نوشته شده توسط : vakiel

خدمات عمومی شامل چه چیزهایی می شود؟ همه ما در جامعه‌ای زندگی ‌می‌کنیم به که طور روزمره از برخی خدمات عمومی استفاده ‌می‌کنیم. برای مثال همه ما فرزندانمان را به مدرسه ‌می‌فرستیم و مسئولان مدرسه بدون اینکه از ما پولی بگیرند به فرزند تعلیم داده و او را در ساعات مشخصی نگهداری ‌می‌کنند که در این مورد ‌می‌توان گفت‌‌‌ فرزند ما از خدمات عمومی استفاده کرده است. در ادامه قصد داریم در مورد اصول حاکم بر خدمات عمومی توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

منبع: خدمات عمومی

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

خدمات عمومی چیست‌ ؟

با توجه به توضیحات بالا شاید برایتان سوال شود که ‌خد‌مات عمومی چیست که در این مورد باید بگوییم ‌خد‌مات عمومی همانطور که از نامش مشخص است به ‌خد‌ماتی گفته ‌می‌شود که در اختیار عموم قرار ‌می‌گیرد. ‌خد‌مات عمومی توسط دولت به مردم ارائه ‌می‌شود. برای مثال دولت بیمارستانی را ‌می‌سازد و تاسیس ‌می‌کند تا در اختیار عموم قرار گرفته و بیماران بتوانند برای درمان بیماری خود از آن استفاده کنند که در این مورد ‌می‌توان گفت دولت با ساخت بیمارستان به مردم خدمت عمومی نموده است.

برای آشنایی با حدود مسئولیت مدنی کارکنان دولت کلیک کنید.

اصول حاکم بر خدمات عمومی

با وجود اینکه ‌خد‌مات عمومی توسط دولت به مردم ارائه ‌می‌شوند اما قانونگذاران برای ارائه این ‌خد‌مات اصولی را در نظر گرفته‌اند که این اصول به شرح زیر ‌می‌باشند:

  • اصل اول حاکم بر ‌خد‌مات عمومی این است که همه مردم ‌می‌بایست به اندازه مساوی از این ‌خد‌مات بهره مند گردند. برای مثال همه ‌می‌توانند از برخی ‌خد‌مات درمانی یا هر نوع ‌خد‌مات دیگری استفاده کنند و نباید این بهره مندی مختص شخص خاصی باشد. اما اگر دولت به گروه‌‌های زنان، سالمندان و معلولین ‌خد‌مات بیشتری ارائه کند مشکلی ندارد زیرا آن‌‌ها در اولویت هستند.
  • ‌خد‌مات عمومی ‌می‌بایست به صورت دائمی و مستمر به مردم ارائه شوند‌. برای مثال کارکنان یک بیمارستان ‌می‌بایست شبانه روزی کار کنند و نباید از مستمر کار‌ کردن دست بکشند زیرا این گونه ‌نمی‌توان گفت که ‌خد‌مات عمومی به صورت مستمر به مردم ارائه شده است.
  • منافع مردم در ارائه ‌خد‌مات عمومی مهم‌تر از منافع شخصی یک فرد خاص ‌می‌باشد و باید به این اصل نیز عمل شود. برای مثال اگر فردی خانه‌ای را به صورت غیرمجاز ساخته باشد که برای منافع عمومی مردم خسارت به بار بیاورد مامورین دولت آن خانه را تخریب خواهند کرد.

نکته مهم: اگر یکی از ادارات یا سازمان‌‌‌‌‌ها در ارائه ‌خد‌مات عمومی اصول آن ‌را رعایت نکند مردم ‌می‌توانند از آن اداره درخواست خسارت کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات عمومی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خدمات عمومی پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

‌خد‌مات عمومی چیست‌ ؟

‌خد‌مات عمومی به ‌خد‌ماتی گفته ‌می‌شود که برای همه مردم به یک اندازه ارائه ‌می‌شوند و در واقع دولت این ‌خد‌مات را ارائه ‌می‌کند.

‌خد‌مات عمو‌می باید به چه صورت ارائه شوند‌ ؟

‌خد‌مات عمومی ‌می‌بایست به اندازه مساوی میان تمام مردم تخس شوند.

 

منبع: خدمات عمومی



:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اعتراض شخص ثالث طاری چطور ثبت می‌شود؟ قانون همواره به دنبال این است که به افرادی که حقوق آن‌ها پایمال شده یاری رساند‌‌. در این راستا اگر حق فردی که به هر نحوی درگیر یک پرونده‌ قضایی است نادیده گرفته شود این فرد می‌تواند اعتراض کند و قانون هم به او گوش خواهد کرد. یکی از انواع اعتراضی که پیش بینی شده است اعتراض شخص ثالث طاری است‌‌. در این مطلب به بررسی اعتراض شخص ثالث طاری می‌پردازیم.

منبع: اعتراض شخص ثالث طاری

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اعتراض شخص ثالث

بر اساس ماده‌ 417 قانون آیین دادرسی مدنی اگر در خصوص دعوایی رای‌ای صادر شود و به موجب این رای حق شخص ثالثی پایمال شده باشد‌‌، شخص ثالث می‌تواند به این رای اعتراض کند. شخص ثالث به معنای شخص سوم است‌‌. فردی که در جریان دعوا نه خوانده باشد و نه خواهان ولی به نحوی در پرونده درگیر باشد شخص ثالث محسوب می‌شود.

قطعا اگر رای به ضرر شخص دیگری غیر از طرفین دعوا باشد این فرد می‌تواند اعتراض نماید‌‌. اعتراض شخص ثالث دو گونه دارد:

1/ اعتراض اصلی.

2/ اعتراض طاری.

اعتراض شخص ثالث طاری

از نظر لغوی طاری به معنای آینده و گذرا می‌باشد‌‌. ولی در ماده‌ 419 قانون آیین دادرسی مدنی طاری به معنای غیر اصلی است‌‌.

بر اساس ماده 419 این قانون اعتراض طاری عبارت است از اینکه در دعوای مطرح شده در اثنای دادرسی یکی از طرفین دعوا برای اثبات مدعای خود به رای‌ای استناد نماید که‌‌‌‌ در دادگاه دیگری صادر شده است و طرف دیگر نسبت به این اقدام اعتراض نماید.

به طور مثال دعوایی بین آقای الف و آقای ب در دادگاه مطرح می‌شود‌‌. در جلسه‌ دوم دادرسی آقای ب برای اثبات مدعای خود به یک رای که در دادگاه دیگری در دعوای بین همین آقای ب و آقای ج صادر شده بوده استناد می‌کند. او به عنوان دلیل این رای را ارائه می‌دهد. در اینجا آقای الف می‌تواند به این اقدام اعتراض نماید. زیرا رای مطرح شده اصلا راجع به یک دعوای دیگر است و آقای الف در آن دادگاه اصلا حضور نداشته است.

دادخواست اعتراض شخص ثالث طاری

در ماده‌ 421 برای مطرح کردن‌‌‌‌ دادخواست اعتراض شخص ثالث طاری دو مورد مطرح شده است. از جمله:

1/ عدم ضرورت تقدیم دادخواست: نیاز نیست شخص اعتراض خود را به صورت یک دادخواست جداگانه به دادگاه ارائه دهد بلکه در همان دادگاهی که دعوا مورد بررسی قرار می‌گیرد به این اعتراض هم رسیدگی می‌شود.

2/ ارائه دادخواست اعتراض: در صورتی که دادگاه رسیدگی کننده به دعوای اصلی‌‌‌‌ پایین‌تر از آن دادگاهی باشد که رای را صادر نموده و به عبارت دیگر رای مورد استناد در دادگاه عالی صادر شده باشد و حالا در دادگاه پایین‌تری مطرح می‌شود باید در همان دادگاه عالی صدور رای به اعتراض رسیدگی شود.

در این صورت شخصی که اعتراض دارد باید دادخواست اعتراض خود را نزد دادگاهی که رای در آن صادر شده مطرح نماید و موافق اصول همان دادگاهی که رای را صادر کرده به این اعتراض رسیدگی می‌شود.

اگر هم دادگاه رسیدگی به دعوا در همان درجه یا بالا‌تر باشد نیاز به ارائه‌ دادخواست نیست و در همان دادگاه بررسی می‌شود.

برای آشنایی با شرایط اقامه دعوای اعتراض ثالث کلیک کنید.

مهلت اعتراض شخص ثالث طاری

اصولا از نظر قانونی برای اعتراض شخص ثالث طاری محدودیت زمانی وجود ندارد. زیرا شخص ثالث در دعوای قبلی حضور نداشته است. در نتیجه در مورد رای صادر شده بی‌اطلاع است‌‌. در نتیجه برای اعتراض محدودیت زمانی وجود ندارد.

اقدام دادگاه بعد از ارائه دادخواست اعتراض طاری

در صورتی که دعوای اعتراض ثالث طاری مطرح شود و دادگاه تشخیص دهد که تصمیم گیری در خصوص این اعتراض تاثیراتی بر روی دعوای اصلی دارد روند رسیدگی به پرونده موقتا متوقف می‌شود. در این صورت دو حالت متصور است:

1/ رسیدگی به اعتراض در صلاحیت دادگاه رسیدگی کننده به دعوا است: رسیدگی موقتا متوقف می‌شود. یا اعتراض پذیرفته می‌شود یا اینکه اعتراض رد می‌گردد.

2/ رسیدگی به اعتراض در صلاحیت دادگاه صادر کننده رای است: در این صورت به شخص معترض 20 روز مهلت می‌دهند تا اعتراض خود را مطرح نماید. اگر در مدت مقرر اعتراضی را به دادگاه ارائه ندهد رسیدگی به دعوای اصلی ادامه پیدا می‌کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد اعتراض شخص ثالث طاری می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعتراض شخص ثالث طاری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعتراض شخص ثالث طاری پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

اعتراض ثالث طاری به چه معنا است ؟

اگر شخصی برای اثبات ادعای خود به رای‌ای که در دادگاه دیگری صادر شده است استناد کند طرف دیگر می‌تواند اعتراض کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

مرجع رسیدگی به دعوای ثالث طاری کدام است ؟

تعیین مرجع بستگی به این دارد که دادگاه صادر کننده‌ رای عالی‌تر یا پایین‌تر از دادگاه رسیدگی به دعوا باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

تا چه مدت مهلت اعتراض به ثالث طاری است ؟

برای این اعتراض مدتی تعیین نشده است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

 

منبع: اعتراض شخص ثالث طاری



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بیمه و مستمری از کار افتادگی را چطور باید گرفت؟ انسان فقط برای دوره‌ معینی دارای توان برای کار و فعالیت است.‌ اما بعد از گذشت مدت زمانی توان کار و فعالیت خود را از دست می‌‌دهد و از کار افتاده می‌‌شود. حتی ممکن است این ناتوانی به دلیل عواملی خیلی زودتر از آنچه که باید اتفاق بیفتد. دقیقا در این زمان است که کارگر می‌تواند از مزایای بیمه از کار افتادگی استفاده نماید.‌ در این مطلب به بررسی مسائل مربوط به‌ از کار افتادگی می‌‌پردازیم.

منبع : بیمه و مستمری از کار افتادگی چقدر است

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

چه زمانی بیمه و مستمری از کار افتادگی به فرد تعلق می گیرد؟

بر اساس آنچه که در قانون بیمه‌ تامین اجتماعی آمده است از کار افتادگی به معنای این است که شخص به دلیل بیماری و مشکلی که در جسم یا روان او وجود دارد دیگر قادر به انجام کار نیست.‌

بر اساس میزان آسیب وارد شده به فرد از کار افتادگی او به دو نوع تقسیم می‌‌گردد:

  1. از کار افتادگی کلی: که عبارت است از کاهش قدرت کارگر آسیب دیده به حدی که با انجام کار سابق خود یا کار جدید نهایتا یک سوم از درآمدی که قبلا داشته را بتواند به دست بیاورد.
  2. از کار افتادگی جزئی: به معنای کاهش قدرت کارگر تا حدی که با انجام شغل قبلی خود یا شغل جدید تنها قسمتی از درآمد سابقش را کسب نماید

محاسبه‌ بیمه و مستمری از کار افتادگی از نظر پزشکی

اشخاصی که دچار از کارافتادگی می‌‌شوند برای اینکه نوع از کارافتادگی آن‌ها معلوم شود کمسیون پزشکی آن‌ها را معاینه می‌‌نماید و وضعیت آن‌ها را به صورت زیر تقسیم بندی می‌کند:

الف) درجه‌ از کارافتادگی شخص 66 درصد و بیشتر باشد از کار افتاده کلی است.

ب) درجه‌ از کار افتادگی او بین 33 تا 66 درصد باشد از کار افتاده جزئی است.

ج) اگر میزان از کارافتادگی او بین دو تا 33 درصد باشد فرد استحقاق دریافت غرامت را دارد.

علل از کارافتادگی

از نظر قانون بیمه از کار افتادگی فرد عمدتا به دو دلیل است:‌

  1. بیماری: به معنای وضعیت غیر عادی جسمی و روحی شخص است که خدمات درمانی را ایجاب می‌‌کند. فرد به موجب بیماری توانایی کار کردن را از دست می‌‌دهد به طور مثال شخصی به دلیل بیماری سرطان نمی‌تواند دیگر کار کند.
  2. حوادث ناشی از کار: به طور کلی حادثه اتفاقی است غیر قابل پیش بینی و ناگهانی که موجب صدمه جسمی و روانی بر شخص می‌‌شود. بر اساس ماده‌ 60 قانون تامین اجتماعی گاهی در حین کار یا به سبب آن حادثه‌ای رخ می‌دهد که در صورت اتفاق افتادن حوادث ناشی از کار محسوب می‌گردد.‌ به طور مثال شخص کارگر ساختمان وقتی که در کارگاه مشغول جوش کاری است یکی از مهره‌ها شل شود و سقوط کند

برای اطلاع از تفاوت بازنشستگی با از کار افتادگی کلیک کنید.

مرجع تشخیص از کارافتادگی

کمسیون پزشکی بدوی مرجع صالح برای رسیدگی به موضوع از کارافتادگی است یعنی در واقع در ابتدا شخص بیمه شونده باید توسط این کمسیون پزشکی معاینه شود.‌ این کمسیون شامل افراد زیر می‌‌باشد:

  1. پزشک متخصص جراحی عمومی که رئیس کمسیون نیز هست.
  2. پزشک متخصص داخلی.
  3. یک نفر پزشک متخصص در زمینه‌ بیماری مربوطه مانند متخصص قلب.
  4. مشاوره پیشنهادی اداره کل تامین اجتماعی.
  5. یک نفر منشی جهت اداره‌ جلسه.

در صورتی که شخص بیمه شونده در مورد تصمیم اتخاذ شده اعتراض داشته باشد کمسیون تجدیدنظری تشکیل می‌‌شود. در این کمسیون پزشکی تجدید نظر همان افراد کمسیون پزشکی قبلی نمی‌‌توانند حضور داشته باشند.

لیست بیماری‌هایی که شامل پرداخت بیمه و مستمری از کار افتادگی می شوند

در واقع نمی‌‌توان برای بیماری‌هایی که سبب از کارافتادگی می‌‌شوند لیستی تهیه کرد و همه چیز به نظر کمسیون پزشکی بستگی دارد. این که نوع بیماری چه باشد از اهمیت برخوردار نیست و موضوع اساسی این است که از نظر کمسیون پزشکی ‌این بیماری باعث از کارافتادگی است یا نه.‌ به طور مثال ممکن است که یک بیماری عادی به حدی باشد که کمسیون پزشکی رای به از کار افتادگی بدهد.

بیمه از کار افتادگی

اشخاصی که بیمه هستند در صورتی که از کار افتاده بشوند بدون توجه به سن آن‌ها و سابقه‌ بیمه می‌توانند ماهانه مستمری دریافت کنند.‌ میزان مبلغ دریافتی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از همه مهم‌تر میزان از کارافتادگی فرد است.

نحوه‌ دریافت بیمه از کار افتادگی

شخص بیمه شونده که به هر دلیل از کار افتاده شده درخواست دریافت بیمه‌ خود را به اداره‌ تامین اجتماعی می‌‌دهد. بعد کمسیون پزشکی درخواست او را بررسی می‌کند. یا پزشک از همان اول بیماری فرد را غیر قابل علاج می‌‌‌داند یا اینکه یک دوره‌ توانبخشی و درمان را تجویز می‌‌‌نماید.‌ اگر بعد از دوره‌ درمان به این نتیجه رسید که شخص از کارافتاده است براساس نوع از کارافتادگی میزان مستمری دریافتی او مشخص می‌‌شود.

تصمیم گرفته شده از سوی کمسیون پزشکی قابل تجدید نظر می‌‌باشد و شخص بیمه شده می‌‌تواند نسبت به آن اعتراض نماید

 

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص از کار افتادگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون از کار افتادگی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

بیمه‌ از کارافتادگی چیست ؟

مبلغی که ماهانه به شخص از کار افتاده پرداخت می‌‌شود.

چه کسانی می‌‌توانند بیمه‌ از کارافتادگی دریافت کنند ؟

هر شخصی که به دلیل بیماری یا حوادث ناشی از کار دیگر قادر به کار کردن نباشد می‌‌تواند بیمه‌ از کار افتادگی بگیرد.

چه کسی میزان از کار افتادگی را مشخص می‌کند ؟

کمسیون پزشکی که از سوی تامین اجتماعی تشکیل می‌‌شوند.

 

 

منبع : بیمه و مستمری از کار افتادگی چقدر است



:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

عذر موجه عدم حضور وکیل در جلسه دادگاه چه چیزهایی می تواند باشد؟ زمانی که دعوایی مطرح می‌شود این حق طرفین دعوا است که از‌ خود دفاع کنند. اشخاص می‌توانند برای اینکه به نتیجه‌ مطلوب خود برسند از وکلای مجرب دادگستری کمک بگیرند. در این صورت وکیل به جای آن‌ها در دادگاه حاضر می‌شود و از حقوق موکل خود دفاع می‌کند. اما ممکن است اتفاقی رخ دهد و وکیل نتواند در جلسه‌ دادرسی حضور یابد. در این مطلب به بررسی عذر موجه عدم حضور وکیل در جلسه دادگاه می‌پردازیم.

منبع: عذر موجه عدم حضور وکیل در جلسه دادگاه

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تخلف عدم حضور وکیل در جلسه دادرسی بدون عذر موجه عدم حضور وکلی

یکی از تخلف‌های انتظامی وکلا که همراه با مجازات نیز هست عدم حضور وکیل در جلسه دادرسی می‌باشد. بر اساس ماده‌ 41 قانون آئین دادرسی مدنی وکیل باید حضور فیزیکی در جلسه داشته باشد و صرف ارائه لایحه کافی نیست. البته در مواردی که دو محکمه همزمان برگزار شود وکیل می‌تواند برای یکی از آن‌ها لایحه ارائه دهد و در دیگری حضور یابد.

در مواقع عادی که تداخل جلسات وجود ندارد وکیل موظف است در دادرسی حضور داشته باشد مگر اینکه یک مانعی برای حضور او در دادرسی به وجود بیاید.

برای آشنایی با پیامدهای عدم حضور خوانده در دادگاه کلیک کنید.

عذر موجه عدم حضور وکیل در جلسه دادگاه

در ماده‌ 41 قانون آئین دادرسی مدنی 4 مورد ذکر شده است که عذرهای موجه عدم حضور وکیل در جلسه دادرسی است از جمله:

1/ فوت یکی از بستگان نسبی یا سببی تا درجه‌ اول از طبقه‌ دوم

منظور از بستگان نسبی افرادی است که با آن‌ها نسبت خونی دارد مانند پدر و بستگان سببی اشخاصی هستند که به دلیلی قانونی با آن‌ها نسبت دارد مانند همسر.

در ماده‌ 862 قانون مدنی برای نسبت اشخاص طبقه بندی صورت گرفته است. طبقه‌ اول پدر، مادر، نوه هستند. در طبقه‌ دوم و درجه‌ اول اجداد پدری و مادری و برادر و خواهر هستند. اگر علت عدم حضور وکیل فوت یکی از این بستگان چه سببی و چه نسبی باشد به عنوان عذر موجه پذیرفته می‌شود.

2/ ابتلا به بیماری که مانع از حرکت او باشد یا اینکه حرکت کردن برای وکیل مضر باشد

ابتلا به هر بیماری ملاک نیست بلکه باید به گونه‌ای باشد که مانع حرکت او شود مانند شکستگی هر دو پا یا اینکه بیماری که حرکت برای او مضر باشد مانند مشکل آپاندیس. اما اگر مشکل و بیماری او به طوری باشد که در حرکت او مانع ایجاد نکند به طور مثال دست او شکسته باشد عذر موجه برای عدم حضور نیست.

3/ وقوع حوادث قهری که مانع حضور وکیل در جلسه دادگاه است

منظور از حوادث قهری حوادثی است که رخ دادن آن‌ها خارج از اراده و قدرت وکیل باشد مانند سیل یا زلزله که حوادث طبیعی هستند و اصلا وکیل در وقوع آن‌ها نقشی ندارد.

4/ وقایع خارج از اختیار وکیل

در این مورد قانون گذار این امتیاز را برای وکیل قرار داده است که اگر دچار مشکلی شد و نمی‌توانست در دادگاه حضور پیدا کند از موارد عذر موجه باشد. البته این اتفاق قطعا باید به نحوی باشد که خارج از اختیار بوده و اصلا وکیل در رخ دادن آن هیچ نقشی نداشته باشد. به طور مثال وکیل در شهر دیگری از محل دادرسی حبس می‌شود و نمی‌تواند از آنجا خارج شود.

برای آشنایی با نحوه مطالبه تجدید جلسه دادرسی کلیک کنید.

ارائه‌ عذر موجه عدم حضور وکیل به دادگاه

بر اساس بخش دوم ماده‌ 41 قانون آئین دادرسی مدنی در صورتی که وکیل عذر موجهی برای عدم حضور خود دارد باید آن را به صورت کتبی به همراه مدارک و ادله‌ لازمه به دادگاه تقدیم نماید. به طور مثال وکیل باید صورت کتبی برای قاضی پرونده بنویسد که علت عدم حضور او عمل آپاندیسی بوده که داشته و به تشخیص پزشک معالج نباید حرکت می‌کرده است. همچنین به همراه این نوشته مدارک پزشکی خود را هم باید به دادگاه ارائه دهد.

قاضی بررسی‌های لازمه را انجام می‌دهد و در صورتی که عذر مطرح شده از علل موجه بوده باشد آن را می‌پذیرد و ترتیب اثر می‌دهد. در غیر این صورت محکمه را ادامه می‌دهد و تخلف وکیل را به مرجع صلاحیت دار اطلاع می‌دهد.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عذر موجه عدم حضور وکیل، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عذر موجه عدم حضور وکیل پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آیا حضور وکیل در جلسه‌ دادرسی الزامی است ؟

بله وکیل موظف است که در جلسه دادرسی حاضر باشد مگر در صورت وجود علل موجه برای عدم حضور که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

عذرهای موجه عدم حضور وکیل در دادگاه چیست ؟

در ماده‌ 41 قانون آئین دادرسی مدنی چهار مورد ذکر شده است که از علل موجه عدم حضور وکیل در جلسه دادرسی می‌باشد از جمله فوت بستگان که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

منظور از وقایع خارج از اختیار برای عدم حضور وکیل چیست ؟

هر اتفاقی که وکیل در رخ دادن آن نقشی نداشته باشد و خارج از اراده‌ وکیل باشد از جمله عذرهایی است که برای دادگاه موجه و قابل قبول است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

 

منبع: عذر موجه عدم حضور وکیل در جلسه دادگاه



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مسئولیت شهرداری در جبران خسارت چیست؟ قانون مدنی ایران می‌گوید هرکسی که عمداً یا سهواً و بدون مجوز قانونی موجب ورود ضرر به جان و مال شهروندان شود یا حقی از ایشان ضایع نماید؛ مطابق قانون مسئول جبران خسارتی است که ناشی از اعمال خودش است. بر اساس این قاعده قانون، شهرداری نیز در صورت ورود آسیب و ضرر و خسارت به اشخاص دیگر موظف به جبران خسارت است. در ادامه این مطلب به مسئولیت شهرداری در جبران خسارت خواهیم پرداخت.

منبع: مسئولیت شهرداری در جبران خسارت


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

مسئولیت شهرداری در جبران خسارت چیست ؟

بر اساس قانون مدنی ایران افرادی که به حقوق دیگر اشخاص خسارت وارد نمایند مسئول جبران خسارت هستند. در بیان دقیق‌تر قانون می‌گوید؛ افرادی که بدون مجوز قانونی خواه عمدی یا سهوی موجب شوند. به جان و سلامت، مال یا شهرت تجاری افراد یا به طور کلی هرگونه حقی که بر اساس قانون برای اشخاص به وجود آمد. لطمه وارد کنند به طوری که موجب خسارت و ضرر مادی یا معنوی گردد. آنگاه این افراد موظف هستند خسارت ناشی از عمل خود را جبران کنند. و به عبارتی مسئولیت جبران خسارت بر عهده خودشان است.

این یک قاعده قانونی است که برای همه اشخاص اجرا می‌شود. شهرداری‌ها نیز با وجود اینکه یک سازمان اداری و دولتی هستند از این قاعده مستثنا نمی‌باشند. بنابراین اگر خسارتی از جانب شهرداری به اشخاص و شهروندان وارد شود. طبیعتاً بر اساس این قاعده شهرداری مسئول جبران خسارت می‌باشد. افراد نیز می‌توانند برای مطالبه خسارت خود از شهرداری به مراکز دارای صلاحیت قضایی مراجعه نمایند.

برای طرح شکایت از شهرداری کلیک کنید.

نحوه مطالبه جبران خسارت از شهرداری

اگر قصد مطالبه خسارت از شهرداری را دارید. ابتدا باید برای احراز تقصیر شهرداری یک دادخواست تنظیم نمایید. و آن دادخواست را به دیوان عدالت اداری ارائه دهید. پس از صدور رأی دیوان عدالت اداری شما به عنوان خواهان می‌توانید. برای تعیین میزان خسارت به دادگاه عمومی درخواست دهید. حال اگر تقصیر شهرداری احراز نشود آنگاه شما می‌توانید نصبت به این حکم اعتراض نمایید. امکان اعتراض در شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری وجود دارد. به هر صورت شما برای مطالبه خسارت از شهرداری باید ورود زیان را اثبات نمایید.

شرایط اثبات ورود زیان

برای مطالبه خسارت از شهرداری باید ورود زیاد را اثبات نمایید. اثبات ورود زیان و دریافت خسارت از شهرداری دارای شرایطی است. اولین شرط این است که ضرر وارده باید مستقیم باشد. دوم آنکه فرد زیان‌دیده یا قائم‌مقام وی اقامه دعوا نماید و ادعای خسارت کند نه کس دیگری. به عبارتی باید ادعای خسارت شخصی باشد.

سومین نکته این است که باید توجه کنید ضرری که برای شما به وجود می‌آید. حتماً درنتیجه‌ی لطمه‌ای باشد. که از طرف شهرداری به حق شما یا نفع مشروع شما وارد شد. یعنی اگر لطمه وارده از سوی شهرداری باعث ورود ضرر نشود. یا ضرری که به شما وارد شد علت دیگری داشته و مربوط به لطمه وارده از سوی شهرداری نیست. دعوای شما برای مطالبه خسارت از شهرداری پذیرفته نمی‌شود. چهارم اینکه ضرر شما نباید از قبل جبران شده باشد وگرنه ادعای شما پذیرفته نمی‌شود. و درنهایت شرط پنجم این است که ضرر وارده باید اساساً قابل جبران باشد.

مسئولیت شهرداری در جبران خسارت وارده از طرف کارمندان شهرداری

آیا مسئولیت جبران خسارت ناشی از اقدامات کارمندان شهرداری در هر شرایطی با شهرداری است؟ در ماده 11 قانون مسئولیت مدنی این وضعیت چنین شرح می‌شود. که اگر کارمندان شهرداری یا مؤسسات وابسته به آن هنگام انجام وظیفه خود به‌عمد یا سهواً مرتکب خطایی شوند. و این عمل موجب ورود خسارت به اشخاص دیگر گردد. در این صورت کارمند شخصاً مسئول جبران خسارت است و شهرداری مسئولیتی ندارد.

اما اگر خسارت وارده به اشخاص به علت عمل کارمند نباشد. بلکه به دلیل وجود نقص در لوازم و وسایل شهرداری خسارت رخ دهد. آنگاه شهرداری مسئول جبران ضرر و خسارت است. همچنین لازم به ذکر است در مواردی که عمل کارمند و نقص لوازم توأمان موجب ورود ضرر به اشخاص دیگر گردند. آنگاه هم کارمند و هم شهرداری مسئول جبران خسارت خواهند بود.

حتما درباره مسئولیت فعل غیر بخوانید.

مسئولیت شهرداری در جبران خسارت های پروژه‌های پیمانکاری

اگر کارگران زیر نظر کارفرما و حین انجام وظیفه خسارتی به اشخاص وارد نمایند. در این صورت کارفرما مسئول جبران خسارت است نه شهرداری. حال اگر مرجع قضایی مشخص کند تمامی جوانب احتیاطی توسط کارفرما رعایت شد. اما بازهم امکان ورود زیان وجود داشت. در این صورت ممکن است کارگر یا شخص واردکننده خسارت ازنظر قانونی مسئول شناخته شود.

اما حتی اگر ورود خسارت در عملیات اجرایی محول شده به پیمانکار رخ دهد. و اقدامات کارفرما یا پیمانکار موجب خسارت شود. مثلاً پیمانکار نکات ایمنی را رعایت نکند. بازهم شهرداری نسب به اشخاص ثالث مسئولیت دارد. بنابراین شهرداری موظف است جبران خسارت نماید. اما بعد شهرداری می‌تواند برای مطالبه خسارت به پیمانکار یا فرد مسئول مراجعه نماید.

مسئولیت شهرداری در جبران خسارت‌ها در معابر عمومی

شهرداری‌ها موظف هستند خطرات موجود در اماکن عمومی را رفع نمایند. مثلاً اگر درختی در معابر امکان سقوط دارد شهرداری باید به آن رسیدگی کند. در صورتی که درخت سقوط نموده و باعث ورود خسارت به مردم شود. آنگاه با اثبات تقصیر شهرداری توسط مرجع قضایی، شهرداری موظف است خسارت وارده را جبران نماید. البته در مواردی که درخت به علت قوه قاهره مثل سیل یا طوفان سقوط کند. آنگاه شهرداری مسئولیت جبران خسارت ندارد.

در مثال دیگر، هنگامی‌که گودالی در معابر حفر شود. شهرداری موظف است علائم هشدار مناسب در معابر عمومی و محل تردد اتومبیل‌ها نصب نماید. و عدم انجام این اقدامات احتیاطی اگر موجب ورود خسارت شود. شهرداری را مسئول جبران خسارت وارده می‌نماید. همچنین اگر نخاله در محل تردد اتومبیل‌ها مثل اتوبان وجود داشته باشد. و این نخاله‌ها به وسایل نقلیه آسیب وارد کنند. شهرداری در این مورد هم مسئول جبران خسارت خواهد بود.

 


برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا شهرداری در برابر خسارات وارده به شهروندان مسئول جبران خسارت است ؟

بله؛ بر اساس قانون مدنی ایران افرادی که به حقوق دیگر اشخاص خسارت وارد نمایند مسئول جبران خسارت هستند. شهرداری‌ها نیز با وجود اینکه یک سازمان اداری و دولتی هستند از این قاعده مستثنا نمی‌باشند.

آیا مسئولیت جبران خسارت ناشی از اقدامات کارمندان شهرداری در هر شرایطی با شهرداری است ؟

خیر؛ اگر خسارت وارده به علت عمل کارمند باشد خود کارمند مسئول جبران خسارت است. اما اگر خسارت وارده به علت نقص لوازم شهرداری باشد. آنگاه شهرداری مسئول است. در مواردی که هم عمل کارمند و هم نقص لوازم موجب خسارت شود هر دو گروه مسئول‌اند.

 

منبع: مسئولیت شهرداری در جبران خسارت



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی چگونه پذیرفته می شود؟ ممکن است برای همه ما پیش آمده باشد که قصد انجام کاری را داشته باشیم اما به دلیل وقوع یک اتفاق غیر منتظره یا حادثه‌‌ای قهری از آن باز بمانیم. در امور حقوقی هم ممکن است این اتفاق بیفتد. فرد در این موارد به دلیل عذری که دارد از عمل حقوقی که باید انجام می‌داده باز می‌ماند. قانون گذار برخی از این عذر‌ها را موجه و قابل قبول می‌داند و به فرد فرصت دیگری می‌دهد. در این مطلب به بررسی عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی می‌پردازیم.

 منبع: عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی

عذر موجه به معنای دلیل و بهانه‌ای قابل قبول از سوی قانون گذار است. به طوری که شخص برای عملی که انجام نداده دلیلی را ذکر می‌کند و دادگاه بعد از بررسی می‌پذیرد.

در ماده 306 قانون آئین دادرسی مدنی این عذر‌های موجه بیان شده‌اند. اگرچه این عذر‌ها در ماده برای واخواهی مطرح شده است ولی می‌توان گفت به طور کلی آنچه که در ماده 306 آمده است موانعی هستند که برای تمام موارد حقوقی وجود آن‌ها عذر موجه محسوب می‌شود. مانند هنگامی که شخص نمی‌تواند در جلسه دادگاه شرکت کند یا اینکه در مهلت تعیین شده نمی‌تواند در مهلت قانونی واخواهی نماید و

برای آشنایی با نحوه تعیین عذر موجه عدم حضور وکیل در دادگاه کلیک کنید.

موارد عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی

هر عذری که از سوی شخص مطرح می‌شود مورد پذیرش نیست. موارد زیر که در قانون ذکر شده‌اند عذرهای قابل قبول از نظر قانون گذار هستند:

  1. بیماری‌ای که شخص را از حرکت کردن بازمی‌دارد.
  2. درگذشتن یکی از والدین یا همسر یا فرزند.
  3. حوادث طبیعی که خارج از اراده انسان اتفاق می‌افتند مانند سیل و زلزله در محل اقامت فرد یا محل مرجع قضایی.
  4. محبوس یا در توقیف بودن فرد طوری که نتواند از آن خارج شود
برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عذر مو‌جه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عذر مو‌جه پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی به چه معناست ؟

هر دلیلی که از نظر قانون برای انجام ندادن عمل حقوقی قابل قبول و موجه باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چه عذر‌هایی از نظر قانون موجه است ؟

هرگاه مانعی ایجاد شود که قهری باشد مانند حوادث طبیعی، فوت و… از نظر قانون گذار موجه محسوب می‌گردد. یعنی عوامل مهمی که وقوع آن‌ها عمدتا خارج از اراده فرد باشند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

 

منبع: عذر موجه در قانون آیین دادرسی مدنی 



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

دادگاه علنی چه زمانی برگزار می‌شود؟ بر اساس یکی از نظریه‌‌‌‌‌های مطرح شده در مورد نظام‌های قضایی، عدالت باید دیده شود تا به درستی اجرا گردد. از همین رو نظام قانونی ایران نیز در راستای داشتن دادرسی عادلانه جلسات د‌ادگاه را علنی برگزار ‌‌‌‌می‌کند در ادامه این مطلب به بررسی موضوع علنی بودن جلسه دادگاه ‌‌‌‌می‌پردازیم.

منبع: دادگاه علنی  شرایط و ضوابط برگزاری جلسه علنی دادرسی قوانین

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

علنی بودن جلسه دادگاه

بر اساس تبصره ماده 352 قانون آیین دادرسی کیفری منظور از علنی بودن جلسه داد‌گاه‌‌‌‌، عدم ایجاد مانع برای حضور افراد در جلسه رسیدگی ‌‌‌‌می‌باشد.

زمانی که اعلام ‌‌‌‌می‌شود جلسه داد‌گاه علنی است یعنی به جز اصحاب دعوا مانند شاکی و متهم سایر افرادی که حتی در پرونده نقشی ندارند مانند خبرنگاران ‌‌‌‌می‌توانند در جلسه داد‌گاه حضور داشته باشند.

برای آشنایی با رویه تحقیقات مقدماتی کلیک کنید.

شرایط علنی بودن جلسه دادرسی

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصل 165 ذکر شده است که محاکمات علنی انجام ‌‌‌‌می‌شود و حضور افراد در آن مانعی ندارد مگر اینکه از نظر قانونی باید دادگا‌ه را غیر علنی برگزار نمود.

در قانون آئین دادرسی کیفری نیز به این موضوع پرداخته شده است‌‌‌‌. بر اساس ماده 352 این قانون محاکمات باید علنی برگزار شود مگر در شرایط خاص. البته با توجه به ماده 355 این قانون افراد زیر 18 سال ‌‌‌‌نمی‌توانند در جلسه رسیدگی به عنوان تماشگر حضور داشته باشند مگر با حکم قانونی.

البته در رویه قضایی کنونی داد‌گاه‌‌‌‌‌ها به گونه‌‌‌‌ای هستند که ظرفیت پذیرش عمو‌‌‌‌می‌ را ندارند ولی در پرونده‌‌‌‌‌های مهم‌‌‌‌ و بزرگ که علنی رسیدگی ‌‌‌‌می‌شوند امکان حضور خبرنگاران وجود دارد ولی ‌‌‌‌نمی‌توان از جلسه داد‌گاه عکس برداری نمود یا ضبط صدا کرد مگر با اجازه رئیس دا‌دگاه. قاضی ‌‌‌‌می‌تواند اجازه دهد که بخشی یا تمام جلسه ضبط و ثبت گردد.

موارد غیر علنی بودن جلسه دادگاه

با اینکه قانون گذار اعلام نموده که جلسه دادگاه باید علنی برگزار گردد اما در مواردی هم اجازه داده نشده است که دادگاه غیر علنی باشد. قطعا برخی از مواقع برگزاری جلسه دادگاه در حضور همه دارای معایب زیادی است از این رو دادگاه اجازه برگزاری محکمه به صورت علنی را نمی‌دهد. بر اساس ماده 352 قانون آیین دادرسی کیفری در موارد زیر دادگاه غیر علنی است:

1/ امور خانوادگی و جرائمی که منافی عفت و اخلاق عمومی است. به طور مثال مسائل مربوط به تجاوز جنسی.

2/ علنی بودن دادگاه باعث اختلال در امنیت عمومی شود یا اینکه باعث تشویش و یا ضربه به احساسات مذهبی و قومی شود.

3/ در جرایم قابل گذشت در صورتی که طرفین دعوا یا شاکی تقاضای غیر علنی بودن محکمه را بدهند.

در صورت وجود یکی‌‌‌‌ از شرایط بالا دادگاه با اظهار عقیده دادستان قرار غیر علنی بودن محکمه را صادر می‌کند.

انتشار محتویات محکمه علنی

این امکان وجود دارد که تحت رعایت شرایط قانونی جریان محکمه عمومی شود. بر اساس ماده 353 قانون آئین دادرسی کیفری انتشار جریان رسیدگی و گزارش پرونده در صورتی که نیازی به افشای هویت افراد اصحاب دعوا یا موقعیت اداری و اجتماعی آنان نباشد در رسانه‌‌‌‌‌ها بلامانع است. اگر بر خلاف این ماده عمل شود و اطلاعات هویتی و حکم محکوم به افشا گردد بر اساس بخش انتهایی ماده 355 جرم بوده و در حکم افترا است.

البته بیان جریان رسیدگی و حکم قطعی و نهایی به همراه اطلاعات محکوم‌به فقط در برخی از موارد امکان دارد به طوری که در بسیاری از پرونده‌‌‌‌‌های بزرگ‌‌‌‌ مانند مفاسد اقتصادی شاهد بیان اطلاعات کامل هویتی شخص و روند پرونده بودیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد علنی بودن جلسه دادگاه و شرایط آن ‌‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جلسه علنی دادگاه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جلسه علنی دادگاه پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

جلسات دادگاه چه زمانی علنی است ؟

اصل این است که جلسات دادگاه علنی باشند مگر در مواردی که قانون تعیین نموده است‌‌‌‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در چه صورت جلسه دادگاه غیر علنی برگزار ‌‌‌‌می‌شود ؟

زمانی که از نظر قانونی برگزاری جلسه به شکل علنی باعث اختلال در امنیت ‌‌‌‌می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا ‌‌‌‌می‌توان درخواست داد محکمه غیر علنی باشد ؟

بله‌‌‌‌. بر اساس قانون در جرائم قابل گذشت، اصحاب دعوا یا شاکی ‌‌‌‌می‌توانند تقاضای غیر علنی بودن مجاکمه را بنمایند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

 

منبع: دادگاه علنی  شرایط و ضوابط برگزاری جلسه علنی دادرسی قوانین



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ایراد بی نفعی خواهان یعنی چی؟ بی‌شک همه‌ ما به عنوان موجودی عاقل و هوشمند کارهایی را انجام ‌‌‌می‌دهیم که در آن برایمان سود و منفعت باشد. در مورد امور حقوقی هم افراد به دنبال رسیدن به سود و منفعت خود هستند. از این رو قانون گذار تنها دعاوی حقوقی را ‌‌‌می‌پذیرد که در آن‌ها نفعی برای خواهان باشد و در غیر این صورت دعوا رد ‌‌‌می‌گردد. در این مطلب به بررسی ایراد بی نفعی خواهان ‌‌‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

معنای بی نفعی خواهان

در سیستم قضایی ایران دادگاه‌ها فقط به دعاوی رسیدگی ‌‌‌می‌کنند که در آن برای شخص یا اشخاصی که رسیدگی به دعوا را درخواست ‌‌‌می‌کنند نفعی باشد. بر اساس ماده‌ 2 قانون آئین دادرسی مدنی خواهان باید ذینفع باشد یعنی اینکه برنده شدن در دعوا برای او سودی اعم از مادی یا معنوی داشته باشد. مانند اینکه آقای الف دعوای ابطال سند مالکیت آقای ب را مطرح ‌‌‌می‌کند. این دعوا تحت این شرط پذیرفته ‌‌‌می‌شود که در صورت ابطال سند، آقای الف سود ببرد مانند اینکه سند به نام او شود.

البته باید به این نکته توجه کرد که نفع باید مشروع و قانونی باشد بعنی اینکه مورد تایید قانون گذار باشد.

برای آشنایی با موانع رسیدگی به دعوا کلیک کنید.

ایراد بی نفعی خواهان

در ماده‌ 84 قانون آئین دادرسی مدنی مواردی که دعوا رد ‌‌‌می‌شود، مطرح شده است. یکی از این موارد بی‌نفعی خواهان دعوا است‌‌‌. در این صورت دادگاه در ابتدا بررسی ‌‌‌می‌کند که خواهان دعوا از مطرح کردن این دعوا سودی ‌‌‌می‌برد یا نه‌‌‌. در صورتی که برای قاضی محرز شود شخص هیچ سودی از مطرح کردن این دعوا ‌‌‌نمی‌برد قرار رد دعوا را صادر ‌‌‌می‌کند. البته باید توجه داشت آنچه در هنگام اقامه‌ دعوا اهمیت دارد این است که فرد سود ببرد حتی اگر در انتها و حکم به نفع او نباشد.

به طور مثال شخص الف دعوایی بر علیه آقای ب مطرح ‌‌‌می‌کند مبنی بر اینکه باید خسارتی را بپردازد. اگر قاضی در این دعوا متوجه شود که آقای الف در صورت پرداخت خسارت هیچ سودی ‌‌‌نمی‌برد و اصلا این موضوعی بین آقای ب و شخص دیگری است قرار رد دعوا را صادر ‌‌‌می‌کند.

حتی خواهان هم ‌‌‌می‌تواند این ایراد را به دعوای مطرح شده بگیرد و نسبت به ماهیت دعوای مطرح شده ایراد وارد کند‌‌‌. به طور مثال آقای ب ‌‌‌می‌تواند با ذکر این دلیل که اصلا آقای الف در این جریان هیچ نفع و سودی ندارد از قاضی بخواهد تا دعوا را رد کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد ایراد بی‌نفعی خواهان ‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حثوثی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ایراد بی‌نفعی خواهان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ایراد بی‌نفعی خواهان پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

 

ذی نفع بودن خواهان به چه معناست ؟

منظور از ذینفع بودن این است که در صورت برقراری دعوا شخص خواهان دعوا سودی ببرد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا شخصی که هیچ نفعی ‌‌‌نمی‌برد ‌‌‌می‌تواند اقامه‌ دعوا نماید ؟

خیر‌‌‌. فقط در صورتی ‌‌‌می‌توان در مورد موضوعی دعوا را مطرح کرد که فرد در آن دعوا ذی نفع باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

 

 

 
 
 


:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تجدید جلسه اتیان سوگند چه زمانی تشکیل می‌شود؟ در قانون آیین دادرسی برای اثبات صحت ادعای مطرح شده راه‌های مختلفی مطرح شده است. یکی از این راه‌ها سوگند خوردن است. در این حالت قاضی به شخص اجازه می‌دهد برای اثبات گفته‌های خود سوگند بخورد و مبنا را بر صحت سوگند فرد می‌گذارد. برای این کار دادگاه زمانی را تعیین می‌کند و اگر در زمان مطرح شده شخص نتواند سوگند یاد کند به او فرصت مجدد داده می‌شود. در این مطلب به بررسی موارد تجدید جلسه اتیان سوگند می‌پردازیم.

منبع: تجدید جلسه اتیان سوگند

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

جلسه‌ اتیان سوگند

بر اساس ماده‌ 370 قانون آئین دادرسی مدنی در صورتی که صدور حکم منوط به سوگند شرعی باشد قاضی می‌تواند قرار اتیان سوگند را صادر نماید. این قرار به درخواست متقاضی صادر می‌شود و در آن شخصی که باید سوگند بخورد و موضوع سوگند قید می‌شود.

مثلا قاضی دادگاه در ضمن قراری ذکر می‌کند آقای ب باید در مورد موضوع نسب خود با آقای الف در جلسه‌ مورخ بیستم آذر در دادگاه حاضر شود و سوگند بخورد. شخص در زمان تعیین شده در دادگاه حاضر می‌شود و در محضر قاضی به لفظ جلاله الله قسم می‌خورد. مانند این که بگوید ولله آقای ب فرزند من نیست. این به معنای اتیان سوگند است که فقط در امور تعیین شده مقبول واقع می‌شود.

برای آشنایی با شرایط انجام سوگند استظهاری کلیک کنید.

تجدید جلسه اتیان سوگند

قطعا همه‌ اشخاصی که برای دادرسی دعوت شده‌اند باید جهت احترام به شان عالی دادگاه در زمان تعیین شده در جلسه دادرسی شرکت کنند. اما اگر در زمان تعیین شده نتوانند حضور پیدا کنند یا اینکه به جهتی از جهات قانونی جلسه اتیان سوگند برگزار نشود قانون گذار این حق را به قاضی دادگاه داده است که جلسه‌ اتیان سوگند را تجدید کند.

موارد تجدید جلسه اتیان سوگند

در صورت وجود علل زیر جلسه‌ اتیان سوگند قابل تمدید است. یعنی اینکه اگر در تاریخ تعیین شده به دلیل موجه و قانونی فرد سوگند نخورد دادگاه یک جلسه دادرسی دیگر تعیین می‌کند تا فرد سوگند یاد کند. از جمله موارد زیر:

  1. درخواست مهلت.
  2. عدم حضور طرفین دعوا.
  3. عذر موجه برای عدم حضور شخصی که قسم باید بخورد.

برای آشنایی کامل مدارک لازم برای اثبات جرم کلیک کنید.

تجدید جلسه اتیان سوگند به دلیل درخواست مهلت

بر اساس ماده‌ 276 قانون آئین دادرسی مدنی شخصی که می‌خواهد در دادگاه قسم بخورد می‌تواند از دادگاه مهلت بخواهد. به طور مثال شخص بخواهد تا دادگاه به او یک هفته مهلت بدهد که در جلسه‌ اتیان سوگند حاضر گردد. در این صورت قاضی می‌تواند بررسی نماید و در صورتی که باعث زیان طرف مقابل نشود جلسه‌ اتیان سوگند را به تاخیر می‌اندازد.

قاضی برای تعیین مدت زمان تجدید جلسه اتیان سوگند ضرر نکردن طرف مقابل را هم در نظر می‌گیرد. به طور مثال اگر یک هفته تاخیر در اجرای سوگند باعث ضرر طرف مقابل باشد قاضی می‌تواند مدت کمتری را تعیین کند مانند سه روز.

هر فرد فقط یک بار می‌تواند برای تجدید جلسه‌ اتیان سوگند درخواست بدهد و بیشتر از یکبار مهلت طرح این درخواست را ندارد.

تجدید جلسه اتیان سوگند به دلیل عدم حضور طرفین

برگزاری جلسه‌ اتیان سوگند مستلزم حضور شخصی است که باید سوگند بخورد و عدم حضور فرد بدون عذر موجه نکول محسوب می‌شود. در این صورت بر اساس ماده‌ 286 قانون آئین دادرسی مدنی در صورتی که فرد برای عدم حضور خود هیچ عذر موجهی مطرح نکند از نظر قانون به معنای نکول از سوگند است. قاضی جلسه‌ دیگری ترتیب می‌دهد و اتیان سوگند را به طرف دیگر دعوا رد می‌کند و اگر طرف مقابل سوگند بخورد حکم صادر می‌شود. ولی در صورتی که طرف مقابل هم سوگند نخورد دعوا ساقط می‌گردد.

تجدید جلسه اتیان سوگند به دلیل عذر موجه

قطعا شخص باید در زمان و تاریخ تعیین شده از سوی دادگاه در جلسه دادرسی حاضر شود و سوگند بخورد. اما اگر نتواند در موعد مقرر حضور یابد باید علت عدم حضور خود را مطرح کند. قاضی علت عدم حضور فرد را بررسی می‌کند. اگر علت مطرح شده برای عدم حضور از علل موجه باشد قاضی می‌پذیرد و جلسه‌ دیگری را برای اتیان سوگند تعیین می‌کند ولی اگر علت مطرح شده موجه نباشد اتیان سوگند تجدید نمی‌گردد.

به طور مثال آقای ب یاید در بیستم آذر در دادگاه حاضر شود و سوگند یاد کند. اما متاسفانه همسر او در همان روز فوت می‌کند و او نمی‌تواند در جلسه دادرسی حاضر شود. آقای ب علت عدم حضور خود در دادگاه برای سوگند خوردن را به قاضی می‌گوید و مدارک خود از جمله گواهی فوت همسر را نشان می‌دهد. وقتی برای دادگاه صحت گفته‌های فرد محرز می‌شود قراری صادر می‌کند و در ضمن آن اجازه می‌دهد تا آقای ب مجددا در تاریخ سی دی ماه برای اتیان سوگند نزد دادگاه حاضر شود. ولی اگر آقای ب بخاطر سفر رفتن در جلسه دادرسی شرکت نکند این علت پذیرفته نیست و در نتیجه جلسه سوگند تجدید نمی‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد موارد تجدید جلسه اتیان سوگند می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جلسه سوگند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا جلسه اتیان سوگند قابل تجدید است ؟

بله، در صورت وجود جهات قانونی قاضی جلسه سوگند را تجدید می‌کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در چه صورت جلسه اتیان سوگند تجدید می‌شود ؟

در صورتی که شخصی که باید سوگند بخورد حضور پیدا نکند و برای این عدم حضور دلیل موجهی مطرح کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا می‌توان برای تجدید جلسه اتیان سوگند مهلت خواست ؟

بله، در صورت درخواست فردی که باید سوگند بخورد امکان تمدید جلسه اتیان سوگند وجود دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

 

منبع: تجدید جلسه اتیان سوگند

 



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

سند خارجی چقدر اعتبار دارد؟ در جهان امروز مرزبندی بین کشور‌ها معنای چندانی ندارد‌‌‌‌. علاوه بر دولت‌ها‌‌‌‌، مردم عادی نیز با هم در سرتاسر دنیا در ارتباط هستند‌‌‌‌. همین داشتن ارتباط جهانی باعث می‌شود که بسیاری از اعمال حقوقی در خارج از مرزهای ایران انجام شود و در بسیاری از موارد اسنادی هم‌‌‌‌ در خارج از کشور تنظیم گردد‌‌‌‌. اما این اسناد که در خارج از مرز‌های ایران تنظیم می‌شوند تا چه میزان از اعتبار برخوردار هستند. در این مطلب به بررسی ارزش یک سند خارجی در ایران می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره  تماس بگیرید.

انواع اسناد تنظیم شده در خارج از کشور

این اسناد را بر اساس ماموری که آن را تنظیم می‌کند می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

1/ اسنادی که به وسیله‌‌ ماموران سایر کشورها در خارج از محدوده مرزی کشور ایران تنظیم گردد در زمره‌‌ اسناد تنظیم شده در خارج از کشور قرار می‌گیرد. این اسناد می‌توانند از هر نوع سندی باشند. اسناد احوال شخص مانند شناسنامه‌‌‌‌، گواهی تولد‌‌‌‌، برگه‌‌ ازدواج، طلاق و…‌‌‌. همچنین این اسناد می‌توانند مربوط به قرارداد یا انواع عقود جمله بیع باشند مانند سند مالکیت خانه.

2/ اسنادی که توسط ماموران صالح کشور ایران در خارج از کشور تنظیم می‌گردد. به طور مثال مامور سفارت خانه‌‌ ایران سند ازدواجی را در ایتالیا تنظیم می‌کند.

اعتبار اسناد تنظیم شده در خارج از کشور | ارزش سند خارجی

با توجه به قانون تمام اسنادی که توسط ماموران صالح ایرانی تنظیم شود اسناد رسمی هستند حتی اگر در خارج از کشور تنظیم شود.

اما بر اساس ماده‌‌ 1295 قانون مدنی اسناد خارجه یعنی همان اسنادی که توسط ماموران سایر کشورها تنظیم شده‌اند همان اعتباری را دارند که در کشوری که مطابق قانون آن کشور تنظیم شده برخوردار هستند. به طور مثال سند مالکیتی که در کشور آلمان تنظیم شده در کشور ایران همان اعتباری را دارد که این سند مالکیت در کشور آلمان داراست‌‌‌‌. اگر در آلمان سند رسمی بوده در ایران هم مورد پذیرش و سند رسمی است.

شرایط پذیرش یک سند خارجی در ایران

قانون گذار در ماده‌‌ 1295 قانون مدنی برای اینکه این اسناد را بپذیرد شرایط زیر را قرار داده است:

1/ اسناد قانونی دارای اعتبار باشند و به علتی قانونی بی‌اعتبار نشده باشند.

2/ محتویات و مفاد سند خدشه‌ای به نظم و اخلاق جامعه وارد نیاورد.

3/ کشوری که سند در آن تنظیم شده هم اسناد تنظیم شده در ایران را چه از نظر قانون خود و چه بر طبق عهدنامه‌ها معتبر بداند.

4/ نماینده‌‌ سیاسی یا کنسولی که کشور ایران در کشوری که سند در آن تنظیم شده یا اینکه نماینده‌‌ سیاسی یا کنسولی کشوری که سند در آن تنظیم شده و مستقر در ایران است تایید نماید که این سند مطابق با قوانین کشور محل تنظیم سند است. به طور مثال مامور ایران در آلمان یا مامور آلمان در ایران مطابق قانون بودن سند را تایید کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد اعتبار اسناد تنظیم شده در خارج از کشور می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سند خارجی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سند خارجی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا اسناد تنظیم شده در خارج از کشور در ایران اعتبار دارند ؟

بله این اسناد در صورت وجود شرایط قانونی اعتبار دارند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

میزان اعتبار اسناد تنظیم شده در خارج چه قدر است ؟

میزان اعتبار این اسناد در کشور ایران بستگی به اعتبار آن‌ها در کشوری که سند در آن تنظیم شده دارد.

 

منبع: سند خارجی | اعتبار اسناد تنظیم شده در خارج از کشور – معیار پذیرش در ایران



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 | نظرات ()