ورود به عنف
نوشته شده توسط : vakiel

جرائم انواع و اقسام مختلفی دارند و در قانون ما برای هر جرمی‌ مجازاتی در نظر گرفته شده است. هر عملی که خلاف قانون کشور باشد طبق نظر قانونگذاران جرم تلقی می‌شود و فرد مجرم نیز مستحق مجازات است. ورود به عنف نیز یکی از جرائمی می‌باشد که قانونگذاران به آن پرداخته‌اند. در ادامه قصد داریم در مورد جرم ورود به عنف و مجازات آن توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

 

منبع : ورود به عنف

جرم ورود به عنف چیست‌‌ ؟

‌‌ورو‌د به عنف یکی از جرائمی می‌‌باشد که در قانون کشور ما برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. ‌‌ورو‌د به عنف به معنای ‌‌ورو‌د به خانه دیگری بدون اجازه او می‌باشد یا حتی در صورتی که ورود به خانه با رضایت صاحبش باشد اما او پس از ‌‌ورو‌د بخواهد که فرد خارج شود در صورت مقاومت فرد و خارج نشدن می‌توان گفت که ‌‌ورو‌د به عنف صورت گرفته است. برای مثال برخی افراد به قصد سرقت اموال دیگران به خانه آن‌ها وارد می‌شوند که در هر حال این جرم محقق گشته و فرد صاحبخانه می‌تواند در دادگاه از مجرم شکایت کند.

در چه مواردی و‌رود به عنف جرم نیست‌‌ ؟

با وجود اینکه منزل هر فرد حریم شخصی او به حساب می‌آید و ‌‌ورو‌د بدون اجازه به آن جرم شناخته شده است اما بازهم قانونگذار شرایطی را در نظر گرفته است که طبق این شرایط ‌‌ورو‌د به خانه افراد امری ضروری بوده و حتی تفتیش خانه نیز جرم تلقی نمی‌شود.

در برخی موارد بازپرس و قاضی دادگاه طی صدور حکمی برای یافتن متهم یا مجرم‌ یا ادله اثبات جرم اقدام به تفتیش و ‌‌ورو‌د به منزل دیگران می‌کنند که این کار تنها با دارا بودن حکم و مجوز قانونی امکانپذیر خواهد بود. در این مورد اگر صاحبخانه با این عمل مخالف باشد مامورین اجرا می‌توانند بدون اجازه او نیز این کار را انجام دهند زیرا حکم دادگاه برای تفتیش خانه کافی است و در اولویت قرار دارد.

مجازات جرم ورود به عنف

برای جرم ‌‌ورو‌د به عنف مجازات مشخصی در نظر گرفته شده است. چنانچه فردی بدون اجازه صاحبخانه وارد منزل او شود و یا اینکه پس از ‌‌ورو‌د به منزل در صورت درخواست او برای خروج از این کار امتناع کند و از خانه خارج نشود مرتکب جرم ‌‌ورو‌د به عنف شده است و طبق قانون به یک تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد. اگر مجرمین دو نفر یا بیشتر باشند و حداقل یکی از آن‌ها‌ دارای سلاح بوده باشند به یک ‌تا ‌سه سال حبس محکوم خواهند شد.

نحوه شکایت از مجرمین ورود به عنف چگونه است‌‌ ؟

برای شکایت از مرتکبین ‌‌ورو‌د به عنف صاحب ملک می‌تواند به دادسرا مراجعه کند و با ارائه شکواییه ‌‌ورو‌د به عنف از دادسرا بخواهد که به شکایت او رسیدگی کند. دادسرا ابتدا احتمال انجام عمل خلاف قانون را بررسی می‌کند و سپس پرونده را به دادگاه کیفری می‌فرستد تا در آنجا وقوع جرم بررسی و مجازات مجرم تعیین شود.

سوالات متداول

آیا ‌‌ورو‌د به خانه دیگران بدون اجازه جرم است‌‌ ؟

بله این عمل جرم بوده و ‌‌ورو‌د به عنف نام دارد.

اگر مجرمین ‌‌ورو‌د به عنف دارای سلاح باشند شامل چه مجازاتی می‌شوند‌‌ ؟

در این صورت به یک تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص و‌رود به عنف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ور‌ود به عنف پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: ورود به عنف ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: