصر ارث فرزند فوت شده می‌پردازیم. برای اطلاع از نحوه انحصار وراثت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه انحصار وراثت می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ارثیه فرزند فوت شده

ارثیه فرزند فوت شده

بر اساس قانون مدنی اگر فرزندی پیش از پدر یا مادر خود فوت کند از آن‌ها ارثی نخواهد برد. این موضوع کاملاً طبیعی است که انسان مرده از انسان زنده ارث نبرد. بنابراین قانون نیز شرط وراثت را حیات وارث در زمان فوت مورث قرار داده است. این شرط علاوه بر فرزندان مورث بلکه برای تمامی وراث و خویشاوندان صادق است.

در اینجا پرسشی به وجود می‌آید که آیا فرزندان فرزند فوت شده با وجود فوت والدشان از پدربزرگ یا مادربزرگ خود ارث می‌برند؟ باید گفت اگر پدربزرگ یا مادربزرگ اولاد دیگه‎ای نداشته باشند ارثیه به نوه‌ها می‌رسد. اما اگر فرزندان دیگری هم داشته باشند به فرزندان فرزند فوت شده ارث نمی‌رسد. بلکه طبق قانون پدر و مادری که فرزندشان فوت شده با وجود داشتن نوه بازهم از فرزند فوت شده ارث نیز خواهند برد.

با وجود اینکه در قانون فرزندان فرزند فوت شده در ارث پدربزرگ یا مادربزرگ‌شان حقی ندارند اما در شرع هم به این مسئله اشاره شده که طبق تعالیم دینی و اخلاقی بهتر است جد و جده سهمی از میراث خود را برای نوه‌های خود از فرزند فوت شده در نظر بگیرند.

قانون مدنی در ماده 910 آورده است: «هرگاه میت اولاد داشته باشد اگرچه یک نفر، اولاد اولاد او ارث نمی‌برند.» یعنی اگر متوفی فرزند داشته باشد حتی اگر یک فرزند هم باشد بازهم به نوه‌ها ارث نمی‌رسد. از این ماده قانونی درمیابیم که اگر تمام فرزندان متوفی پیش از مرگ او فوت کرده باشند نوه به عنوان وارث طبقه اول شناخته می‌شود و ارث می‌برد. برای آگاهی بیشتر به مقاله طبقات ارث مراجعه کنید.

تقسیم ارثیه بین نوه ها از فرزند فوت شده

نحوه تقسیم ارثیه میان نوه ها از فرزند فوت شده در ماده 911 قانون مدنی به این شکل آمده است: «هرگاه میت اولادی بلا واسطه نداشته باشد اولاد اولاد او قائم مقام اولاد بوده و بدین طریق جزو وارث طبقه اول محسوب و با هر یک ‌از ابوین که زنده باشد ارث می‌برد.
‌تقسیم ارث بین اولاد اولاد برحسب نسل به عمل می‌آید یعنی هر نسل حصه کسی را می‌برد که به توسط او به میت می‌رسد بنابراین اولاد پسر دو برابر ‌اولاد دختر می‌برند. در تقسیم بین افراد یک نسل پسر دو برابر دختر می‌برد.»

بنابراین نوه‌های پسری سهم‌الارث پدرشان را دریافت می‌کنند و نوه‌های دختری سهم‌الارث مادرشان را دریافت می‌کنند. که در حالت طبیعی پسر نسبت به دختر دو برابر ارث می‌برد لذا نوه‌های پسری دو برابر نوه‌های دختری ارث خواهند برد.

باید توجه کرد اگر نوه‌های پسری یک دختر و یک پسر باشند میان این دو تفاوتی در تقسیم ارث وجود ندارد و قاعده‌ی دو به یک برای این‌ها اعمال نمی‌شود.

ارث بردن پدر و مادر از فرزند فوت شده

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد پدر و مادر اگر در زمان فوت فرزندشان در قید حیات باشند از فرزند فوت شده ارث خواهند برد. نحوه و تقسیم ارث فرزند فوت شده میان پدر و مادر به عواملی دیگری نظیر وجود همسر یا وجود فرزندان فرزند بستگی دارد. در حالتی که متوفی مجرد بوده و تنها یکی از والدین او زنده باشد – تفاوتی نمی‌کند پدر یا مادر –  تمام ارث فرزند فوت شده به والد می‌رسد.

حال اگر پدر و مادرش هر دو زنده باشند، مادر یک سوم و پدر دو سوم از ماترک فرزند فوت شده را به ارث می‌برند. اما با فرض متاهل بودن و صاحب فرزند بودن شخص متوفی نسبت‌های تقسیم ارث متفاوت خواهد شد. در صورت وجود فرزندان، سهم هر یک از پدر و مادر متوفی یک ششم از ماترک فرزند فوت شده‌شان خواهد بود. سهم‌الارث زوج یا زوجه با توجه به وجود یا نبود فرزند و سهم‌الارث فرزندان نیز با توجه به دختر یا پسر بودن متفاوت است. برای آشنایی با نحوه تقسیم ارث مرد بدون فرزند کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سؤالات متداول

آیا فرزند فوت شده از پدر و مادرش ارث می‌برد ؟

بر اساس قانون مدنی اگر فرزندی پیش از پدر یا مادر خود فوت کند از آن‌ها ارثی نخواهد برد. این موضوع کاملاً طبیعی است که انسان مرده از انسان زنده ارث نبرد.

آیا فرزندان فرزند فوت شده از پدربزرگ خود ارث می‌برند ؟

فرزندان فرزند فوت شده در ارث پدربزرگ حقی ندارند. مگر آنکه پدربزرگ فرزندان دیگری نداشته باشد در این صورت نوه به عنوان وارث طبقه اول شناخته می‌شود و ارث می‌برد.

ارث بردن پدر و مادر از فرزند فوت شده‌شان به چه صورت است ؟

اگر متوفی فرزند نداشته باشد اما پدر و مادرش در قید حیات باشند پدر دو سوم و مادر یک سوم ارث می‌برد. اما اگر متوفی فرزند داشته باشد و پدر و مادرش نیز در قید حیات باشند سهم هر یک از آن‌ها یک ششم است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ارثیه فرزند فوت شده





:: برچسب‌ها: ارثیه فرزند فوت شده ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: