دعوا در محل کسب
نوشته شده توسط : vakiel

آیا از قوانین مربوط به مجازات و دعوا در محل کسب اطلاع دارید؟ هنگامی که عده‌ای از افراد با اخلاقیات و تجارب و پیشینه مختلف گرد هم می‌آیند همواره امکان بروز اختلاف و درگیری وجود دارد. البته وجود نظرات و عقاید متفاوت طبیعی است و گاهی بروز عقاید متفاوت بسیار مفید نیز می‌باشد. اما درگیری بر سر اختلاف نظر‌ها ممکن است خطرناک و آسیب رسان باشد. یکی از مکان‌هایی که انسان‌ها با عقاید متفاوت خود هر روزه در آن حضور دارند محل کسب و کارشان می‌باشد. در ادامه مقاله به موضوع دعوا در محل کسب و مجازات درگیری در محل کار می‌پردازیم. در صورت بروز مساله می‌توانید از خدمات وکیل کار استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: دعوا در محل کسب

دعوا در محل کسب

درگیری در محل کار دلایل مختلفی دارد. گاهی تعارضات میان کارکنان و صاحبان شغل می‌باشد. به عنوان مثال ممکن است این تعارض به علت پرداخت غیرمنصفانه يا عدم پرداخت حقوق کارکنان توسط کارفرما باشد. برخی مواقع نیز درگیری و اختلاف نظر میان کارکنان یک کسب و کار رخ می‌دهد. افراد به عنوان کارکنان یک کسب و کار عقاید و نظرات متفاوتی دارند. لذا ممکن است در طی کار و با وجود عقاید و اخلاقیات مختلف درگیری ایجاد شود.

علاوه بر درگیری میان کارکنان یا درگیری کارکنان با صاحب کسب وکار مورد دیگری نیز وجود دارد و آن درگیری مشتری یا مصرف کنندگان با عوامل یک کسب و کار است. تفاوتی ندارد که نزاع میان چه کسانی اتفاق بیافتد. نزاع جرم است و اگر در یک مکان عمومی مانند محل کسب اتفاق بیافتد موجب اخلال در نظم عمومی نیز می‌گردد. لذا درگیری در محل کسب  علاوه بر مجازات نزاع، مجازات اخلال در نظم عمومی را نیز به دنبال دارد.

مجازات درگیری و دعوا در محل کار

محل کار یک مکان جمعی و عمومی محسوب می‌شود. چنانچه افرادی در محل کار خود که یک محل عمومی است مرتکب نزاع و درگیری شوند با عنوان اخلال در نظم عمومی مجازات می‌شوند. البته برای مجرم شناخته شدن با این عنوان لازم است حتماً هیاهو و جنجال ایجاد شده عملاً باعث اخلال در نظم عمومی و مخدوش کردن آسایش مردم گردد و یا موجب اخلال در کسب و کار شخص گردد.

اگر این عمل مجرمانه با توطئه قبلی صورت پذیرد و موجب ایجاد موارد نامبرده شود فرد خاطی محکوم به سه ماه حبس تا یک سال حبس می‌شود. علاوه بر حبس تا 74 ضربه شلاق نیز محکوم خواهد شد. در ماده 618 قانون مجازات اسلامی آمده است: « هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد».  خوب است بدانید اگر نزاع و درگیری به صورت دسته جمعی رخ دهد مرتکبین به حداکثر مجازات محکوم می‌شوند.

شرکت در نزاع و مجازات آن

ماده 615 قانون مجازات اسلامی، شرایط و نتایج مختلف یک نزاع را مشخص می‌نماید. و برای هر یک از این نتایج نزاع مجازات متفاوتی تعیین می‌نماید. با توجه به این ماده، نزاع باید توسط افرادی بیشتر از دو نفر انجام شود. در مواردی ممکن است افرادی در یک نزاع درگیر شوند و در این نزاع یک نفر به قتل برسد. ممکن است یک نفر در نزاع دسته جمعی به قتل برسد. فردی که متهم به قتل است با اثبات اتهام به قصاص محکوم می‌شود. سایر افراد مشارکت کننده در این نزاع که منجر به قتل شده، مطابق ماده 615 قانون مجازات اسلامی به حبس محکوم می‌گردند.

ماده 615 قانون مجازات اسلامی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم قانون مجازات اسلامی ایجاد نزاع و مشارکت در نزاع را جرم انگاری کرده است. برای این جرم مجازات تعیین نموده است. مجازات‌های تعیین شده در این ماده با توجه به شرایط متفاوت نزاع پیش‌بینی شده است. شرایط و مجازات متفاوت در این ماده بدین صورت آمده است: « هرگاه عده‌ای با یکدیگر منازعه نمایند هر یک از شرکت‌کنندگان در نزاع حسب مورد به مجازات زیر محکوم می‌شوند:
۱ – در صورتی که نزاع منتهی به قتل شود به حبس از یک تا سه سال.
۲ – در صورتی که منتهی به نقص عضو شود به حبس از شش ماه تا سه سال.
۳ – در صورتی که منتهی به ضرب و جرح شود به حبس از سه ماه تا یک سال.
تبصره ۱ – در صورتی که اقدام شخص، دفاع مشروع تشخیص داده شود، مشمول این ماده نخواهد بود.
تبصره ۲ – مجازات‌های فوق مانع اجرای مقررات قصاص یا دیه حسب مورد نخواهد شد.»

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

درگیری در محل کسب میان چه کسانی رخ می‌دهد ؟

دعوای محل کسب یا میان کارکنان و کارفرما، یا میان خود کارکنان و یا میان مشتری و عوامل یک کسب و کار ایجاد می‌گردد.

دعوا در محل کسب چه مجازاتی دارد ؟

دعوا در محل کسب با عنوان اخلال در نظم عمومی شناخته می‌شود. فرد خاطی محکوم به سه ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: دعوا در محل کسب





:: برچسب‌ها: دعوا در محل کسب ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: