نظارت قضایی
نوشته شده توسط : vakiel

هرگاه فردی مرتکب جرمی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود شاکی معمولا از او شکایت نموده و حقوق خود را مطالبه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند. حال قاضی موظف است که به پرونده رسیدگی کند و مجرم را مجازات نماید. اما چون بررسی پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها زمان بر است بازپرس ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند قرارهایی صادر کند تا مجرم نتواند حقوق شاکی را ضایع کند. یکی از این قرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که انواع مختلفی دارد. در ادامه قصد داریم در خصوص قرار نظارت قضایی و انواع آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : نظارت قضایی

قرار نظارت قضایی چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی توسط بازپرس صادر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. هرگاه فردی مرتکب جرمی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود دادگاه جرم او را بررسی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند اما در حین مدت زمان بررسی ممکن‌ است مجرم بخواهد فرار کند و از دسترس خارج شود تا از اعمال مجازات معاف شود. به همین منظور بازپرس یکی از قرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قانونی را صادر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند تا مانع از فرار متهم شود و بتواند هرگاه که بخواهد او را در دادگاه حاضر کند. قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی نیز یکی از همین قرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بوده که ‌به همین منظور صادر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. این قرار انواع مختلفی دارد و با توجه به سن، جنس، وضعیت روحی و جسمی و شدت مجازات مجرم صادر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

پیامد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادر شدن قرار نظارت قضایی چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

چنانچه قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی در خصوص مجرم یا متهم صادر شود شرایط تغییر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند و دادگاه برای اینکه بتواند این قرار را به اجرا در بیاورد برخی قوانین را در خصوص متهم وضع ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند. برخی از قرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قانونی منتهی به بازداشت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند اما از آنجایی که قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی قرار خفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری است پیامد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگری دارد. طی صادر شدن این قرار فرد متهم ‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند از محدوده مشخص شده توسط دادگاه خارج شود و تحت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد. در واقع ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان گفت قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند باعث محدودیت و بازدارندگی فرد از خروج از محدوده نظارتی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌ و این مهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین پیامد این نوع قرار به حساب ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید.

انواع قرار نظارت قضایی

قرارهای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی به طور کلی به دو دسته تقسیم ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند. انواع قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی شامل موارد زیر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند:

1. قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی تکمیل کننده:

قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی تکمیل کننده تحت شرایط زیر صادر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود:

  • معرفی شخص به مراجع تعیین شده به واسطه بازپرس.
  • ممنوعیت رانندگی با تما‌‌‌‌‌‌‌‌می‌ وسایل نقلیه‌ای که موتوری هستند.
  • ممنوعیت اشتغال به شغل‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که با جرم ارتکابی توسط مجرم مرتبط هستند.
  • منع نگه داشتن هرگونه سلاح که دارای مجوز است.
  • ممنوع الخروج شدن.

2. قرار مستقل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی:

قرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مستقل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی در صورتی که جرم ارتکابی درجه ۷ و ۸ تعزیری باشد و تضمین مناسب برای تامین خسارت وارده ارائه گردد صادر خواهد شد.

نکته مهم: قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی از جمله قرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موقتی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد.

سوالات متداول

قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی به چه منظور صادر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی به منظور جلوگیری از فرار متهم و حضور یافتن به موقع او در دادگاه صادر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

چند نوع قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی وجود دارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

دو نوع قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی مستقل و تکمیل‌‌‌‌‌‌‌‌ کننده وجود دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نظارت قضایی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نظارت قضایی پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: نظارت قضایی ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: