بازنشستگی تامین اجتماعی
نوشته شده توسط : vakiel

همه ما انسان‌ها سال‌ها کار و تلاش می‌کنیم و دستمزد زحمات خود را پس انداز می‌کنیم تا در سال‌هایی که قادر به کار کردن نیستیم بتوانیم از پس انداز خود برای تامین مخارج زندگی استفاده کنیم. اما بهترین راه برای اینکه افراد در سن بالا مشکل مالی نداشته باشند پرداخت حق بیمه می‌باشد. ‌‌‌در ادامه قصد داریم توضیحات مفصلی را در خصوص بازنشستگی تامین اجتماعی خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

 

منبع : بازنشستگی تامین اجتماعی

 

بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی چیست ؟‌‌‌

همه انسان‌ها در جوانی کار می‌کنند و وقتی به سن پیری رسیدند از کار دست می‌کشند. اما امروزه قانون برای افراد قواعدی را در نظر گرفته است تا هر فرد بتواند در سنین بالا هم بدون انجام کار حقوق داشته باشد. باز‌نشستگی تامین اجتماعی ‌‌‌اینگونه است که فرد تا زمانی که جوان است کار می‌کند و به اداره بیمه و سازمان تامین اجتماعی حق بیمه پرداخت می‌کند. اداره بیمه نیز در عوض دریافت حق بیمه هرگاه که فرد بازنشسته شد و سن او بالا رفت برای او حقوقی را در نظر گرفته و پرداخت می‌کند تا فرد در سن بالا هیچگونه مشکل مالی نداشته باشد.

این قانون به این دلیل وضع گردیده است که افراد بتوانند در سنین بالا در آرامش زندگی کرده و نیازمند به انجام کار برای رفع مایحتاج زندگی خود نباشند. علاوه بر این وقتی افراد بازنشسته می‌شوند و حقوق دریافت می‌کنند میدان برای نیروی جوان باز شده و جوان‌ها نیز می‌توانند به سر کار بروند.

شرایط بازنشستگی تامین اجتماعی چیست ؟‌‌‌

بازنشستگی تامین اجتماعی دارای شرایط و قوانین خاص خود می‌باشد و هر فردی که دارای شرایط باشد می‌تواند خود را بازنشسته و حقوق دریافت کند. شرایط بازنشستگی تامین اجتماعی به شرح زیر می‌باشد:

  • مرد با رسیدن به 60 سال و زن با رسیدن به 50 سال می‌توانند خود را بازنشسته نمایند. مشروط بر اینکه اقلا 20 سال حق بیمه پرداخت نموده باشند. اگر افراد به سنین ذکر شده در بالا نیز نرسیده باشند می‌توانند با دارا بودن سی سال سابقه پرداخت حق بیمه به راحتی خود را بازنشسته کنند. اما در این موارد زن می‌بایست حداقل چهل و پنج سال و مرد نیز پنجاه سال سن داشته باشد.
  • کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان آور مشغول به کار هستند نیز اگر دارای بیست سال سابقه بیمه باشند می‌توانند بدون توجه به سنی که دارند بازنشسته شوند.
  • زنان با 42 سال سن و 20 سال سابقه بیمه می‌توانند خود را بازنشسته کنند.

دو نکته بسیار مهم در رابطه با بازنشستگی تامین اجتماعی

در زیر دو نکته بسیار مهم در رابطه با بازنشستگی تامین اجتماعی شرح داده شده است:

  • چنانچه فردی بازنشسته شود و بخواهد بیش از پنج سال پس از بازنشستگی کار کند ممکن است سازمان تامین اجتماعی او را از انجام کار معاف کرده و بازدارد.
  • اگر کارفرما دارای کارگری باشد که بیش از پنج سال پس وارد شدن به سن بازنشستگی برای او کار ‌‌‌کرده است می‌تواند از سازمان تامین اجتماعی بخواهد که او را بازنشسته نمایند.

محاسبه حقوق بازنشستگی

محاسبه حقوق بازنشستگی هر فرد توسط سازمان تامین اجتماعی انجام می‌گیرد و روش بسیار جالبی دارد. ‌در این روش حقوق متوسط ماهانه فرد را در تعداد سال‌هایی که او حق بیمه پرداخت کرده است ضرب می‌کنند و با روش خود میزان حقوق بازنشستگی او را محاسبه خواهند کرد.

سوالات متداول

چرا افراد را بازنشسته می‌کنند ؟‌‌‌

به دلیل اینکه بتوانند در سن بالا با آرامش زندگی کنند و نیروی جوان نیز بتوانند اشتغال داشته باشند.

اگر مرد به سن ۶۰ سال برسد چقدر باید سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد تا بتواند بازنشسته شود ؟‌‌‌

اگر مرد دارای شصت سال سن باشد با دارا بودن بیست سال سابقه بازنشسته می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بازنشستگی تا‌مین اجتماعی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بازنشستگی تا‌مین اجتماعی پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: بازنشستگی تامین اجتماعی ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: