خیانت در امانت چک
نوشته شده توسط : vakiel

خیانت در امانت چک چه ارکانی دارد و چگونه تحقق می‌یابد؟ چک یکی از مهم‌ترین اسنادی است، که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قدیم از چک تنها به عنوان پول استفاده می‌شد. اما این سند مهم امروزه کاربرد‌های دیگری نیز دارد. یکی از کاربرد‌های مهم چک، ضمانت انجام تعهد می‌باشد. در واقع می‌توان گفت چک امروزه از پرکاربرد ترین اسناد به حساب می‌آید، و معمولا توسط همه افراد استفاده می‌شود. اما متاسفانه در خصوص چک نیز تخلفات بی‌شماری صورت می‌گیرد. یکی از این تخلفات خیانت در امانت‌ چک می‌باشد. این تخلف معمولا توسط امانت داران چک انجام می‌شود، و شامل مجازات قانونی خواهد بود. در ادامه قصد داریم در خصوص خیانت در امانت چک توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

توصیه می‌کنیم مقاله چک چیست را مطالعه نمایید.

 

 

منبع : خیانت در امانت چک

تعریف جرم خیانت در امانت چک

در ابتدا به تعریف جرم خیانت در امانت چک می‌پردازیم. شاید شما نیز نام جرم خیانت در ‌‌ا‌مانت چک‌ را شنیده باشید. خیانت در ‌‌ا‌مانت چک یکی از انواع جرائمی است که امروزه در خصوص چک‌ها اتفاق می‌افتد. همانطور که می‌دانید، ‌‌ا‌مانت دار شخصی است که باید از مالی که در نزد او گذاشته شده است مراقبت نماید. حال اگر ‌‌ا‌مانت دار از عمد باعث تلف شدن، مفقود شدن، مصرف کردن و… آن مال بشود، مرتکب جرم خیانت در ‌‌ا‌مانت شده است. در جرم خیانت در ‌‌ا‌مانت چک نیز همین اتفاق می‌افتد.

توصیه می‌کنیم مقاله مفقودی چک را مطالعه نمایید.

در جرم خیانت در امانت چک صادر کننده، چک را نزد شخصی به ‌‌ا‌مانت می‌گذارد، تا پس از گذشت مدت زمانی آن را دوباره پس بگیرد. اما فرد ‌‌ا‌مانت دار با ارائه چک به بانک اقدام به وصول چک می‌نماید و وجه آن‌ را دریافت می‌کند. در این صورت جرم خیانت در ‌‌ا‌مانت چک صورت گرفته است. این جرم مصادیق زیادی دارد.

چگونه می‌توان از فردی که مرتکب جرم خیانت در ا‌مانت چک ‌شده است شکایت نمود‌ ؟

طرف متضرر از جرم خیانت در امانت چک حق شکایت دارد. به طور کلی پس از اینکه فردی مرتکب جرم خیانت در ‌‌ا‌مانت چک‌ شود، فرد صادر کننده چک می‌تواند به سادگی از او شکایت کند. اما در درجه اول ممکن است صادر کننده مجبور شود وجه چک‌ را به ‌‌ا‌مانت دار خائن یا هر کسی که امین چک را به او داده است بپردازد. به این علت که عدم پرداخت چک‌ باعث برگشت آن می‌شود، و در واقع یک تخلف است. این اتفاق در خصوص چک در وجه حامل اتفاق می‌افتد و از طرفی دیگر نیز جرم خیانت در ‌‌ا‌مانت برای تحقق نیازی به وصول مبلغ ندارد و همینکه امین چک را به بانک ارائه نماید جرم صورت گرفته است.

علاوه بر این فرد صادر کننده باید اثبات کند که چک نزد مجرم به ‌‌ا‌مانت گذاشته شده است. اما فرد صادر کننده پس از پرداخت چک‌ باید با مراجعه به دادگاه علیه امین خود طرح دعوا نماید. در صورت شکایت فرد صادر کننده هم می‌تواند مبلغ چک خود را از مجرم وصول کند، و هم می‌تواند او را به مجازات قانونی جرم تحقق یافته محکوم نماید.

مجازات جرم خیانت در امانت چک

مجازات جرم خیانت در ا‌مانت چک چیست ؟ قانونگذار برای جرم خیانت در ‌‌ا‌مانت چک مجازات نسبتا سنگینی را در نظر گرفته است. در صورتی که شاکی بتواند اثبات کند که چک نزد مجرم ‌‌ا‌مانتی بوده است، دادگاه علاوه بر وصول مبلغ چک‌ از مجرم، او را به مجازات زیر نیز محکوم می‌کند:

  • مطابق قانون مجازات اسلامی اگر فردی مرتکب جرم خیا‌نت د‌ر ‌‌ا‌‌مانت چک شود و جرم او احراز گردد، به حبس تعزیری از سه الی هجده ماه محکوم می‌گردد. مدت زمان حبس با توجه به شرایط مجرم، نوع چک و مبلغ آن و… متغیر خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خیانت در اما‌نت چک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خیانت در ا‌مانت چک پاسخ دهند.

سوالات متداول
اگر فردی برای وصول چک امانتی به بانک برود مرتکب چه جرمی شده است؟

خیانت در امانت چک.

مجازات جرم خیانت در امانت چک چیست ؟

سه الی هجده ماه حبس.





:: برچسب‌ها: خیانت در امانت چک ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: