تغییر مدیر عامل شرکت
نوشته شده توسط : vakiel

انتخاب و تغییر دادن مدیر عامل یکی از موضوعات مهم در شرکت‌های تجاری است. پس از تشکیل شرکت‌های تجاری همواره ممکن است اعضای هیئت‌مدیره و شرکا تصمیم به تغییر مدیرعامل بگیرند. لذا کسانی که قصد راه‌اندازی یک شرکت را دارند باید در این زمینه اطلاعات کافی کسب نمایند. اعضای هیئت‌مدیره برای تغییر مدیرعامل باید یک جلسه مجمع عمومی عادی یا فوق‌العاده برگزار کنند. در این مجمع اعضا به رسیدگی در مورد مدیرعامل و برکناری وی می‌پردازند. در ادامه این مقاله موضوع تغییر مدیرعامل شرکت را به صورت خلاصه بررسی می‌کنیم. برای تسریع روند تغییرات می‌توانید از خدمات وکیل کار استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تغییر مدیر عامل شرکت

انتخاب مدیر عامل شرکت

پس از آنکه با تهیه سرمایه لازم شرکت تجاری تشکیل شد، اولین گام برای شروع فعالیت شرکت تعیین هیئت‌مدیره آن است. همان‌طور که مشخص است وظیفه هیئت‌مدیره اداره شرکت و حل مسائل مربوط به شرکت است. یکی از وظایف هیئت‌مدیره انتخاب و تغییر مدیر عامل است. مدیرعامل یک شرکت یا از میان اعضای هیئت‌مدیره یا از میان شرکا و یا فردی غیر از شرکا و خارج از شرکت انتخاب می‌شود.

مدیرعامل منتخب اعضای هیئت‌مدیره در واقع نماینده اعضا برای اداره امور شرکت است. البته هیئت‌مدیره می‌تواند محدوده اختیارات مدیرعامل را نیز مشخص نمایند. بنابراین مدیرعامل در محدوده اختیاراتی که به وی واگذار شده به عنوان نماینده اعضا و شرکت شناخته می‌شود. یعنی مدیرعامل از طرف تمام اعضای هیئت‌مدیره حق امضا دارد.

تغییر مدیر عامل شرکت

برای تغییر مدیر عامل باید جلسه مجمع عمومی برگزار گردد. جهت برگزاری این جلسه حداقل نصف اعضای هیئت‌مدیره باید در جلسه حضور یابند. غالباً تصمیم گیری‌ها در این جلسات با اکثریت آرا انجام می‌شود. اما در حالتی که بند یا قانون خاصی در اساسنامه شرکت مطرح شده باشد ممکن است نظر و رای برخی از افراد تأثیر بیشتری داشته باشد. پس از تشکیل جلسه مجمع عمومی، اعضای هیئت‌مدیره باید جهت تغییر مدیر عامل شرکت اقدام به تنظیم یک صورت‌جلسه نمایند. این صورت‌جلسه تنظیم شده باید توسط اعضای حاضر در مجلس به تصویب برسد تا بتوان آن را اجرا نمود.

هرگونه تغییری که در شرکت‌های تجاری ثبت شده به وجود بیاید باید بلافاصله به اطلاع اداره ثبت رسانده شود. اعضای هیئت‌مدیره باید با ارائه صورت‌جلسه تنظیم شده و مدارکی نظیر مدارک هویتی اعضای شرکت به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه نمایند. با ارائه مدارک لازم و طی شدن روند اداری تغییر مدیرعامل شرکت رسمی و ثبت می‌شود. همچنین اعضای شرکت آخرین تغییراتی که در شرکت به وجود آمده را به وسیله آگهی دریافت شده از اداره ثبت شرکت‌ها، در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار منتشر نماید. برای انجام امور سامانه ثبت شرکت ها کلیک کنید.

در برخی موارد ممکن است این موضوع مطرح شود که رئیس هیئت‌مدیره در جایگاه مدیرعامل شرکت نیز خدمت کند. در این صورت طبق قانون این موضوع باید به صورت فوق‌العاده در مجمع عمومی عادی اعلام شود و با اکثریت آرا رأی بیاورد. مقصود از اکثریت آرا، سه چهارم رأی افراد حاضر در مجمع است که به این موضوع رأی مثبت داده باشند.

ماده 124 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت

لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت که مصوب 24/12/1347 می‌باشد در ماده 124 خود آورده است:«هیئت‌مدیره باید اقلاً یک نفر شخص حقیقی را به مدیریت عامل شرکت برگزیند و حدود اختیارات و مدت تصدی و حق‌الزحمه او را تعیین کند، در صورتی که مدیرعامل عضو هیئت‌مدیره باشد دوره مدیریت عامل او از مدت عضویت او در هیئت‌مدیره بیشتر نخواهد بود. مدیرعامل شرکت نمی‌تواند در عین حال رئیس هیئت‌مدیره همان شرکت باشد مگر با تصویب سه چهارم آراء حاضر در مجمع عمومی.
‌تبصره – هیئت‌مدیره در هر موقع می‌تواند مدیرعامل را عزل نماید»

نکات مهم در زمینه تغییر مدیر عامل

لازم است که صورت‌جلسه بر روی برگه‌ی دارای سربرگ و لوگوی شرکت تنظیم گردد. صورت‌جلسه تنظیم شده جهت تغییر مدیرعامل باید توسط اعضای هیئت‌مدیره امضا شود. همچنین این صورت‌جلسه‌ی باید به امضای شخصی که به عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب شده نیز برسد. طبق مقررات حقوق تجارت لازم است نام افراد حاضر در جلسه مجمع و نمونه‌ای از دعوت‌نامه و تشریفات دعوت اعضا به مجمع در صورت‌جلسه نگارش شود.

پس از تشکیل مجمع عمومی برای تغییر مدیرعامل و تنظیم صورت‌جلسه، اعضای شرکت تا سه روز فرصت دارند که صورت‌جلسه را به اداره ثبت شرکت‌ها به صورت پست ارسال نمایند. همچنین در ادامه باید بارکد پستی محموله را در سامانه اداره ثبت وارد شود تا روند اداری ثبت تغییر مدیر‌عامل طی گردد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

انتخاب و تغییر مدیرعامل به عهده کیست و چگونه انجام می‌شود ؟

انتخاب و تغییر مدیر‌عامل بر عهده هیئت‌مدیره شرکت است که با برگزاری جلسه مجمع عمومی تصمیم گیری می‌کنند.

آیا رئیس هیئت‌مدیره می‌تواند در سمت مدیرعامل شرکت قرار بگیرد ؟

بله به شرط آن‌که سه چهارم اعضای حاضر در مجمع عمومی به مدیرعامل بودی وی رأی مثبت دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: تغییر مدیر عامل شرکت





:: برچسب‌ها: تغییر مدیر عامل شرکت ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: