نوشته شده توسط : vakiel

با پایان زندگی مشترک بین زن و مرد تمام رشته‌‌‌‌‌های میان آن‌ها از هم گسسته می‌شود. با طلاق گرفتن، زوجین از منظر شرعی و قانونی به هم نامحرم می‌شوند و دیگر الزامی به انجام تکالیف و وظائف زناشویی در برابر طرف مقابل ندارند. اما‌‌‌‌ این امری غیر قابل انکار است که زمانی میان این دو‌‌‌‌‌، پیوندی برقرار بوده و با هم نسبت داشته‌اند. از همین رو سوال پیش می‌آید که وجود رابطه زناشویی در گذشته می‌تواند در حقوق مالی زوجین نسبت به هم در آینده اثر بگذارد؟ یکی از حقوق مالی که زوجین پیش از طلاق دارند حق ارث بردن از یکدیگر است اما بعد از طلاق تکلیف ارث بردن طرفین از یکدیگر چیست؟ در‌‌‌‌ اینجا به بررسی اثر گذاری طلاق بر روی ارث بردن زوجین از یکدیگر می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

منبع :

ارث بعد از طلاق 

 شرایط ارث بردن بعد از طلاق 

 

 

ارث بردن زوجین

بر اساس ماده 940 قانون مدنی در صورتی که بین زن مرد رابطه زوجیت دائمی برقرار باشد و موانع ارث بردن وجود نداشته باشد می‌توانند از هم ارث ببرند. میزان سهم الارث زوجین هم در قانون به وضوح تعیین شده است.

ارث بردن زوجین بعد از طلاق

اینکه زوجین بعد از طلاق هم می‌توانند از هم ارث ببرند یا نه بستگی به نوع طلاق دارد. در صورتی که طلاق زوجین بائن بوده باشد زوجین در صورت فوت طرف مقابل از هم هیچ ارثی نمی‌برند. اما در صورتی که طلاق رجعی بوده باشد امکان ارث بردن وجود دارد.

اما ارث بردن در طلاق رجعی نیز دارای شرایطی است که باید رعایت شود. بر اساس ماده 943 قانون مدنی هنگامی که شوهر از زن خود با طلاق رجعی جدا شود هر یک از طرفین اگر در مدت زمان عده بمیرند دیگری از او ارث می‌برد. در صورتی که مدت زمان عده پایان بیاید در صورت فوت یک طرف‌‌‌‌‌، به همسر او هیچ ارثی تعلق نمی‌گیرد. پس در طلاق رجعی آنچه اهمیت دارد زمان مرگ است. به طور مثال زن و مردی طلاق رجعی گرفته‌اند. مرد قبل از پایان زمان عده زن فوت می‌کند. در ‌‌‌‌اینجا زن ارث می‌برد. اما اگر عده تمام شود و بعد مرد فوت کند زن هیچ ارثی نمی‌برد.

ارث بردن زن از شوهر بعد از طلاق

آنچه گفته شد برای هر دو زوجین قابل اجرا است اما حالتی وجود دارد که فقط سبب ارث بردن زن از شوهر می‌شود. بر اساس ماده 944 قانون مدنی اگر شوهر در حالت مرض زن خود را طلاق بدهد و ظرف یکسال بمیرد زن از مرد ارث می‌برد حتی اگر طلاق بائن باشد. در اینجا نیازی نیست که حتما طلاق رجعی باشد بلکه یک استثنا برای طلاق بائن مطرح شده است.

با توجه به صراحت ماده این استثنا فقط برای ارث بردن زن از شوهر خود است و حالت برعکس آن وجود ندارد.

شرایط ارث بردن در طلاق در حال مرض

برای اینکه زن از شوهر خود که او را در حالت مرض طلاق داده است ارث ببرد باید شرایطی رعایت گردد. از جمله شرایط زیر:

1/ شوهر زن را در حالت مرض و بیماری طلاق داده باشد.

2/ بیماری که در مدت آن طلاق رخ داده است باید متصل به مرگ باشد. یعنی اگر مرد مریض باشد ولی شفا پیدا کند ارث زن منتفی می‌شود. حتی اگر بعدا دوباره به آن بیماری مبتلا شود باز هم زن ارثی نمی‌برد. بلکه بیماری باید متصل به مرگ باشد و بین آن بهبود و شفایی نباشد.

3/ مرگ به علت آن بیماری باشد. اگر شوهر به دلیل دیگری فوت کند زن ارث نمی‌برد. به طور مثال مرد مبتلا به بیماری است ولی در اثر تصادف می‌میرد یا هر دلیل دیگری سبب مرگ شوهر می‌شود در‌‌‌‌ اینجا زن هیچ ارثی نمی‌برد.

4/ در ظرف یکسال بمیرد. اگر یکسال از طلاق بگذرد و در‌‌‌‌ این مدت شوهر به خاطر بیماری فوت نکند زن ارث نمی‌برد بلکه باید در مدت یکسال بعد از طلاق بمیرد. اگر مرد پس از پایان یکسال فوت کند هیچ ارثی به زن نمی‌رسد.

5/ زن نباید شوهر کرده باشد.

سوالات متداول

آیا زن و شوهر بعد از طلاق از هم ارث می‌برند ؟

در صورتی که طلاق رجعی باشد با رعایت شرایط قانونی از هم ارث می‌برند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا زن می‌تواند از شوهر خود بعد از طلاق ارث ببرد ؟

بله در طلاق رجعی و بائن زن می‌تواند از شوهر فوت شده خود ارث ببرد البته با رعایت شرایط قانونی که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

شما می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و دریافت مشاوره حقوقی در مورد ارث بردن زوجین بعد از طلاق با گروه مشاوران وکیل دات کام در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث بردن زوجین بعد از طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث بردن زوجین بعد از طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع :

ارث بعد از طلاق 

 شرایط ارث بردن بعد از طلاق

 



:: برچسب‌ها: ارث بعد از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 540
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

وقتی والدین از یکدیگر جدا می‌شوند طبق قانون حضانت فرزند به عهده یکی از آن‌‌‌‌ها خواهد بود. مدت حضانت توسط مادر و پدر نیز برای دختر و پسر متغیر است و هر کدام بر اساس نظر قانون گذار تعیین می‌شود. در ادامه قصد داریم توضیحاتی در خصوص حضانت دختر بعد از نه سالگی خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

منبع :

حضانت دختر بعد از ۹ سالگی 

 حضانت دختر 

 

حضانت به چه معناست ؟

همان طور که در بالا گفته شد وقتی پدر و مادر از یکدیگر جدا می‌شوند قانون حضانت فرزند را به یکی از آن‌‌‌‌ها واگذار خواهد کرد. فرد سرپرست می‌بایست از فرزند به خوبی مراقبت نماید و نیاز‌‌‌‌‌های عاطفی و مالی او را برطرف کند.

حضانت دختر

حضانت دختر یکی از مواردی است که دادگاه برای آن مدت زمان خاصی را تعیین می‌نماید. مطابق قانون حضانت دختر از زمان تولد تا هفت سالگی او با مادر خواهد بود. این به این دلیل است که تا قبل از هفت سالگی دختر بیشتر به وجود مادر نیاز دارد. پس از هفت سالگی نیز مطابق قانون حضانت دختر با پدر او خواهد بود و مادر موظف است که در صورت درخواست پدر فرزند را به او تحویل دهد. پدر نیز تا سن نه سالگی دختر سرپرست او خواهد بود و موظف است که تمام نیاز‌‌‌‌‌های او را برطرف کند.

بعد از سن نه سالگی حضانت دختر بر عهده چه کسی است ؟

وقتی سن دختر به نه سال تمام می‌رسد از نظر قانون او دیگر تحت حضانت هیچ کس نخواهد بود و پدر و مادر نمی‌توانند خود را به عنوان حضانت کننده قانونی او تلقی کنند. وقتی سن دختر به نه سال می‌رسد به این معناست که او به سن بلوغ رسیده است و می‌تواند فرد مورد نظر خود را از میان والدینش انتخاب نموده و تحت حضانت پدر یا مادر قرار بگیرد. در این صورت می‌توان گفت که بعد از نه سالگی دختر می‌تواند انتخاب کند که چه کسی سرپرست او باشد.

آیا بعد از نه سالگی پدر موظف به پرداخت نفقه دختر است ؟

با توجه به توضیحات بالا دختر پس از نه سالگی می‌تواند سرپرست خود را انتخاب نماید. اما مسئولیت پرداخت نفقه نیز یکی از سوالاتی است که ممکن است برای افراد پیش بیاید که در این باره باید بگوییم پدر در هر حال موظف به پرداخت نفقه فرزندش است چه با مادر زندگی کند و چه با پدر.

دادن حضانت دختر بعد از نه سالگی به فرد بی‌صلاحیت

در برخی موارد دیده شده است که دختر نه ساله پدر یا مادرش را به عنوان سرپرست خود انتخاب می‌کند ولی فردی که او انتخاب کرده است در واقع صلاحیت نگهداری از او را ندارد. در صورتی که پدر یا مادر که دختر او را به عنوان سرپرست خود انتخاب کرده است صلاحیت قانونی نداشته باشد والد دیگر او می‌تواند طی ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که حضانت را از او گرفته و به خودش واگذار کند.‌ البته پیروزی در این دعوا منوط به آن است که فرد بتواند بی‌صلاحیتی والد را طبق قانون اثبات نماید. موانع حضانت سبب سلب حضانت از فرد بی‌کفایت می‌گردد برای کسب اطلاع در این خصوص کلیک نمایید.

حق ملاقات با دختر بعد از نه سالگی برای والدی که حضانت ندارد

اگر دختر یکی از والدین خود را انتخاب کند و بخواهد که با او زندگی کند مطابق قانون والد دیگر حق دیدار با او را خواهد داشت. چنانچه سرپرست فرزند حق دیدار با فرزند را به والد دیگر ندهد فرد می‌تواند با مراجعه به دادگاه خوا‌‌‌هان دیدار با فرزند خود شود.

سوالات متداول

حضانت دختر بعد از هفت سالگی تا نه سالگی با چه کسی است ؟

با پدرش.

پس از نه سالگی نفقه دختر را چه کسی پرداخت می‌کند ؟

پدر.

پس از نه سالگی چه کسی برای حضانت دختر اولویت دارد ؟

پس از نه سالگی دختر می‌تواند انتخاب کند که تحت حضانت چه کسی باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت دختر بعد از نه سالگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت دختر بعد از نه سالگی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع :

حضانت دختر بعد از ۹ سالگی 

 حضانت دختر 



:: برچسب‌ها: حضانت دختر بعد از نه سالگی ,
:: بازدید از این مطلب : 509
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همان طور که‌‌‌‌‌‌‌ همه ما ‌‌‌‌‌‌‌می‌دانیم ارث یکی از حقوق قانونی افراد به شمار ‌‌‌‌‌‌‌می‌رود و پس از فوت فرد مورث به آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تعلق خواهد یافت. افراد ‌‌‌‌‌‌‌می‌توانند از اشخاص مختلفی ارث ببرند و میزان ارث نیز با توجه به نسبت آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها معین ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد ارث همسر توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

منبع :

ارثیه همسر 

ارث زوج و زوجین 

 

آیا همسر ارث می‌برد ؟

مطابق قانون زن پس از مرگ‌‌‌‌‌‌‌ شوهرش ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند بخشی از اموال او را به ارث ببرد و مرد نیز پس از فوت همسر خود بخشی از اموال او را به ارث خواهد برد. اما‌‌‌‌‌‌‌ نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که مرد ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند بیشتر از زن ارث ببرد و میزان ارثی که به مرد پس از فوت‌‌‌‌‌‌‌ زن تعلق ‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد بیشتر از میزان ارثی است که به زن پس از فوت‌‌‌‌‌‌‌ شوهرش تعلق خواهد گرفت.

میزان ارث زوجه | ارث همسر

پس از فوت‌‌‌‌‌‌‌ مرد در صورتی که‌‌‌‌‌‌‌ همسرش باردار باشد یا مرد فرزند داشته باشد ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند یک هشتم‌‌‌‌‌‌‌ اموال او را به ارث ببرد و در صورت عدم وجود فرزند نیز یک چهارم اموال مرد به او ارث ‌‌‌‌‌‌‌می‌رسد. چنانچه مرد دارای دو زن باشد اگر زنان‌‌‌‌‌‌‌ او دارای فرزند باشند یک هشتم اموال مرد میان آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تقسیم‌‌‌‌‌‌‌ خواهد شد اما‌‌‌‌‌‌‌ اگر فرزند نداشته باشند دادگاه یک چهارم اموال را میانشان‌‌‌‌‌‌‌ تقسیم ‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند.

میزان ارث زوج

در صورتی که زن فوت کند اگر دارای فرزند باشد مرد ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند یک چهارم اموال به جا مانده از او را به ارث ببرد اما اگر زن فرزندی نداشته باشند پس از فوت زن یک دوم اموال او به مرد می‌رسد.

فوت مرد یا زن قبل از تقسیم اموال همسر

در بعضی از موارد دیده شده است که مرد یا زن که همسرشان فوت کرده است قبل از اینکه ارث خود را از اموال آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها دریافت کنند فوت ‌‌‌‌‌‌‌می‌نمایند که در این صورت سهم ارث آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها از بین نخواهد رفت و طبق قانون وارثین آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌‌‌می‌توانند ارثشان را دریافت کنند.

برای دریافت ارث زوج و زوجه چگونه باید عمل کرد ؟

زن و شوهر برای دریافت ارث خود از اموال همسر فوت شده‌شان ‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست ابتدا با توافق وارثین دیگر گواهی انحصار وراثت دریافت کنند تا دادگاه ارث را تقسیم کند. اما اگر وارثین‌‌‌‌‌‌‌ دیگر با این‌‌‌‌‌‌‌ کار مخالفت کنند زن یا مرد ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و ارث خود را از اموال همسر فوت شده خود مطالبه کند که در این صورت دادگاه ارث به جا‌‌‌‌‌‌‌ مانده را توقیف ‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید و سهم ارث او را پرداخت خواهد کرد.

دادگاه با توجه به شرایط زن یا مرد اموال را به فروش ‌‌‌‌‌‌‌می‌رساند تا ارث آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها را پرداخت کند و یا اینکه به مقدار ارثی که حق آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاست از عین‌‌‌‌‌‌‌ اموال همسرشان به آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها داده ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

سوالات متدوال

پس از فوت‌‌‌‌‌‌‌ همسر زن بیشتر از مرد ارث ‌‌‌‌‌‌‌می‌برد یا مرد بیشتر از زن ؟

طبق قانون مرد بیشتر ارث ‌‌‌‌‌‌‌می‌برد.

میزان ارثی که مرد پس از فوت زن و با داشتن فرزند از اموال‌‌‌‌‌‌‌ او ‌‌‌‌‌‌‌می‌برد چقدر است ؟

یک چهارم کل اموال زن را به ارث‌‌‌‌‌‌‌ خواهد برد.

زن پس از فوت مرد اگر فرزندی نداشته باشد چقدر ارث ‌‌‌‌‌‌‌می‌برد ؟

در صورت عدم وجود فرزند زن ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند یک چهارم اموال مرد را به ارث ببرد.

مرکز وکیل دات کام آماده است تا به سوالات شما عزیزان در خصوص ارث پاسخ گوید. از بهترین خدمات این مرکز ‌‌‌‌‌‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود. شما ‌‌‌‌‌‌‌می‌توانید با مراجعه به سایت وکیل دات کام مشاوره تلفنی و حضوری دریافت کنید و حل پرونده حقوقی خود را تسریع بخشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث همسر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث همسر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع :

ارثیه همسر 

ارث زوج و زوجین 



:: برچسب‌ها: ارث همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 515
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

زمانی را تصور کنید که شخصی مسئولیت اداری بر عهده دارد، اصل کار بر این اساس ‌‌می‌باشد که خودش امور مربوطه را انجام بدهد، اما امکان دارد گاهی شرایطی پیش بیاید که خودش این توانایی را نداشته باشد. در این شرایط قانون گذار موردی با نام کفالت اداری را پیش بینی نموده است تا اجرای امور اداری متوقف نگردد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

منبع :

کفالت اداری 

تعریف کفالت اداری 

 

 

تعریف کفالت اداری

ابتدا تعریف مفهوم کفیل ضروری به نظر می‌رسد.

کفیل فردی ‌‌می‌باشد که به صورت موقت، اختیاراتی ‌‌‌را که یک مقام اداری دارا ‌‌می‌باشد بر عهده ‌‌می‌گیرد و در واقع تمام آن امور به وی واگذار ‌‌می‌شود.

با توجه به تعریف فوق ‌‌می‌توان گفت که کفالت با چیزی مانند تفویض اختیار تفاوت زیادی دارد و معنای آن‌‌‌‌‌ها نیز با هم متفاوت ‌‌می‌باشد.

کفالت اداری از ابزارهای موجود در حقوق اداری ‌‌می‌باشد که مورد استفاده قرار ‌‌می‌گیرد.

اگر بخواهیم اصولی این مورد را بررسی نماییم، لازم است بگوییم که کفالت اداری در واقع در غیاب آن فرد و یا متصدی اصلی مقام مذکور، مطرح می‌گردد.

این مورد مربوط به زمانی ‌‌می‌باشد که متصدی اصلی پست مورد نظر، بنابر دلایلی همچون بیماری، فوت، استعفا و یا بسیاری موارد دیگر، قادر به انجام امور محوله خویش نمی‌باشد.

در این شرایط است که به موجب قانون برای وی کفیل انتخاب ‌‌می‌نمایند و بر اساس قانون تما‌‌می وظایف آن فرد و یا مقام اصلی به این فرد کفیل واگذار ‌‌می‌شود.

بنابراین همان طور که متوجه شدید کفیل اداری فردی ‌‌می‌باشد که در غیاب و نبود متصدی اصلی امور اداری، به صورت موقت اختیاراتی را که وی بر عهده داشته است انجام ‌‌می‌دهد.

یک نمونه از کفالت اداری نام ببرید ؟

در قانون اساسی جمهوری اسلا‌‌می ایران به موجب اصل یکصد و سی و یکم آن، یکی از نمونه‌‌‌‌‌های کفالت اداری به این صورت بیان شده است که در صورتی که رییس جمهور مملکت برای مدتی بیش از دو ماه نتواند بر اثر مواردی همچون فوت، استعفا، عزل، بیماری و یا غیبت خود را در جلسات حاضر نماید و امور را به دست بگیرد، با موافقت رهبر کشور، معاون اول رییس جمهور تما‌‌می اختیارات و مسئولیت‌‌‌‌‌هایی را که بر گردن وی ‌‌می‌باشد بر عهده ‌‌می‌گیرد.

در مواردی که مدت ریاست جمهوری رئیس جمهور قبلی پایان یافته اما هنوز رئیس جمهور جدید به دلایلی زمام امور را به دست نگرفته نیز معاون اول او به انجام امور می‌پردازد.

بر طبق موارد اعلام شده در بالا و در واقع به حکم قانون، معاون اول شخص رییس جمهور، به عنوان کفیل رییس جمهور شناخته ‌‌می‌شود و امور را انجام خواهد داد.

تفویض اختیار چه معنایی دارد ؟

زمانی را در نظر بگیرید که فردی به عنوان وزیر یک کشور به فعالیت ‌‌می‌پردازد.

آیا به نظر شما این فرد ‌‌می‌تواند خودش به تنهایی تما‌‌می امور را بر عهده بگیرد؟ در واقع باید این را پذیرفت که انجام کلیه امور اجرایی توسط یک فرد غیر ممکن است.

هر چه موقعیت سیاسی و اداری یک فرد بالاتر برود، وظایفی که بر عهده دارد هم بیشتر خواهد شد.

بر اساس مواردی که بیان شد لازم است تا فردی در این میان باشد که بتواند برخی اختیارات مقامات عالی رتبه در مملکت را بر عهده بگیرد تا آن افراد عالی رتبه بتوانند فارع از تما‌‌می امور جزئی و مسائل نه چندان مهم، به بررسی بیشتر و حل موارد و مسائل مهم در مملکت بپردازند.

در هنگام تفویض اختیار توجه به این نکته بسیار مهم ‌‌می‌باشد که فرد تنها ‌‌می‌تواند بخشی از اختیاراتش را به فرد دیگری واگذار نماید زیرا اگر کل اختیاراتش را مورد واگذاری به فردی دیگر قرار بدهد، در اصل به عنوان استعفای وی تلقی خواهد شد.

همچنین آن دسته از اختیاراتی که اساسی ‌‌می‌باشند و وابسته به خود شخص و مقام اداری هستند قابلیت تفویض را ندارند.

مثلا فرض کنید رئیس جمهور ادار‌‌‌‌‌ه امور کشور را به فرد دیگری تفویض نماید که این مورد عملا امکان پذیر‌‌‌ نمی‌باشد و رئیس جمهور حق انجام این کار را ندارد.

همین مورد در رابطه با نمایندگان مجلس شورای اسلا‌‌می هم صدق ‌‌می‌نماید. ایشان نمی‌توانند قانون گذاری در مجلس را به شخص دیگری تفویض نمایند تا وی به جای آن‌‌‌‌‌ها این امر را انجام بدهد.

مورد آخری که ‌‌می‌توانیم در مورد تفویض اختیار بیان نماییم این است که این امر ‌‌می‌بایست به صورت کتبی صورت بگیرد، زیرا در اصل صلاحیت فرد غیر اداری افزایش پیدا ‌‌می‌کند و باید به صورت کتبی اعمال شود تا بر همان اساس امور را بر عهده بگیرد.

تفاوتی که میان کفالت اداری با تفویض اختیار وجود دارد چه چیزی ‌‌می‌باشد ؟

به همان شکلی که در مورد کفالت اداری سخن‌‌‌‌‌هایی بیان کردیم و آن را برایتان توضیح دادیم، لازم است بگوییم که مورد دیگری بر اساس قانون وجود دارد که در آن همانند کفالت اداری، امورات شخص و یا مقا‌‌می بر عهد‌‌‌‌‌ه فرد دیگری قرار ‌‌می‌گیرد که به آن تفویض اختیار گفته ‌‌می‌شود.

شایان ذکر است که کفالت اداری با حکم قانون به وجود ‌‌می‌آید و تما‌‌می جوانب و شرایط آن در متن قانون پیش بینی شده است و مو به مو رعایت ‌‌می‌شود.

اما در مورد تفویض اختیار، این مقام بالاتر است که این امر را انجام ‌‌می‌دهد و بر اساس رأی و نظر وی ‌‌می‌باشد و اراد‌‌‌‌‌ه مقام بالاتر در این امر دخیل است.

مورد دیگری که ‌‌می‌توانیم به عنوان تفاوت میان تفویض اختیار و کفالت اداری بیان کنیم این است که در تفویض اختیار تما‌‌می وظایف فرد واگذار‌‌‌ نمی‌شود و بنابر صلاحدید مقام بالاتر تنها بخش از آن وظایف و اختیارات قابلیت واگذاری را دارا هستند.

این مورد در رابطه با کفالت اداری صدق نمی‌کند و در مورد این نوع از واگذاری اختیارات، تما‌‌می وظایف و اختیاراتی که فرد متصدی اصلی بر عهده دارد به شخص کفیل واگذار ‌‌می‌گردد و مسئولیت انجام تما‌‌می آن امور را نیز بر عهده خواهد داشت.

سوالات متداول

1. کفالت اداری چیست ؟

کفالت اداری به معنای واگذاری اختیارات یک مقام ‌‌‌رسمی می‌باشد که با توجه به شرایط خاصی به فرد دیگری داده ‌‌می‌شود.

2. در چه صورتی به جای یک مقام رسمی، کفیل قرار ‌‌می‌دهند ؟

کفیل در صورت وجود مواردی مانند فوت، بیماری، استعفا و یا موارد دیگری که برای مقام ‌‌‌رسمی به وجود ‌‌می‌آید، انتخاب می‌گردد.

3. کفالت اداری به چه صورتی ایجاد ‌‌می‌شود ؟

در کفالت اداری فرد کفیل تما‌‌می اختیارات و وظایف مقام اصلی را به صورت موقت دریافت ‌‌می‌نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کفالت اداری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کفالت اداری پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع :

کفالت اداری 

تعریف کفالت اداری 



:: برچسب‌ها: کفالت اداری ,
:: بازدید از این مطلب : 515
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بهترین وکیل طلاق تهران کیست ؟ زن و مردی که با هم پیوند ازدواج ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بندند قطعا قصد داشتن یک زندگی با دوام و طولانی مدت را دارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اما گاهی به دلایل مختلف طرفین ‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌توانند به زندگی مشترک با هم ادامه دهند‌. وقتی که ادامه زندگی زناشویی برای دو طرف دردآور و غیر قابل تحمل ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود تنها راه نجات طلاق است‌. هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که انسان خود را آزار دهد‌.

اساس زندگی مشترک آرامش داشتن طرفین در کنار هم است نه عذاب کشیدن‌‌‌‌‌‌‌‌‌. پس زمانی که ادامه زندگی زوجین غیر ممکن ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود شرع و قانون طلاق را پیش روی زوجین می‌گذارد‌. چیزی که بدیهی است پیچیدگی و دشواری پروسه قانونی طلاق است‌. چه بسیار از زوجینی که از نظر عاطفی از هم طلاق گرفته‌اند اما به دلیل سختی روند قانونی که طلاق دارد آن را به طور رسمی ثبت نکرده‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌.  یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای رسیدن به نتیجه در پرونده طلاق داشتن یک وکیل خوب است‌.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

منبع :

 وکیل طلاق در تهران 

 بهترین وکیل طلاق در تهران 

 

 

طلاق زوجه از مرد

از منظر شرعی و قانونی زوج ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند زوجه را طلاق دهد و در ‌‌‌‌‌‌‌‌این صورت کار آسان است اما دشواری زمانی رخ می‌دهد که زن درخواست طلاق می‌دهد‌. قطعا مهم‌ترین و پیچیده‌ترین پرونده در دعاوی خانوادگی پرونده درخواست طلاق از سوی زوجه است‌. زوجه نیز ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند با اثبات وجود شرایط دوازده گانه طلاق و اثبات وجود عسر و حرج در زندگی زناشویی از شوهر طلاق بگیرد‌.

در‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت قطعا زن باید وکیل داشته باشد و یا حداقل از مشاوره و یا نظر یک وکیل مجرب استفاده نماید‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در غیر ‌‌‌‌‌‌‌‌این صورت احتمال اینکه به نتیجه نرسد زیاد است‌.

نحوه دادخواست طلاق

نخستین مرحله تسلیم درخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است‌. در ‌‌‌‌‌‌‌‌این مرحله هر یک از طرفین که خواستار طلاق است دادخواست خود را ثبت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند‌. شما باید در دادخواست خود شرح دهید که قصد جدایی دارید و دلایل خود را ارائه دهید‌.

نحوه ارائه دادخواست از اهمیت زیادی برخوردار است‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در صورتی که در تنظیم دادخواست دقت نکنید امکان دارد که دادخواست شما پذیرفته نشود و از همان ابتدا رد گردد‌. بنابراین بهتر است اصلا بدون وکیل شروع نکنید زیرا به نتیجه مطلوب نخواهید رسید‌. گروه وکیل دات کام با گروهی از وکلای مجرب در زمینه طلاق راهنمای شما برای تنظیم دادخواست طلاق هستند‌.

بعد از‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت گردید به دادگاه خانواده ارسال ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و سپس تعیین شعبه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گردد‌. ‌‌‌‌‌‌‌‌این که در چه تاریخی و در کدام شعبه نخستین جلسه برگزار ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود از طریق سامانه ثنا به طرفین ابلاغ ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گردد‌.

وکیل طلاق

قطعا زمانی که پرونده طلاق را مطرح ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنید از همان مراحل نخستین نیاز به وکیل دارید‌. همانطور که گفته شد اگر دادخواست را به درستی مطرح نکنید و مدارک لازم را برای دادخواست خود ارائه ندهید دادخواست شما رد ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و مانند ‌‌‌‌‌‌‌‌این است که قبل از شروع پرونده در آن شکست بخورید‌.

وکیل طلاق ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند با استناد به مواد قانونی برای ما دادخواست تنظیم کند‌. گروه وکیل دات کام نه تنها دادخواستی دقیق برای شما ثبت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نمایند بلکه در جمع آوری مدارک و اسناد لازم به شما کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند‌.

وکیل طلاق در تمام مراحل دادگاه در کنار شما است و به شما در رسیدن به نتیجه مطلوب کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید‌. گاهی پیش ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید که زن یا شوهر در پرونده برنده ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود اما به نتیجه مطلوب خود ‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌رسد‌. به طور مثال زن ‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند تمام حقوق مالی خود را بگیرد‌. قطعا وکیل طلاق با دانش حقوقی خود سبب ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود تا به نتیجه مطلوب خود برسید‌.

لزوم وکیل طلاق تهران

در تمام مراحل دادگاه طلاق قطعا قاضی از طرفین ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌خواهد تا علاوه بر ‌‌‌‌‌‌‌‌اینکه به صورت کتبی شواهد و اسناد خود را ارائه دهند به صورت شفاهی نیز توضیحات را برای قاضی دادگاه مطرح کنند‌. استفاده از یک وکیل باعث ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که با قاضی با زبان قانون سخن بگویید‌. چه چیزی بهتر از‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه وکیل زبان قانونی شما در دادگاه باشد‌.

به علاوه گاهی پروسه طلاق طولانی و وقت گیر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که شما ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانید با سپردن این کار به گروه وکلای وکیل دات کام علاوه بر ‌‌‌‌‌‌‌‌اینکه در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه دلخواه خود ‌‌‌‌‌‌‌‌برسید، نیز دیگر نیازی نباشد که وقت خود را در دادگاه بگذرانید‌. حتی دردسر‌‌‌‌‌‌‌‌ این که خارج از جلسات اصلی مدام به دادگاه مراجعه نمایید و پیگیری‌‌‌‌‌‌‌های لازم را انجام دهید نخواهید داشت‌.

هزینه‌‌‌‌‌‌‌های وکیل طلاق تهران

ممکن است که به نظر شما داشتن یک وکیل بسیار هزینه داشته باشد اما قطعا با یک محاسبه ساده ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانید متوجه شوید که داشتن وکیل نه تنها از نظر مالی به ضرر شما نیست بلکه حتی به سود شما است‌. زمانی که شما بتوانید تمام حقوق مالی خود را بگیرید یا‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه مجبور نشوید بیشتر از آنچه که قانون تعیین کرده بپردازید نه تنها هزینه‌‌‌‌‌‌‌های شما برای وکیل جبران ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود بلکه حق واقعی خود را به دست آورده‌‌‌‌‌‌‌‌اید‌.

وکلای طلاق با توجه به نوع پرونده برای این کار حق الوکاله‌‌‌‌‌‌‌های متفاوتی از هم دارند اما گروه وکلای وکیل دات کام دارای بهترین و منصفانه‌ترین تعرفه‌ها برای پذیرش پرونده طلاق ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد‌.

بهترین وکیل طلاق تهران

برای اینکه بتوانید بهترین وکیل طلاق تهران را پیدا نمایید باید به فاکتور‌‌‌‌‌‌‌های زیادی توجه نمایید‌. در مورد پرونده طلاق وکلای زیادی وجود دارند اما باید در انتخاب آن‌ها دقت نمود‌. یک وکیل بد نه تنها کمکی به شما ‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌کند بلکه باعث ضرر و شکست شما نیز ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود‌.

برای انتخاب بهترین وکیل باید به سابقه و تجربه وکیل و پرونده‌‌‌‌‌‌‌هایی که در آن موفق شده است دقت نمود البته موضوع حق الوکاله نیز مهم است‌.

گروه وکلای وکیل دات کام با در اختیار داشتن بهترین وکلای طلاق در تهران شما را در پیش برد اهدافتان یاری می‌رساند. وکلای این گروه نه تنها دارای تجربه و سابقه کافی در‌‌‌‌‌‌‌‌ این زمینه هستند بلکه حق الوکاله‌های منصفانه‌ای نیز دارند‌.

پیش از شروع کردن فرآیند طلاق ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید و با آگاهی کامل قدم در‌‌‌‌‌‌‌‌ این راه بگذارید‌. وکیل دات کام پرونده طلاق شما را بر عهده می‌گیرد‌ و در تمام مراحل همراه شما است و به شما برای رسیدن به بهترین نتیجه که دلخواه شما است کمک می‌کند‌.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکیل طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع :

 وکیل طلاق در تهران 

 بهترین وکیل طلاق در تهران 



:: بازدید از این مطلب : 537
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج امری بسیار پسندیده است که دین اسلام بسیار به آن توصیه نموده است. در حین عقد طبق قانون زن و شوهر می‌بایست تمام مسئولیت‌های خود را پذیرفته و به آن‌ها عمل نمایند. یکی از این مسئولیت‌ها پرداخت مهریه می‌باشد. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص مطالبه مهریه از طریق ثبت را برایتان بیان نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

منبع :

 مطالبه مهریه 

 مطالبه مهریه از طریق ثبت 

 

 

مهریه زن از منظر حقوقی

مهریه یکی از حقوق قانونی زنان است که پس از خوانده شدن عقد نکاح به آن‌ها تعلق خواهد گرفت و مردان ملزم خواهند بود که آن را پرداخت کنند. مبلغ مهریه به صورت توافقی معین می‌شود و برای هر زوج متفاوت خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه بر روی آن کلیک نمایید.

مطالبه مهریه از طریق ثبت

همان طور که می‌دانید پس از عقد زن می‌تواند هرگاه که بخواهد مهریه‌اش را مطالبه نماید و مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود. اما روش‌های مطالبه مهریه متفاوت هستند، اکثر افراد تصور می‌کنند برای مطالبه مهریه می‌بایست حتما به دادگاه مراجعه نمود که در این خصوص باید بگوییم یکی از بهترین راه‌های مطالبه مهریه ا‌ز طر‌یق ثبت می‌باشد.

در این نوع مطالبه زن به دفتر اسنادی که در آن ازدواج خود را به ثبت رسانیده است مراجعه می‌نماید و از دفتردار درخواست می‌کند که دستور وصول مهریه‌اش را صادر نماید. در مرحله بعد دفتردار مرد را از درخواست مطالبه مهریه توسط زن آگاه می‌کند و به او ده روز مهلت می‌دهد که مهریه را به زن پرداخت نماید و یا حداقل موجبات پرداخت مهریه را فراهم سازد.

عدم‌ اقدام مرد برای پرداخت مهریه  از طریق ثبت

چنانچه مرد پس از گذشت ده روز هیچ اقدامی برای پرداخت مهریه به زن نکرده باشد دفتردار اجرائیه صادر می‌کند و با ارائه این اجرائیه به اداره ثبت اموال مرد توقیف و از اموال او مهریه زن پرداخت خواهد شد. در برخی موارد نیز اجرای ثبت اموال مرد را به فروش می‌رساند تا از این طریق بتواند مهریه زن را وصول نماید. حتی اگر مرد اموال خود را به نام دیگری کند تا از پرداخت مهریه معاف شود باز هم اداره ثبت مانع از انتقال مال به دیگری توسط مرد شده و او را ملزم به پرداخت مهریه خواهد نمود.

آیا در مطالبه مهربه از طریق ثبت امکان ممنوع الخروج کردن مرد وجود دارد ؟

در مطالبه مهریه از طر‌یق ثبت می‌توان مرد را ممنوع الخروج نمود تا وصول مهریه آسان‌تر شود. برخی از مردان برای فرار از پرداخت مهریه ممکن است از کشور خارج شوند که از این اقدام نیز جلوگیری خواهد شد.

مزایا و معایب مطالبه مهریه از طریق ثبت

مطالبه مهریه از این طریق دارای مزایا و معایبی می‌باشد که باعث تفاوت آن با مراجعه به دادگاه برای مطالبه مهریه گردیده است. مزایا و معایب این نوع مطالبه مهریه به شرح زیر می‌باشند:

مزایا

  • روند وصول مهریه از طریق ثبت بسیار سریع‌تر از دادگاه صورت خواهد گرفت.
  • هزینه اقدام برای مطالبه مهریه از طریق ثبت بسیار کمتر از دادگاه است.
  • در روش مطالبه مهریه از طر‌یق ثبت می‌توان به راحتی مرد را ممنوع الخروج کرد ولی در دادگاه می‌بایست حکمی مبنی بر محکومیت وی صادر شده باشد که زمان‌بر خواهد بود.

معایب

  • دفاتر ثبت اسناد برای وصول مهریه توجهی به قیمت سکه نمی‌کنند و ممکن است با بالا رفتن قیمت سکه در حین انجام وصول مهریه زن ضرر کند اما در دادگاه مهریه با توجه به قیمت‌ لحظه‌ای سکه محاسبه خواهد شد.
  • در روش ثبت امکان زندانی کردن مرد وجود ندارد اما اگر از طریق دادگاه اقدام شود می‌توان مرد را به جرم ناتوانی در پرداخت بدهی زندانی نمود.

آیا مطالبه مهریه از طریق ثبت هزینه‌ای در بردارد ؟

مطالبه مهریه از طر‌یق ثبت هزینه‌ای برابر با نیم عشر دولتی در بر خواهد داشت و چون جزو دادخواست‌های مالی به حساب می‌آید زن موظف به پرداخت این هزینه خواهد بود.

سوالات متدوال

آیا وصول مهریه از طریق ثبت امکان پذیر است ؟

بله.

آیا می‌توان مرد را در روش مطالبه مهریه از طریق ثبت ممنوع الخروج کرد ؟

بله دفتردار این اجازه را به زن خواهد داد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مطالبه مهریه از طر‌یق ثبت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مطالبه مهریه از طر‌یق ثبت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع :

 مطالبه مهریه 

 مطالبه مهریه از طریق ثبت 



:: بازدید از این مطلب : 476
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در دین اسلام به فرزند آوری بسیار توصیه شده است و این کار در واقع یک امر مقدس به شمار ‌می‌رود. فرزند نتیجه ازدواج زوجین ‌می‌باشد که ‌می‌بایست از او به خوبی نگهداری و مراقبت نمایند. اما در ازدواج‌هایی که به طلاق ختم ‌می‌شوند ‌می‌بایست یکی از والدین مسئولیت نگهداری از فرزند را به عهده بگیرد و هر دو والدین قادر به نگهداری از فرزند به صورت همزمان نخواهند بود. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در مورد حضانت دائم و نگهداری ‌‌دائمی فرزند در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع :

حضانت دائم 

نحوه گرفتن حضانت دائم فرزند 

 

حضانت به چه عملی گفته ‌می‌شود ؟

حضانت کردن به معنای مراقبت و تامین نیازهای فرزند ‌می‌باشد. فرد ‌‌سرپرست ‌می‌بایست نیاز‌‌های فرزند خود را مانند خوراک و پوشاک برطرف نماید و از او در برابر آسیب‌‌های اجتماعی، خطرات و… حفاظت نماید. سرپرست کودک ‌می‌بایست بسیار صالح باشد و حضانت او به صلاح فرزند باشد.

آیا ‌می‌توان فرزند را به صورت ‌‌دائم تحت حضانت خود قرار داد ؟

همان طور که می‌دانید حضانت فرزند تا سن هفت سالگی با مادر است و پس از سن هفت سالگی نیز به پدر واگذار ‌می‌شود. اما‌ در برخی موارد دیده شده است که زوجین تمایل دارند که فرزند خود را به صورت ‌‌دائمی حضانت کنند. در این باره باید بگوییم که حضانت فرزند به صورت ‌‌دایمی نیز امکان پذیر ‌می‌باشد ولی برای حضانت ‌‌دائمی می‌بایست یکی از شرایط زیر فراهم باشد:

توافق بر سر حضانت دائم

زوجین ‌می‌توانند به صورت توافقی حضانت ‌‌دائمی فرزند خود را به عهده بگیرند. برای مثال مادر ‌می‌تواند در حین طلاق از پدر بخواهد که در قبال بخشش مهریه خود پدر نیز حضانت دائمی فرزند را به او بدهد.

چنانچه پدر با این شرط موافقت کند دادگاه حضانت فرزند را برای همیشه به مادر واگذار ‌می‌کند. البته حضانت تا زمانی با مادر خواهد بود که او صلاح کودک را بخواهد و حضانتش از نظر قانون به مصلحت فرزندش باشد، در غیر این صورت حضانت ‌‌دائمی نبوده و به پدر واگذار خواهد شد.

عدم پذیرش فرزند و مصلحت او | حضانت دائم

چنانچه حضانت کودک با یکی از والدین باشد اما حضانت او به صلاح فرزند نباشد دادگاه حضانت را به والد دیگر واگذار ‌می‌کند. برای مثال اگر مادر دارای اعتیاد باشد و نتواند اعتیاد خود را ترک کند‌ یا در صورت سالم بودن از پذیرش حضانت فرزندش خودداری کند پدر ‌می‌تواند حضانت ‌‌دائمی فرزند خود را دریافت نماید.

در هر صورت بهتر است والدین حضانت ‌‌دائمی فرزند خود را به صورت توافق با یکدیگر دریافت کنند. اما توافق آن‌‌ها نمی‌تواند حضانت ‌‌دائمی را تضمین نماید و چنانچه ‌‌سرپرست ‌‌دائمی شخص صالحی نباشد دادگاه حضانت را سلب ‌می‌کند.

سوالات متدوال

آیا ‌می‌توان در قبال بخشش مهریه حضانت ‌‌دائم فرزند را دریافت کرد ؟

بله.

دریافت حضانت ‌‌دائمی در صورت صالح نبودن یکی از والدین امکان پذیز است ؟

بله اگر یکی از والدین مصلحت فرزند را به خطر بیندازد حضانت فرزند به صورت ‌‌دائمی به والد دیگرش داده خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت دائم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت دائم پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

حضانت دائم 

نحوه گرفتن حضانت دائم فرزند 

 

 



:: برچسب‌ها: حضانت دائم | نحوه گرفتن حضانت دائمی فرزند دختر و پسر از پدر یا مادر ,
:: بازدید از این مطلب : 544
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج و فرزندآوری امری مقدس است که بسیار به آن توصیه شده است. متاسفانه امروزه ازدواج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی وجود دارند که به طلاق ختم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند و در‌ این میان فرزندان آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بینند. قانونگذار پس از طلاق پدر و مادر از یکدیگر یکی از آن‌ها را موظف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند که حضانت فرزند را به عهده بگیرد. سرپرست ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند فرزند را در خانه خود ساکن کند و با او زندگی کند. اما در برخی موارد نیز حضانت از پدر یا ماد‌ر سلب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. در ادامه قصد داریم توضیحات مختصری را درباره سلب حضانت فرزند از مادر بیان کنیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

منبع :

 سلب حضانت مادر

شرایط سلب حضانت مادر 

اثبات عدم صلاحیت مادر

 

 

 

حضانت فرزند به چه معناست و پس از طلاق حضانت با کدام یک از والدین خواهد بود ؟

حضانت فرزند به‌ این معناست که پدر یا مادر مسئول نگهداری از فرزند خود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند و موظف هستند که نیازهای تربیتی و پرورشی او را برطرف نمایند. فرد سرپرست ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست شخص صالحی باشد و دادگاه صلاحیت او را تایید کند تا حضانت فرزند را به او واگذار کند. حضانت فرزند پس از طلاق به مادر واگذار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. مادر موظف است که دختر و پسر را تا هفت سالگی تحت حضانت خود قرار دهد و پس از آن نیز حضانت فرزندان به عهده پدر خواهد بود.

شرایط سلب حضانت از مادر

همان طور که گفته شد دادگاه برای حضانت فرزند شخصی صالح را انتخاب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند، سرپرست فرزند می‌بایست صلاح او را بخواهد و در صورتی که با حضانت او مصلحت فرزند به خطر بیفتد حضانت از او سلب خواهد شد. با توجه به‌ اینکه حضانت فرزند اول به ما‌در سپرده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود دادگاه در صورت وجود شرایطی حضانت را از او سلب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند. شرایطی که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانند حضانت ما‌در از فرزند خود را سلب نمایند به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشند:

ازدواج با فرد دیگر

مطابق ماده ۱۱۷۰ قانون مدنی چنانچه ماد‌ر پس از طلاق با شخص دیگری ازدواج کند دادگاه حضانت فرزند را از او سلب خواهد کرد و او موظف است که فرزند را به پدرش تحویل دهد.

جنون و دیوانگی

طبق ماده ۱۱۷۰ قانون مدنی اگر ماد‌ر دچار جنون و دیوانگی شده باشد و در سلامت عقلی نباشد حضانت او به مصلحت فرزند نیست و حضانت از او سلب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

  • در ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی آمده است که اگر در مدت حضانت مادر فرزند از تربیت اخلاقی خوبی بهره‌مند نباشد و یا از نظر جسمانی در سلامت کامل به سر نبرد حضانت از ما‌در سلب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و قانونگذار موظف است که حضانت‌ فرزند را به شخص صالحی واگذار نماید.

اعتیاد

چنانچه ماد‌ر دارای اعتیاد به مواد مخدر، قمار و مشروبات الکلی باشد و‌ این اعتیاد او به فرزند زیان برساند حضا‌نت از او سلب شده و به پدرش واگذار خواهد شد.

فساد اخلاقی

چنانچه ما‌د‌ر دارای فساد اخلاقی و فحشا باشد پدر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه و اثبات‌ این مورد حضانت را از او سلب کند.

ابتلا به بیماری روانی

اگر ما‌در به بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روانی مبتلا گردد و بیماری او باعث آسیب به فرزندش شود دیگر حضانت او به مصلحت فرزند نخواهد بود و دادگاه حضانت را از او سلب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید.

سوء استفاده از فرزند | سلب حضانت از مادر

اگر مادر در مدت حضانتش از فرزند هرگونه سوء استفاده‌ای کند حضانت از او گرفته خواهد شد. برای مثال اگر ما‌در فرزند را مجبور کند که به فروش مواد مخدر بپردازد حضانت او به صلاح کودک نیست و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست سلب حضا‌نت شود.

دعوای سلب حضانت فرزند از مادر

برای سلب حضا‌نت از ما‌در ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست یکی از دلایل بالا موجود باشد. برای مثال اگر ما‌در دچار بیماری روانی باشد و کودک را بیش از حد کتک بزند پدر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه حضا‌نت را از او سلب کند. چنانچه رد و آثار ضرب روی بدن کودک دیده شود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان از پزشکی قانونی نیز نامه‌ای مبنی بر کتک خوردن نامتعارف فرزند دریافت کرده و با تحویل آن به دادگاه خواهان سلب حضانت ما‌در شد.

سوالات متداول

آیا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان حضانت را از مادر سلب کرد ؟

بله در صورتی که حضانت او به صلاح فرزند نباشد دادگاه حضانت را سلب خواهد کرد.

اگر مادر دچار بیماری روانی باشد حضانت از او سلب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود ؟

بله.

پس از سلب حضانت از مادر چه کسی سرپرست فرزند خواهد بود ؟

پدر.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سلب حضانت از مادر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سلب حضانت از مادر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع :

 سلب حضانت مادر

شرایط سلب حضانت مادر 

اثبات عدم صلاحیت مادر 



:: برچسب‌ها: سلب حضانت مادر | شرایط سلب حضانت فرزند از مادر – اثبات عدم صلاحیت مادر ,
:: بازدید از این مطلب : 530
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

طبق قانون والدینی که از یکدیگر جدا ‌‌‌می‌شوند موظف هستند که حضانت فرزندان خود را در سنین مختلف به عهده بگیرند. پدر و مادر عهده دار حضانت فرزند خواهند بود و ‌‌‌می‌بایست از او مراقبت نموده و به او رسیدگی کنند. در ادامه قصد داریم توضیحات کاملی را در خصوص حضانت پدر معتاد در اختیارتان قرار دهیم و شما را با قوانین حضانت بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

منبع:

حضانت پدر معتاد 

حضانت  دائمی پدر معتاد 

 

 

 

حضانت پدر

مطابق قانون پدر موظف است که حضانت فرزندان را خود را به عهده بگیرد. پدر موظف است که دختر را از سن هفت سالگی تا نه سالگی و پسر را از سن هفت سالگی تا پانزده سالگی تحت حضانت خود قرار دهد. حضانت پدر به این معناست که او موظف است تمام نیاز‌‌‌‌های فرزندان را از جمله خوراک، پوشاک و مسکن برطرف نماید و آن‌‌‌‌‌ها را در رفاه قرار دهد.

پس از سن بلوغ فرزند یعنی نه و پانزده سال چنانچه فرزند پدر را برای حضانت برگزیند حضانت فرزندانش با او خواهد بود.

آیا حضانت برای پدر معتاد امکان پذیر است ؟

طبق قانون یکی از مواردی که حضانت را از والدین سلب ‌‌‌می‌نماید اعتیاد آن‌ها است. چنانچه پدر دارای ا‌عتیاد باشد نیز ‌‌‌می‌بایست حضانت از او سلب شود اما در برخی موارد نیز سلب حضانت از پدر معتا‌د اتفاق ‌‌‌‌نمی‌افتد. برای مثال در بعضی از موارد دیده شده است که پدر معتا‌د با وجود اعتیاد خود هیچگونه زیانی به فرزندش وارد نکرده است و یا اینکه مادر دارای خصوصیاتی است که ‌‌‌‌نمی‌توان فرزند را به او سپرد که در ‌‌‌‌‌‌این صورت سلب حضانت از پدر معتا‌د صورت ‌‌‌‌نمی‌گیرد.

حضانت ‌‌‌‌دائمی پدر معتاد

یکی از سوالاتی که ممکن است برای افراد پیش بیاید این است که آیا پدر معتاد ‌‌‌می‌تواند فرزند را به صورت ‌‌‌‌دائمی حضانت کند که در‌‌‌‌‌‌ این باره باید بگوییم چنانچه شرایط فرزند به گونه‌‌‌‌‌‌ای باشد که قانون تشخیص دهد پدر معتا‌د او صالح‌ترین سرپرست برای کودک است پدر ‌‌‌می‌تواند حضانت ‌‌‌‌دائمی فرزند خود را نیز دریافت کند. اما‌‌‌‌‌‌ این مورد به بررسی دادگاه و تصمیم او بستگی دارد.

در چه مواردی حضانت از پدر معتاد سلب ‌‌‌می‌شود ؟

در مواردی که حضانت پدر معتا‌د باعث آسیب به فرزند شود و یا مصلحت او را به خطر بیندازد قانون حضانت را از پدر سلب ‌‌‌می‌نماید. برای مثال اگر پدر فرزند را مجبور به فروش یا جابه‌جایی مواد مخدر کند و یا مصرف مواد روانگردان توسط او در محیط خانه باعث بیمار شدن فرزند شود و… حضانت او دیگر به صلاح فرزند نخواهد بود.

در صورتی که حضانت از پدر معتاد سلب شود و مادر نیز فرزند را نپذیرد تکلیف چیست ؟

در صورتی که حضانت پدر معتا‌د باعث آسیب به فرزند شود و دادگاه حضانت را از او سلب کند در صورتی که مادر نیز پذیرای حضانت کودک نباشد در صورت نبود قوم و خویشی که کودک را بپذیرند دادگاه او را به بهزیستی منتقل ‌‌‌می‌کند. اما‌‌‌‌‌ این در صورتی است که اعتیاد پدر باعث آسیب به فرزند شده باشد و این مورد برای دادگاه اثبات گردد.

سوالات متداول

آیا پدر معتاد نیز ‌‌‌می‌تواند حضانت فرزند خود را به عهده بگیرد ؟

بله در صورتی که شرایط فرزند‌‌‌‌‌‌ اینگونه اقتضا کند و پدر نیز آسیبی به او نرساند امکان پذیر خواهد بود.

آیا ‌‌‌می‌توان حضانت را از پدر معتاد سلب نمود ؟

بله مطابق ماده ۱۰۷۳ قانون مدنی چنانچه اعتیاد پدر آسیبی به فرزند وارد نماید حضانت او سلب خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت پدر معتاد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت پدر معتاد پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

 

منبع:

حضانت پدر معتاد 

حضانت  دائمی پدر معتاد 

 



:: برچسب‌ها: حضانت پدر معتاد | حضانت دائمی پدر معتاد – شرایط سلب صلاحیت از پدر معتاد ,
:: بازدید از این مطلب : 573
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه با تغییر شکل دادن روابط مالی و تجاری بین اشخاص شکل بانکداری نیز تغییر کرده است. به طوری که بانک‌ها برای جذب مشتری و داشتن سود بیشتر سعی در ارائه خدمات نوین و منطبق با قواعد تجاری هستند. یکی از این خدمات، ارائه ضمانت نامه بانکی است. ضمانت کردن در امور تجاری از دیرباز وجود داشته است اما در زمان حاضر شاهد آن هستیم که بانک‌ها نیز خود را وارد این عرصه کرده‌اند و به ضمانت مشتریان خود می‌پردازند. در این مطلب به بررسی ضمانت بانک‌ها از مشتریان خود یا به عبارت دیگر ضمانت بانکی می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع:

ضمانت بانکی 

چطور ضمانت بانکی دریافت کنیم ؟

 

 

 

 

ماهیت عقد ضمانت

برای آشنایی بهتر با ضمانت بانکی در ابتدا لازم است که بدانیم ضمانت کردن به چه معنا است. از منظر حقوقی ضمانت عقدی است که به موجب آن شخصی متعهد می‌شود که در صورتی که بدهکار اصلی نتواند بدهی خود را بپردازد، شخص ضامن به جای او این بدهی را به طلبکار پرداخت کند.

به این صورت که شخص الف باید مبلغ یک میلیون تومان را به شخص ب بپردازد. در این جا شخص ج به دلیل تمکن مالی و اعتباری که دارد ضامن شخص الف می‌شود و اعلام می‌کند که در صورت عدم توانایی الف برای پرداخت یک میلیون تومان، او این مبلغ را به شخص ب پرداخت می‌کند.

ضمانت نامه بانکی چیست ؟

با توجه به این که بانک‌ها نگه دارنده اصلی سرمایه‌های مردم هستند از اعتبار مالی و سرمایه زیادی برخوردار می‌باشند. از همین رو می‌توانند طی یک قرارداد به نام ضمانت نامه با‌نکی، ضامن مشتری خود برای پرداخت بدهی او باشند. به این شکل که اگر مشتری نتوانست بدهی را پرداخت کند بانک به عنوان ضامن این مبلغ را به ذینفع می‌پردازد.

ارکان ضمانت نامه بانکی

یک ضمانت نامه بانکی دارای ارکان مختلفی است از جمله:

مضمون عنه: مشتری که از بانک درخواست ضمانت نامه می‌کند. مشتری می‌تواند شخص حقوقی مثلا شرکت سیمان یا شخص حقیقی مثلا صاحب گاوداری باشد. حتی در برخی موارد مشتری دولت یا شرکت‌های دولتی است.

مضمون له: شخصی که ذی نفع است و ضمانت به نفع او صادر می‌شود. در واقع شخص طلبکار که پول را دریافت می‌کند اعم از اشخاص حقوقی و حقیقی.

ضامن: در این جا بانک صادر کننده ضمانت نامه با‌نکی می‌باشد.

وجه الضمان: مبلغی که بانک ضامن می‌شود آن را به جای مشتری پرداخت کند. به طور مثال بانک ضامن می‌شود بدهی مشتری به مبلغ یک میلیارد دلار را پرداخت کند این یک میلیارد دلار وجه الضمان است. برای بانک هیچ الزامی برای ضمانت تمام مبلغ بدهی وجود ندارد بلکه می‌تواند بسته به شرایط مشتری بخشی یا تمام مبلغ را ضمانت نماید.

ویژگی ضمانت نامه‌های بانکی

هر ضمانت نامه بانکی که صادر می‌شود دارای سه ویژگی عمده می‌باشد:

1/ ضمانت نامه با‌‌نکی یک تعهد غیر قابل بازگشت است. یعنی بانکی که ضامن شده است نمی‌تواند بعد از اینکه متعهد به پرداخت شده است از این کار سرباز بزند. فقط امکان ابطال ضمانت نامه بر اساس شرایط مندرج در ضمانت نامه وجود دارد.

2/ ضمانت نامه‌های با‌نکی از قراردادهای پایه مستقل هستند که در صورت مطالبه ذینفع پرداخت می‌شود. اگر مضمون له درخواست پرداخت مبلغ را نکند بانک هم وظیفه‌ای برای پرداخت مبلغ ندارد.

3/ غیر قابل انتقال بودن ضمانت نامه‌های بانکی سومین ویژگی مهم آن است. شخصی که ضمانت نامه به نفع او است یا به عبارت دیگر مضمون له که طلبکار می‌باشد نمی‌تواند آن را به شخص دیگری انتقال دهد. فقط خود ذی نفع که در ضمانت نامه قید شده است امکان استفاده از آن را دارد.

مندرجات ضمانت نامه بانکی

در اکثر موارد اطلاعات زیر در ضمانت نامه درج می‌شود:

  1. نام و مشخصات موسسه اعتباری یا شعبه بانک صادر کننده ضمانت نامه بانکی.
  2. اطلاعات مضمون عنه یعنی مشتری که خواستار ضمانت نامه است.
  3. اطلاعات مضمون له یا ذینفع.
  4. شماره و موضوع رابطه که ضمانت نامه بر اساس آن صادر شده است.
  5. وجه ضمان یا همان وجه ضمانت نامه.
  6. تاریخ صدور ضمانت نامه بانکی.
  7. تاریخ خاتمه اعتبار ضمانت نامه بانکی.
  8. شرایط مطالبه ضمانت نامه بانکی از سوی ذینفع.
  9. رویدادهای خاتمه ضمانت نامه که بر اساس آن ضمانت پایان می‌یابد.
  10. تمبر مالیاتی.

نحوه صدور ضمانت نامه بانکی

برای دریافت ضمانت نامه فرآیند از طریق سیستمی در سایت بانک انجام می‌شود. علاوه بر مدارک شناسایی هر بانکی مدارک خاصی برای صدور ضمانت نامه نیاز دارد. شما می‌توانید برای اطلاع از مدارک مورد نیاز به سایت بانک یا خود شعبات بانک مراجعه نمایید. معمولا از مشتری وثیقه‌ای معتبر که در ادامه به آن می‌پردازیم نیز درخواست می‌شود. در مرحله بعدی بانک به بررسی شرایط مشتری و وثیقه می‌پردازد که قطعا چند ماه طول می‌کشد.

بعد از اینکه برای بانک محرز گردید که مشتری شرایط لازم را دارد با درخواست مشتری موافقت کرده و ضمانت نامه بانکی صادر می‌شود. بانک ممکن است که تمام مبلع بدهی را ضمانت کند یا ممکن است فقط بخشی را به طور مثال یک سوم از کل مبلغ بدهی را ضمانت کرده باشد. قطعا این که بانک ضامن چه میزانی از بدهی است در ضمانت نامه قید می‌شود و فقط نسبت به همان مبلغی که در ضمانت نامه بانکی آمده است، مسئول می‌باشد.

تمام مراحل از ثبت نام اولیه تا صدور نهایی در سامانه سپام ثبت می‌گردد و در انتها کد منحصر به ضمانت نامه برای مشتری صادر می‌شود. بر اساس بخشنامه بانک مرکزی اگر بانک‌ها ضمانت نامه را در سامانه ثبت نکنند مجوز صدور ضمانت نامه لغو می‌گردد.

وصول ضمانت نامه بانکی

تنها شخصی که می‌تواند ضمانت نامه بانکی را وصول کند ذینفع است. به محض اینکه مضمون عنه یعنی مشتری که بدهکار است نتواند بدهی خود را پرداخت کند بانک به عنوان ضامن باید معادل مبلغ قید شده در ضمانت نامه را به ذینفع یا مضمون له پرداخت کند.

وصول ضمانت نامه مستلزم آن است که شخص ذینفع وجه الضمان را دریافت بنماید. اگر به هر دلیلی ذینفع نخواهد پول را دریافت کند به معنای پایان اعتبار ضمانت نامه است و بانک دیگر وظیفه‌ای برای پرداخت وجه ندارد.

شرایط صدور ضمانت نامه بانکی

1/ در ابتدا مشتری باید در بانک ضامن دارای حساب باشد.

2/ قطعا این امکان وجود ندارد که بانک به هر شخصی با هر وضعیت مالی  ضمانت نامه بدهد.

با توجه به اینکه بانک قصد دارد مبلغی را به جای مشتری بدهد و در غالب موارد این مبلغ بسیار زیاد است به گردش مالی و کسب و کار مشتری خود دقت می‌کند. این که مشتری دارای کسب و کاری باشد که معتبر بوده و سود زیادی هم داشته باشد اهمیت زیادی دارد.

بانک حتی به گردش حساب بانکی مشتری یعنی واریزها و برداشت‌های او و اینکه چک برگشتی نداشته باشد نیز دقت می‌کند. به عبارت دیگر بانک ضامن فردی خواهد شد که قدرت لازم برای بازگرداندن پول به بانک را داشته باشد.

3/ مهم‌ترین شرط برای دریافت ضمانت نامه بانکی داشتن یک وثیقه معتبر است که نزد بانک می‌ماند و در صورت عدم توانایی مضمون عنه برای برگشت پول، بانک این وثیقه‌ها را برای خود برمی‌دارد.

4/ واقعی بودن قرارداد پایه بین ضمانت خواه یا مشتری با ذینفع. همچنین با توجه به سیاست‌های مبارزه با پولشویی در صورتی که محرز شود که قرارداد بین مضمون عنه و ذینفع صوری بوده ضمانت نامه بانکی صادر نمی‌شود.

وثیقه‌های لازم برای دریافت ضما‌نت نامه با‌نکی

بانک برای ضمانت وثیقه دریافت می‌کند. این وثیقه‌ها بسیار سنگین و ارزشمند هستند از جمله موارد زیر:

الف) وجه نقد یا طلا یا هر نوع سند مالی که دارای ارزش مالی مورد تایید باشد مانند اسناد خزانه یا اوراق قرضه دولتی و اوراق مشارکت منتشره بر اساس مجوز بانک مرکزی یا هر نوع سپرده سرمایه گذاری مانند حساب‌های سپرده مدت دار، حساب پس انداز قرض الحسنه و حساب‌های ارزی مشتری در بانک ضامن یا سایر بانک‌ها. 

ب) تضمین بانک‌ها یا موسسات اعتباری غیر بانکی معتبر در خارج از کشور.

ج ) چک یا سفته با ضمانت قابل قبول بانک.

د) رسید انبارهای عمومی کالا که نشان می‌دهد میزانی از کالا برای مشتری در این انبارها موجود است.

ه) اموال غیر منقول مانند خانه، اموال منقول ارزشمند مانند کشتی و هواپیما و سهام شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته شده باشند.

سوالات متداول

ضمانت نامه بانکی چیست ؟

قراردادی است که به درخواست مشتری منعقد می‌شود و در آن بانک ضامن می‌شود در صورت عدم توانایی مشتری، بدهی او را به ذینفع پرداخت کند که در مطلب به تفصیل پاسخ داده شده است.

چطور ضمانت نامه بانکی دریافت نماییم ؟

تمام مراحل دریافت ضمانت نامه از طریق سیستم انجام می‌شود که در مطلب به تفصیل پاسخ داده شده است.

نحوه وصول و دریافت ضمانت نامه بانکی چیست ؟

ضمانت نامه بانکی فقط به درخواست ذینفع قابل وصول است که در مطلب به تفصیل پاسخ داده شده است.

آیا برای ضمانت نامه بانکی وثیقه لازم است ؟

بله قطعا باید نزد بانک وثیقه بگذارید که در مطلب به تفصیل پاسخ داده شده است.

قطعا دریافت ضمانت نامه بانکی دارای پیچیدگی و دشواری می‌باشد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ضمانت نامه‌های بانکی و سهولت در امر دریافت آن‌ها با گروه وکلای وکیل دات کام در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ضمانت نامه بانکی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ضمانت نامه بانکی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

 

منبع:

ضمانت بانکی 

چطور ضمانت بانکی دریافت کنیم ؟



:: برچسب‌ها: ضمانت بانکی ,
:: بازدید از این مطلب : 477
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 آذر 1399 | نظرات ()