فوت مالک سرقفلی
نوشته شده توسط : vakiel

آیا از قوانین مربوط به فوت مالک سرقفلی اطلاع دارید؟ سرقفلی یک اصطلاح تجاری و اقتصادی است. در توضیح سرقفلی می‌توان گفت مبلغی است که مستأجر در ابتدای انعقاد قرارداد اجاره به موجر می‌دهد که توسط این مبلغ مستأجر می‌تواند امتیازاتی را به دست آورد. البته ممکن است بدون پرداخت مبلغی از جانب مستأجر و تنها به صورت شروط ضمن عقد اجاره این امتیازات به مستأجر داده شود. حال در این شرایط اگر مستأجر قصد کند از این امتیازات اسقاط کند موجر باید هزینه سرقفلی را به مستأجر بدهد. در ادامه این مقاله به این مسئله می‌پردازیم که با فوت مالک سرقفلی چه اتفاقی برای امتیاز سرقفلی می‌افتد. در صورتی که در این زمینه دچار مشکلاتی هستید می‌توانید از خدمات وکیل کار استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: فوت مالک سرقفلی

فوت مالک سرقفلی

سرقفلی در واقع به نوعی اجاره منافع یک مغازه یا یک ملک تجاری است. نکته قابل توجه این است که سرقفلی مانند سایر اموال منقول و غیرمنقول شخص فوت شده دارای ارزش مالی است. بنابراین در اثر فوت مالک سرقفلی، این امتیاز مانند اموال دیگر به وارثان متوفی می‌رسد.

حال ممکن است سرقفلی منافع مغازه باشد و یا مبلغی باشد که مستأجر در ابتدای عقد قرارداد پرداخت کرده یا مبلغی که توسط موجر بعداً به مستأجر پرداخت می‌گردد. در تمامی این حالات ورثه به‌عنوان جانشین متوفی خواهند بود و امتیاز مالکیت سرقفلی را ارث خواهند برد. در صورت وجود تعدد ورثه با درخواست انحصار وراثت سهم هر یک از آن‌ها از سرقفلی مشخص می‌گردد و سرقفلی وارد دارایی وراث می‌شود. برای آشنایی بیشتر با حق سرقفلی کلیک کنید.

انحصار وراثت پس از فوت مالک سرقفلی

انحصار وراثت به طور کلی به معنی تعیین تعداد وراث و سهم هر یک از آن‌ها از اموال و ماترک متوفی می‌باشد. جهت انجام مراحل انحصار وراثت، وراث از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف اقدام می‌نمایند. در واقع وراث از دادگاه یا شورای حل اختلاف تقاضا می‌نمایند که تعداد ورثه و سهم هر یک از آن‌ها از ماترک متوفی را مشخص نمایند.

بنابراین همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم سرقفلی نیز جزء اموال متوفی محسوب می‌شود. لذا سرقفلی مانند سایر اموال منقول و غیرمنقول متوفی به وراث ارث می‌رسد. بنابراین سرقفلی نیز هنگام انحصار وراثت در لیست اموال متوفی قرار می‌گیرد تا توسط دادگاه یا شورای حل اختلاف بررسی گردد و مانند سایر اموال برای هر یک از وراث سهمی از سرقفلی در نظر گرفته می‌شود.

وراث و سرقفلی مشاع

بعد از فوت مالک سرقفلی وراث سرقفلی را به ارث می‌برند. طبیعتاً اگر وارث تنها یک نفر باشد تمام حقوق و امتیازات سرقفلی به او می‌رسد. این وارث تنها مالک سرقفلی می‌شود؛ اما اگر تعدد ورثه وجود داشته باشد هر یک از آن‌ها از سرقفلی سهم دارند. بنابراین مالکیت سرقفلی دیگر به صورت مشترک خواهد بود. یعنی همه وراث به صورت مشاع مالک سرقفلی هستند. گاهی ممکن است برخی از ورثه تمایلی به ادامه این مالکیت مشاع بر سرقفلی را نداشته باشند. همچنین ممکن است وراث به عنوان مالکین مشرکت در اداره سرقفلی و یا نحوه استفاده از سرقفلی در میان خود به توافق نرسند. در چنین شرایطی وراث می‌توانند به دادگاه مراجعه کرده و از دادگاه تقاضای انتقال سرقفلی را نمایند.

حق سرقفلی، انتقال به غیر و انتقال به وراث

انتقال سرقفلی به دیگران باید با توجه به شرایط ذکر شده در قرارداد اجاره انجام گیرد. گاهی ممکن است در قرارداد اجاره سرقفلی شرط عدم انتقال حق سرقفلی به غیر ذکر شود. یعنی طبق این شرط مالک سرقفلی یا وارث وی نمی‌توانند حق سرقفلی را تا زمانی که در اجاره مستأجر است به شخص دیگری منتقل نمایند.

البته نکته مهم این است که هر یک از ورثه می‌توانند سهم خود از سرقفلی را به دیگر وراث منتقل کنند. حتی اگر در اجاره سرقفلی شرط عدم انتقال سرقفلی ذکر شده باشد باز هم مانع از این انتقال نمی‌شود. زیرا انتقال سهم سرقفلی به سایر وراث به عنوان انتقال به غیر محسوب نمی‌شود. این امر در تمامی دادگاه‌ها پذیرفته شده است.

تفاوت ارث سرقفلی با حق کسب و پیشه

سرقفلی با حق کسب و پیشه بسیار متفاوت است. حق کسب و پیشه یک نهاد حقوقی است. قانون در زمینه حق کسب و پیشه مالک را مجبور به تمدید قرارداد اجاره می‌نمود. در واقع تمدید اجاره در حق کسب و پیشه یک قرارداد اجباری بود. ولی سرقفلی برخلاف حق کسب و پیشه اجباری و تحمیلی نیست. اجاره سرقفلی نوعی اجاره با شرایط خاص به حساب می‌آید. در سرقفلی برای مستأجر امتیازاتی نظیر تمدید اجاره در سال‌های بعد و مواردی از این دست در نظر گرفته می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

در صورت فوت مالک سرقفلی چه اتفاقی می‌افتد ؟

سرقفلی مانند سایر اموال منقول و غیرمنقول متوفی دارای ارزش مالی است، بنابراین در اثر فوت مالک سرقفلی مانند اموال دیگر به وارثان متوفی می‌رسد.

سهم هر یک از وراث از سرقفلی چگونه تعیین می‌شود ؟

سرقفلی هنگام انحصار وراثت در لیست اموال متوفی قرار می‌گیرد و توسط دادگاه یا شورای حل اختلاف بررسی می‌شود تا برای هر یک از وراث سهمی از سرقفلی در نظر گرفته می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: فوت مالک سرقفلی





:: برچسب‌ها: فوت مالک سرقفلی ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: