نوشته شده توسط : vakiel

همه ما بسیار شنیده‌ایم که شخصی مالی را وقف کرده است. مثلا می‌شنویم شخصی برای ثواب خانه‌اش را وقف بچه‌های یتیم کرده است یا اینکه دیگری باغ خود را برای مردم وقف کرده است. اینکه مال برای چه کسی وقف می‌شود دارای اهمیت است زیرا وقتی فرد می‌خواهد مال او برای بچه‌های یتیم استفاده شود قطعا باید در همان راه استفاده گردد. در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم که انواع وقف چیست و چه آثاری بر هر نوع مترتب می‌گردد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع:

انواع وقف

وقف عام و خاص

تفاوت ها و شباهت های انواع وقف 

 

 

 

 

وقف و ارکان آن

یک مبحث کامل در قانون مدنی به وقف پرداخته است. در قانون مدنی وقف این گونه تعریف شده است که شخص عین مال خود را در راه خدا ببخشد در حالی که اصل باقی می‌ماند.

وقف دارای سه رکن اساسی است:

1/ واقف: شخصی که مال خود را در راه خدا وقف می‌کند.

2/ موقوفه: مالی که در راه خدا وقف می‌شود.

3/ موقوف علیه: اشخاصی که مال به نفع آن‌ها وقف می‌شود.

انواع وقف

بر اساس اینکه مال برای چه شخصی وقف می‌شود می‌توان وقف را به دو نوع عام و خاص تقسیم کرد. از نظر شرعی و قانونی این امکان وجود دارد که موقوف علیهم یک گروه خاص و مشخص باشد یا اینکه برای عموم وقف شود. در ادامه به بررسی وقف عام و خاص می‌پردازیم.

وقف عام

وقف عام عبارت است از بخشیدن عین مال برای بهره برداری از منافع آن برای عموم یا گروهی خاص که افراد آن معین نیست. وقتی موقوف علیهم که می‌توانند از منافع مال بهره ببرند عموم مردم باشند یا حتی گروه خاص اما با افراد غیر معین، این نوع وقف عام است. به طور مثال شخصی خانه خود را وقف بیمارستان می‌کند. در اینجا موقوف علیه عموم هستند. یا اینکه فرد باغ خود را وقف فقرا می‌کند در اینجا اگر چه گروه فقرا مدنظر واقف است اما شخص خاصی مدنظر نیست و فقرا به طور کلی می‌توانند از منافع استفاده نمایند.

 وقف خاص

در وقف خاص شخص موقوف علیه کاملا مشخص است حتی اگر تعداد آن زیاد باشد. وقف خاص عبارت است بخشیدن منافع مال برای اشخاص یا شخص خاصی در حالی که عین مال باقی می‌ماند. مثلا شخص اعلام می‌دارد که مغازه خود را وقف سه فرزند آقای الف می‌کند. یا اینکه حتی بگوید این خانه را وقف می‌کنم برای تمام اقوام و خویشاوندان درجه یک و درجه دو آقای الف. در این مورد با اینکه تعداد زیاد است اما مشخص است که موقوف علیه چه کسانی هستند. در نتیجه تعداد مهم نیست این مهم است که محصور و مشخص باشند.

تفاوت انواع وقف عام و خاص

با توجه به آنچه در تعریف وقف عام و خاص مطرح شده است در واقع این دو نوع از وقف در سه مورد با هم تفاوت دارند:

1/ تفاوت در موقوف علیهم: قطعا اولین چیزی که باعث دسته بندی وقف به عام و خاص می‌شود موقوف علیهم است. در وقف عام موقوف علیه عام و نامشخص است ولی در وقف خاص موقوف علیهم مشخص و معین هستند.

2/ تفاوت در هدف: در وقف عام واقف مال را برای عموم وقف می‌کند و هدف او بهره بردن عموم از مال است. اما در وقف خاص هدف واقف بهره برداری یک شخص خاص از مال وقفی است.

3/ تفاوت در تعیین متولی: برای تعیین متولی اول از همه این حق واقف است که متولی را مشخص کند ولی اگر به هردلیلی واقف برای موقوفه متولی تعیین نکند در صورتی که مال وقف عام باشد حاکم شرعی که در زمان حاضر همان اداره اوقاف است متولی موقوفه می‌شود. اما اگر مال وقف خاص باشد همان افرادی که موقوف علیهم هستند خود موقوفه را اداره می‌کنند.

سوالات متداول

انواع وقف چیست ؟

وقف دو نوع است وقف عام و وقف خاص که در مطلب به تفصیل بیان شده است.

وقف عام چیست ؟

وقف کردن منافع مال برای مصالح عمومی که در مطلب به تفصیل بیان شده است.

وقف خاص چیست ؟

وقفی که درآن موقوف علیه شخص خاصی است که در مطلب به تفصیل بیان شده است.

می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و همچنین مشاوره حقوقی در خصوص وقف عام و خاص از خدمات مشاوره حقوقی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع وقف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع وقف پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع:

انواع وقف

وقف عام و خاص

تفاوت ها و شباهت های انواع وقف 

 

 



:: برچسب‌ها: انواع وقف ,
:: بازدید از این مطلب : 469
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

در هنگام فسخ نکاح مهریه به زن تعلق می‌گیرد و مرد مکلف است که با توجه به میزان مهریه و شرایط زن آن را به طور کامل پرداخت کند. اما در صورتی که نکا‌ح فسخ شود شرایط پرداخت مهر‌یه نیز کمی متفاوت‌تر خواهد بود. در ادامه توضیحاتی را در این خصوص بیان نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع:

مهریه فسخ نکاح

تکلیف مهریه در صورت فسخ

میزان و مقدار مهریه زوجه در فسخ 

تعریف مهریه از منظر حقوقی

مهریه یکی از حقوقی است که در حین عقد نکاح به زن تعلق گرفته و مسئولیت پرداخت آن نیز به عهده مرد می‌باشد. مهریه حق مسلم زن است و او می‌تواند هر گاه که بخواهد آن را مطالبه کند. در صورتی که زن مهریه‌اش را مطالبه کند مرد می‌بایست آن را پرداخت نماید و در غیر این صورت دادگاه حکم توقیف اموال مرد را صادر نموده و مهریه زن را وصول خواهد کرد.

آیا در فسخ نکاح نیز مهریه به زن تعلق می‌گیرد ؟

شرایط مهر‌یه در مواقعی که نکا‌ح فسخ می‌شود کمی متفاوت‌تر است. تکلیف مهریه در هنگام فسخ نکاح به شرح زیر می‌باشد:

پیش از وقوع رابطه زناشویی

چنانچه زن و شوهر بخواهند که نکاح خود را فسخ نمایند و در هنگام فسخ آن رابطه زناشویی اتفاق نیفتاده باشد طبق قانون به زن هیچ مهریه‌ای تعلق نمی‌گیرد و مرد ملزم به پرداخت مهریه به او نخواهد بود.

نکته یک: چنانچه پیش از عقد مهریه تعیین شده باشد و فسخ به دلیل عنن (ناتوانی مرد در برقراری رابطه جنسی) اتفاق بیفتد زن می‌تواند نصف مهریه را بگیرد.

نکته دو: اگر طرفین حین عقد مهریه تعیین نکنند و نکاح به سبب عنن مرد فسخ شود زن مستحق نصف مهرالمثل می‌گردد.

نکته سه: در تمامی فروض فوق رابطه زناشویی اتفاق نیفتاده است.

مهریه فسخ نکاح بعد از وقوع رابطه زناشویی

اگر در حین فسخ نکاح رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد زن مستحق دریافت تمام مهریه‌ای که در عقدنامه ذکر شده است خواهد بود و چنانچه مهریه را تعیین نکرده باشند زن مستحق دریافت مهرالمثل می‌شود.

مهرالمثل مبلغ مشخصی ندارد و مقدار آن ‌برای هر فرد متفاوت خواهد بود. مقدار مهرالمثل با توجه به سطح خانوادگی زن، تحصیلات و… محاسبه می‌شود و به وی پرداخت می‌گردد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص مهرالمثل کلیک فرمایید.

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد می‌توان گفت که تعلق مهریه در هنگام فسخ نکاح به رابطه زناشویی میان زوجین و تعیین یا عدم تعیین مهریه بستگی دارد.

سوالات متداول

مهریه چیست ؟

حق مالی زن در ازدواج که به محض عقد مالک آن می‌گردد.

آیا زن می‌تواند در هنگام فسخ نکا‌ح پیش ازانجام رابطه زناشویی مهریه دریافت کند ؟

خیر هیچ مهریه‌ای به او تعلق نخواهد گرفت مگر در صورت فسخ به علت عنن مرد که شرح آن در مقاله آمده است.

اگر رابطه زناشویی صورت گرفته باشد در هنگام فسخ نکا‌ح به زن مهریه تعلق می‌گیرد ؟

بله تمام مهریه به او پرداخت می‌شود و در صورت عدم تعیین مهریه مهرالمثل به او تعلق می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهر‌یه فسخ نکا‌ح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهر‌یه فسخ نکا‌ح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع:

مهریه فسخ نکاح

تکلیف مهریه در صورت فسخ

میزان و مقدار مهریه زوجه در فسخ 

 

 

 


:: برچسب‌ها: مهریه فسخ نکاح ,
:: بازدید از این مطلب : 543
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

در شرع اسلام و قانون ایران در صورت عدم وجود موانع ارث فرزندان از والدین خود ارث می‌برند. گاهی رابطه بین والدین و فرزندان رابطه‌ای خونی برقرار است. یعنی نطفه طفل حاصل رابطه زناشویی میان زن و مرد می‌باشد. اما گاهی هم رابطه فرزند با والدین خود به دلیل یک رابطه خونی نیست مانند فرزندان رضاعی. فرزند رضاعی زمانی مطرح می‌شود که زنی به غیر از مادر خونی کودک به او شیر بدهد. اما آیا فرزند رضاعی از همان حقوق فرزندان خونی برخوردار است؟ در این مطلب می‌خواهیم به بررسی یکی از حقوق مالی فرزندان رضاعی یعنی ارث بردن بپردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع:

ارث بردن فرزند رضاعی 

تکلیف ارثیه

 

فرزند رضاعی کیست ؟

رضاع در لغت به معنای شیر دادن و شیر خوردن از پستان است. در اصطلاح فقهی و حقوقی رابطه رضاعی حاصل خوردن شیر زنی به غیر از مادر است. هرگاه یک طفل با رعایت شرایطی از شیر یک زن دیگر به غیر از مادر خونی خود تغذیه کند آن طفل فرزند رضاعی زن محسوب می‎‌شود. البته طفل با سایر اعضای خانواده مانند پدر و فرزندان دیگر خانواده حتی با اقوام نیز رابطه رضاعی دارد.

از عمده‌ترین آثار رابطه رضاعی ایجاد محرمیت و حرمت نکاح با فرزند رضاعی است.

شرایط تحقق نسبت رضایی | ارث بردن فرزند رضاعی

در قانون مدنی در بخش موانع نکاح در ماده 1046 قرابت رضاعی را از موانع نکاح دانسته و برای تحقق آن پنج شرط مطرح کرده است. در صورت رعایت این پنج شرط نسبت رضاعی ایجاد می‌شود.

1/ شیر زن حاصل بارداری فرزند مشروع باشد.

2/ فرزند شیر را مستقیم از پستان زن بمکد و اینکه شیر دوشیده شود و در شیشه شیر به کودک داده شود سبب ایجاد رابطه رضاعی نمی‌گردد.

3/ طفل یک شبانه روز کامل یا 15 دفعه متوالی شیر کامل را بخورد. کودک نباید در مابین شیردهی غذاهای دیگر یا شیر زنی دیگر را بخورد.

4/ از هنگام تولد تا قبل از تمام شدن دو سال شیر را خورده باشد.

5/ شیری که می‌خورد از یک زن و یک شوهر باشد. به طور مثال اگر مردی دو زن دارد رابطه رضاعی زمانی ایجاد می‌شود که کودک شیر یکی از آن زن‌ها را بخورد. اگر یک مقدار از شیر زن اول و یک مقدار از شیر زن دوم را بخورد با این که یک شوهر دارند اما رابطه رضاعی ایجاد نمی‌شود.

ارث بردن فرزند رضاعی

اگر چه که به سبب شیر دادن قرابت رضاعی ایجاد می‌شود اما تنها اثر آن محرمیت و در واقع حرمت در نکاح است. قرابت رضاعی باعث ارث بردن نمی‌گردد. زنی که به یک کودک شیر می‌دهد آن کودک فرزند رضاعی او است. زن مادر رضاعی و شوهر او پدر رضاعی فرزند است. اما رابطه وراثت و ارث بری میان والدین و خویشاوندان رضاعی با کودک وجود ندارد.

سوالات متداول

فرزند رضاعی کیست ؟

در صورتی که شخصی غیر از مادر کودک به او شیر بدهد آن زن مادر رضاعی فرزند محسوب می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا فرزند رضاعی ارث می‌برد ؟

خیر، به دلیل قرابت رضاعی اشخاص از هم ارث نمی‌برند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

شما می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد ارث بردن فرزند رضاعی از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث بردن فرزند رضاعی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث بردن فرزند رضاعی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع:

ارث بردن فرزند رضاعی 

تکلیف ارثیه



:: برچسب‌ها: ارث بردن فرزند رضاعی ,
:: بازدید از این مطلب : 471
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

ضبط صدا از دیرباز تا کنون به وسیله دستگاه‌های مختلف صورت گرفته است. برای مثال صدای خبرنگاران ضبط می‌شود تا از آن استفاده شود‌. اما بعضی از ضبط صداها جرم محسوب می‌شوند. در ادامه قصد داریم جرم ضبط صدا و مجازات آن را به طور کلی برایتان شرح دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع:

جرم ضبط صدا

ضبط صدا به طور مخفیانه 

 

 

 

جرم ضبط صدا به صورت مخفیانه

در برخی موارد دیده شده است که افراد مکالمه تلفنی خود را با شخصی دیگر ضبط می‌کنند و‌ یا وقتی در جمعی نشسته‌اند صدای افراد را با دستگاه‌های مختلف ضبط نموده و از آن صدای ضبط شده سوء استفاده می‌کنند.

طبق قانون ضبط صدا بدون اجازه گرفتن از افراد جرم محسوب می‌شود و فرقی نمی‌کند که از صدای ضبط شده سوء استفاده شود یا خیر. در صورتی که صدای فردی بدون اجازه‌اش ضبط شود او می‌تواند با مراجعه به دادگاه خواهان مجازات فرد ضبط کننده شود.

ضبط صدا برای اثبات جرم

در برخی موارد دیده شده است افراد صدای دیگری را ضبط می‌کنند تا به عنوان مدرک در دادگاه بر علیه او استفاده کنند و یا به این وسیله بتوانند جرم فرد را در دادگاه اثبات نمایند. در این باره باید بگوییم که مکالمه تلفنی ضبط شده و‌ یا هر صدای دیگری که افراد برای اثبات جرم آن را ضبط می‌کنند در دادگاه ادله محکمه پسندی محسوب نمی‌شود و سنجیدن اعتبار آن به نظر قاضی بستگی دارد.

بعضی از افراد تصور می‌کنند که اگر فردی به صورت تلفنی آن‌ها را تهدید کرد و یا فحاشی نمود می‌توانند با ضبط صدای او جرمش را اثبات کنند که در این خصوص باید بگوییم اثبات فحاشی و تهدید نیز از این طریق امکان پذیر نیست و می‌بایست برای اثبات آن‌ها دو نفر شاهد به دادگاه ارائه نمود.

قانون گذار چه مجازاتی را برای ضبط کننده صدا بدون اجازه افراد در نظر گرفته است ؟

طبق قانون کسی که صدای دیگران را بدون رضایت آن‌ها ضبط می‌کند مستحق مجازات است و مجازات او بر حسب میزان جرمی که مرتکب شده است اعمال می‌شود. مجازات فرد ضبط کننده صدا به شرح زیر می‌باشد:

مجازات فرد ضبط کننده بدون سوء استفاده از صدا

چنانچه فردی مرتکب جرم ضبط صدا بدون اجازه افراد شود اما از آن صدای ضبط شده هیچ گونه سوء استفاده‌ای نکند قانون او را به تحمل ۳ تا ۱۶ ماه حبس محکوم می‌کند. البته این مجازات در صورتی اجرا می‌شود که فرد شاکی خصوصی داشته باشد و همچنین مجازات او نیز قابل جایگزینی بوده و می‌تواند با پرداخت جریمه نقدی مجازات خود را تبدیل کند.

مجازات ضبط کننده صدا به همراه سوء استفاده از آن

چنانچه فردی صدای دیگری را بدون رضای او ضبط کند و سپس با آن صدا اقدام به تهدید طرف مقابل نماید و یا این که صدا را پخش کند تا به فرد آسیب بزند و یا آبروی او را ببرد مجازات سنگین‌تری نسبت به فردی دارد که فقط صدا را ضبط کرده است. مجازات این گونه مجرمین تحمل ۱۶ ماه تا دو سال حبس می‌باشد و ممکن است قانون گذار مجرم را جریمه نقدی نیز کند که جریمه نقدی او تا چهل میلیون ریال می‌باشد.

سوالات متداول

آیا می‌توان از فرد ضبط کننده صدا بدون اجازه شکایت نمود ؟

بله ضبط صدا بدون اجازه جرم است و مجرم طبق قانون مجازات می‌شود.

آیا مجرمین ضبط صدا بدون اجازه می‌توانند مجازات خود را تبدیل و یا جایگزین کنند ؟

بله مجازات آن‌ها قابل تبدیل می‌باشد.

آیا می‌توان از ضبط صدا برای اثبات جرم استفاده کرد ؟

خیر ضبط صدا اعتبار قانونی صد در صدی در دادگاه ندارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ضبط صدا و مجازات آن به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره‌مند گردید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم ضبط صدا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم ضبط صدا پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع:

جرم ضبط صدا

ضبط صدا به طور مخفیانه 

 



:: برچسب‌ها: جرم ضبط صدا | مجازات ضبط صدای مخفیانه – ارزش ضبط صدا در دادگاه ,
:: بازدید از این مطلب : 471
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

در حال حاضر قرارداد اجاره یکی از پرکاربردترین قراردادهایی است که افراد گوناگون با آن به نوعی سر و کار دارند و در قرارداد اجاره موضوعات مختلفی وجود دارند که سبب ایجاد چالش­‌هایی میان موجر و مستأجر می­‌گردند. در این میان گاهی مواردی پیش می­‌آید که موجب می­‌گردد تا یک سری مشکلات برای مستأجر به‌­وجود بیاید و بنا­براین، در قانون مواردی پیش بینی شده است تا مستأجر این توانایی را داشته باشد که قرارداد اجاره را قبل از تحویل مورد فسخ قرار بدهد. در این مقاله علاوه بر بررسی موضوعات فوق به کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل نیز می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع:

کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل

 

 

 

فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل

برای اینکه مستأجر بتواند قرارداد اجاره را بعد از بستن قرارداد و قبل از اینکه عین مال ­را تحویل بگیرد فسخ کند، باید یکی از موارد فسخ مانند وجود عیب در عین مستأجره، وجود حق فسخ یا عدم تحویل عین مستأجره وجود داشته باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

وجود عیب در عین مستأجره

یکی از مواردی که به موجب آن فرد مستأجر این توانایی را دارد تا قرارداد اجاره را قبل از تحویل مورد فسخ قرار دهد، وجود عیب در عین مستأجره می‌باشد که در ماده 487 قانون مدنی به­‌طور کامل آن را بیان نموده‌­اند.

از زمانی که قرارداد اجاره منعقد می­‌گردد تا زمان تحویل ملک مورد نظر، در صورتی­‌که هر نوع عیب و نقصی در عین مستأجره به وجود بیاید، مستأجر این توانایی را دارد تا قرارداد اجاره را فسخ بنماید.

منظور ما از عیب عبارت است از هر گونه مشکلی در ملک مورد نظر و یا تفاوتی میان عین مستأجره با مندرجاتی که در قرارداد ذکر شده است.

موضوعی که بیان نمودیم هیچ­گونه محدودیتی از نظر زمان ندارد، یعنی چه یک هفته از عقد قرارداد بگذرد و یا این­که یک ماه بگذرد، وجود عیب در عین مستأجره امکان فسخ قرارداد را برای فرد به وجود می­‌آورد.

در چنین حالتی تمامی اجاره‌بها و پول پیش و یا ودیعه‌ای که فرد پرداخت نموده است، می‌بایست به صورت تمام و کمال به وی برگردانده شود اما اگر در این میان موجر این توانایی را داشته باشد که عیب مورد نظر را رفع کند، بدون آن­که هیچ نوع ضرری به مستأجر برسد، دیگر حق فسخ قرارداد اجاره را نخواهد داشت.

وجود حق فسخ

این نکته را بسیار توجه فرمایید که در تمامی قراردادها می‌توان مواردی را ذکر نمود و شروطی را بیان کرد که بر اساس آن­‌ها بتوان قرارداد مذکور را فسخ کرد و به این شرط، شرط فسخ گفته می­‌شود.

در قرارداد اجاره، در صورت وجود شرط حق فسخ، به موجر و مستأجر این اجازه داده می­‌شود که قرارداد اجاره نیز مورد فسخ قرار بگیرد.

البته این نیز می­‌تواند مهم باشد که اگر در این میان، بابت فسخ قرارداد مذکور، خسارتی به هر یک از متعاملین وارد شود باید پرداخت گردد.

عدم تحویل عین مستأجره | کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل

موجر و یا همان اجاره دهنده موظف است تا عین مستأجره را به مستأجر تحویل بدهد، حال اگر از این کار امتناع نماید فرد موجر اجبار به این کار می‌شود و در حالت تعذر اجبار، این امکان برای مستأجر وجود دارد که از حق فسخ خودش استفاده نماید.

بنابراین در حالتی که موجر ملک را به مستأجر تحویل ندهد، ابتدا می‌بایست شکایت کرد و دادخواستی را ارائه داد تا وی مجبور شود این کار را انجام بدهد اما اگر این اجبار میسر و ممکن نبود، مستأجر می‌تواند با دریافت و پس گرفتن تمام مبالغی که به موجر پرداخت کرده است، قرارداد اجاره را فسخ نماید.

کمیسیون فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل

لازم به ذکر است که کمیسیون همان مبلغی می­‌باشد که طرفین معامله بابت حق الزحمه به بنگاه‌های مشاور املاک پرداخت می­‌نمایند.

امروزه قانونی رسمی در این مورد به وجود آمده است که بر اساس آن میزان حق کمیسیون و شرایط دریافت آن را بیان نموده­‌اند.

در قراردادهای اجاره‌ای که مورد فسخ قرار می­‌گیرند، پرداخت ضرر و زیان‌های ناشی از آن به علت فسخ آن­‌ها بستگی دارد.

به عنوان مثال می­‌توان گفت که اگر مستأجر، اجاره‌بها را پرداخت نکند و به عبارتی مورد فسخ به علت تخلف مستأجر باشد، این فرد مستأجر است که باید ضرر و زیا‌‌‌ن‌ها را پرداخت نماید و مبلغ آن نیز توسط کارشناس تعیین می‌شود.

در خصوص حق کمیسیون مشاوران املاک لازم است بدانید که وظیفه آن­‌ها این است که ملک را به مستأجر معرفی کنند و پس از انعقاد قرارداد اجاره، کار آن­‌ها به پایان می­‌رسد و نیازی به بازگرداندن کمیسیون پرداختی نیست مگر این­که بنگاه مقصر شناخته شود که در این صورت، می‌بایست خسارت پرداخت نمایند.

همچنین اگر در قرارداد ذکر شده باشد که در صورت فسخ توسط هر یک از طرفین، فرد فسخ کننده موظف است تا کمیسیون پرداختی را به طرف دیگر معامله پرداخت نماید، این کار نیز باید صورت بگیرد، در صورتی هم که چنین شرطی در قرارداد ذکر نشده باشد، فرد موظف به این کار نیست.

اگر در ضمن قرارداد منعقد شده هم حق فسخ برایتان در نظر گرفته شده باشد، دیگر نیازی به پرداخت کمیسیون به طرف مقابل قرارداد نیست و هیچ فردی هم نمی­‌تواند شما را به این کار مجبور نماید.

سوالات متداول

آیا این امکان وجود دارد که قرارداد اجاره را قبل از تحویل مال مورد اجاره، فسخ نمود ؟

پاسخ این سوال مثبت است و امکان فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل عین وجود دارد و به طور کامل در مقاله توضیح داده شده است.

وجود چه مواردی در قرارداد، به مستأجر حق فسخ می­‌دهد ؟

وجود مواردی همچون عیب در عین مستأجره، وجود حق فسخ و عدم تحویل عین مستأجره از طرف موجر.

در صورتی که قرارداد اجاره قبل از تحویل عین به مستأجر فسخ شود، املاک باید کمیسیون را برگرداند و یا خسارت آن را پرداخت نماید ؟

خیر فقط در صورت تقصیر موظف به جبران خسارت است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

 

منبع:

کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحوی

 


:: برچسب‌ها: کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل ,
:: بازدید از این مطلب : 483
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

در هنگام عقد نکاح زن و مرد، طبق قانون حق و حقوقی به آن‌ها تعلق می‌گیرد که هر دو باید مسئولیت خود را در قبال این مسائل به عهده بگیرند. برای مثال در عقد نکاح قانون‌گذار زن را موظف می‌کند که از همسر خود تمکین کند و در برقراری رابطه زناشویی با او کوتاهی نکند و در مقابل مرد نیز موظف می‌شود به زن مهریه بپردازد. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص طلاق بدون مهریه و مواقعی که مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع:    

طلاق بدون مهریه

شرایط طلاق بدون مهریه 

 

 

مهریه چیست ؟

مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی مهریه حقی است که قانون‌گذار برای زن تعیین کرده است و میزان مهریه نیز با توافق طرفین معین می‌شود. بعد از عقد نکاح میان زن و مرد قانون‌گذار زن را مالک مهریه می‌داند و زن می‌تواند هر گونه تصرفی در مهریه خود داشته باشد. طبق ماده ۱۰۸۲ مرد موظف است که بعد از عقد نکاح هرگاه که زن مهریه‌اش را مطالبه کند آن را به طور کامل به او بپردازد.

طلاق بدون مهریه چگونه است و در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد ؟

در برخی موارد نیز ممکن است مهریه به زن تعلق نگیرد و زن مستحق دریافت مهریه نشود. مواردی که زن را از دریافت مهریه محروم می‌کنند به شرح زیر می‌باشند:

باطل بودن عقد

برای اینکه عقد میان زن و مرد باطل نباشد می‌بایست برخی قواعد آن را رعایت کنند. چنانچه عقد میان زن و مرد باطل باشد مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد و چون عقد به درستی انجام نگرفته و باطل است مهریه زن نیز از بین رفته و زن حق مطالبه آن را نخواهد داشت.

نکته: اگر رابطه جنسی در نکاح باطل صورت بگیرد و زن از باطل بودن آن اطلاع نداشته باشد زن مستحق مهرالمثل می‌شود.

فسخ عقد نکاح

چنانچه یکی از طرفین عقد نکاح را به هر دلیلی فسخ نماید و قبل از فسخ آن رابطه زناشویی صورت نگرفته باشد به زن مهریه تعلق نخواهد گرفت. اما اگر فسخ نکاح به علت ناتوان بودن مرد در برقراری رابطه جنسی صورت گرفته باشد طبق قانون زن می‌تواند نصف مهریه خود را دریافت کند.

فوت زن

چنانچه زن و مرد هیچ گونه مهریه‌ای تعیین نکرده باشند و زن پیش از وقوع رابطه زناشویی فوت کند مهریه‌ای به او تعلق نمی‌گیرد و قانون‌گذار مرد را ملزم به پرداخت مهریه نمی‌کند. اما اگر رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد و زن فوت کند قانون زن را مستحق دریافت مهرالمثل می‌داند (مهرالمثل حقی هست که به زنانی که مهریه‌ای تعیین نکرده‌اند تعلق می‌گیرد). در این صورت خانواده زن می‌تواند طی ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که مهرالمثل زن را از شوهر او بگیرد.

نصف شدن مهریه زن | طلاق بدون مهریه

در صورتی که زن در دوران عقد و پیش از وقوع رابطه زناشویی از شوهرش جدا شود مهریه او نصف خواهد شد. دلیل این امر آن است که زن باکره است و مستحق دریافت نصف مهریه می‌باشد.

آیا ناشزه بودن زن و عدم تمکین او از همسر می‌تواند باعث عدم تعلق مهریه به او باشد ؟

با وجود اینکه ناشزه بودن زن و عدم تمکین از همسر عملی غیرقانونی است و زن موظف به تمکین از همسر خود می‌باشد اما عدم تمکین او نیز نمی‌تواند مهریه‌اش را از بین ببرد و طبق قانون مهریه به طور کامل به او تعلق خواهد گرفت.

عدم تعلق مهریه به زن به دلیل نازایی | طلاق بدون مهریه

برخی از افراد تصور می‌کنند که زنان نازا مستحق دریافت مهریه نیستند و چنانچه مرد بخواهد زن نازا را طلاق دهد قانون او را ملزم به پرداخت مهریه نمی‌کند که در این خصوص باید بگوییم از نظر قانون نازا بودن هیچ گونه عیبی ندارد و مرد نمی‌تواند به علت نازا بودن زن به او مهریه‌ای پرداخت نکند. در صورتی که مرد بخواهد زن نازا را طلاق دهد قانون او را مکلف می‌کند که تمام مهریه را به زن بپردازد.

سولات متدوال

در صورت باکره بودن زن مهریه به او تعلق نمی‌گیرد ؟

خیر نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت.

آیا مرد می‌تواند به علت ناشزه بودن زن به او مهریه‌ای پرداخت نکند ؟

خیر مهریه به طور کامل به زن ناشزه پرداخت خواهد شد.

نازا بودن زن او را از دریافت مهریه محروم می‌کند ؟

خیر نازا بودن عیب نیست و تمام مهریه به زن تعلق خواهد گرفت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید. از جمله خدمات این مرکز می‌توان به مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری و حل انواع پرونده‌های حقوقی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق بدون مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق بدون مهریه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع:    

طلاق بدون مهریه



:: برچسب‌ها: طلاق بدون مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 469
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

پس از عقد نکاح ممکن است زن و شوهر دچار مشکلاتی شوند که تنها راه چاره را طلاق از یکدیگر ببینند. طلاق زن و شوهر دارای قوانینی است که می‌بایست به آن‌ها توجه نمود. یکی از قوانینی که قانون‌گذاران حین طلاق برای زوجین وضع نموده‌اند مهریه می‌باشد. در ادامه توضیحاتی در رابطه با وصول مهریه از طریق اجرای ثبت و فرم درخواست آن ارائه نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت

 

 

 

 

مهریه چیست و چرا مرد موظف به پرداخت آن می‌باشد ؟

در حین عقد نکاح حقی به زن تعلق می‌گیرد که مهریه نام دارد. مهریه پیش از عقد با توافق طرفین معین می‌شود و مرد موظف است که بعد از عقد هرگاه که زن مهریه‌اش را مطالبه کند مهریه را به طور کلی به او پرداخت نماید. برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص مهریه کلیک کنید.

مطالبه مهریه از طریق  اجرای ثبت چگونه امکان پذیر است ؟

مهریه از دو طریق قابل وصول می‌باشد، زن می‌تواند از طریق دفاتر ثبت اسناد و یا دادگاه برای وصول مهریه خود اقدام کند. برای وصول مهریه از طریق اجرای ثبت زن موظف است که فرمی را مبنی بر مطالبه مهریه خود به دفتری که نکاح خود را در آن ثبت کرده است ارائه نماید. این فرم می‌بایست توسط خود زن و یا وکیل او به دفتر ثبت اسناد تحویل داده شود. زن این فرم را به دفترخانه ارائه می‌کند و درخواست صدور اجرائیه از دفترخانه می‌کند. پس از صدور آن زن با ارائه اجرائیه به اداره ثبت و معرفی اموال مرد مهریه خود را از محل آن برداشت می‌کند.

مشخصات مورد نیاز فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت

برای تنظیم این فرم می‌بایست زن مشخصات کلی خود را در فرم بنویسد. این مشخصات شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، نام پدر و شماره شناسنامه می‌باشند. زن می‌بایست در فرم مخصوص مشخصات خود را به طور کامل نوشته و از دفتردار بخواهد که مهریه او را وصول نماید.

وصول مهریه از طریق اجرای ثبت پس از ارائه فرم مطالبه مهریه

همان طور که گفته شد دفتردار پس از دریافت فرم وصول مهریه، اجرائیه صادر می‌کند و زن با ارائه آن به اداره ثبت مهریه خود را دریافت خواهد کرد. اداره ثبت نیم عشر دولتی از زن دریافت می‌کند.

نمونه فرم و‌صول مهریه از طریق اجرا‌ی ثبت

با سلام و احترام خدمت جناب دفتردار

اینجانب…..فرزند…به شماره شناسنامه…..شماره ملی…..صادره…..ساکن….در تاریخ….در قبال مبلغ مهریه…..به عقد دائم آقای….فرزند…..شماره شناسنامه…..شماره ملی…صادره….ساکن….در آمده‌ام. از آنجا که مهریه حق مسلم بنده می‌باشد و همسرم از پرداخت آن به صورت عمدی امتناع نموده است از دفتردار محترم خواهشمندم که مبلغ مهریه اینجانب را وصول نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فرم و‌صول مهریه ا‌ز طریق اجرای ثبت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فرم و‌صول مهریه ا‌ز طریق اجرای ثبت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

منبع :

فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت



:: برچسب‌ها: فرم وصول مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 523
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قراردادی که بسته می‌شود در صورت وجود شرایطی از بین می‌رود. برهم خوردن قرارداد و رفع آثار آن از ویژگی‌های معدوم گشتن قرارداد است اما باید بدانیم راه‌های متفاوتی برای از بین بردن قرارداد وجود دارد. انحلال قرارداد مسأله­‌ای است که به سبب آن قرارداد به هم می­‌خورد و کاملا با بطلان و تعلیق تفاوت دارد و هر کدام معنای خاصی را به همراه دارند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع  :

انحلال قرارداد

موارد انحلال قرارداد

 

 

 

 

قرارداد چیست ؟

از مهم‌ترین موضوعات حقوقی که می­‌توان به آن اشاره نمود همین قراردادها هستند که افراد در جامعه با آن سر و کار دارند.

عقد و قرارداد عبارت است از این که حداقل دو نفر بر ایجاد تعهدی تراضی کنند یا عمل حقوقی خاصی را دو طرفه یا چند طرفه به انجام برسانند.

انحلال قرارداد به چه مفهومی است ؟

همان طور که مستحضر هستید انحلال به معنی بر هم زدن قرارداد است و این­که از ادامه و تداوم آن جلوگیری شود و اعتبار قرارداد و آثار حقوقی که دارا می­‌باشد نیز پایان یابد.

انحلال قرارداد در دو مرحله صورت می­‌گیرد که این مراحل در هرکدام از موارد انحلال قرارداد به صورت کاملا متمایز وجود دارند و شکل می­‌گیرند:

  1. انحلال مربوط به زمانی می­‌شود که طرفین برای انعقاد قرارداد تراضی و توافق دارند تا زمانی که به سبب به وجود آمدن یک علتی، طرفین تصمیم می­‌گیرند که قراردادشان را منحل نمایند.
  2. از زمانی که طرفین تصمیمشان را گرفته‌اند که انحلال محقق شود و موجب می­‌شوند که عهد و پیمان بر هم بخورد و قرارداد موجود در حکم باطل به شمار بیاید.

به این نکته بسیار توجه فرمایید که گفتیم در حکم باطل باشند یعنی مانند قرارداد باطل باشند، لازم به ذکر است که در علم حقوق، در حکم باطل با باطل کاملا تفاوت دارند.

اشکال انحلال

شایان ذکر است که انحلال در هر نوع عقد و قراردادی دارای اشکال مختلفی می­‌باشد که عبارت هستند از:

  1. فسخ قرارداد.
  2. انفساخ.
  3. تفاسخ یا همان اقاله.
  4. انقضا مدت قرارداد.
  5. بطلان عقد.
  6. بذل مدت در عقد نکاح موقت.

نکته: بذل مدت به معنی صرف نظر کردن زوج و یا شوهر از تمتع زوجه و یا زن در باقیمانده مدت نکاح منقطع می­‌باشد.

  1. فوت کردن یکی از متعاقدین.
  2. جلوگیری از انتفاع موضوع عقد.
  3. صوری بودن عقد موجود.
  4. فاسد بودن عقد.

همان­طور که متوجه شدید موارد فوق همگی اشکال گوناگونی از انحلال عقد و قرارداد می­‌باشند که با توجه به شرایط خاص به وجود می‌­آیند.

تفاوت انحلال قرارداد با بطلان آن

موضوعی که باید به آن بسیار توجه کنید این است که اصلا نباید انحلال قرارداد را با بطلان آن اشتباه بگیرید.

انحلال قرارداد و بطلان قراردادها دو موضوع کاملا متفاوت هستند و می­‌توان آن­‌ها را به صورت ذیل بیان نمود:

بطلان قرارداد به این معنا می­‌باشد که در هر زمانی که قرارداد باطل اعلام شود قرارداد از روز اول عقد آن، دارای هیچ­ گونه اعتباری نخواهد بود.

برای این موضوع مثالی را مطرح می­‌کنیم تا کاملا در این مورد شفاف سازی صورت بگیرد، تصور کنید قراردادی را در روز یک خرداد سال 99 بسته و منعقد نموده‌­ایم و در روز نه آذر سال 99 مشخص می­‌شود که این قرارداد ما شامل یکی از موارد بطلان قرارداد است، اثر قرارداد از همان روز یک خرداد از بین می­‌رود و انگار که اصلا این قرارداد بسته نشده است و اوضاع به قبل از عقد قرارداد باز می­‌گردد.

اما در مورد انحلال قرارداد به این شکل نیست و بعد از انعقاد قرارداد، عقد از زمانی که منحل شده است، بی‌اثر می­‌شود و دیگر به قبل از آن زمان سرایت پیدا نخواهد کرد.

به عنوان مثال شما یک قراردادی را در تاریخ بیست آبان منعقد می­‌کنید و در تاریخ سی آبان، تصمیم طرفین بر فسخ قرارداد می­‌شود.

در این حالت، قرارداد از بیستم تا سی آبان کاملا صحیح بوده است و از سی آبان با توافقی که بین طرفین قرارداد صورت گرفته، منحل شده است.

تفاوت انحلال قرارداد و تعلیق آن

لازم به ذکر است که میان انحلال قرارداد و تعلیق آن هم تفاوت­‌هایی وجود دارد.

تعلیق قرارداد در اصل در مواردی به کار برده می­‌شود که اجرای آن قرارداد بنا بر عللی خاص معلق شده است و می­‌تواند با از بین رفتن آن علل تعلیق، قرارداد به طور مجدد اثر خودش را پیدا نماید و دوباره اعتبار خودش را به دست آورد.

اما در مورد انحلال قرارداد به این صورت است که دقیقا از زمان و تاریخ انحلال آن، قرارداد دیگر هیچ نوع اثر حقوقی دارا نمی­‌باشد.

موارد و اسباب انحلال قرارداد

انحلال قرارداد یعنی عقدی به درستی منعقد گردیده است اما به خاطر وجود یک علت خاصی مورد اجرا قرار نمی­‌گیرد.

به عبارتی یعنی اینکه عقد قابلیت این را دارد که اجرا و کامل شود اما وجود یک سبب و یا علتی باعث شده است تا اجرای آن بی‌اثر بشود و در واقع می­‌توان گفت عقد منحل شده است.

موارد انحلال قرارداد را می­‌توان شامل فسخ، اقاله و انفساخ دانست که به سبب وجود آن­‌ها قرارداد منحل می­‌گردد.

وجود وکیل برای فسخ قرارداد و ابطال معامله

بعد از انعقاد یک قرارداد، راه‌ها و روش‌های گوناگونی وجود دارد که هم می‌توان به صورت یک طرفه یا با توافق هر دو طرف قرارداد و یا این که بدون نیاز به هیچ نوع توافق و اراده­‌ای، به صورت قهری، قرارداد مورد نظر را منحل نمود.

اگر بخواهیم به صورت عامیانه موضوع را بررسی نماییم به تمامی روش‌های انحلال قرارداد در زبان عامیانه، فسخ گفته می‌شود.

این در حالی است که فسخ یکی از راه‌­هایی است که با استفاده از آن، قرارداد منحل می­‌گردد و به دلیل وجود همین شرایط است که پیشنهاد می‌شود تا از بدو شروع کار و در هر مرحله کار، با وکیل در این رابطه مشورت نمایید تا بعدها دچار مشکلات نشوید و راحت­‌تر بتوانید آن­‌ها را حل نمایید.

سوالات متداول

انحلال قراداد به چه معناست ؟

انحلال قرارداد به معنی بر هم زدن آن می­‌باشد به طوری که از تداوم و ادامه آن جلوگیری شود و آثار حقوقی که دارا می­‌باشد هم پایان یابد.

بطلان قرارداد چه معنایی دارد ؟

بطلان قرارداد به این معنا می­‌باشد که از هر زمانی که قرارداد را باطل اعلام نمایند، آن قرارداد از روز اول عقد دارای هیچ­ گونه اعتباری نخواهد بود.

تعلیق قرارداد به چه شکل است ؟

در تعلیق قرارداد، اجرای آن قرارداد بنا بر علتی خاص معلق شده است و اگر آن علت رفع گردد، قرارداد می­‌تواند مجددا اعتبار خودش را به دست بیاورد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انحلال قرارداد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انحلال قرارداد پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : انحلال قرارداد



:: برچسب‌ها: انحلال قرارداد ,
:: بازدید از این مطلب : 515
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همیشه به دوام ازدواج توصیه شده و طلاق امری نکوهیده به شمار می‌رود اما گاهی زندگی مشترک چنان غیر قابل تحمل می‌شود که زوجین تصمیم می‌گیرند هر چه زودتر به ازدواجشان پایان دهند و آن را منحل کنند. بنابراین زوجین ناراضی به دنبال راهی هستند تا مطابق قانون هرچه سریع‌تر از یکدیگر جدا شوند و طلاق بگیرند. همانطور که شنیده‌اید طلاق گرفتن آسان نیست و به طی کردن مراحل مختلفی نیاز دارد و پروسه‌ای نسبتا طولانی و زمان‌بر به شمار می‌رود. حال ما می‌خواهیم بدانیم سریع ترین راه منحل کردن ازدواج یا همان طلاق چیست و تحت چه شرایطی انجام می‌شود؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

سریع ترین راه طلاق

بهترین راه‌های طلاق از همسر

 

 

 

طلاق چیست ؟

طلاق به معنی رها کردن و رها شدن است. بر اساس ماده ۱۱۲۰ ق. م طلاق یکی از راه‌های از بین بردن و منحل کردن عقد نکاح، به شمار می‌رود و مطابق ماده ۱۱۳۴ ق.م برای گرفتن طلاق، باید صیغه طلاق در حضور حداقل دو نفر مرد عادل خوانده شود و آن دو نفر صیغه طلاق را بشنوند تا طلاق صحیح واقع شود. طلاق دو قسم دارد، طلاق بائن و طلاق رجعی.

۱- طلاق رجعی: در این نوع طلاق زوج می‌تواند در مدت عده به عقد نکاح برگردد و حق رجوع دارد.

۲- طلاق بائن: در طلاق بائن، حق رجوعی برای مرد وجود ندارد و زن نیز بدون نگه داشتن عده می‌تواند مجددا ازدواج کند. همچنین بازگشت مرد به زندگی مشترک نیازمند بسته شدن دوباره عقد نکاح میان زن و مرد است.

انواع طلاق

۱- طلاق از طرف مرد: مطابق ماده ۱۱۳۳ ق.م مرد می‌تواند در هر زمانی، با مراجعه به دادگاه طلاق از همسرش را درخواست نماید البته این طلاق نیازمند شرایطی است که در قانون ذکر شده است مثل مراجعه به دادگاه خانواده، ارجاع به داوری و دریافت گواهی عدم سازش.

۲- طلاق از طرف زن: بر اساس تبصره‌های ماده ۱۱۳۳ ق.م زوجه نیز می‌تواند مطابق شرایط مقرر، تقاضای طلاق کند. شرایطی مثل استنکاف و عجز شوهر از دادن نفقه، عسر و جرح زندگی مشترک و تخلف از شروط ضمن عقد، موجب می‌شود که زن بتواند از دادگاه درخواست طلاق کند.

۳- طلاق توافقی: طلاق توافقی بر اساس توافق زوجین صورت می‌گیرد. چنانچه زوجین بخواهند هرچه سریع‌تر بدون طی کردن مراحل طولانی طلاق، از یکدیگر جدا شوند طلاق توافقی راه مناسب و سریعی محسوب می‌شود.

طلاق توافقی سریع ترین راه طلاق

طلاق توافقی رایج ترین، ساده‌ترین و همچنین سریع‌ترین راه طلاق به شمار می‌رود و همانطور که از نامش پیداست، این طلاق با توافق و رضایت زوجین صورت می‌گیرد. توافق زن و مرد در این طلاق، از بروز اختلافات و درگیری جلوگیری می‌کند و به روند رسیدگی مراحل طلاق در دادگاه سرعت می‌بخشد. در طلاق توافقی، رضایت و تفاهم زوجین درباره مهریه، حضانت فرزندان، نفقه، اجرت‌المثل و… اصل است و محترم شمرده می‌شود؛ بنابراین دادگاه، زوجین را برای حل اختلافات به داوری ارجاع نمی‌کند و در امور طلاق دخالتی ندارد. زوجین تنها جهت دریافت گواهی عدم امکان سازش بایستی به واحد مشاوره خانواده دادگاه مراجعه کنند و نظریه کتبی مشاوران را مبنی بر عدم سازش خود دریافت کنند.

مدارک مورد نیاز جهت طلاق توافقی | سریع ترین راه طلاق

پس از دریافت گواهی عدم امکان سازش، زوجین ۳ ماه فرصت دارند تا با حضور در دفترخانه و جاری کردن صیغه طلاق، از یکدیگر جدا شوند؛ اما چنانچه زوجین در مهلت ۳ ماهه اقدام به طلاق نکنند، گواهی عدم امکان سازش باطل شده و مجددا باید دریافت شود. در هر صورت، جهت خواندن صیغ طلاق در دفتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق، مدارک زیر مورد نیاز است:

۱- اصل عقدنامه یا سند ازدواج (در صورت نبود اصل سند، بایستی رونوشت آن از دفترخانه‌ای که عقد نکاح در آن واقع شده است، دریافت شود).

۲- کارت ملی زوجین یا کپی آن‌ها.

۳- گواهی عدم امکان سازش (از صدور آن بیش از ۳ ماه نگذشته باشد و باطل نشده باشد).

۴- توافقنامه کتبی زوجین درباره مسائل مالی و غیرمالی خود مانند حضانت، مهریه و…

۵- نظر کتبی واحد مشاوره خانواده.

۶- گواهی عدم بارداری زوجه.

۷- گواهی بکارت ( در صورت باکره بودن زن).

۸- وکالت نامه وکیل ( در صورتی که برای انجام طلاق به وکیل وکالت داده شده باشد).

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سریع ترین راه طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سریع ترین راه طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : سریع ترین راه طلاق



:: برچسب‌ها: سریع ترین راه طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 542
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در سال هزاران مورد عقد نکاح در دفاتر اسناد رسمی به ثبت می‌رسد. عقد نکاح یک امر مقدس است که دین اسلام آن را بسیار توصیه نموده است. عقد نکاح نیز دارای قوانینی می‌باشد و زن و مرد را ملزم به پذیرفتن مسئولیت‌هایی می‌کند که طبق قانون بر عهده‌شان قرار گرفته است. ‌یکی از مسئولیت‌های مرد مهریه است. در ادامه توضیحات کامل‌تری در رابطه با حق مهریه و مالکیت زن‌ بر آن برایتان شرح داده شده است، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

حق مهریه

مالکیت زن بر مهریه

 

 

حق مهریه زن

مهریه یکی از حقوق زن در هنگام عقد نکاح می‌باشد و طبق قانون مرد موظف است که آن را پرداخت کند. میزان مهریه در عقدنامه ذکر می‌شود و زن می‌تواند هرگاه که بخواهد آن را مطالبه کند.

حق زن بر مهریه و مالکیتش بر آن

وقتی خطبه عقد نکاح میان زن و مرد خوانده می‌شود زن مالک مهریه خواهد شد و هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را از شوهر خود مطالبه کند. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی در هنگام عقد نکاح زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند آن را تصرف کند یا به عبارت ساده آن را از شوهر دریافت نماید.

با وجود اینکه زن مالک مهریه است در صورت عدم پرداخت آن تکلیف چیست ؟

همان طور که در بالا گفته شد مهریه به زن تعلق دارد و مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود. چنانچه زن مهریه خود را مطالبه کند و مرد از پرداخت آن خودداری نماید زن این حق را خواهد داشت که با مراجعه به دادگاه مهریه خود را وصول کند. در این صورت زن می‌تواند طی ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که مهریه‌اش را از شوهر او مطالبه نماید. دادگاه نیز حکم توقیف اموال مرد را صادر می‌نماید و مهریه زن را از محل آن پرداخت خواهد کرد.

پرداختن مهریه به چه شکل خواهد بود ؟

پرداختن مهریه با توجه به شرایط مرد متفاوت خواهد بود. برای مثال در صورتی که مرد در وضعیت مالی بسیار خوبی به سر برد دادگاه او را مکلف می‌کند که مهریه همسرش را به طور کامل به او پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت دادگاه حکم توقیف اموال را صادر می‌کند.

اما اگر مرد شرایط مالی خوبی نداشته باشد دادگاه مهریه زن را قسط بندی نموده و مرد را موظف می‌کند که در زمان معین شده قسط مهریه زن را به او پرداخت نماید. در صورتی که مرد در پرداخت قسط کوتاهی کند زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و بیان این موضوع خواهان رسیدگی به آن شود.

بخشش حق مهریه توسط زن

همان طور که گفته شد زن مالک مهریه است و می‌تواند هر تصرفی در آن ایجاد کند. برای مثال زن می‌تواند مهریه خود را به مرد ببخشد و از دریافت آن صرف نظر کند. برای بخشش مهریه زن می‌تواند با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد اقرار نماید که مهریه را دریافت کرده است و یا آن را بخشیده است.

آیا در عقد موقت نیز زن مالک مهریه است ؟

در عقد موقت چنانچه مهریه‌ای تعیین نشود عقد باطل‌ خواهد بود و به همین دلیل در عقد موقت نیز زن مالک مهریه است و مرد موظف است آن را پرداخت کند.

سوالات متداول

تعریف مهریه چیست ؟

حقی مالی که در عقد نکاح زوجین به زن تعلق خواهد داشت.

آیا زن مالک مهریه است ؟

بله طبق ماده ۱۰۸۲ قانون‌ مدنی زن در حین عقد مالک مهریه می‌شود.

در عقد موقت نیز زن مالک مهریه است ؟

بله.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق مهریه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع : حق مهریه



:: برچسب‌ها: حق مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 542
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 آذر 1399 | نظرات ()