چک امانی
نوشته شده توسط : vakiel

چک امانی به چه چکی گفته می‌شود؟ امروزه با گسترده‌‌تر شدن معاملات چک به یکی از پر کاربرد‌‌ترین اسناد، در جامعه تبدیل شده است. چک در واقع سندی است که، می‌تواند به عنوان تضمین انجام تعهد و یا به عنوان وجه یا پول مورد استفاده قرار گیرد. حال این سند پر کاربرد انواع و اقسام مختلفی دارد. چک‌ها در چند نوع مختلف که شامل مواردی مثل چک تضمینی، چک سفید امضا و… می‌شوند صادر می‌گردند. یکی از انواع چک‌ها، چک امانی می‌باشد، که امروزه کاربرد‌های زیادی دارد. در ادامه قصد داریم در خصوص چک امانی توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

توصیه می‌کنیم مقاله چک چیست را مطالعه نمایید.

 

منبع : چک امانی

 

چک امانی چیست و به چه منظور صادر می‌شود‌‌‌ ؟

چک‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند. یکی از انواع چک‌ها، چک ‌‌‌اما‌نی می‌باشد که امروزه کاربرد‌های زیادی دارد. این چک همانطور که از نامش مشخص است به صورت امانتی به طرف مقابل سپرده می‌شود. در واقع چک امانتی چکی است که به منظور جلب اعتماد و تضمین انجام تعهدات در قرارداد‌های مختلف توسط افراد صادر می‌شود. به عنوان مثال فرض کنید که شما طبق قراردادی موظف به انجام تعهدی در مقابل دوست خود شده‌اید. حال شما برای اینکه اعتماد دوست خود را به دست بیاورید، و به‌ او تضمین بدهید که تعهدات ذکر شده در قرارداد را انجام می‌دهید، برای او یک چک ‌‌‌اما‌نی صادر می‌کنید.

در واقع صدور این چک به این منظور نیست که فرد صادر کننده موظف به پرداخت مبلغ آن باشد، بلکه به دلیل تضمین انجام وظایف و تعهدات صادر می‌شود. به اینگونه چک‌ها ‌‌‌اما‌نی گفته می‌شود، و امروزه در معاملات و قرارداد‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. حال اگر فرد صادر کننده چک به تعهدات خود عمل نکند، فرد دارنده چک ‌‌‌اما‌نی می‌تواند برای دریافت ضرر و زیان خود و موارد از این قبیل برای پاس کردن چک اقدام کند.

توصیه می‌کنیم مقاله نحوه نگارش صحیح چک را مطالعه نمایید.

خیانت در امانت چک امانی و مصادیق آن

در خصوص چک ‌‌‌اما‌نی نیز مانند هر چک دیگری امکان وقوع جرم خیانت در امانت وجود دارد. در واقع این جرم در صورتی اتفاق می‌افتد که فرد دارنده چک ‌‌‌اما‌نی، از آن سوء استفاده کند. اگر این جرم انفاق بیفتد، فرد صادر کننده چک می‌تواند از طرف مقابل خود شکایت کند. به طور کلی موارد ذکر شده در زیر مصادیق این جرم بوده و در صورت وجود هر یک از آن‌ها می‌توان گفت جرم خیانت در امانت چک ‌‌‌اما‌نی به وقوع پیوسته است:

  • زمانی که دارنده چک ‌‌‌اما‌نی قبل از موعد انجام تعهدات توسط صادر کننده چک، اقدام به وصول و پاس نمودن آن کند.
  • هر زمان که دارنده چک با وجود اینکه صادر کننده چک تعهدات خود را، تمام و کمال انجام داده است، برای پاس کردن چک اقدام نماید.
  • در صورتی که فرد صادر کننده چک تعهدات خود را انجام داده باشد، ولی فرد دارنده چک ‌‌‌اما‌نی نه آن را به صاحبش بازگرداند و نه برای پاس کردن آن اقدام کند.

آیا در صورت وقوع جرم خیانت در امانت در خصوص چک امانی امکان پس گرفتن آن به صورت قانونی وجود دارد‌‌‌ ؟

پس گرفتن چک در صورت وقوع جرم خیانت در امانت در واقع مانند این است که، فرد صادر کننده چک اقدام به ابطال آن نماید. در صورتی فرد صادر کننده می‌تواند از امین بخواهد چک را به او برگرداند، که تمام تعهدات خود را به انجام رسانده باشد. حال افرادی که این نوع چک را صادر می‌نمایند به دو روش زیر می‌توانند، برای استرداد آن اقدام نمایند:

  • حقوقی

در روش حقوقی فرد می‌بایست به دادگاه رجوع نموده، و دادخواستی مبنی بر استرداد لاشه چک ارائه نماید. شخص می‌بایست در این دادخواست ذکر کند که، با وجود انجام تمام‌ تعهدات فرد امین از استرداد چک ممانعت نموده است.

  • کیفری

در روش کیفری فرد صادر کننده چک می‌بایست علیه امین در دادگاه، شکایتی مبنی بر وقوع جرم خیانت در امانت چک امانی را طرح نماید. در واقع فرد باید در شکایت خود مطرح کند که چک به امانت نزد امین گذاشته شده است، و پس از انجام تعهدات امین از بازگرداندن آن خودداری نموده است.

توصیه می‌کنیم مقاله ویژگی‌های چک کیفری و حقوقی را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

چرا افراد چک‌ ‌‌‌اما‌نی صادر می‌کنند‌‌‌ ؟

افراد به منظور جلب اعتماد طرف مقابل خود و تضمین انجام تعهدات، اقدام به صدور چک امانی می‌کنند.

اگر فرد امین با وجود انجام تعهدات توسط طرف مقابلش، چک را بر نگرداند مرتکب چه جرمی شده است‌‌‌ ؟

در این صورت جرم خیانت در امانت چک امانی صورت گرفته است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص چک امانی ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون چک امانی پاسخ دهند.

سوالات متداول
1. چرا افراد چک امانی صادر می‌کنند؟

افراد به منظور جلب اعتماد طرف مقابل خود و تضمین انجام تعهدات اقدام به صدور چک امانی می‌کنند.

اگر فرد امین از مرجوع نمودن چک خودداری کند مرتکب چه جرمی شده است ؟

خیانت در امانت چک امانی .





:: برچسب‌ها: چک امانی ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: