نوشته شده توسط : vakiel

پیگیری با شماره پرونده از کدام سامانه انجام می‌شود؟ امروزه میزان شکایات و تشکیل پرونده‌های قضایی در دادگاه‌ها بسیار بیشتر از سال‌های قبل شده است. با افزایش تعداد پرونده‌های قضایی رسیدگی به این پرونده‌ها بسیار سخت و زمان بر شده است. اما با تاسیس سامانه خدمات الکترونیک قضایی این مشکل به خوبی رفع گردیده است. در ادامه قصد داریم در مورد پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی توضیحات کامل‌‌‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

منبع: پیگیری با شماره پرونده

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

پیگیری پرونده‌های قضایی به صورت غیر حضوری

همانطور که گفتیم بررسی پرونده‌های قضایی و همچنین پیگیری آن‌ها کاری سخت و زمان بر است. به همین علت سامانه خدمات الکترونیک قضایی توسط دستگاه قضا تاسیس گردیده است تا افراد بتوانند امور حقوقی خود را از طریق همین سامانه به صورت غیر حضوری انجام دهند. پیگیری پرونده‌های قضایی نیز از جمله اموری است که می‌توان آن را به صورت غیر حضوری و از طریق همین سامانه به انجام رساند.

برخی از افراد تصور می‌کنند که ‌این سامانه تنها برای ثبت دادخواست، ارائه ابلاغیه و… مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در این خصوص می‌بایست بگوییم هر فرد می‌تواند برای پیگیری پرونده قضایی خود نیز از این سامانه ‌کمک بگیرد و با طی کردن چندین مرحله می‌تواند در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن پرونده قضایی خود را با استفاده از شماره پرونده‌اش پیگیری کند.

برای پیگیری پرونده قضایی با کد ملی کلیک کنید.

مراحل پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده

برای اینکه افراد بتوانند به صورت غیر حضوری پرونده قضایی خود را پیگیری کنند می‌بایست مراحل زیر را به انجام برسانند:

  • در ابتدا می‌بایست عبارت سامانه خدمات الکترونیک قضایی را در مرورگر خود سرچ کنید. عکس سپس وارد سامانه شوید و روی گزینه اطلاع رسانی با رمز پرونده کلیک نمایید.عکس
  • در مرحله بعدی دو کادر خالی وجود دارد که باید در آن‌ها کد ملی، رمز شخصی و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید.عکس
  • در مرحله سوم برای شما پیامکی مبنی بر رمز شش رقمی موقت ارسال می‌شود که باید آن را داخل کادر خالی نمایش داده شده روی صفحه وارد کنید و روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید.عکس
  • حالا صفحه جدیدی نمایش داده می‌شود که می‌بایست در کادر‌های خالی آن شماره پرونده، ردیف پرونده و رمز ۱۶ رقمی شخصی پرونده خود را وارد کنید، حالا گزینه روند کار پرونده را فعال کنید و پرونده خود را پیگیری کنید.عکس

دریافت شماره، ردیف و رمز پرونده

چنانچه برای پیگیری پرونده قضایی خود به ردیف، شماره و رمز پرونده خود نیاز داشتید می‌بایست به دفتر خدمات الکترونیک قضایی شهرتان به صورت حضوری مراجعه کنید. در این دفتر شما احراز هویت خواهید شد و نیاز یه ارائه برخی مدارک مانند کارت ملی، شناسنامه و… خواهد بود. پس از احراز هویت تمام اطلاعات پرونده در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

برای دریافت مشاوره حقوقی وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پیگیری با شمار‌ه پرونده، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پیگیری با شمار‌ه پرونده پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا می‌توان پرونده‌های قضایی را به صورت غیر حضوری پیگیری کرد‌‌‌‌ ؟

بله این کار از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی امکانپذیر خواهد بود که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

چگونه می‌توان رمز پرونده را دریافت کرد‌‌‌‌ ؟

برای این کار می‌بایست به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمود که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

 

منبع: پیگیری با شماره پرونده



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مراحل شکایت کیفری به چه صورت است؟ کسی که مرتکب عملی شده که عمل او طبق قانون جرم است و در قانون هم برای آن عمل مجازات تعیین شده است به دادگاه کیفری ارجاع می‌گردد. همچنین کسی که این عمل یا جرم باعث ایجاد ضرر و زیانی به آن فرد ( علیه تمامیت جسمانی، علیه اموال و علیه امنیت ) شده است می‌تواند از شخص مرتکب شکایت کند که به این نوع شکایت، شکایت کیفری گفته می‌شود. ما در ادامه به بررسی شکایت کیفری و تفاوت آن با شکایت حقوقی می‌پردازیم.

منبع: شکایت کیفری

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شکایت کیفر‌ی و شکایت حقوقی

همانطور که از نام این دو پیداست شکایت کیفری و شکایت حقوقی با هم تفاوت‌هایی دارند. به شکایت کیفری، شکوائیه یا شکایت‌نامه می‌گویند اما شکایت حقوقی با دادخواست آغاز می‌شود.

توصیه می‌کنیم برای آشنایی با نحوه نگارش دادخواست و شرایط شکلی آن کلیک نمایید.

نکته: برای نوشتن شکوائیه احتیاج به فرم خاصی نیست ولی برای نوشتن شکایت حقوقی حتماً باید در فرم مخصوصی به نام دادخواست نوشته شود.

همان طور که در بالا توضیح دادیم شکایت کیفری مخصوص اعمالی است که در قانون به عنوان جرم تلقی شده و قانونگذار هم برای آن جرم مجازات تعیین کرده است. پس در دعوای کیفری قاضی برای شخص مجرم مجازات تعیین می‌کند ولی در دعوای حقوقی این گونه نیست یعنی دادگاه برای فرد مجازاتی در نظر نمی‌گیرد.

در شکایت حقوقی به کسی که شکایت می‌کند خواهان و به طرف شکایت خوانده می‌گویند ولی در شکایت‌های کیفری به کسی که شکایت می‌کند شاکی و به کسی که از او شکایت شده است متهم می‌گویند.

برای آشنایی با حقوق متهم کلیک نمایید.

بسیاری از پرونده‌های کیفری با پس گرفتن شکایت شاکی بسته نمی‌شود. مثل پرونده‌های قتل، ولی پرونده‌های حقوقی با پس گرفتن دعوا از طرف خواهان خاتمه می‌یابد.

طرح شکایت کیفری

برای طرح شکایت کیفری ابتدا شاکی باید اقدام به نوشتن شکوائیه یا همان شکایت‌نامه نماید. برای نوشتن شکوائیه باید چند نکته و شرط رعایت شود:

داشتن اهلیت: یعنی فرد برای شکایت کردن از فردی که مرتکب جرمی شده باید اهلیت داشته باشد که برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سال است ولی رویه عملی دادگاه ۱۸ سال است.

توصیه می‌کنیم برای آشنایی با مفهوم اهلیت کلیک نمایید.

شکایت شاکی: برخی از جرم‌ها فقط با شکایت شاکی قابل پیگیری هستند مانند جرم توهین.

مراحل شکایت کیفری

در قانون ایران انواع شکایت به دودسته تقسیم می‌گردد. این دودسته شامل شکایت‌های حقوقی و شکایت‌های کیفری می‌شود. که در ثبت هر یک از این دو نوع شکایت و مراحل انجام آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. مثلاً در شکایت حقوقی که مربوط به امور مدنی است بعد از ارائه دادخواست و با تائید دفتر دادگاه به دادگاه تقدیم می‌گردد. اما در شکایت کیفری که مربوط به امور کیفری و جرائم می‌باشد مرجع رسیدگی دادسرا است. که بعد از انجام تحقیقات مقدماتی پرونده را به دادگاه ارسال می‌نماید.

بنابراین برای ثبت شکایت کیفری و رسیدگی به آن باید مراحلی قانونی آن طی شود. مراحل ثبت و رسیدگی شکایت کیفری را به 5 دسته زیر تقسیم کرده‌ایم.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل کیفری را در همین راستا مطالعه نمایید.

گام اول؛ نگارش شکوائیه

گام اول برای شکایت کیفری تنظیم و نگارش شکوائیه است. برگه‌ای که در آن شکایت‌نامه تنظیم می‌شود شکوائیه نامیده می‌شود. در تنظیم شکایت‌های حقوقی که به آن دادخواست می‌گویند نیازمند به برگه‌های مخصوص قوه قضاییه برای نگارش دادخواست هستیم. اما در شکایت کیفری چنین الزامی وجود ندارد و نگارش شکایت بر روی برگه معمولی نیز کافی است. اما باید توجه داشت درج برخی موارد در برگه شکایت‌نامه الزامی است.

توجه داشته باشید طرح شکایت کیفری باید از طرف شخص ذی‌نفع صورت پذیرد. دادسرا پیش از بررسی شکایت هویت شاکی را احراز می‌نماید. و اگر شخصی که طرح شکایت می‌کند ذی‌نفع نباشد رسیدگی به شکایت انجام نمی‌گیرد. مثلاً فرض کنید در جرائم قابل گذشتی مثل ترک نفقه به‌جای دوستش شکایت نماید. در این صورت چون شاکی فاقد سمت در موضوع شکایت و غیر ذی‌نفع است. به شکایت مطروحه رسیدگی نمی‌شود.

نکات مهم در نگارش شکوائیه

گفتیم که هنگام نگارش شکوائیه باید موارد مهمی را در آن درج نماییم. که این موارد و نکات مهم عبارت‌اند از:

اول؛ نام کامل و اطلاعات شخص شاکی یعنی سن، شغل، نام پدر، تحصیلات، تأهل یا تجرد، مذهب و تابعیت، شماره شناسنامه و کد ملی، نشانی محل سکونت، شماره تلفن و…

دوم؛ درج موضوع شکایت همچنین محل وقوع جرم و تاریخ آن.

سوم؛ شرح خسارت وارده به شاکی و مورد مطالبه او از متشاکی.

چهارم؛ دلایل شاکی برای وقوع جرم و معرفی شهود و درج مشخصات و نشانی شهود و مطلعین ماجرا.

پنجم؛ در صورت امکان مشخصات و نشانی مظنون یا متشاکی نیز نگارش شود.

ششم؛ پس از نگارش کامل شکوائیه به شرح فوق، شخص شاکی باید آن را امضا نماید و به دادسرا و دادگاه صالح ارائه نماید.

گام دوم؛ مراجعه به دادسرا

جهت ثبت شکایت کیفری پس از تنظیم شکایت‌نامه مرحله تقدیم آن به دادسرا می‌باشد. زمانی که شما به عنوان شاکی، در دادسرا شکایتی را مطرح کنید. دادسرا ملزم خواهد شد به آن شکایت رسیدگی نماید. یعنی دادسرا حق امتناع از رسیدگی به شکایت شما را ندارد. اما باید به این توجه داشته باشید که جهت تقدیم شکوائیه باید به دادسرایی مراجعه نمایید. که جرم در حوزه قضایی آن دادسرا رخ داده باشد. مثلاً اگر جرمی در حوزه قضایی شهر تبریز انجام‌شده است. طبعاً دادسرای شهر شیراز صلاحیت رسیدگی به آن را ندارد و شکایت شما را رد می‌کند.

ثبت شکوائیه به صورت الکترونیکی

امروزه قوه قضاییه جهت تسهیل و تسریع این امور، سامانه ثبت الکترونیک را راه‌اندازی کرد. تا به این واسطه مسیر اینترنتی برای ثبت شکایت‌نامه توسط شاکی‌ها و وکلا ارائه شود. به‌این‌ترتیب که افراد با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک  قضایی اقدام به ثبت شکوائیه خود به صورت الکترونیکی می‌نمایند.

گام سوم؛ تحقیقات مقدماتی پس از ثبت شکایت کیفری

مرحله بعد از طرح و ثبت شکایت، شروع رسیدگی به پرونده و تحقیقات مقدماتی است. دادسرا در این مرحله توسط ضابطان دادگستری پرونده موردنظر را موردبررسی قرار می‌دهد. و به تحقیق در خصوص جرم و تعقیب متهم خواهد پرداخت.  نکته قابل‌توجه مرحله تحقیقات دادسرا، این است که لزوماً جلسه مشترک تشکیل نمی‌شود. و ممکن است دادستان و دادیار و بازپرس به صورت جداگانه طرفین را دعوت و اقدام به جمع‌آوری مدرک می‌نمایند. و درنهایت رأی خود را صادر می‌نمایند.

در مرحله تحقیقات مقدماتی در صورتی که ادله ارائه‌شده مقام رسیدگی‌کننده را قانع نماید که جرمی رخ داده است. آنگاه از طرف دادستان کیفرخواست صادر می‌شود و این کیفرخواست به دادگاه صالح فرستاده می‌شود. تا بعد ازاین  پرونده به دست قاضی مورد رسیدگی  قرار می‌گیرد. و متهم نیز احضار و دستگیرشده و دلایل اتهام به او تفهیم می‌گردد. باید توجه داشته باشید که سرنوشت شکایت در مرحله دادسرا مشخص نیست. و دادگاه باید در خصوص وقوع جرم یا عدم وقوع آن نظر دهد.

گام چهارم؛ رسیدگی نخستین

در مرحله قبلی اشاره کردیم که کیفرخواست صادره از جانب دادستان به دادگاه ارسال می‌شود. حال در این مرحله دادگاه به رسیدگی نخستین در خصوص پرونده می‌پردازد. در این مرحله با حضور طرفین یا وکیل آن‌ها جلسه دادرسی تشکیل می‌گردد. قاضی در رسیدگی به تحقیقات دادسرا  و گزارش ضابطین دادگستری همچنین اقرار طرفین و شهود توجه می‌نماید. و درنهایت رسیدگی صدور رأی توسط دادگاه انجام می‌شود. رأی صادره از جانب دادگاه به طرفین یا وکلای ایشان ابلاغ می‌گردد.

گام پنجم؛ رسیدگی تجدیدنظر

پس از صدور رأی دادگاه نخستین امکان درخواست تجدیدنظر برای طرفین وجود دارد. مرجع صالح جهت رسیدگی به اعتراض در مرحله تجدیدنظر دادگاه تجدیدنظر استان می‌باشد. البته در مواردی نیز رسیدگی در صلاحیت دیوان عالی کشور است.

توجه داشته باشید که حکم صادرشده از دادگاه نخستین در صورتی که غیابی باشد 20 روز مهلت واخواهی دارد. و در صورتی که حکم حضوری باشد 20 روز مهلت تجدیدنظر دارد. با گذشت مهلت قانونی 20 روزه، حکم دادگاه نخستین قطعی می‌گردد. و امکان اعتراض و تجدیدنظر با قطعیت حکم از طرفین و وکلای آن سلب خواهد شد.

نکات

شکایت کیفری ابتدا در دادسرا مطرح می‌شود. شاکی باید برای اثبات ادعای خود دلایلی مورد قبول قانون ارائه دهد. در این صورت قاضی می‌تواند با توجه به دلایل شاکی برای متهم قرار مناسبی صادر کند و پس از دفاعیاتی که متهم از خود ارائه می‌دهد، نظر خود را راجع به این شکایت بدهد. اما اگر شاکی دلایل کافی برای اثبات ادعای خود نداشت، قاضی از ضابطین قضایی تحقیقات بیشتری را می‌خواهد و دستورات لازم را به آن‌ها می‌دهد. اما اگر قاضی به مجرم بودن متهم گمان و ظنی نداشت قرار منع تعقیب متهم را صادر می‌کند که البته این قرار قابل اعتراض می‌باشد‌.

توصیه می‌کنیم مقاله نظام دادرسی کیفری را مطالعه نمایید.

قرار: وقتی رای دادگاه در مورد ماهیت و اصل دعوا باشد و دعوا را به طور جزیی یا کلی خاتمه بخشد، حکم است. اگر تصمیم اتخاذی دادگاه هیچ کدام از موارد فوق نباشد قرار است. پس هرگاه دادگاه تصمیمی بگیرد که مربوط به ماهیت دعوا نباشد یا قاطع دعوا نباشد آن تصمیم قرار خواهد بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شکایت کیفری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شکایت کیفری پاسخ دهند.

 

 

سؤالات متداول

شکایت کیفری چیست ؟

در شکایت کیفری که مربوط به امور کیفری و جرائم می‌باشد مرجع رسیدگی دادسرا است. که بعد از انجام تحقیقات مقدماتی پرونده را به دادگاه ارسال می‌نماید.

مراحل شکایت کیفری چیست ؟

مراحل ثبت و رسیدگی شکایت کیفری را می‌توانیم به 5 دسته تقسیم نماییم.این پنج دسته عبارت‌اند از: اول؛ نگارش شکوائیه، دوم؛ مراجعه به دادسرا، سوم؛ تحقیقات مقدماتی، چهارم؛ رسیدگی در مرحله نخستین یا بدوی، پنجم؛ رسیدگی در مرحله تجدیدنظر.

 

منبع: شکایت کیفری



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اعتبار وصیت نامه شفاهی چطور تعیین میشود؟ معمولا اکثر افراد دوست دارند که پس از مرگشان اموال آن‌ها میان فرزندانشان تقسیم گردد. اما در برخی موارد ممکن است فرد دوست داشته باشد که بخش بیشتر اموال خود را تنها به یکی از فرزندانش بدهد که در این صورت باید وصیت کند تا پس از مرگش این کار صورت بگیرد. وصیت انواع مختلفی دارد که در ادامه قصد داریم در مورد وصیت نامه شفاهی و‌‌ میزان اعتبار آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

منبع: اعتبار وصیت نامه شفاهی

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

وصیت نامه شفاهی چیست ؟

وصیت نامه شفاهی به وصیتی گفته ‌می‌شود که به صورت رسمی تنظیم نشده است و فرد متوفی قبل از فوت خود به صورت زبانی به ورثه خود وصیت ‌می‌نماید که اموال او چگونه تقسیم شود و به کدام‌ وارث بیشتر یا کمتر ارث برسد.

برای مثال اگر پدر پیش از فوت خود به فرزندانش بگوید که ‌می‌خواهد پس از مرگش یک دوم اموالش به یکی از پسران ‌او تعلق بگیرد در این جا وصیت شفاهی صورت گرفته است و فرزندان ‌می‌بایست از لحاظ شرعی به این وصیت عمل کنند.

اعتبار وصیت نامه شفاهی در قانون

با توجه به مثال بالا اگر یکی از فرزندان طبق وصیت شفاهی پدرش صاحب املاک او شود ‌می‌تواند برای دفاع از حق خود به دادگاه مراجعه نماید اما ‌می‌بایست حتما اثبات کند ‌که پدرش وصیت شفاهی نموده است که اموالی بعد از مرگش به آن فرزند برسد.

در قانون کشور ما تنها وصیت نامه‌‌ای معتبر است که به صورت کتبی نوشته شده باشد و به صورت ‌رسمی ‌توسط فرد متوفی تنظیم گردیده باشد و وصیت نامه شفاهی دارای اعتبار قانونی نیست.

برای مثال اگر فرزندی طبق وصیت نامه شفاهی پدرش صاحب خانه‌‌ای شود شرعا ‌می‌بایست آن خانه را‌‌ دریافت کند اما اگر با مخالفت وارثین مواجه شود دیگر کاری از او ساخته نیست. در این مورد اگر وارثین با وصیت شفاهی موافقت خود را اعلام کنند این وصیت انجام ‌می‌گیرد و آن فرزند ‌می‌تواند به راحتی به حق و حقوق خود برسد.

نکته مهم: شاید وصیت شفاهی از نظر قانونی دارای اعتبار نباشد اما اگر چنین وصیتی وجود داشته باشد به انجام رساندن آن از نظر شرعی‌‌ امری واجب برای وارثین خواهد بود و اگر به این وصیت عمل نکنند در واقع مدیون خواهند بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعتبار وصیت نامه شفاهی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعتبار وصیت نامه شفاهی پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

آیا وصیت شفاهی در قانون دارای اعتبار است ؟

خیر وصیت باید حتما به صورت کتبی و ‌رسمی ‌تنظیم شده باشد.

اگر وارثین دیگر با وصیت شفاهی مخالف باشند تکلیف چیست ؟

در این‌صورت فردی که وصیت در مورد او است نمی‌تواند به حق و حقوق خود برسد زیرا نمی‌تواند اثبات کند که چنین وصیتی وجود داشته است.

 

منبع: اعتبار وصیت نامه شفاهی



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مجازات کودکان زیر 15 سال تحت چه شرایطی انجام می‌شود؟ کودکان یک عنصر مهم در جامعه امروزی ما به حساب ‌‌‌‌می‌آیند و نقش مهمی را در جامعه ایفا ‌‌‌‌می‌کنند. با وجود اینکه نوجوانان دارای سن کمی هستند اگر به خوبی تربیت شوند و در راستای اهداف ارزشمند خود قدم بردارند ‌‌‌‌می‌توانند با آینده‌‌‌‌‌‌ای بسیار روشن باعث افتخار کشور باشند. اما‌ کودکان و نوجوانان نیز گاهی مرتکب خطاهایی ‌‌‌‌می‌شوند و حتی دیده شده که برخی از آن‌ها مرتکب جرم نیز شده‌‌اند. ارتکاب جرم توسط کودکان امری مهم است که باید رسیدگی‌‌‌‌‌های لازم در خصوص آن به عمل آید. در ادامه قصد داریم در خصوص مجازات و اقدامات تامینی برای کودکان زیر 15 سال در صورت ارتکاب جرم توضیحات کامل‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

منبع: مجازات کودکان زیر 15 سال 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

آیا دادگاه ‌‌‌‌می‌تواند کودکان زیر 15 سال را نیز مجازات کند‌‌ ؟

برخی افراد تصور ‌‌‌‌می‌کنند که اگر کودکان زیر ۱۵ سال جرمی را مرتکب شوند دادگاه برای آن‌‌‌‌‌ها مجازاتی را در نظر ‌‌‌‌نمی‌گیرد و چون سن کمی دارند از مجازات شدن معاف خواهند شد. اما در این باره باید بگوییم که این تصور کاملا اشتباه است و قانونگذار برای کودکان زیر ۱۵ سال نیز مجازاتی را در نظر گرفته است. اما نکته حائز اهمیت این است که مجازات در نظر گرفته شده برای کودکان مطابق بزرگسالان نخواهد بود و در واقع ‌‌‌‌می‌توان گفت که مجازات آن‌‌‌‌‌ها بسیار سبک‌تر در نظر گرفته شده است.

برای آشنایی با شرایط برگزاری دادگاه نوجوانان و اطفال کلیک کنید.

مجازات و اقدامات تعیین شده برای کودکان 9 تا 15 سال

همانطور که گفتیم برای کودکان زیر ۱۵ سال مجازاتی تعیین گردیده است که با توجه به عوامل مختلفی بر آن‌‌‌‌‌ها اعمال ‌‌‌‌می‌شود. هرگاه نوجوان ۹ تا ۱۵ساله‌‌‌‌‌‌ای مرتکب جرائم تعزیری شود مجازات زیر برای او در نظر گرفته ‌‌‌‌می‌شود:

  • دادگاه او را به والدین، قیم و سرپرست و… او تحویل داده و از آن‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌می‌خواهد که تعهد بدهند در راستای حسن اخلاقی و تربیت کودک تلاش کنند. در برخی موارد نیز قاضی از والدین کودک ‌‌‌‌می‌خواهد که یکی از موارد زیر را انجام دهند و نتیجه را تا یک مدت زمان تعیین شده به اطلاع قاضی برسانند:
  • معرفی نوجوان به روانشناس و مددکار و همکاری با آن‌‌‌‌‌ها.
  • فرستادن نوجوان جهت حضور در یک موسسه فرهنگی و آموزشی برای آموزش دیدن یک حرفه و یا تحصیل.
  • تلاش برای ترک اعتیاد نوجوان تحت نظر پزشک متخصص.
  • جلوگیری از معاشرت با برخی افراد (ناباب) که توسط دادگاه مشخص شده‌‌اند.
  • مانع شدن از رفت و آمد نوجوان در برخی مکان‌‌‌‌‌های تعیین شده.
  • دادگاه نوجوان را بسیار نصیحت خواهد کرد.
  • اگر والدین نوجوان افراد دارای صلاحیتی نباشند دادگاه او را به یک شخصیت حقیقی یا حقوقی تحویل ‌‌‌‌می‌دهد و مصلحت فرزند را در نظر ‌‌‌‌می‌گیرد.

برای اطلاع از عوامل رافع مسئولیت کیفری کلیک کنید.

مجازات و اقدامات تامینی برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال

مجازات نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال ‌‌‌‌کمی‌سخت‌تر در نظر گرفته شده است زیرا این کودکان سن بیشتری دارند و‌ مسلما در حین ارتکاب جرم نیز دارای آگاهی بیشتری بوده‌‌اند. مجازات کودکان ۱۲ تا ۱۵ سال به شرح زیر خواهد بود:

  • دادگاه به کودک تذکر و اخطار ‌‌‌‌می‌دهد و از او یک تعهدنامه کتبی در خصوص عدم تکرار جرم دریافت ‌‌‌‌می‌کند.
  • چنانچه نوجوان مرتکب جرم تعزیری درجه یک تا پنج شود قطعا از سه ماه تا یک سال به ماندن در کانون اصلاح و تربیت محکوم ‌‌‌‌می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات کودکان زیر 15 سال، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات کودکان زیر 15 سال پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

اگر کودکان زیر ۱۵سال مرتکب جرمی شوند مجازات ‌‌‌‌نمی‌شوند‌‌ ؟

خیر نوجوانان نیز مجازات خواهند شد اما مجازات آن‌ها نسبت به بزرگسالان سبک‌تر است.

در صورت ارتکاب جرم کودکان ۹ تا ۱۵ سال اولین اقدام دادگاه چیست‌‌ ؟

نوجوان را به والدینش تحویل داده و از ایشان می‌خواهد اقداماتی را انجام دهند که در متن مقاله آمده‌‌اند.

 

منبع: مجازات کودکان زیر 15 سال 



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

سردستگی گروه مجرمانه چه مجازات هایی در پی دارد؟ حتما شما هم در فیلم و سریال‌ها دیده‌‌اید که فردی به عنوان رئیس یک گروه خلافکار برگزیده می‌شود و وظایف مختلفی را به عهده می‌گیرد. اما تشکیل گروه مجرمانه‌ای که‌ اقدام به کارهای خلاف قانون‌ می‌نماید در عالم واقعیت نه تنها جرم بزرگی به شمار می‌رود بلکه سردسته‌ یا رئیس آن‌ گروه مجرمانه مجازات شدید‌‌‌‌تری نسبت به دیگر اعضای گروه خواهد داشت. در واقع فردی که به عنوان سردسته گروه مجرمانه فعالیت می‌کند نقشه اجرای جرم را برای آن گروه طراحی کرده است و به همین خاطر قانونگذاران مجازات نسبتا سخت‌‌‌‌تری را برای اینگونه افراد در نظر گرفته‌‌‌اند. در ادامه قصد داریم در خصوص سردستگی گروه مجرمانه و مجازات تعیین شده برای آن توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

منبع: سردستگی گروه مجرمان

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

گروه مجرمانه چیست‌‌‌‌‌ ؟

گروه مجرمانه در واقع تیم منسجمی است که اقدام به ارتکاب جرم می‌نماید. این گروه از سه نفر یا بیشتر تشکیل می‌شود و معمولا به قصد ارتکاب جرم دورهم جمع می‌گردند، حتی در برخی موارد علت تشکیل گروه ارتکاب جرم نبوده اما بعد‌ها با فراهم ‌شدن زمینه اعضای گروه مرتکب جرم شده‌‌‌اند. گروه مجرمانه با همفکری یک دیگر سعی می‌کنند برای انجام جرائم مختلف برنامه ریزی کنند.

برای اشنایی با پیامدهای اخلال در نظم عمومی کلیک کنید.

مفهوم سردستگی گروه مجرمانه

سردستگی یک گروه مجرمانه معنی و مفهوم پیچیده‌‌ای ندارد و به سه حالت کلی تشکیل، طراحی و اداره گروه مجرمانه تقسیم می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت هر فردی که گروه مجرمانه‌ای را تشکیل دهد، آن‌ را طراحی کند و یا اینکه به اداره چنین گروهی بپردازد‌ به عنوان سردسته گروه مجرمانه شناخته می‌شود و طبق قانون مجازات سختی در انتظار او خواهد بود.

در واقع کسی که به عنوان سردسته این گروه انتخاب می‌شود معمولا جرم بزرگتری را انجام داده است زیرا او زمینه ارتکاب جرم را برای همه افراد گروه خود فراهم نموده و آن‌ها را اداره کرده تا جرمی را مرتکب شوند و به همین علت است که‌ قانونگذاران مجازات نسبتا سخت‌‌‌‌تری را برای سردسته گروه در نظر گرفته‌‌‌اند.

مجازات سردستگی گروه مجرمانه چیست‌‌‌‌‌ ؟

همانطور که گفتیم مجازات سردسته گروه مجرمانه معمولا شدید‌‌‌‌تر از افراد دیگر آن گروه خواهد بود. مجازات سردسته گروه شامل سه حالت زیر می‌باشد:

  • سردسته گروه مجرمانه طبق نظر قاضی به حداکثر مجازات شدیدترین جرمی که توسط گروهش انجام شده محکوم خواهد شد.
  • اگر جرم ارتکاب شده توسط گروه مجرمانه شامل مجازات حدود، دیه و قصاص باشد سردسته گروه به حداکثر مجازاتی که ‌قانونگذار برای معاونت در جرم تعیین کرده است محکوم می‌شود.
  • چنانچه سردسته گروه یکی از جرائم زیر مجموعه محاربه و افساد فی الارض را مرتکب شده باشد به مجازات همین جرائم محکوم می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سردستگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سردستگی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

سردستگی گروه مجرمانه به چند حالت تقسیم می‌شود‌‌‌‌‌ ؟

سردستگی گروه مجرمانه به سه حالت تشکیل، طراحی و اداره گروه مجرمانه تقسیم می‌شود، برای دریافت توضیحات کامل‌‌‌‌تر به متن مقاله مراجعه کنید.

مجازات سردستگی گروه مجرمانه چیست‌‌‌‌‌ ؟

مجازات سردستگی گروه مجرمانه معمولا شدیدتر از اعضای دیگر خواهد بود که توضیحات کامل‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

حداقل تعداد نفرات برای تشکیل گروه مجرمانه چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

حداقل تعداد نفرات برای تشکیل گروه مجرمانه سه نفر است که توضیحات کامل‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

 

منبع: سردستگی گروه مجرمانه 



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هزینه انتقال سند ملک چقدر است؟ امروزه خرید ملک یکی از مسائل مهم در جامعه به شمار ‌‌‌‌می‌رود. برای خرید ملک فرد ‌‌‌‌می‌بایست سال‌‌‌‌‌ها زمان صرف کند تا بتواند با پس انداز اموال خود خانه مورد نظرش را خریداری کند. اما خرید خانه نیز دارای برخی قوانین حقوقی‌‌‌‌ ‌‌‌‌می‌باشد که ‌‌‌‌می‌بایست بسیار به آن‌‌‌‌‌ها توجه نمود. یکی از این قوانین انتقال سند ملک ‌‌‌‌می‌باشد. در ادامه قصد داریم در خصوص هزینه انتقال سند ملک توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: هزینه انتقال سند ملک

 

همانطور که‌ گفته شد هر فرد برای خرید ملک مثل زمین و خانه ‌‌‌‌می‌بایست مدت زمانی را صرف کند و هزینه زیادی را بپردازد. هر ملک ‌دارای سندی ‌‌‌‌می‌باشد که به نام‌ فروشنده‌‌‌‌ آن است. هرگاه خریدار ملک را از فروشنده خریداری کرد فروشنده موظف است که سند آن را به نام ‌او انتقال دهد. این به این معناست که فروشنده به طور رسمی ملک خود را به خریدار واگذار ‌‌‌‌می‌کند و در قبال آن مبلغ ملک را دریافت خواهد کرد. برای انجام این‌کار هردو طرف خریدار و فروشنده ‌‌‌‌می‌بایست به دفتر ثبت اسناد مراجعه کنند و با ارائه برخی مدارک‌ سند را به نام خریدار انتقال دهند.

برای آشنایی با پیامدهای خرید بدون سند کلیک کنید.

هزینه انتقال سند ملک چقدر است ؟

برای انتقال سند ملک به نام خریدار ‌‌‌‌می‌بایست هزینه‌‌‌‌‌هایی پرداخت شود که ‌برخی از آن‌ها مربوط به فروشنده است و برخی دیگر نیز مابین فروشنده و خریدار تقسیم خواهد شد. در مرحله اول برای فروش ملک ‌‌‌‌می‌بایست خریدار و فروشنده مبلغ پنج درصد از کل ملک را به املاک بپردازند. برای انتقال سند در دفتر رسمی نیز تمام هزینه‌‌‌‌‌های خلافی، نوسازی، پسماند و… از فروشنده دریافت ‌‌‌‌می‌شود. اما اصلی‌ترین هزینه‌‌‌‌‌‌ای که باید برای انتقال سند ملک پرداخت شود حق التحریر ‌‌‌‌می‌باشد. به هزینه‌‌‌‌ انتقال ملک که توسط فروشنده و خریدار به دفترخانه پرداخت ‌‌‌‌می‌شود حق التحریر می‌گویند. حال شاید برایتان سوال شود مبلغ حق التحریر چقدر است؟ که در این باره باید بگوییم‌‌‌‌ هزینه حق التحریر با توجه به نوع ملک و عوامل مختلفی‌‌‌‌ تعیین ‌‌‌‌می‌شود اما به طور کلی این هزینه مابین ۲۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان خواهد بود.

برای آشنایی با هزینه ها و شرایط گرفتن سند با قولنامه کلیک کنید.

عوامل تعیین کننده هزینه انتقال سند زمین و‌‌‌‌ خانه

همانطور که گفتیم هزینه انتقال زمین و خانه با توجه به عوامل مختلفی معین ‌‌‌‌می‌شود. به عنوان مثال هزینه انتقال‌‌‌‌ سند خانه بالاتر از زمین خواهد بود. همچنین‌‌‌‌ عواملی مثل بزرگ‌ یا کوچک بودن خانه، نوساز بودن و… نیز در تعیین هزینه‌‌‌‌ انتقال بند آن‌‌‌‌‌ها تاثیر گذار خواهد بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه ا‌نتقال سند ملک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه ا‌نتقال سند ملک پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

چرا فروشنده ملک را به نام خریدار انتقال ‌‌‌‌می‌دهد ؟

زیرا پس از فروش‌‌‌‌ خریدار مالک آن خواهد بود و ‌‌‌‌می‌بایست سند نیز به نام او انتقال داده شود، که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

هزینه حق التحریر چقدر است ؟

هزینه حق التحریر چیزی مابین ۲۰۰ هزار تومان الی ۲ میلیون تومان خواهد بود که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

هزینه انتقال سند ملک ‌با توجه به چه چیزی تعیین ‌‌‌‌می‌شود ؟

هزینه انتقال سند ملک با توجه به عوامل مختلفی تعیین ‌‌‌‌می‌شود که در متن مقاله آمده است.

 

منبع: هزینه انتقال سند ملک



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

فریب یا تدلیس در ازدواجچه زمانی رخ می دهد؟ ازدواج یک امر پسندیده می‌باشد که علمای دینی ما بسیار به انجام آن توصیه نموده‌‌‌اند. از آنجایی که ازدواج برای افراد مزیت‌های زیادی را به همراه دارد همواره به جوانان توصیه می‌شود که هرچه سریع‌تر این امر مقدس الهی را انجام دهند. اما ازدواج کردن همیشه هم نمی‌تواند باعث خوشبختی و سعادتمندی افراد شود و حتی گاهی افراد در انجام این امر فریب خورده و دچار آسیب می‌شوند. فریب در ازدواج یکی از مواردی است که امروزه شاهد آن هستیم. در ادامه قصد داریم در خصوص تدلیس در ازدواج توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

منبع: تدلیس در ازدواج

برای دریافتمشاوره حقوقیمی توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره02166419012تماس بگیرید.

تدلیس در ازدواج چیست ؟

فریب در ازدواج به معنای گول خوردن فرد می‌باشد که نام دیگر آن نیز تدلیس در ازدواج می‌باشد. هرگاه زن و شوهر اقدام به انعقاد نکاح با یگدیگر می‌کنند نباید هیچ مسئله‌ای را از هم مخفی کنند و باعث فریب همدیگر شوند.

فریب در ازدواج در واقع به معنای کتمان کردن حقیقت و دروغ گفتن به فرد مقابل می‌باشد تا بتوان در نظر او فرد مطلوبی به نظر آمد و در نهایت با او ازدواج کرد. برای مثال مردی از یک خانواده معمولی می‌باشد و اقدام به ازدواج با دختری می‌کند، مرد در حین ازدواج به دروغ می‌گوید که از یک خانواده معروف و سرشناس است ولی در واقعیت چنین نباشد که در این صورت فریب در ازدواج صورت گرفته است.

مثال دوم به این شرح است که زنی قصد ازدواج با مردی را دارد اما قبلا یک بار ازدواج کرده است و باکره نیست اما این موضوع را از مرد مخفی می‌کند و درصورت ازدواج با او می‌توان گفت که فریب در ازدواج صورت گرفته است و زن مرد را فریب داده است. به طور کلی فریب در ازدواج نه تنها امر درستی نیست بلکه جرم محسوب شده و شامل مجازات نیز خواهد شد.

پیامد‌های فریب در ازدواج

همانطور که گفتیم فریب در ازدواج جرم محسوب شده و مجازات در پی دارد. این کار در واقع یک‌ عمل ناشایست است و مهم‌‌ترین پیامد آن ایجاد حق فسخ برای طرف مقابل می‌باشد.

چنانچه فردی متوجه شود که طرف مقابل در حین ازدواج او را فریب داده است و فریب در ازدواج صورت گرفته برای فرد فریب خورده حق فسخ ایجاد خواهد شد. فرد می‌تواند با ارائه این دلیل در دادگاه و اعلام اینکه فریب در ازدواج انجام گرفته است به راحتی نکاح خود را با طرف مقابل فسخ نماید.

مجازات فریب در ازدواج چیست ؟

فریب در ازدواج جرم تلقی شده و فرد مرتکب به مجازات معین شده در قانون محکوم خواهد شد. مجازات فردی که مرتکب جرم فریب در ازدواج شده است به شرح زیر می‌باشد:

فرد مرتکب جرم فریب در ازدواج به حبس تعزیری از شش ماه الی دو سال محکوم خواهد گردید. همچنین جرم فریب در ازدواج از جمله جرائم غیر قابل گذشت است و اگر شاکی از مجرم گذشت کند دادگاه در مجازات او تخفیف خواهد داد.

برای دریافتنمونه دادخواست فسخ نکاحکلیک کنید.

تکلیف مهریه در صورت فریب در ازدواج

چنانچه فرد فریب دهنده در ازدواج مرد باشد زن می‌تواند نسبت به مطالبه مهریه خود اقدام کند و تحت شرایطی مهریه به او تعلق می‌گیرد. چنانچه فسخ نکاح به علت ناتوانی مرد در برقراری رابطه جنسی صورت بگیرد زن مستحق دریافت نصف مهریه است. در برخی موارد که زن مرد را فریب داده است اگر پس از وقوع رابطه زناشویی مرد بخواهد نکاح را فسخ کند زن مستحق دریافت تمام مهریه خواهد بود.

تدلیس در ازدواج توسط شخص ثالث

در برخی موارد دیده می‌شود که فرد توسط همسر خود فریب نخورده است و فرد فریب دهنده شخص ثالث می‌باشد. برای مثال فرد توسط مادر همسرش فریب خورده است و مادر همسرش به او گفته که فرزندم دارای تحصیلات عالیه می‌باشد ولی چنین نباشد که در این صورت فریب خورده می‌تواند از فرد ثالث فریب دهنده شکایت کند و خواهان مجازات او شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی ازوکیل پایه یک دادگستریمی توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره02166419012تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تدلیس در ازدواج، بهکانال تلگرام حقوقی وکیل دات کاممراجعه نمایید. کارشناسان مرکزمشاوره حقوقی وکیل دات کامنیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینهمشاوره حقوقی تلفنیوکیل دات کامبه سوالات شما عزیزان پیرامون تدلیس در ازدواجپاسخ دهند.

 

سوالات متداول

نام دیگر فریب در ازدواج چیست ؟

نام دیگر فریب در ازدواج تدلیس در ازدواج می‌باشد.

آیا باکره نبودن زن می‌تواند فریب در ازدواج به شمار رود ؟

بله چنانچه این مسئله را از همسرش مخفی نموده باشد فریب در ازدواج صورت گرفته است که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

مجازات فریب در ازدواج چیست ؟

مجازات این جرم حبس تعزیری از شش ماه الی دو سال خواهد بود که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

 

منبع: تدلیس در ازدواج

 



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ماده 100 قانون مالیات چیست؟ سازمان امور مالیاتی کشور همان‌طور که برای متخلفان مالیاتی، جریمه‌ تعیین می‌کند. مشوق‌های مالیاتی نیز برای برخی از مشمولین تعیین کرده است. یکی از این مشوق‌های مالیاتی تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم است. بهره‌مندی از مزایای مالیاتی نیازمند وجود شرایط قانونی و همچنین ثبت‌نام اظهارنامه مخصوص خود است. بنابراین در ادامه این مطلب به شرح ماده صد مالیات و شرایط مشمولین آن می‌پردازیم.

منبع: ماده 100 مالیات چیست

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ماده 100 قانون مالیات چیست ؟

در سال 1366 قانون مالیات‌های مستقیم توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. و به‌تدریج در سال‌های بعدی اصلاحاتی در این قانون انجام شد. هدف این قانون گسترش فرهنگ مالیات به‌وسیله تشویق یا وادارسازی مؤدیان است. بنابراین مواد قانون مالیات برای مشمولین مالیات جرائم و مشوق‌های مالیاتی متعددی را تعیین کرده است.

یکی از مشوق‌های مالیاتی در قانون مالیات‌های مستقیم در ماده 100 مالیات و تبصره آن آمده است. ماده صد مالیات بیان می‌دارد که صاحبان مشاغل که در گروه‌بندی‌های سه‌گانه مشاغل دارای مالیات قرار می‌گیرند. هرسال تا پایان ماه خرداد موظف هستند. که جهت ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی برای روشن‌سازی عملکرد خود در سال گذشته و همچنین تحویل مدارک مالی و دفاتر تجاری به اداره مالیات اقدام کنند. اما در سال 1394 یک تبصره به ماده 100 مالیاتی اضافه شد که از مهم‌ترین مشوق‌های مالیاتی به شمار می‌رود.

بر اساس تبصره ماده 100 مالیات اگر مجموع فروش یا خدمات سالانه صاحبان مشاغل، تا ده برابر سقف معافیت مالیاتی تعیین‌شده از جانب سازمان شود. قادر هستند از تبصره ماده 100 بهره ببرند و از ارائه مدارک مالی و دفاتر تجاری و ثبت‌نام اظهارنامه مالیات معاف گردند. البته در حال حاضر به موجب بند (ل) تبصره 6 قانون بودجه کل کشور که در سال 1402 تصویب شد. قید ده برابر مذکور در تبصره ماده صد مالیات به قید 100 برابر افزایش یافت.

اظهارنامه و محاسبه مالیات مخصوص تبصره ماده صد قانون مالیات

تمام مؤدیانی که قصد دارند از تبصره ماده 100 قانون مالیات استفاده کنند. ابتدا باید برای اظهارنامه مالیاتی ثبت‌نام نمایند. البته شرایط مشخص‌شده در اظهارنامه مالیاتی مربوط به تبصره ماده 100 مالیات از شرایط اظهارنامه‌های مالیاتی عادی متفاوت است. همچنین ثبت اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده صد مالیات آسان‌تر از موارد معمولی است.

همچنین روش محاسبه مالیات مؤدیانی که برای اظهارنامه تبصره ماده 100 مالیات ثبت‌نام نمودند. این‌گونه است که به مالیات مقطوع سال گذشته این مؤدیان 8 درصد اضافه می‌گردد. و این مبلغ به‌عنوان مالیات مقطوع بر اساس موضوع تبصره ماده صد مالیات ازایشان دریافت می‌شود.

شرایط لازم جهت استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات

مؤدیان مالیاتی با استفاده از تبصره ماده 100 مالیات می‌توانند به صورت قانونی از معافیت مالیاتی بهره‌مند شده و میزان کمتری مالیات پرداخت نمایند. اما استفاده از این روش قانونی نیازمند وجود شرایطی برای ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی این تبصره است. که این شرایط به شرح زیر می‌باشد:

اول؛ مؤدی مالیاتی باید مجموع فروش کالا یا خدماتش تا حداکثر 100 برابر سقف معافیت مالیاتی شود. در این شرایط می‌تواند برای ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ماده 100 قانون مالیات اقدام نماید. در سال 1402 این میزان صد برابر عبارت از 6 میلیارد و 720 میلیون تومان است.

دوم؛ شرط دیگر استفاده از ماده صد مالیات این است که مالیات مؤدی در سال گذشته به شکل مقطوع تعیین‌شده باشد. و مؤدی آن را پرداخت کرده باشد. یا اینکه برگ تشخیصی که اداره مالیات صادر نمود. توسط مؤدی موردقبول باشد و نسبت به آن اعتراضی و از جانب مؤدی وجود نداشته باشد.

سوم؛ جهت استفاده از تبصره ماده صد مالیات، مؤدی باید تا پیش از پایان مهلت ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی. اقدام به ثبت‌نام در سامانه اینترنتی اظهارنامه مالیاتی نماید. سپس اظهارنامه مالیاتی ثبت‌شده در سامانه را برای اداره مالیات ارسال نماید.

چهارم؛ بر اساس قانون مالیات و دستورالعمل‌های سازمان مالیاتی استفاده از تبصره ماده صد قانون مالیات توسط اشخاص حقوقی امکان‌پذیر نمی‌باشد. یعنی بهره‌مندی از تبصره ماده صد مالیات تنها به اشخاص حقیقی اختصاص دارد. و اشخاص حقوقی مانند شرکت‌های تجاری امکان استفاده از این مشوق مالیاتی را ندارند.

مراحل ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ماده صد

گفتیم که یکی از شروط بهره‌مندی از تبصره ماده 100 مالیات ثبت‌نام اظهارنامه مخصوص ماده صد است. که با اظهارنامه‌های مالیاتی معمولی کمی متفاوت است و بسیار آسان‌تر انجام می‌شود. برای ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ماده 100 ابتدا سامانه درگاه ملی خدمات با نشانی  my.tax.gov.ir را در مرورگر خود جستجو نمایید. تا وارد صفحه اصلی ‌شوید. البته نشانی سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی ntr.tax.gov.ir  است. اما با جستجوی آن به سایت درگاه ملی خدمات هدایت می‌شوید.

مراحل ثبت‌نام در سامانه

بعد از جستجوی نشانی my.tax.gov.ir به سایت درگاه ملی خدمات هدایت می‌شوید. این صفحه از شما کد ملی و رمز عبور می‌خواهد. در صورتی که قبلاً در این سایت ثبت‌نام کردید. کد ملی و رمز عبور خود را وارد کنید. در غیر این صورت گزینه ثبت‌نام را بزنید تا ابتدا در سایت حساب کاربری بسازید و رمز عبور دریافت کنید.

ماده صد مرحله 1

 

در ادامه مراحل ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی یک کد 6 رقمی به شماره تلفن شما ارسال می‌شود. این کد را باید در کادر وارد نماید. سپس دکمه ورود به سایت را بزنید.

ماده 100 مالیات 2

 

پس از ورود به سایت در بالای صفحه جمله «جهت ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد و توافق  تبصره ماده 100 کلیک کنید» را مشاهده می‌نمایید. روی این عبارت کلیک کنید تا به سامانه ثبت‌نام برای اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده 100 هدایت شوید.

ماده 100 مالیات 3

 

حال می‌توانید پرونده مالیاتی موردنظر خود را انتخاب کنید. البته این در صورتی است که شما دو یا چند پرونده مالیاتی داشته باشید.

ماده 100 مالیات 4

 

مرحله بعدی تکمیل اطلاعات هویتی در سایت است. هنگامی‌که از صحت اطلاعات خود در سایت مطمئن شدید. گزینه «ثبت اظهارنامه و فرم استفاده از تبصره ماده 100» را انتخاب نمایید.

ماده 100 مالیات 5

 

حال باید سال و نوع فعالیت خود را مشخص کنید. سپس در قسمت نوع اظهارنامه، فرم تبصره 100 را انتخاب نمایید. درنهایت روی گزینه تائید کلیک نمایید.

ماده 100 مالیات 6

 

صفحه بعدی تمام اطلاعات هویتی شما نمایش داده می‌شود. در صورت صحت اطلاعات گزینه ذخیره و ادامه را انتخاب نمایید تا به مرحله بعد بروید.  صفحه بعدی جهت ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ماده 100 اطلاعات مربوط به مبالغ فروش خود را اضافه کنید.  و گزینه افزودن را انتخاب نمایید.

 

درنهایت اطلاعات قبض مالیاتی شما صادر  و در این صفحه نمایش داده می‌شود. اگر با میزان مالیات موافق بودید گزینه صدور قبض را انتخاب نمایید. بدین ترتیب ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی شما انجام می‌شود.

برای دریافت مشاوره مالیاتی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

تبصره ماده 100 قانون مالیات چیست ؟

بر اساس تبصره ماده 100 مالیات اگر مجموع فروش یا خدمات سالانه صاحبان مشاغل، تا صد برابر سقف معافیت مالیاتی تعیین‌شده از جانب سازمان شود. از ارائه مدارک مالی و دفاتر تجاری و ثبت‌نام اظهارنامه مالیات معاف می‌گردند.

آیا بهره‌مندی از تبصره ماده 100 قانون مالیات برای هر دو گروه اشخاص حقیقی و حقوقی امکان‌پذیر است ؟

خیر، بهره‌مندی از تبصره ماده 100 مالیات تنها به اشخاص حقیقی اختصاص دارد. و اشخاص حقوقی مانند شرکت‌های تجاری امکان استفاده از این مشوق مالیاتی را ندارند.

 

منبع: ماده 100 مالیات چیست



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

جرایم قابل گذشت کدامند؟ در قانون کشور ما جرائم به طور کلی یا جنبه عمومی دارند و یا جنبه خصوصی و همین مسئله قابل گذشت بودن یا نبودن آن‌ها را مشخص می‌کند. جرائمی که ‌جنبه عمومی داشته باشند در دسته جرائم غیر قابل گذشت قرار می‌گیرند زیرا این نوع جرائم می‌توانند به جامعه آسیب وارد کنند. اما جرائمی که جنبه خصوصی داشته باشند تنها به یک ‌فرد ضرر و زیان وارد کرده‌‌‌‌اند و جزو دسته جرائم قابل گذشت قرار می‌گیرند. در ادامه قصد داریم در خصوص جرایم قابل گذشت توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

منبع: جرایم قابل گذشت

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

جرم قابل گذشت چه نوع جرمی است‌‌‌‌ ؟

جرم قابل گذشت به جرمی گفته می‌شود که در آن‌ برای تعقیب مجرم نیاز به وجود شکایت یک شاکی خصوصی می‌باشد و در صورتی که هیچکس از مجرم شکایت نکرده باشد جرم مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. مهم‌‌‌ترین ویژگی جرائم ‌قابل گذشت که آن‌ها را از دیگر جرائم متمایز ساخته است این می‌باشد که قانونگذار در وقوع جرم قابل گذشت به فرد شاکی این حق را داده است که از جرم ‌گذشت کند و خواهان متوقف شدن تعقیب مجرم شود.

در این نوع جرم هرگاه شاکی گذشت خود را اعلام کند دادگاه طبق نظر او پرونده را مختومه اعلام می‌نماید و پس از گذشت مجرم دیگر مورد تعقیب قرار نخواهد گرفت. برای مثال زنی که از جرم ترک انفاق گذشت کند در واقع یک جرم قابل گذشت را بخشیده است.

حتما درباره جرایم غیر قابل گذشت بخوانید.

شرایط گذشت شاکی در جرایم قابل گذشت چیست‌‌‌‌ ؟

برای اینکه فرد شاکی بتواند از جرائم قابل گذشت فرد مجرم گذشت کند می‌بایست برخی شرایط وجود داشته باشند تا گذشت او مورد تایید دادگاه قرار بگیرد و از اعتبار قانونی برخوردار شود. شرایط گذشت شاکی در جرائم قابل گذشت به شرح زیر می‌باشند:

  • گذشت شاکی می‌بایست به صورت صریح و واضح بیان شود و باید نشان دهد که قصد گذشت از جرم را دارد.
  • شاکی باید در اعلام گذشت خود از فعلی استفاده کند که منظور بر گذشته‌‌ای نزدیک داشته باشد، همانند فعل‌های مضارع و ماضی.
  • گذشت از جرم توسط شاکی نمی‌تواند به صورت شرطی انجام شود، برای مثال زن نمی‌تواند بگوید از مهریه خود گذشتم ولی همسرم باید در عوض خانه‌اش را به نام من بزند.
  • گذشت می‌تواند هم به صورت‌ کتبی و هم‌ به صورت شفاهی اعلام شود.

نحوه گذشت از جرایم قابل گذشت

برای گذشت شاکی از جرائم‌ قابل گذشت می‌بایست او به دادگاه رجوع نموده و در صورت وجود شرایط گذشت ‌نمودن ‌خود را از جرم اعلام کند. پس از اعلام گذشت توسط شاکی فرد مجرم بخشیده شده و دیگر مورد تعقیب قرار نخواهد گرفت. برای مثال زن می‌تواند از جرم ترک انفاق همسر گذشت کند و برای گذشت حتما می‌بایست به دادگاه مراجعه کند که در این صورت مرد بخشیده شده و دیگر مورد تعقیب قرار نمی‌گیرد. البته برای گذشت از جرم حتما می‌بایست شرایط ذکر شده در بالا وجود داشته باشد.

قوانین مهم در خصوص گذشت شاکی از جرم قا‌بل گذشت

برای گذشت شاکی از یک جرم‌ قابل گذشت قوانینی وضع گردیده‌‌‌‌اند که می‌بایست به آن‌ها توجه ‌نمود. این‌ قوانین به شرح زیر می‌باشند:

  • چنانچه شاکی بعد از صادر شدن حکم گذشت خود را اعلام کند ادامه مجازات فرد مجرم لغو گردیده و پرونده مختومه اعلام می‌شود.
  • چنانچه تعداد شاکیان متعدد باشد حتی اگر یکی از آن‌ها از مجرم شکایت کند پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد اما برای گذشتن از جرم می‌بایست همه شاکیان گذشت خود را اعلام کنند تا تعقیب مجرم متوقف شود.
  • در صورتی که فرد متضرر از جرم از دنیا برود حق شکایت به خانواده او داده می‌شود و اگر خانواده از جرم گذشت کنند فرد مجرم دیگر مورد تعقیب قرار نخواهد گرفت.
  • گذشت از جرایم قابل گذشت فقط می‌تواند مانع تعقیب کیفری فرد شود و جنبه کیفری جرم را متوقف سازد، به همین دلیل در صورت گذشت نیز جرم قابل پیگیری حقوقی می‌باشد و شاکی می‌تواند طرح دعوی حقوقی نماید.
  • در صورت گذشت شاکی از جرم قاضی می‌تواند با سنجیدن شرایط از گذشت او تنها برای تخفیف مجازات استفاده کند نه توقف کامل تعقیب مجرم که این مورد در دادگاه مشخص می‌شود. در جرایم غیر قابل گذشت گذشت شاکی تنها به عنوان عامل تخفیف مجازات مطرح است. (برای اطلاع از شرایط تخفیف مجازات کلیک کنید).

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جر‌ایم قابل گذشت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جر‌ایم قابل گذشت پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

جرم قابل گذشت نیاز به شاکی خصوصی دارد‌‌‌‌ ؟

بله در صورت وجود شاکی خصوصی این جرم قابل پیگیری خواهد بود که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

گذشت از جرم قابل گذشت را به چه روشی می‌توان اعلام ‌نمود‌‌‌‌ ؟

گذشت از جرم را می‌توان به صورت کتبی و شفاهی اعلام کرد که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

 

منبع: جرایم قابل گذشت



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

دیه لب چقدر است؟ لب یکی از اجزای پرکاربرد در بدن انسان ‌می‌باشد که اگر از بین برود و یا لطمه‌‌‌ای به آن‌ وارد شود مسلما انجام برخی امور برای فرد سخت ‌می‌شود. لب‌‌ها به انسان کمک ‌می‌کنند بخندد، صحبت کند، حرف بزند و… که در صورت لطمه دیدن دیگر فرد قادر به انجام چنین اموری نیست. آسیب وارد کردن به لب‌‌ها نیز شامل دیه ‌می‌شود و قانونگذار حساسیت زیادی را نسبت به این موضوع نشان داده است. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص دیه از بین بردن و فلج شدن‌ لب و… توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

منبع: دیه لب

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

دیه از بین بردن لب چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

گاهی ممکن است فردی با ضربه وارد کردن به دیگری باعث از بین رفتن لب‌‌های او شود که در این صورت ‌می‌بایست د‌یه تعیین شده توسط قانونگذار را به فرد قربانی پرداخت نماید. د‌یه از بین بردن لب به شرح زیر ‌می‌باشد:

از بین بردن هر دو لب: چنانچه فرد باعث از بین رفتن هر دو لب دیگری شود ‌می‌بایست د‌یه یک انسان کامل که معادل 480 میلیون تومان است را به او بپردازد.

از بین بردن یکی از لب‌‌ها: چنانچه یکی از لب‌‌ها از بین رفته باشد د‌یه آن نصف د‌یه کامل انسان ‌می‌باشد که مبلغ آن 240 میلیون تومان ‌می‌باشد.

از بین بردن قسمتی از لب: در برخی موارد نیز هیچکدام از لب‌‌ها به طور کلی از بین نرفته‌‌‌‌‌اند و تنها قسمتی از آن‌ها از بین رفته است که در این صورت دادگاه د‌یه را با توجه به میزان آسیب دیدگی و نظر کارشناس تعیین ‌می‌کند.

دیه سست و فلج شدن لب‌‌ها

آسیبی که در دعوا‌‌ها و یا در حوادث به لب‌‌ها وارد ‌می‌شود ممکن است باعث سستی و فلج شدن لب‌‌ها بشود که در این صورت نیز قانونگذار د‌یه‌‌‌ای را تعیین نموده است. مقدار د‌یه سست و فلج شدن لب‌‌ها به شرح زیر ‌می‌باشد:

  • چنانچه فردی با وارد کردن ضربه‌‌‌ای باعث سست و فلج شدن لب دیگری شود به گونه که فرد بخندد اما لب به علت فلج بودن لب از روی دندان‌‌ها کنار نرود ‌می‌بایست دو سوم د‌یه یک لب را به او پرداخت کند.

آیا جمع شدن‌ لب‌‌ها نیز شامل‌ دیه ‌می‌شود‌‌‌‌‌ ؟

گاهی ممکن است در اثر ارتکاب یک جنایت لب فرد قربانی جمع بشود که در این صورت چه جمع شدن لب‌‌ها مانع پدیدار شدن دندان‌‌ها شود و چه نه به فرد قربانی ارش تعلق ‌می‌گیرد. ارش د‌یه‌‌‌ای است که بر اساس میزان آسیب و نظر کارشناس به فرد آسیب دیده پرداخت ‌می‌شود.

پارگی لب و میزان دیه تعیین شده برای آن

پارگی لب نه تنها باعث وارد شدن لطمه به لب‌‌ها ‌می‌شود بلکه در زیبایی انسان نیز تاثیر زیادی ‌می‌گذارد و ممکن است چهره فرد دیگر به حالت اولیه بازنگردد. در قانون کشور ما برای پارگی لب نیز د‌یه تعیین گردیده است که مقدار آن به شرح زیر ‌می‌باشد:

  • د‌یه پارگی هردو لب به گونه‌‌‌ای که دندان فرد قربانی مشخص شود یک سوم د‌یه کامل انسان خواهد بود.
  • چنانچه هردو لب دچار پارگی شوند و بدون عیب و نقص درمان شوند د‌یه آن‌‌ها معادل یک پنجم د‌یه کامل انسان ‌می‌باشد.
  • اگر یکی از لب‌‌ها دچار پارگی شود د‌یه آن معادل یک ششم د‌یه کامل انسان ‌می‌باشد.
  • در صورتی که یکی از لب‌‌ها پاره بشود اما بدون عیب و نقص درمان شود د‌یه آن یک دهم د‌یه کامل انسان خواهد بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص د‌یه لب، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون د‌یه لب پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا از بین رفتن لب نیز شامل د‌یه ‌می‌شود‌‌‌‌‌ ؟

بله از بین رفتن لب نیز شامل د‌یه ‌می‌شود که در متن مقاله توضیحات کامل‌‌‌‌تری آمده است.

د‌یه از بین بردن هردو لب چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

د‌یه از بین بردن هردو لب معادل د‌یه کامل انسان 480 میلیون تومان است.

 

منبع: دیه لب



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 اسفند 1402 | نظرات ()