نوشته شده توسط : vakiel

یکی از سیاست‌های مهم و اساسی دولت در سال‌های اخیر حرکت در راستای دولت الکترونیک است. قوه‌ قضائیه نیز برای همگام شدن با دولت و فناوری به سوی عدالت الکترونیک و ارائه خدمات از راه دور گام برداشته است. از این رو بسیاری از خدمات قضایی از طریق اینترنت و از راه دور انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین سامانه‌های قوه‌ قضائیه را می‌توان عدل ایران دانست که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سامانه عدل ایران

قوه‌ قضائیه سامانه‌ عدل ایر‌ان را در حدود سال 1395 برای انجام خدمات قضایی مانند ارائه‌ دادخواست راه اندازی نمود. افرادی که درگیر پرونده‌ حقوقی هستند باید حتما در این سامانه ثبت نام کنند. بعد از ثبت نام امکان استفاده از خدمات این سامانه برای شما فراهم می‌شود.

برای ثبت نام باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایید و درخواست ثبت نام در سامانه‌ ثنا را بدهید.

دسترسی به سایت عدل ایر‌ان

برای اینکه بتوانید به این سایت دسترسی پیدا کنید در ابتدا در یکی از موتور‌های جستجوی اینترنتی مانند CHROME آدرس adliran.ir را جستجو نمایید. یا اینکه به فارسی عبارت سامانه‌ عدل ایر‌ان را جستجو نمایید. بعد از انتخاب این سایت صفحعه‌ اصلی برای شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید هرگزینه‌‌ای که مدنظرتان است را انتخاب نموده و از خدمات آن استفاده کنید.

بخش‌های سایت عدل ایران

در صفحه‌ اصلی بخش‌های مختلف این سامانه قرار گرفته است از جمله:

  1. اطلاع رسانی.
  2. دسترسی سریع.
  3. خدمات ویژه.
  4. استعلام قضایی.

خدمات سامانه عدل ایران

شما از طریق این سایت می‌توانید از خدمات قضایی زیر استفاده نمایید:

  1. سامانه‌ ثنا: سامانه‌ ثبت نام الکترونیک قضایی را انتخاب نمایید تا بتوانید از این طریق به سامانه‌ ثنا دسترسی پیدا کنید.
  2. سامانه‌ ابلاغ الکترونیک قضایی برای مشاهده‌ ابلاغیه‌ها.
  3. سامانه‌ وکلا‌، کارشناسان.
  4. سامانه‌ دفاتر خدمات قضایی.
  5. سامانه‌ اشخاص حقوقی.
  6. سامانه‌ نوبت دهی قضایی.
  7. محاسبه‌ هزینه‌ دادرسی.
  8. پرداخت‌های اینترنتی.
  9. پیگیری و ارائه‌ درخواست عفو.
  10. محاسبه‌ هزینه‌ تعرفه‌ خدمات.
  11. استعلام‌های مختلف قضایی مانند استعلام وکیل‌، کارشناس و…

برای استفاده از این خدمات باید در سامانه ثبت نام کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد سامانه‌ عدل ایر‌ان می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدل ایران، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدل ایران پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

سامانه عدل ایر‌ان چیست ؟

سیستمی برای انجام خدمات قضایی الکترونیک که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آدرس سامانه‌ عدل ایر‌ان چیست ؟

آدرس این سایت adliran.ir است.

چگونه در سامانه‌ ثنا یا عدل ایر‌ان ثبت نام کنیم ؟

برای ثبت نام به نزدیک‌ترین دفتر خدمات قضایی مراجعه نمایید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

 

منبع: عدل ایران | معرفی سامانه – خدمات – بخش‌های مختلف – دسترسی به سامانه



:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

استعلام ممنوع الخروجی را از کجا باید بگیریم؟ خروج از کشور و سفر به کشور‌های خارجی امری مهم به حساب می‌آید و قوانین به خصوصی نیز در مورد آن وضع گردیده‌‌‌‌اند. برای مثال هر فرد می‌بایست برای خارج شدن از کشور پاسپورت داشته باشد و در غیر این صورت نمی‌تواند از کشور خارج شود. یکی از قوانینی که در خصوص خروج افراد از کشور وضع گردیده است ممنوع الخروج شدن آن‌ها است. در ادامه قصد داریم در خصوص استعلام ممنوع الخروجی توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ممنوع الخروجی چطور رخ می دهد؟

ممنوع الخروجی یکی از وضعیت‌های حقوقی به شمار می‌رود که‌ در صورت ممنوع الخروج شدن فرد نمی‌تواند از کشور خارج شود. شاید برایتان سوال شود که ممنوع الخروج کردن افراد به چه علت است؟ که در این‌ باره باید بگوییم گاهی پیش می‌آید که فردی به ارتکاب جرمی متهم است و یا اینکه قانون ‌او را الزام به انجام ‌کاری می‌کند، حال برای اینکه فرد نتواند از کشور خارج شود و فرار کند حکم ممنوع الخروجی او صادر می‌شود تا بتوان مانع خروج او از کشور شد. فرد به طور کلی به دلیل وجود یکی از موارد زیر ممنوع الخروج می‌شود:

  • افرادی که به واسطه رای دادگاه یا سازمان ثبت اسناد به عنوان بدهکار از آن‌ها نام برده می‌شود ممنوع الخروج می‌شوند.
  • هر فردی که به دلیل فرار مالیاتی بدهکار محسوب شود ممنوع الخروج می‌شود.
  • هر فردی که برای اخذ پاسپورت به کسب اجازه از پدر یا همسر خود نیاز داشته باشد می‌توان مانع از خروج‌ او از کشور شد.
  • هر فردی که خارج شدن او از کشور بر خلاف مصالح جمهوری اسلامی ایران باشد و ابلاغیه‌‌ای را در این خصوص دریافت نموده باشد ممنوع الخروج می‌گردد.
  • هر فردی که در خارج از کشور سابقه سرقت، کلاهبرداری، تکدی گری و… را داشته باشد ممنوع الخروج خواهد شد.

سامانه استعلام ممنوع الخروجی

در سال ۹۷ سازمان ثبت اسناد سامانه استعلام ممنوع الخروجی را طراحی نمود تا افراد بتوانند به صورت آنلاین از وضعیت ممنوع الخروج بودن یا نبودن خود مطلع شوند. در سال‌های گذشته افراد برای اینکه بدانند ممنوع الخروج هستند یا خیر به اداره گذرنامه رجوع می‌کردند و یا با این اداره تماس می‌گرفتند و وضعیت خود را جویا می‌شدند.

اما امروزه دیگر نیاز به مراجعه حضوری و تماس با این اداره نخواهد بود و فرد می‌تواند به صورت آنلاین از طریق سامانه استعلام ممنوع الخروجی وضعیت خود را جویا شود. نکته حائز اهمیت این است که این سامانه فقط در زمینه ممنوع الخروجی یا رفع آن در خصوص پرونده‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت می‌کند و شامل موارد دیگر نخواهد شد.

برای آشنایی با شرایط نیاز به اجازه پدر برای خروج از کشور کلیک کنید.

نحوه استعلام ممنوع الخروجی چگونه است ؟

برای استعلام ممنوع الخروجی فرد می‌بایست برخی مراحل را طی کند تا از وضعیت خود به راحتی جویا شود. این مراحل به شرح زیر می‌باشند:

  • ابتدا می‌بایست در مرورگر خود عبارت سامانه استعلام ممنوع الخروجی یا ssaa.ir سرچ نمایید. عکس
  • در صفحه‌ای که باز می‌شود اطلاعات خود شامل کد ملی، نام و نام‌خانوادگی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد و… را وارد کنید. سپس در کادر مربوطه جمع دو عددی که در صفحه نمایش داده می‌شوند را وارد کنید و روی گزینه ارسال کلیک نمایید.عکس

پس از اینکه همه مراحل را انجام دادید یکی از پیام‌های زیر روی صفحه برایتان نمایش داده خواهد شد:

  • شخص با کد ملی ….. ممنوع الخروج می‌باشد.
  • شخص با کد ملی ….. ممنوع الخروج نمی‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استعلام ممنوع الخروجی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استعلام ممنوع الخروجی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

ممنوع الخروج کردن افراد به چه منظور صورت می‌گیرد ؟

این‌ کار به منظور جلوگیری از فرار و خارج شدن فرد از کشور صورت می‌گیرد که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

سامانه استعلام ممنوع الخروجی در چه سالی افتتاح شد ؟

این سامانه در سال ۹۷ افتتاح شد که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

 

منبع: استعلام ممنوع الخروجی



:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا مالیات بر مهریه تعلق می‌گیرد؟ مهریه یکی از حقوق مالی زن بعد از ازدواج است. اما گاهی مشاهده می‌شود که زوجین مهریه‌های سنگین در نظر می‌گیرند. مهریه‌های سنگین باعث بروز مشکلات متعددی مثل عدم توانایی پرداخت مهریه توسط مرد و حبس آن‌ها می‌شود. به همین دلیل قانون‌گذار در پی حل این مشکل راه‌حل‌های مختلفی ارائه نمود که یکی از این موارد مالیات بر مهریه است. در ادامه این مطلب به شرح قانون مربوط به مالیات بر مهریه خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مالیات بر مهریه چیست ؟

مهریه یکی از سنت‌های ازدواج و از حقوق مالی زن در عقد ازدواج دائم و موقت است. اما گاهی زوجین به دلایل مختلف دست به تعیین و ثبت مهریه‌های سنگین می‌نمایند. این مهریه‌های سنگین موجب بروز مشکلاتی نظیر عدم توانایی در پرداخت و مجازات حبس برای مرد می‌شود. و از طرفی برای زن نیز وصول این نوع مهریه و طولانی شدن جلسات دادگاه و رسیدگی به آن دشوار است. به همین دلیل قانون‌گذار درصدد حل این مشکل راه‌حل‌های متفاوتی را ارائه نمود.

تعیین مالیات بر مهریه از جمله راه‌حل‌های قانون برای کاهش تمایل زوجین به تعیین مهریه‌های سنگین است. به این صورت که در قانون جدید مالیات که در دست بررسی و تصویب است. اگر میزان مهریه یک زوج از حد مشخص در قانون بیشتر شود. آنگاه مشمول مالیات شده و زوجین موظف‌اند درصدی از مهریه را هنگام ثبت مهریه، به عنوان مالیات به دولت پرداخت نمایند. گاهی این درصد مالیات میزان بسیار سنگینی می‌شود که از خارج از توان زوجین است.

قانون مالیات مهریه

قانون مالیات مهریه که در واقع همان طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و مهریه است. در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و هنوز اجرایی نشده است. این قانون دربردارنده تحولات گسترده‌ای در حوزه مهریه است.

از جمله تحولات این قانون جدید وضع مالیات بر مهریه‌های سنگین می‌باشد. این مالیات در هنگام ثبت مهریه از زن و شوهر دریافت می‌گردد. به عبارتی دیگر هنگامی که زوجین اقدام به ثبت مهریه سنگین و درج آن در سند ازدواج خود می‌نمایند. به شرط پرداخت درصدی از این مهریه به عنوان مالیات به دولت قادر خواهند بود سند ازدواج خود را دریافت نمایند.

بنابراین در صورت عدم پرداخت مالیات سند ازدواج به زوجین تحویل داده نمی‌شود که این امر تبعات سوء به دنبال دارد. از جمله این تبعات منفی می‌توانیم به عدم امکان طرح دعاوی در دادگاه خانواده مثل طلاق، نفقه و حتی عدم امکان دریافت مهریه اشاره کنیم.

برای آشنایی کامل با قانون مهریه کلیک کنید.

میزان مالیات بر مهریه و نحوه محاسبه آن

در بخش قبلی به توضیح قانون مالیات بر مهریه پرداختیم. و گفتیم که این قانون در دست بررسی است و هنوز اجرایی نشده است. هنگامی که این قانون به تصویب برسد و اجرایی شود طرح دریافت مالیات از مهریه هنگام ثبت مهریه  آغاز می‌شود. بنابراین پرسش مهم این است که نحوه محاسبه مالیات و میزان مالیات بر مهریه چگونه است؟

از آنجایی که اغلب مهریه‌ها در کشور ما و به صورت عرفی سکه در نظر گرفته می‌‌شود. بر اساس قانون مالیات بر مهریه یا همان طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و مهریه، میزان مالیات بر مهریه‌ به این شرح است. مهریه سکه تا سقف 17 عدد معاف از مالیات هستند. از 15 عدد سکه تا 100 سکه مالیات بر مهریه یک و یک دهم درصد مهریه می‌باشد.

مهریه‌های بالای 100 سکه تا 200 سکه شامل مالیات 2 درصدی از مهریه تعیین‌شده می‌شود. و در پایان برای مهریه‌های بالای 200 سکه، مالیات 15 درصد از مهریه تعیین‌شده خواهد بود. بر اساس این میزان زوجین هنگام ثبت مهریه در سند ازدواج خود موظف به پرداخت مالیات مهریه خواهند بود.

نحوه محاسبه مالیات بر مهریه

شما می‌توانید با استفاده از یک فرمول میزان دقیق مالیات تعیین‌شده برای مهریه خود را به دست آورید. این فرمول عبارت است از: نرخ مالیات، ضرب در ارزش کل سکه‌های مهریه سپس تقسیم بر 100 که پاسخ این معادله میزان مالیات مهریه شما است. نرخ مالیات مهریه نیز بر اساس قانون تعیین می‌شود که در بخش قبلی این مطلب مقدار آن‌ها را ذکر کردیم.

به عنوان مثال تصور کنید زن و مرد قبل از عقد توافق نمایند مهریه 300 سکه باشد. با توجه به مطالب ذکرشده مالیات مهریه‌های بالای 200 سکه 15 درصد است. بنابراین بر اساس فرمول مذکور ابتدا باید ارزش سکه‌ها را در 15 ضرب کنیم. با فرض اینکه هر سکه 20 میلیون تومان ارزش دارد. ابتدا 300 را در 20 ضرب می‌کنیم تا ارزش کل 300 سکه را به دست آوریم. بنابراین ارزش کل 300 سکه هر سکه 20 میلیون می‌شود 6 میلیارد تومان می‌شود.

حال مبلغ 6 میلیارد تومان را در 15 که همان درصد مالیات مهریه‌های بالای 200 سکه است ضرب می‌کنیم و پاسخ را بر 100 تقسیم می‌کنیم. که در پاسخ این معادله مبلغ 900 میلیون تومان به دست می‌آید بنابراین مالیات 300 سکه مهریه هنگام ثبت آن 900 میلیون تومان می‌باشد که مبلغ کلانی است.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

قانون مالیات بر مهریه چیست ؟

بر اساس این قانون هنگامی که زوجین اقدام به ثبت مهریه سنگین و درج آن در سند ازدواج خود می‌نمایند. به شرط پرداخت درصدی از این مهریه به عنوان مالیات به دولت قادر خواهند بود سند ازدواج خود را دریافت نمایند.

مالیات بر مهریه به چه منظور تعیین‌شده است ؟

از آنجا که مهریه‌های سنگین موجب بروز مشکلات عدیده می‌شود. تعیین مالیات بر مهریه از جمله راه‌حل‌های قانون برای کاهش تمایل زوجین به تعیین مهریه‌های سنگین است.

 

منبع: مالیات بر مهریه | چقدر از مهریه بابت مالیات پرداخت می شود



:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

دیه دندان چقدر است؟ دیه یکی از انواع مجازات‌هایی است که برای مجرمین در نظر گرفته شده است. هرگاه فردی به اعضای بدن دیگری آسیب وارد کند و یا او را به قتل برساند می‌بایست دیه‌اش را پرداخت کند. قصاص نمی‌تواند در همه جرائم کاربرد داشته باشد و در برخی موارد ممکن است شاکی با دریافت دیه رضایت دهد. در ادامه قصد داریم در مورد دیه از بین رفتن دندان توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

از بین بردن دندان دیگران شامل د‌‌یه می‌شود ؟

دیه اعضا به دیه‌ای گفته می‌شود که برای آسیب زدن به قسمت‌های مختلف بدن به شاکی پرداخت می‌شود. این دیه شامل از بین رفتن دندان نیز می‌شود و می‌توان نتیجه ‌گرفت که از بین بردن دندان دیگران می‌تواند شامل دیه شود. در دهان هر انسان بالغ ۲۸ الی ۳۲ عدد دندان وجود دارد که از بین بردن و حتی وارد کردن آسیب جزئی به آن‌ها می تواند به فرد آسیب دیده این حق را بدهد که دیه دندان خود را مطالبه کند.

برای مثال ممکن است فردی در حین درگیری فیزیکی با فرد دیگر به دندان‌های او آسیب وارد کند و یا اینکه کسی در یک سانحه رانندگی باعث از بین رفتن دندان‌های طرف مقابل شود که در این صورت می‌بایست دیه او را بپردازد.

دیه از بین بردن دندان در همه موارد یکسان نیست و میزان آن حسب مورد متفاوت خواهد بود‌. برای مثال هر فرد با توجه به میزان آسیبی که به دندان طرف مقابل وارد کرده است دیه می‌پردازد و هر چقدر این آسیب بیشتر باشد میزان دیه نیز بیشتر خواهد بود.

برای آشنایی با مقدار دیه اعضای بدن کلیک کنید.

دیه از بین بردن همه دندان ها

چنانچه فردی همه دندان‌های فرد دیگر را از بین ببرد می‌بایست دیه یک انسان کامل که امسال حدود 480 میلیون می‌باشد را به او بپردازد. تعداد کلی دندان‌های انسان در قانون ۲۸ عدد می‌باشد و در صورتی مجرم باید این میزان از دیه را بپردازد که تمام دندان‌ها را به طور کلی از بین ‌برده باشد.

دیه از بین بردن دندان های جلو چقدر است ؟

دندان‌های جلو شامل دندان‌های پیش، نیش و… می‌شوند که جمعا دوازده عدد می‌باشند. چنانچه این دندان‌ها از بین بروند به فرد دیه تعلق خواهد گرفت. دیه هر کدام از این دندان‌ها یک بیستم دیه انسان کامل است که هر ساله به نسبت مبلغ دیه کامل مقدار آن افزایش می‌یابد.

برای اطلاع از دیه دندان شیری کلیک کنید.

دیه از بین بردن دندان‌های عقب

دندان‌های پایین هر انسان به طور کلی ۱۶ عدد می‌باشند که شامل دندان‌های مختلفی می‌شوند و از بین بردن آن‌ها باعث می‌شود که به فرد دیه تعلق گیرد. دیه هر کدام از این دندان‌ها یک چهلم دیه کامل انسان است که سالیانه با تعیین نرخ جدید دیه کامل، مبلغش افزایش می‌یابد.

نکته مهم: دیه از بین بردن دندان می‌بایست در زمان تعیین شده توسط دادگاه به فرد پرداخت شود و در غیر این صورت شاکی می‌تواند در دادگاه خواهان مطالبه دیه خود شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص د‌یه دندان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون د‌یه دندان پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا به فردی که دندان‌های او توسط مجرم از بین رفته‌اند دیه تعلق می‌گیرد ؟

بله به نسبت مقدار آسیبی که به مجرم ‌وارد شده است به او دیه تعلق خواهد گرفت.

دیه از بین بردن دندان‌های عقب چقدر است ؟

دیه از بین بردن دندان‌های عقبی یک چهلم دیه کامل است که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

 

منبع: دیه دندان | میزان دیه از بین رفتن دندان عقبی و جلویی

 



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قتل در تصادف رانندگی چه مجازاتی دارد؟ امروزه پیشرفت علم باعث شده است انسان‌‌ها امکانات بیشتری را در اختیار داشته باشند و بتوانند بسیار آسان‌تر به انجام امور خود بپردازند. برای مثال با اختراع خودرو انسان ‌می‌تواند با سرعت در محلی که ‌می‌خواهد حاضر شود اما پیشرفت علم همیشه هم خوشایند و مفید نیست و ‌می‌تواند به انسان زیان‌‌هایی را وارد کند که جبران ناپذیر هستند. تصادفات رانندگی یکی از همین زیان‌‌ها ‌می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد قتل در تصادف رانندگی و مجازات آن توضیحاتی‌ را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

قتل در تصادف رانندگی

امروزه تصادفات رانندگی با افزایش چشمگیری مواجه شده است و به یک معضل برای جامعه تبدیل شده است. تصادفات رانندگی علاوه بر خسارت‌‌های مالی که بر جا ‌می‌گذارد ‌می‌تواند خسارت جانی نیز داشته باشد و حتی در برخی موارد باعث مرگ افراد ‌می‌شود. قتل افراد در تصادفات رانندگی در اکثر مواردی که تصادف سختی اتفاق می‌افتد پیش ‌می‌آید.

اکثر افراد تصور ‌می‌کنند که ‌اگر در تصادف رانندگی فردی توسط دیگری به قتل برسد مجازات فرد قاتل قصاص خواهد بود اما در این‌باره باید بگوییم که این تصور کاملا غلط است و قتل در تصادفات رانندگی در دسته قتل‌‌های غیر عمد قرار می‌گیرد و مجازات آن‌ به جای قصاص پرداخت دیه خواهد بود. در زیر چند نمونه از دلیل مرگ افراد در تصادفات رانندگی بیان شده است:

  • بی‌مهارتی راننده.
  • ‌‌‌بی‌احتیاطی و ‌‌‌بی‌مبالاتی.
  • رعایت نکردن قوانین و مقررات رانندگی.

اگر قتل در تصادف رانندگی به علت سبقت غیر مجاز، سرعت و به طور کلی تخلف راننده باشد باز در دسته قتل‌‌های غیر عمد قرار ‌می‌گیرد زیرا فرد قصد رعایت نکردن قواعد رانندگی را داشته است اما قصد قتل فرد مقتول را نداشته و مجازات او نیز قصاص نخواهد بود. حتی اگر راننده دارای گواهینامه نباشد نیز قتل غیر عمد محسوب ‌نمی‌شود.

مجازات قتل در تصادف رانندگی چیست ؟

با وجود اینکه قتل در تصادفات رانندگی جزو قتل‌‌های غیر عمد محسوب ‌می‌شود اما چون در هر حال جرم به حساب ‌می‌آید و معمولا به علت رعایت نکردن قوانین رانندگی اتفاق ‌می‌افتد قانونگذار مجازاتی را برای آن‌ وضع نموده است. مجازات قتل در تصادفات رانندگی به شرح زیر ‌می‌باشد:

  • شش ماه تا سه سال حبس.
  • پرداخت دیه در صورت مطالبه اولیای دم.

مجازات قتل در تصادفات رانندگی موارد بالا ‌می‌باشد و اگر اولیای دم مقتول دیه را از مجرم مطالبه کنند او موظف به پرداخت آن خواهد بود. البته اولیای دم ‌می‌توانند دیه را به او ببخشند اما بخشش آن‌‌ها باعث تبرئه شدن مجرم ‌نمی‌شود زیرا جرم‌ او جنبه عمومی دارد و باید مجازات شود.

برای آشنایی با نحوه تعیین حکم جرم عمدی و غیر عمدی کلیک کنید.

بخشش اولیای دم و تخفیف در مجازات مجرم

همانطور که در بالا گفته شد اگر اولیای دم مجرم را ببخشند بازهم او مجازات ‌می‌شود زیرا جرمی که مرتکب شده است جنبه عمومی دارد اما اگر اولیای دم مجرم را ببخشند ‌می‌توانند باعث تخفیف در مجازات مجرم شوند.‌ برای مثال در صورت بخشش اولیای دم قاضی ‌می‌تواند مجازات حبس مجرم را تقلیل دهد.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قتل در تصا‌دفات رانندگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قتل در تصا‌دفات رانندگی پاسخ دهند.

سوالات متداول

 

مجازات قتل در تصادفات رانندگی قصاص است ؟

خیر قتل در تصادفات رانندگی جزو قتل‌‌های غیر عمد به حساب ‌می‌آید و مجازات آن نیز قصاص نخواهد بود.

اگر فرد بدون ‌دارا بودن گواهینامه در تصادف رانندگی مرتکب قتل شود مجازات او چیست ؟

در این‌ صورت بازهم جرم فرد غیر عمدی تلقی ‌می‌شود و مجازات او حبس و پرداخت دیه خواهد بود.

 

منبع: قتل در تصادف رانندگی | مجازات تصادف رانندگی منجر به فوت غیر عمد



:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در همه جای دنیا برای استفاده از وسایل نقلیه قوانین و مقرراتی وضع گردیده است. از آنجایی که استفاده از وسایل نقلیه می‌تواند خطرناک و حادثه آفرین باشد همه افراد موظفند که مقررات رانندگی را به طور کلی رعایت کنند. یکی از قوانین وضع شده در خصوص رانندگی دارا بودن گواهینامه است. در ادامه قصد داریم در خصوص رانندگی بدون گواهینامه توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

رانندگی بدون گواهینامه جرم محسوب می‌شود‌‌ ؟

در تمام کشور‌های دنیا افراد برای اینکه بتوانند از وسایل نقلیه استفاده کنند می‌بایست دارای گواهینامه باشند. دارا بودن گواهینامه به این معناست که فرد در تمام دوره‌های آموزشی استفاده از وسایل نقلیه شرکت‌ کرده است و توانسته گواهی قبولی خود را دریافت کند. اما‌ در برخی موارد دیده می‌شود که افراد بدون دارابودن گواهینامه اقدام‌ به رانندگی می‌کنند که این کار جرم‌ تلقی می‌شود و مجازاتی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. چنانچه فردی بدون‌ گواهینامه اقدام ‌به رانندگی کند در واقع به این معناست که آموزش ندیده است و رانندگی او خطرساز خواهد بود که در این صورت طبق قانون مجازات می‌شود.

برای آشنایی با قتل در تصادف رانندگی کلیک کنید.

مجازات رانندگی بدون گواهینامه چیست‌‌ ؟

همانطور که گفتیم رانندگی بدون ‌گواهینامه جرم تلقی شده و شامل مجازات می‌شود. مجازات این جرم در دو قانون مجازات اسلامی ‌بخش تعزیرات و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی بیان شده است که به شرح زیر می‌باشد:

  • مجازات رانندگی بدون گواهینامه در قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات:

هرگاه فردی بدون دارا بودن‌ گواهینامه اقدام‌ به استفاده از وسایل نقلیه نماید به مجازات حبس تا دو ماه یا جریمه نقدی تا یک‌ میلیون ریال و یا به هردوی این‌ مجازات‌ها محکوم می‌شود. چنانچه فرد دوباره این عمل را انجام دهد به حبس از دو ماه تا شش ماه محکوم می‌شود.

نکته مهم: مجازات حبس رانندگی بدون گواهینامه امکان تبدیل به جریمه نقدی را دارد.

  • مجازات رانندگی بدون گواهینامه در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی

چنانچه فردی بدون دارا بودن گواهینامه اقدام به استفاده از وسیله نقلیه نماید خودروی او متوقف می‌شود و خود شخص نیز به مراجع قضایی تحویل داده خواهد شد.

رانندگی با گواهینامه تمدید نشده

در برخی موارد دیده می‌شود که فرد گواهینامه دارد اما آن را تمدید نکرده است. در این باره باید بگوییم که گواهینامه تمدید نشده نمی‌تواند شامل مجازات خاصی شود و به منزله نبودن گواهینامه تلقی نمی‌شود اما فرد می‌بایست با پرداخت جریمه اقدام به تمدید گواهینامه خود کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رانند‌گی بدون گواهینامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون رانند‌گی بدون گواهینامه پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

گواهینامه چیست‌‌ ؟

گوا‌هینامه در واقع سندی است که اثبات می‌کند فرد در دوره‌های آموزش استفاده از وسیله نقلیه شرکت کرده است و کاملا آموزش دیده است.

اگر با گو‌اهینامه تمدید نشده رانندگی کنیم شامل مجازات حبس خواهیم شد‌‌ ؟

خیر در این مورد مجازات حبس در نظر گرفته نشده است.

مجازات رانندگی بد‌ون گوا‌هینامه در کدام بخش از قوانین آمده است‌‌ ؟

مجازات رانندگی بد‌و‌ن گوا‌هینامه در دو قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی بیان شده است.

 

منبع: رانندگی بدون گواهینامه | مجازات – رانندگی با گواهینامه تمدید نشده

 



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همواره در طول تاریخ شاهد آن بوده‌ایم که انسان برای برآورده کردن نیازهای خود به کار و فعالیت‌هایی مانند کشاورزی و… روی آورده است. اما هر موجودی تا حدی توان و قدرت کار دارد و بعد از رسیدن به یک سنی نمی‌تواند به کار و فعالیت‌های سخت مشغول باشد. از این ‌رو سازمان تامین اجتماعی بعد از یک سن مشخص مبلغی را به عنوان بازنشستگی پرداخت می‌کند. سن بازنشستگی در ایران معلوم است اما افراد می‌توانند در صورت وجود شرایطی قبل از رسیدن به این سن نیز خود را بازنشسته کنند. در این مطلب بازنشستگی قبل از سن تعیین شده در قانون را بررسی می‌کنیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سن بازنشستگی

به طور کلی با توجه به آنچه که در قانون تامین اجتماعی ماده 76 آمده است سن بازنشستگی در ایران برای آقایان 60 سال و برای خانم‌ها 55 سال است. در این سن اشخاص باید حداقل ده سال حق بیمه داده باشند تا بازنشسته شوند. اگر افراد به سن بازنشستگی رسیده‌اند ولی به مدت 10 سال حق بیمه نداده‌اند حق بیمه مدت زمانی که کسر دارند را یکجا پرداخت می‌کنند و این گونه بازنشسته می‌شوند.

برای آشنایی با شرایط بازنشستگی کلیک کنید.

بازنشستگی قبل از سن تعیین شده قانون

در برخی از موارد قانون این امتیاز را برای اشخاص قائل شده است که قبل از رسیدن به سن تعیین شده در قانون بازنشسته شوند از جمله موارد زیر:

  1. پرداخت سی سال تمام حق بیمه با شرط سنی: با توجه به تبصره 1 ماده 76 قانون تامین اجتماعی آقایان با رسیدن به 50 سالگی و خانم‌ها 45 سالگی در صورتی که سی تا سی و پنج سال تمام حق بیمه پرداخت کرده باشند مستمری بازنشستگی دریافت می‌کنند.
  2. بانوان کارگر: با توجه به تبصره 4 ماده 76 قانون تامین اجتماعی بانوانی که در کارگاه‌های مشمول قانون کار فعالیت دارند با داشتن بیست سال سابقه بیمه و 42 سال سن حق بازنشسته شدن دارند.
  3. پرداخت سی و پنج سال حق بیمه بدون شرط سنی: در قانون تامین اجتماعی حداکثر زمان پرداخت حق بیمه 35 سال است بنابراین با توجه به ماده 76 تبصره سوم این قانون اشخاص با پرداخت سی و پنج سال حق بیمه در هر سنی بازنشسته می‌شوند.
  4. کارگران مشاغل سخت و زیان آور: هر فردی که شغلش از جمله کارهایی است که از سوی وزارت کار به عنوان مشاغل سخت برشمرده شده در صورتی که بیست سال متوالی یا بیست و پنج سال متناوب سابقه بیمه داشته باشد می‌تواند بازنشسته شود.
  5. جانبازان: برای بازنشسته شدن هیچ شرط سنی ندارند و با 20 سال سابقه پرداخت بیمه، حق درخواست بازنشستگی را دارند.
  6. معلولان عادی: این دسته از افراد با بیست سال سابقه بیمه بازنشسته می‌شوند. مشروط بر اینکه آقایان معلول پنجاه سال و بانوان چهل و پنج سال سن داشته باشند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سن بازنشستگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سن بازنشستگی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

سن بازنشستگی در ایران چند سال است ؟

آقایان در سن شصت سالگی و زنان در سن پنجاه و پنج سالگی بازنشسته می‌شوند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا می‌توان قبل از رسیدن به سن تعیین شده در قانون بازنشسته شد ؟

بله. در صورت وجود شرایط قانونی شخص می‌تواند قبل از سنی که در قانون تعیین شده بازنشسته شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

 

منبع: سن بازنشستگی | بازنشستگی قبل از سن تعیین شده در قانون کار – سن موثر



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

شرایط مرخصی گرفتن چیست؟ کارگر و کارفرما دو عامل اساسی تولید و چرخه اقتصاد در جامعه به شمار می‌روند که با کمک یکدیگر می‌توانند به آبادانی تولید، ساخت و ساز و… کمک فراوانی نمایند. در رابطه با کارگر و کارفرما قانونگذاران قوانین بسیار مهمی را پیش بینی نموده‌اند تا حقوق هیچ یک از آن‌ها ضایع نشود. مرخصی نیز یکی از این قوانین در مورد کارفرما و کارگر می‌باشد که به کارگر تعلق می‌گیرد. در ادامه در مورد انواع و شرایط مرخصی در قانون کار توضیحات مفیدی را ارائه نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شرایط مرخصی گرفتن در قانون کار چیست ؟

بعضی اوقات ممکن است کارگر به علت‌های مختلف نتواند به سرکار برود و یا اینکه به صورت قانونی اجازه داشته باشد که در یک روز مشخص استراحت کند‌ که در این ‌موارد می‌توان ‌گفت فرد به مرخصی رفته است. قانونگذاران برای حمایت از کارگر قانونی را وضع نموده‌اند ‌که طبق آن کارگر می‌تواند در برخی موارد خاص و ‌روز‌های معین‌ شده به مرخصی برود که تعداد روزهای مرخصی در هر مورد متفاوت خواهد بود و با توجه به نوع مرخصی معین می‌شود.

انواع روش ها و شرایط مرخصی گرفتن در قانون کار

در قانون کار انواع مرخصی برای کارگران‌ شرح داده شده است، همانطور که در بالا گفته شد تعداد روز‌های مرخصی با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود و ممکن است بیشتر یا کمتر شود. انواع مرخصی در قانون کار به شرح زیر می‌باشند:

مرخصی استحقاقی

  • طبق ماده ۶۴ قانون کار مرخصی استحقاقی نوعی مرخصی کار به حساب می‌آید که طی آن هر کارگر می‌تواند در سال بیست و شش روز به مرخصی برود. حتی اگر کارگر مدت یک سال کار نکرده باشد نیز می‌تواند به اندازه تعداد ماه‌هایی که کار کرده است نیز مرخصی دریافت کند که در هر ماه کار دو و نیم روز مرخصی به فرد تعلق خواهد گرفت که فرد می‌تواند ‌این روزها را به سرکار نرود و حقوق دریافت کند. طبق ماده ۶۵ قانون کار مرخصی استحقاقی برای کارگرانی که در مشاغل دشوار و زیان آور فعالیت می‌کنند در سال سی و پنج روز می‌باشد و علاوه بر اینکه این افراد می‌توانند حدود نه روز بیشتر از سایر کارگران مرخصی دریافت کنند بلکه آن‌ها در هر شش ماه کار می‌توانند دو بار از مرخصی‌های خود استفاده کنند. نکته حائز اهمیت این است که قانونگذار قانونی را وضع نموده‌اند که طی آن هیچ کارگری ‌نمی‌تواند بیش از نه روز از مرخصی‌های یکسال خود را ذخیره کند و حتما باید به مرخصی برود. این به این دلیل است که کارگر بتواند مرخصی‌های خود را به راحتی طلب نماید و هیچ ترسی از کارفرما در این مورد نداشته باشد.
  • چنانچه فرد به علت ازدواج دائم، فوت پدر، مادر، همسر و فرزندان به مرخصی برود نیز در واقع به مرخصی استحقاقی با حقوق رفته است. قانونگذار برای کارگر سه روز مرخصی در نظر گرفته است تا بتواند به چنین مواردی برسد.

نکته بسیار مهم: چنانچه کارگر مرخصی ساعتی درخواست کند و میزان مرخصی او از یک روز هم کمتر باشد مدت زمان رفت و برگشت او به سرکار جزو مرخصی استحقاقی به حساب می‌آید.

مرخصی بدون حقوق

در قانون کار نوعی مرخصی نیز شرح داده شده است که دارای حقوق نیست و اگر کارگر بخواهد از آن استفاده کند در روز‌های مرخصی‌اش حقوق دریافت نخواهد کرد. برای مثال هر فرد می‌تواند در تمام مدت زمان کارش برای ادای حج واجب یک ماه به مرخصی برود اما در این یک ماه حقوقی دریافت نخواهد کرد و یا شخصی که برای رفتن به جشن عروسی اقدام به درخواست مرخصی می‌کند نیز از مرخصی بدون حقوق استفاده می‌کند.

مرخصی استعلاجی | شرایط مرخصی گرفتن

مرخصی استعلاجی نیز از انواع مرخصی‌های شرح داده شده در قانون کار می‌باشد. کارگر از مرخصی استعلاجی برای درمان بیماری خود استفاده می‌کند و در این نوع مرخصی نه تنها حقوق دریافت می‌کند بلکه جزو سابقه بیمه و بازنشستگی فرد نیز به حساب می‌آید. برای آشنایی با شرایط دریافت مرخصی استعلاجی کلیک کنید.

مرخصی زایمان

مرخصی زایمان در قانون کار به این دلیل ذکر شده است که از زنان باردار شاغل حمایت شود. طبق این قانون هر زن باردار می‌تواند تا زمان وضع حمل خود به مرخصی برود و نه تنها در مدت زمان مرخصی‌اش حقوق دریافت می‌کند بلکه مدت زمان مرخصی نیز به عنوان سابقه کاری برای او در نظر گرفته می‌شود.

برای کسب اطلاع از مدت زمان مرخصی زایمان و شرایط استفاده از آن با کلیک به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

نکته مهم: اگر فرد در حین کار از دنیا برود و مرخصی‌های ذخیره شده داشته باشد حقوق تمام روزهای مرخصی‌اش به بازماندگانش پرداخت خواهد گردید.

قوانین مهم مربوط به شرایط استفاده از مرخصی در قانون کار

  • مرخصی کارگران با روز‌های تعطیل محاسبه نمی‌شود و کارگر علاوه بر اینکه در روز‌های تعطیل به سر کار نمی‌رود بلکه می‌تواند تمام مرخصی‌های خود را نیز دریافت کند. برای مثال جمعه یک روز نعطیل است و اگر فردی در روز جمعه کار کند علاوه بر اینکه حقوق ثابت کار خود را دریافت می‌کند حقوق روز تعطیل جمعه نیز به او تعلق می‌گیرد.
  • طبق ماده ۶۹ قانون کار کارگر و کارفرما باید بر سر اینکه کارگر در چه روز‌هایی به مرخصی برود توافق کنند.
  • در صورتی که فرد بازنشسته شود و یا اینکه فوت کند و یا از کار افتاده شود باز هم کارفرما باید حقوق روز‌های مرخصی‌اش را به او یا ورثه‌اش پرداخت نماید.
  • تمامی مرخصی‌های استعلاجی جزو سابقه بیمه فرد به حساب می‌آیند.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط و انواع مرخصی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط و انواع مرخصی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

مرخصی استعلاجی برای چه دریافت می‌شود ؟

مرخصی استعلاجی برای درمان بیماری کارگر به او داده می‌شود.

در صورت ازدواج دائم کارگر چند روز مرخصی خواهد داشت ؟

کارگر می‌تواند به علت ازدواج دائم خود سه روز مرخصی دریافت ‌کند.

اگر فرد فوت کند حقوق مرخصی‌های ذخیره شده او به چه کسی پرداخت می‌شود ؟

اگر فرد فوت کند کارفرما تمام حقوق مرخصی‌های ذخیره شده‌اش را به ورثه و بازماندگاش پرداخت می‌کند.

 

منبع: شرایط مرخصی گرفتن | محاسبه انواع مرخصی در قانون کار



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ساختمان‌‌های چند طبقه امروزه بسیار بیشتر دیده ‌می‌شوند و به علت جمعیت زیاد اکثر افراد آپارتمان نشین هستند. اما برای اداره و مدیریت ساختمان نیاز به تشکیل مجمع عمومی و انتخاب هیات‌‌ مدیره ‌می‌باشد تا ساکنین با آرامش بیشتری زندگی کنند و همه آن‌ها نسبت به قوانین ساختمان متعهد باشند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مجمع عمو‌می‌ چیست‌‌ ؟

مجمع ‌‌عمو‌می به جمعی از مالکین ساختمان گفته ‌می‌شود که دور هم جمع شده و برای مصلحت ساختمان تصمیماتی ‌می‌گیرند. چنانچه تعداد مالکین ساکن در ساختمان از سه نفر بیشتر شود مجمع ‌‌عمو‌می میان ‌آن‌ها تشکیل خواهد شد و آن‌ها ‌می‌توانند برای ساختمان تصمیماتی بگیرند و انجام آن‌‌ها را به عهده مدیریت ساختمان بگذارند.

توجه داشته باشید که برای تشکیل مجمع ‌‌عمو‌می ساختمان باید تعداد مالکین بیش از سه نفر باشد و اگر مالکین تنها سه نفر باشند نیز مجمع ‌‌عمو‌می میان آن‌‌ها تشکیل نخواهد شد.

برای آشنایی با موارد عزل مدیر ساختمان کلیک کنید.

انواع مجمع عمومی ساختمان

تشکیل مجمع ‌‌عمو‌می ساختمان نیز انواع مختلفی دارد که هر کدام با توجه به شرایط ساختمان تشکیل ‌می‌شوند. در زیر انواع مجمع ‌‌عمو‌می ساختمان را نام برده‌ایم:

مجمع عمومی عادی

مجمع ‌‌عمو‌می که سر گروه انواع مجمع ‌‌عمو‌می ساختمان به حساب ‌می‌آید شامل سه مورد زیر ‌می‌باشد.

  • مجمع ‌‌عمو‌می عادی نخستین:

در مجمع ‌‌عمو‌می عادی نخسین تصمیماتی مبنی بر انتخاب مدیر ساختمان، انتخاب خزانه دار، انتخاب مدیر مجمع و‌… اتخاذ ‌می‌شود.

  • مجمع ‌‌عمو‌می عادی سالانه:

مجمع ‌‌عمو‌می سالانه در سال یکبار تشکیل ‌می‌شود و در این نوع مجمع موضوعاتی مانند انتخاب مدیر جدید برای ساختمان، هزینه تعمیرات ساختمان، تصویب پرداخت وجه به مدیریت ساختمان و… مورد بحث قرار ‌می‌گیرند.

  • مجمع ‌‌عمو‌می فوق العاده:

مجمع ‌‌عمو‌می فوق العاده برای زمان خاصی تشکیل نمی‌شود و مالکین ‌می‌توانند هرگاه که بخواهند این مجمع را تشکیل دهند.‌‌ در مجمع ‌‌عمو‌می‌ فوق العاده معمولا در مورد مدیریت ساختمان تصمیماتی گرفته ‌می‌شود. برای مثال در این نوع مجمع مدت زمان مدیریت ساختمان تجدید ‌می‌شود و یا مدیر ساختمان عزل ‌می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجمع عمو‌می ساختمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجمع عمو‌می ساختمان پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

مجمع عمومی عادی به چند نوع تقسیم ‌می‌شود‌‌ ؟

نخستین، سالانه، فوق العاده.

در مجمع عمومی فوق العاده در مورد چه چیزی تصمیم ‌می‌گیرند‌‌ ؟

در مورد عزل مدیر یا تجدید مدت زمان مدیریت او.

 

منبع: مجمع عمومي ساختمان | انواع – بررسي وظايف و اختيارات – هيئت مديره

 



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

سامانه ثبت علائم تجاری به آدرس ipm.ssaa.ir  جهت سهولت در انجام امور ثبتی ایجاد شده است. علامت تجاری شامل نقش و تصاویر و یا کلمات می‌شوند که برای معرفی یک محصول یا کالای تولیدشده به کار می‌روند. علامت تجاری باید با ابتکار و نوآوری طراحی شوند. علاوه بر آن نمی‌شود از نشانه‌های گمراه‌کننده برای طراحی علامت تجاری استفاده کرد. علامت تجاری در این اداره به صورت قانونی ثبت می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی سامنه ثبت علائم تجاری و وظایف این اداره بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان تجاری و وکلای کار با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

معرفی سامانه ثبت علائم تجاری

علائم تجاری مجموعه‌ای از نقوش، تصاویر و یا کلمات است که به نوعی ابتکاری و نوآوری برای معرفی یک محصول تجاری یا کالای تولیدشده طراحی می‌شود. ثبت این علائم تجاری باعث می‌شود که لوگو یا علامت روی محصول شما منحصر به فرد باشد و تنها مختص شما باشد. اما برای ثبت قانون باید به اداره ثبت علائم تجاری مراجعه نمایید. با ثبت قانونی علامت تجاری دیگران نمی‌توانند از روی آن کپی بردارند.

اداره ثبت علائم تجاری از زیرمجموعه سازمان ثبت‌احوال و اسناد کشور می‌باشد. این اداره خدماتی نظیر ثبت طرح‌های صنعتی، اختراعات، برند را انجام می‌دهد. وظیفه این اداره محافظت از ایده‌های مبتکرانه و نتیجه تلاش افراد در برابر اشخاص دیگر است. تا دیگران از این ایده‌ها و طرح‌های مبتکرانه سوءاستفاده و کپی برداری نکنند.

نشانی و راه‌های ارتباطی با این اداره

اداره ثبت علائم تجاری علاوه بر ثبت علامت‌های تجاری امور دیگر مربوط به مالکیت معنوی مثل ثبت طرح صنعتی نیز تحت مسئولیت دارد. این اداره در شهر تهران، میدان امام خمینی، خیابان خیام، خیابان فیاض بخش، جنب ساختمان شماره یک سازمان ثبت واقع شده است. ساعات کاری اداره ثبت علامت تجاری در تهران 8 صبح تا 4 ظهر و در روزهای شنبه تا چهارشنبه می‌باشد. کد پستی این اداره در تهران ۱۱۱۴۶۷۸۵۱۳ می‌باشد. و آنشانی این اداره سایت این اداره ipm.ssaa.ir است.

نحوه ورود درج درخواست در سامانه ثبت علائم تجاری

اداره ثبت علائم تجاری سامانه‌ای با نشانی ipm.ssaa.ir دارد. که متقاضیان با استفاده از این سامانه می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری، اقدام به ثبت علامت تجاری نمایند. البته سایت ipm.ssaa.ir که همان سایت مرکز مالکیت معنوی نیز می‌باشد. صرفاً محدود به ثبت لوگو به صورت غیرحضوری نیست. بلکه از طریق این سایت امکان ثبت اختراعات، ثبت برندها نیز وجود دارد.

نحوه ثبت علائم تجاری در سامانه

اگر قصد ثبت برند خود را از طریق سامانه اداره علامت تجاری دارید. ابتدا باید وارد سایت و پورتال مرکزی مالکیت معنوی به نشانی ipm.ssaa.ir شوید.

و در این سامانه اقدام به ثبت‌نام و ایجاد یک حساب کاربری نمایید.

پس از آن اظهارنامه خود را مبنی بر ثبت علامت تجاری و مشخصات متقاضی ثبت علامت تجاری در سایت مذکور وارد نمایید. ( توجه داشته باشید که شخص حقیقی می تواند یک درخواست برای ثبت برند و شخص حقوقی می تواند دو درخواست به طور همزمان داشته باشد. 

 

لازم به ذکر است با توجه به اینکه متقاضی شخص حقیقی یا شخص حقوقی است. همچنین بر اساس تابعیت افراد متقاضی، پرسش‌های سامانه از آن‌ها برای ثبت علامت تجاری و پذیرش اظهارنامه متفاوت است. یک نکته مهم در خصوص مالک اظهارنامه این است. که اظهارنامه باید به نام شخصی باشد که علامت تجاری موردتقاضا برای ثبت نیز به نام همان فرد است. در هر مرحله از ثبت امکان ثبت موقت در سایت وجود دارد تا اگر به نحوی و ناخواسته اطلاعات حذف شد راه برگشت وجود داشته باشد و اطلاعات کامل از بین نرود.

برای ثبت برند بر روی گزینه ثبت اظهارنامه علامت تجاری کلیک کنید و سپس مراحل را طی نمایید. 

نکته : توجه نمایید که برای ثبت برند شما نیز به جواز کسب صنفی و یا جواز صنعتی با پیشرفت 30 درصد و یا پروانه کسب هستید. 

 

اداره ثبت علائم تجاری چه خدمات و وظایفی دارد ؟

در مطالب بالا به معرفی اداره ثبت علائم تجاری پرداختیم. این اداره بر اساس قانون دارای وظایف مشخصی است که تنها به ثبت برند مختصر نمی‌شود. این اداره از ایده‌های مبتکرانه و نتیجه تلاش افراد در برابر اشخاص دیگر محافظت کند. تا این ایده‌ها و طرح‌های مبتکرانه مورد  سوءاستفاده و کپی برداری دیگران قرار نگیرد. این اداره خدماتی نظیر موارد زیر را انجام می دهد :

ثبت اظهارنامه علامت تجاری

ثبت اظهارنامه طرح صنعتی

ثبت اظهارنامه اختراع

ثبت اظهارنامه نشانه جغرافیایی 

برای آشنایی با قوانین مربوط به خرید و فروش برند کلیک کنید.

بخشی از خدمات و وظایف اداره ثبت علائم تجاری

این اداره موظف است برخی اقدام‌های قانونی برای رسیدگی به شکایات و اعتراض‌های مربوط به دعاوی ثبت طرح‌ها و علامت و مالکیت معنوی را انجام دهد.

از دیگر وظایف این اداره بررسی علائمی است. که زمان قرارداد آن‌ها به سر رسید. و ثبت آن علامت باطل می‌گردد.

تمامی اقدامات که به روند ثبت برند و علامت تجاری مربوط می‌شود تحت نظارت اداره ثبت علائم تجاری است. همچنین بررسی کلیه مدارک ارائه‌شده جهت ثبت برند توسط این اداره انجام می‌شود.

این اداره می‌تواند پیشنهاد‌ها و دستورالعمل‌هایی جهت بهبود ثبت علامت تجاری به متقاضی ارائه نماید.

گواهینامه و پیش‌نویس طرح ثبت علامت تجاری و طرح‌های صنعتی باید توسط اداره ثبت تائید و به امضا برسد.

و درنهایت ثبت تمامی موضوعاتی که مربوط به مالکیت معنوی و صنعتی می‌شود. مثلاً ثبت اختراعات، علائم تجاری، برندها، علائم جمعی، طرح‌های صنعتی و … نیز توسط اداره ثبت لوگو و سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور انجام می‌گیرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان تجاری و وکلای کار با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

سامانه ثبت علائم تجاری چیست ؟

این اداره از زیرمجموعه سازمان ثبت‌احوال و اسناد کشور به نشانی اینترنتی ipm.ssaa.ir می‌باشد. این اداره خدماتی نظیر ثبت طرح‌های صنعتی، اختراعات، برند را انجام می‌دهد.

وظایف اداره ثبت علائم تجاری چیست ؟

این اداره موظف است از ایده‌های مبتکرانه و نتیجه تلاش افراد در برابر اشخاص دیگر محافظت کند. تا این ایده‌ها و طرح‌های مبتکرانه مورد  سوءاستفاده و کپی برداری دیگران قرار نگیرد. که در متن مقاله به‌تفصیل خدمات و وظایف اداره را بیان کردیم.



:: برچسب‌ها: ثبت علائم تجاری و مالکیت معنوی در ایران | سامانه ipm , ssaa , ir ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 بهمن 1402 | نظرات ()