نوشته شده توسط : vakiel

 

فرزندان میوه‌‌‌های درخت زندگی هستند. بدون شک یکی از اهداف اصلی تشکیل دادن خانواده، داشتن فرزند به عنوان ثمره زندگی است. اما گاهی پیش ‌‌می‌آید که زوجین نمی‌توانند صاحب فرزندی شوند و این موضوع موجب سرخوردگی آن‌ها ‌‌می‌شود. برای حل‌ این مشکل راه‌‌‌های گوناگونی وجود دارد‌‌‌. به خصوص در زمان حاضر که شاهد پیشرفت علم هستیم. امروزه زوجین با مراجعه به یک متخصص ‌‌می‌توانند مشکل خود را حل کنند. اما اگر به هر دلیلی نخواهند به دکتر مراجعه کنند یا‌ اینکه بعد از مراجعه باز هم جواب نگرفتند بهترین راه قبول سرپرستی یک کودک بی‌سرپرست است. زوجین ‌‌می‌توانند از‌ این راه شادی و نشاط را به زندگی خود برگردانند‌‌‌. قطعا پذیرفتن سرپرستی کودک باید از راه‌‌‌های قانونی صورت بگیرد و در غیر‌ این صورت جرم است. اما برای فرزند خواندگی باید شرایطی رعایت شود. در‌ این مطلب به بررسی فرزند خواندگی و مباحث مربوط به آن ‌‌می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

فرزند خواندگی

 شرایط کلی و قانونی متقاضیان پذیرش سرپرستی کودک

 

 

 

فرزند خواندگی

بر اساس تعریفی که از سوی سازمان بهزیستی اعلام شده است فرزندخواندگی به معنای اعطای سرپرستی کودکان بدون سرپرست به متقاضیانی است که واجد شرایط باشند. البته این کودکان باید از سوی سازمان بهزیستی شناسایی شوند.

امور مربوط به فرزند خواندگی هر استان از طریق کمیته ستادی و کمیته شبه خانواده همان استان صورت می‌گیرد.

شرایط کودکانی که ‌‌می‌توانند تحت سرپرستی قرار بگیرند

برای‌ اینکه یک کودک به والدین جدیدی سپرده شود آن کودک باید شرایط زیر را دارا باشد از جمله:

  • کودکانی که والدین یا جد پدری آن‌ها مجهول باشد.
  • کودکانی که والدین، جد پدری و ولی آن‌ها زنده نباشند.
  • کودکانی که بهزیستی تمام تلاش خود را برای پیدا کردن و شناسایی والدین کودک و بازگشت او به خانواده انجام داده است اما هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است.
  • کودکانی که سرپرستی آن‌ها از سوی مراجع قانونی به بهزیستی سپرده شده باشد. همچنین تا دو سال بعد از سپردن آن‌ها به بهزیستی هیچ یک از والدین یا جد پدری یا ولی او برای سرپرستی کودک مراجعه نکرده باشد.
  • کودکانی که به تشخیص دادگاه هیچ یک از والدین، جد پدری و ولی آن‌ها صلاحیت سرپرستی از کودک را نداشته باشد و حتی مشکل با اضافه نمودن امین یا ناظر هم حل نشود.

شرایط  لازم برای تقاضای فرزند خواندگی

از نظر قانونی زوجین و دختران مجرد بدون شوهر ‌‌می‌توانند سرپرستی کودکان را به عهده بگیرند. زوجین برای‌ اینکه بتوانند تقاضای سرپرستی یک کودک را بدهند باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • زوجینی که از ازدواج آن‌ها پنج سال گذشته باشد و هنوز فرزندی نداشته باشند.
  • سن یکی از آن‌ها حداقل بیش از سی سال باشد.
  • زوجین دارای فرزند می‌توانند سرپرستی کودک را بر عهده بگیرند مشروط بر‌ اینکه سن یکی از آن‌ها بیش از سی سال باشد. زوجینی که سه فرزند خونی دارند فقط می‌توانند یک کودک دیگر را به سرپرستی قبول کنند مگر‌ اینکه فرزندانی که ‌‌می‌خواهند بگیرند با هم خواهر و برادر باشند که در‌ این صورت می‌توانند بیش از یک کودک را به فرزندی قبول کنند.

در خصوص دو بند اول شرط است که زن و شوهر به پزشکی قانونی مراجعه نمایند و گواهی عدم امکان باروری برای آن‌ها صادر شود‌‌‌. دادگاه ‌‌می‌تواند آن‌ها را از داشتن‌ دو شرط اول معاف کند‌‌‌. یعنی نیازی به گذشت 5 سال و داشتن شرط سنی نیست.

شرایط دختران مجرد برای فرزندخواندگی

دختران بالای سی سال نیز ‌‌می‌توانند کودکی را به سرپرستی بگیرند. در کنار سایر شرایط قانونی که کلی هستند در مورد دختران مجرد فقط امکان فرزند خواندگی کودکان اناث یعنی دختر وجود دارد.

در صورتی که دختران مجرد بخواهند سرپرستی برادر، پسر برادر یا خواهر خود را بر عهده بگیرند بهزیستی‌ این موضوع را به دادگاه اطلاع ‌‌می‌دهد و در صورت اجازه دادگاه امکان سرپرستی وجود دارد.

شرایط قانونی پذیرش فرزندخواندگی

اشخاصی که می‌خواهند سرپرستی یک کودک را بر عهده بگیرند باید از سلامت کامل جسمی و روحی برخوردار باشند‌‌‌. از جمله شرایط قانونی زیر لازم ‌‌می‌باشد:

  • داشتن تابعیت ایران‌‌‌. در صورتی که در خارج از ایران باشند ولی تابعیت ایران را داشته باشند ‌‌می‌توانند از طریق سفارت ایران اقدام کنند.
  • وجود عقد دائم بین زوجین.
  • اعتقاد به یکی از ادیان به رسمیت شناخته شده از سوی جمهوری اسلا‌‌می ایران.
  • عدم ابتلا به بیماری واگیردار یا صعب العلاج.
  • نداشتن محکومیت جزایی موثر.
  • انجام امور واجب دینی و ‌ترک امور حرام.
  • داشتن تمکن مالی لازم برای نگهداری کودک مانند داشتن یک شغل پایدار با حقوق مکفی و…
  • صلاحیت اخلاقی.
  • عدم اعتیاد به هر گونه مواد مخدر یا روان گردان و الکل و هرگونه مواد مضر دیگر.
  • داشتن اهلیت شخصی یعنی محجور نباشد مانند سفیه، مجنون.

سوالات متداول

فرزند خواندگی چیست  ؟

اعطای سرپرستی یک فرزند به والدین جدید با رعایت شرایط قانونی که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای سرپرستی باید چه ویژگی‌‌‌هایی داشت ؟

برای سرپرستی باید دارای شرایطی کلی و قانونی بود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا دختران مجرد ‌‌می‌توانند فرزند خوانده داشته باشند ؟

بله می‌توانند فرزند خوانده دختر داشته باشند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فرزند خواندگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فرزند خواندگی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کاممنبع:

فرزند خواندگی

 شرایط کلی و قانونی متقاضیان پذیرش سرپرستی کودک

 


:: بازدید از این مطلب : 522
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 


داشتن فرزند قطعا یکی از شیرینی‌های زندگی مشترک است‌‌. اما گاهی به دلایلی زوجین نمی‌توانند به صورت معمول فرزندی داشته باشند. محروم شدن از نعمت فرزند داشتن حتی ممکن است گاهی سبب سرخوردگی زوجین و سردی زندگی مشترک شود. خوشبختانه امروزه با پیشرفت در علم پزشکی بسیاری از مشکلات زوجین مربوط به فرزندآوری حل شده است و به کمک علم دیگر داشتن فرزند برای زوجین یک حسرت نیست. اگر زوجین به هر دلیلی نخواهند با روش‌های پزشکی صاحب فرزند شوند یا‌‌‌ اینکه جواب لازم را از‌‌‌ این راه نگیرند بهترین راه قبول فرزند خوانده است. حتی بسیاری از خانم‌های مجرد که به هر دلیلی تمایل به ازدواج ندارند می‌توانند از طریق فرزند خواندگی احساس مادر شدن را تجربه کنند. از آن جا که بخش مهمی از فرآیند قبول فرزند خوانده مسائل مالی آن می‌باشد در‌‌‌ این مطلب به بررسی حقوق مالی فرزند خوانده می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

فرزند خوانده

حقوق مالی فرزند خوانده

 مسئولیت پرداخت نفقه فرزندخوانده

 

 

 

فرزندخواندگی و شرایط تقاضای آن

بر اساس تعریف قانونی فرزندخواندگی فرآیندی است که بر اساس آن قانون سرپرستی یک کودک بی‌سرپرست را به شخصی که دارای صلاحیت است می‌سپارد.

برای‌‌‌ این که بتوان سرپرستی یک کودک را قبول کرد علاوه بر شرایط مربوط به سلامت جسمی و عقلی باید تمکن مالی نیز وجود داشته باشد‌. تمکن مالی یکی از متقاضیان سرپرستی یعنی زن یا شوهر کافی است.

قبل از سپردن کودک به والدین جدید، بهزیستی وضعیت مالی متقاضیان را به طور کامل بررسی می‌کند. درآمد ماهیانه خانواده‌، وضعیت مسکن و معیشت خانواده‌‌‌ این که مستاجر هستند یا صاحب خانه به طور کامل بررسی می‌شود. در صورتی که تمکن مالی لازم برای تامین هزینه‌‌های زندگی کودک مانند خوراک، پوشاک و تحصیل را داشته باشند با تقاضای آن‌ها موافقت می‌شود.

حقوق مالی فرزند خوانده

کودکی که به طور قانونی به فرزند خواندگی پذیرفته می‌شود دارای حقوقی است که باید حتما توسط والدین رعایت شود از جمله حقوق مالی که بسیار مهم هستند.

در صورتی که اشخاص درخواست فرزندخواندگی بدهند باید مراحل قانونی آن را طی کنند. یکی از‌‌‌ این مراحل مربوط به تامین حقوق مالی کودک است. با توجه به‌‌‌ اینکه فرزند خوانده به هیچ وجه از سرپرست خود ارث نمی‌برد باید حقوق مالی او تامین شود‌. از همین رو قانون دو راهکار ارائه داده است. اولا به نام زدن بخشی از اموال سرپرست دوما بیمه عمر کودک.

بر اساس ماده 14 قانون حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست متقاضی فرزندخواندگی باید بخشی از دارایی یا حقوق مالی خود را به نام فرزند خوانده بزند.‌‌‌ این که باید چه چیزی و به چه میزان به نام کودک باشد را دادگاه تعیین می‌کند‌. البته آنچه که بیشتر در رویه قضایی دیده می‌شود‌‌‌ این است که تمام یا بخشی از یک ملک را به کودک صلح می‌کنند. والدین باید مال را از طریق دفترخانه رسمی یا مراجع قانونی به شکل صلح به کودک بدهند.

بر اساس ماده 15 قانون حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست راه دوم نیز بیمه عمر کودک است. سرپرست باید کودک را بیمه درمان و همچنین بیمه عمر نماید تا زندگی کودک بعد از فوت سرپرست تامین باشد.

هر دوی‌‌‌ این موارد باید با هم باشند یعنی هم صلح اموال و هم بیمه عمر.

نفقه فرزند خوانده

در ماده 15 قانون حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در‌‌‌ این خصوص گفته شده است که سرپرست وظیفه تامین هزینه‌‌های ‌‌نگهداری از کودک و پرداخت نفقه را دارد و در‌‌‌ این مورد مانند نفقه فرزند خونی عمل می‌شود. همان مخارج معمول و متعارف خوراک‌، پوشاک و تحصیل که برای فرزند خونی است باید برای فرزند خوانده هم اعمال شود. در‌‌‌ این امر اولویت با پدر است و در صورتی که پدر فوت کند یا به هر دلیلی توانایی مالی نداشته باشد باید مادر نفقه فرزند خوانده را بدهد.

این موضوع تا زمانی که فرزند نیاز به سرپرستی و مراقبت دارد ادامه پیدا می‌کند.

سوالات متداول

برای فرزند خواندگی باید وضع مالی چگونه باشد‌‌ ؟

باید متقاضی تمکن مالی کافی برای هزینه‌های ‌‌نگهداری کودک را داشته باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

حقوق مالی فرزند خوانده چیست‌‌ ؟

والدین باید‌‌‌ آینده مالی کودک و نفقه او را تامین کنند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چه اموالی را باید به نام فرزندخوانده کرد‌‌ ؟

اینکه چه مالی و به چه میزان باشد از سوی دادگاه تعیین می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا باید به فرزند خوانده نفقه پرداخت‌‌ ؟

بله سرپرست ملزم به پرداخت نفقه است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد فرزند خواندگی و حقوق مالی او می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرام وکیل دات کام از جدیدترین مطالب حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حقوق مالی فرزند خوانده، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حقوق مالی فرزند خوانده پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کاممنبع:

فرزند خوانده

حقوق مالی فرزند خوانده

 مسئولیت پرداخت نفقه فرزندخوانده

 



:: بازدید از این مطلب : 558
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

قیمومیت به معنای عهده‌داری و سرپرستی می‌باشد. افرادی هستند که از نظر قانون توانایی و صلاحیت تصرف در امور غیر مالی و مالی خود را ندارند. به این افراد محجور گویند؛ بنابراین قانون برای سرپرستی محجورین و حمایت از امور مالی آن‌‌ها، فردی را به نام قیم آن‌‌ها انتخاب می‌کند؛ بدین صورت محجورین تحت قیمومیت قیم خود در می‌آیند. البته قابل ذکر است که قیمومیت با حضانت که صرفا نگهداری و مراقبت از کودک و انجام امور غیرمالی اوست، متفاوت است و صرفا جنبه مالی دارد. حال می‌خواهیم بدانیم قیمومت چیست و چه کسانی تحت قیمومت قرار می‌گیرند؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

منبع:

قیمومت

بررسی چیستی نهاد قیمومیت در حقوق ایران

 تفاوت با حضانت

 

 

 

 

قیمومت چیست ؟

قیمومت یعنی قبول کردن و پذیرفتن مسئولیت و سرپرستی افراد محجور جهت انجام امور مالی آن‌‌ها. البته قیمومیت چهره غیرمالی هم دارد و قیم در مواردی در امور غیر مالی محجور دخالت می‌کند که شرح آن خواهد آمد اما بخش غیرمالی بخش کوچک‌تری را به خود اختصاص می‌دهد و قیم بیشتر در امور مالی مداخله می‌نماید. بنابراین باید برای نصب او نهایت دقت و حساسیت را به خرج داد تا حق محجور حفظ شود و ضایع نشود. بر اساس ماده ۱۲۱۸ ق.م، محجورانی که نیازمند قیم هستند عبارتند از:

۱- کودکانی که ولی و سرپرست خاص ندارند:

مطابق ماده ۱۱۹۴ ق.م، ولی خاص کودک، به ترتیب پدر، جد پدری و وصی منتخب و منصوب از سوی آن‌‌هاست. در صورتی که کودک ولی خاص نداشته باشد، تحت قیمومیت قیمی که قانون انتخاب کرده است درمی‌آید. البته پس از گذراندن سن بلوغ و پایان ۱۸ سالگی طفل می‌تواند اداره اموال خود را از دسترس قیم خارج کند و خود به عهده بگیرد.

۲- افراد مجنون و غیررشید که جنون و عدم رشد آن‌‌ها از زمان خردسالی وجود داشته است و ولی خاص هم ندارند:

کسانی که جنون و عدم رشد آن‌‌ها مربوط به دوران کودکی باشد و از همان زمان محجور باشند و در عین حال پدر یا جد پدری و وصی نداشته باشند، جهت انجام امور مالی خود نیازمند نصب قیم هستند.

۳- افرادی که جنون یا عدم رشد آن‌‌ها از زمان خردسالی وجود نداشته است:

گاهی افراد به علت بیماری یا حادثه‌ای مجنون می‌شوند یا رشد در آن‌ها اتفاق نمی‌افتد؛ چنین افرادی هم نیازمند قیم هستند.

وظایف قیم

مطابق ماده ۱۲۳۵ ق.م، وظیفه قیم مراقبت از محجور و نمایندگی او در همه امور مالی اوست؛ بدین صورت که از تمام اموال و ثروت مولی علیه حفاظت و نگهداری و از تلف شدن آن‌‌ها جلوگیری می‌کند. مطابق ماده ۱۲۳۷ ق.م نیز وی موظف است هزینه مورد نیاز سالانه مولی علیه و هزینه نگهداری از اموال او را تعیین کند و بر اساس ماده ۸۲ قانون امور حسبی، عواید آن‌‌ها را صرف پرداخت نفقه افراد واجب النفقه، بهداشت و معالجه محجور و خانواده او و همچنین صرف تربیت کودکان محجور کند. البته این‌‌ها وظایف اصلی و کلی قیم است و قانون وظایف بیشتری برای قیم در نظر گرفته است. در صورت عدم اجرای تعهدات و وارد آوردن خسارت بر مال محجور توسط قیم، قیم عزل می‌شود و خسارات ناشی از تقصیر و کوتاهی قیم نیز از او اخذ می‌شود.

چگونگی نصب قیم

نصب قیم نیازمند دقت و حساسیت بسیار بالایی است؛ زیرا تمام اموال محجور به تصرف او در می‌آید. قیم باید عاقل، بالغ، امانت دار، بصیر و هوشیار باشد. همانطور که اشاره کردیم، سرپرست و قیم اصلی کودک یا محجور، پدر اوست؛ بنابراین تا زمانی که پدر زنده و تواناست سرپرستی مولی علیه را بر عهده دارد. بعد از پدر، پدربزرگ و هم چنین فردی که از طرف پدر یا پدر بزرگ به عنوان وصی منصوب می‌شود، قیم تعیین می‌گردد.

حال در صورتی که پدر و پدر بزرگ مولی علیه در قید حیات نباشند و وصی‌ای از سمت آن‌‌ها تعیین نشده باشد، اداره امور مالی محجور بر عهده چه کسی است؟

در این صورت دادگاه با بررسی شرایط محجور اقدام به نصب قیم می‌کند. افراد نزدیک محجور، در اولویت قرار دارند. مادر کودک می‌تواند برای گرفتن مسئولیت مالی و قیمومیت او دادخواستی مبنی بر درخواست قیمومیت فرزند خود را به دادگاه ارائه دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قیمومت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قیمومت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع:

قیمومت

بررسی چیستی نهاد قیمومیت در حقوق ایران

 تفاوت با حضانت

 



:: بازدید از این مطلب : 512
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

زنان پس از ازدواج دارای حق و حقوقی هستند که مرد موظف به پرداخت آن‌ها خواهد بود. برای مثال مرد موظف است نفقه زن را بپردازد و او را از نظر مالی تامین نماید. یکی از حقوق زن پس از ازدواج مهریه است که قانونگذار مرد را موظف به پرداخت آن نموده است. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را درمورد به اجرا گذاشتن مهریه برایتان بیان نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

منبع:

اجرا مهریه

راه‌های به اجرا گذاشتن مهریه

  شرایط و مراحل

 تفاوت اقدام از طریق دادگاه یا ثبت

 

 

 

 

 

 

مهریه و به اجرا گذاشتن آن به چه معناست‌‌ ؟

مهریه یکی از حقوقی است  که پس از خوانده شدن عقد نکاح به زن تعلق گرفته و قانون مرد را مکلف ‌‌می‌کند که آن را با توجه به شرایطی که زن دارد پرداخت کند. به اجرا گذاشتن مهریه به‌‌‌ این معناست که زن با مراجعه به دادگاه خواهان وصول مهریه‌‌‌اش شود و از دادگاه درخواست نماید که مهریه را از طریق اموال مرد به او پرداخت نماید.

اجرا گذاشتن مهریه به چند طریق امکانپذیز است‌‌ ؟

مهریه ‌‌می‌بایست با توجه به قوانینی که دارد به اجرا گذاشته شود. زن ‌‌می‌تواند با مراجعه به دفتر ثبت اسناد یا دادگاه برای به اجرا گذاشتن مهریه‌‌‌اش اقدام کند که هر دو مورد را در زیر به طور کامل شرح داده‌‌ایم:

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه

در‌‌‌ این مورد زن ‌‌می‌تواند به دادگاه مراجعه نماید و با ارائه دادخواستی مهریه خود را به اجرا بگذارد. سپس دادگاه طی ارسال یک ابلاغیه مرد را از مطالبه مهریه توسط زن آگاه نموده و به او مهلت ‌‌می‌دهد تا در دادگاه حاضر شود و برای پرداخت مهریه اقدام نماید. در‌‌‌ این مورد مرد یک ماه فرصت دارد که در دادگاه حضور پیدا کند و توانا بودن یا عدم توانایی خود را از پرداخت مهریه اعلام نماید. چنانچه پس از گذشت یک ماه مرد هیچ گونه اقدا‌‌می نکند دادگاه او را بازداشت کرده و با توقیف اموالش مهریه زن را وصول خواهد کرد. حتی اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را به صورت یکجا نداشته باشد ‌‌می‌بایست آن را به صورت قسطی به زن پرداخت کند و هیچ راهی برای فرار از پرداخت مهریه توسط مردان وجود ندارد.

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت

در‌‌‌ این مورد زن ‌‌می‌بایست به دفتری که در آن ازدواج خود را ثبت نموده است مراجعه کند و خواهان به اجرا گذاشتن مهریه خود شود. زن ‌‌می‌بایست فر‌‌می را مبنی بر وصول مهریه پر کند و به دفتردار تحویل دهد. سپس دفتردار به مرد ده روز مهلت ‌‌می‌دهد تا برای پرداخت مهریه اقدام نماید و چنانچه اقدا‌‌می از سوی مرد صورت نگیرد اموال او مصادره ‌‌می‌شود و یا حتی ممکن است حکم جلب نیز برای او صادر شود.

تفاوت‌های به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دفاتر ثبت اسناد و دادگاه

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دفاتر ثبت اسناد و دادگاه تفاوت‌هایی دارد که در زیر بیان شده است:

بررسی سریع‌‌‌‌تر

دفاتر ثبت اسناد برای وصول مهریه سریع‌‌‌‌تر از دادگاه عمل ‌‌می‌کنند و زودتر مهریه را وصول خواهند کرد.

ممنوع الخروج کردن مرد

در به اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت ‌‌می‌توان مرد را ممنوع الخروج نمود اما در دادگاه امکان انجام‌‌‌ این کار تا زمان محکومیت او وجود ندارد.

ضرر کردن زن

دفاتر ثبت اسناد در حین بررسی و وصول مهریه به بالا رفتن قیمت سکه توجهی ‌‌‌‌نمی‌کنند و چنانچه قیمت سکه بالا برود زن ضرر ‌‌می‌کند اما در دادگاه مهریه با توجه به قیمت لحظه‌‌ای سکه محاسبه خواهد شد. مگر اینکه عین تعداد سکه را از اجرای ثبت درخواست کنید. برای مثال مهریه شما پنجاه سکه است و هر پنجاه‌تای آن را مطالبه نمایید.

سوالات متدوال

آیا ‌‌می‌توان مهریه را به اجرا گذاشت‌‌ ؟

بله زن ‌‌می‌تواند هرگاه که بخواهد مهریه‌‌‌اش را به اجرا بگذارد.

دادخواست به اجرا گذاشتن مهریه در دفاتر ثبت زودتر بررسی ‌‌می‌شود یا دادگاه‌‌ ؟

دفاتر ثبت اسناد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌جرا مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌جرا مهریه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع:

اجرا مهریه

راه‌های به اجرا گذاشتن مهریه

  شرایط و مراحل

 تفاوت اقدام از طریق دادگاه یا ثبت



:: برچسب‌ها: اجرا مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 588
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

تقسیم ارث و تعیین سهم هر یک از وراث، موضوعی بسیار پیچیده و حساس در قانون به شمار می‌رود. بر اساس میزان قرابت، نسب و سبب وارثان تغییر می‌کنند یا ممکن است به علت وجود برخی وراث،‌ ارث به سایرین تعلق نگیرد. در این مقاله در رابطه با تقسیم ارث پدری و اینکه هر یک از فرزندان چه سهمی از اموال پدر خود را به ارث می‌برند مطالبی را می‌خوانیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

ارث پدر

 تقسیم ارث پدری

نحوه تقسیم و سهم الارث فرزندان و سایر بستگان

 

ارث چیست ؟

ارث عبارت است از اموالی که پس از فوت متوفی به مرگ حقیقی یا فرضی، به ملکیت وراث او درمی‌آید. البته در صورتیکه متوفی دین یا وصیتی دارد (وصیت تا یک سوم اموال نافذ است) ارث پس از تصفیه دین و وصیت از باقی مانده اموال متوفی پرداخت می‌شود.

همه فرزندان از ارث پدر بهره‌مند می‌شوند ؟

تمام فرزندان متوفی پس از مرگ او می‌توانند با مراجعه به شورای حل اختلاف و اخذ گواهی انحصار وراثت، با رعایت شرایط قانونی، ارث را میان خود و سایر وراث تقسیم کنند. فرزندان با داشتن شرایط زیر از پدر خود ارث می‌برند:

۱- فرزند در هنگام فوت پدر، زنده باشد:

بر اساس ماده ۸۷۵ ق.م، فرزند در صورتی از ارث بهره می‌برد که در حین فوت پدر خود زنده باشد و قبل از او فوت نکرده باشد. حتی جنینی که در حین فوت پدرش در رحم مادر است نیز از ارث سهم می‌برد.

۲- فرزند در اثر رابطه مشروع به دنیا آمده باشد:

مطابق ماده ۸۸۴ ق.م، فرزندی که از طریق زنا و رابطه نامشروع متولد شده باشد، از پدر و مادر و خویشاوندان آن‌ها ارث نمی‌برد. البته در صورتی که عمل زنا برای یکی از والدین طفل اثبات نشده باشد، کودک از آن والد و اقوامش ارث می‌برد.

طبقات ارث پدر

ارث پدر بر اساس نسب و سبب تقسیم می‌شود. ارث بری افراد به گونه‌ای طبقه بندی شده است که با وجود اشخاصی از طبقه اول، طبقه دوم و سوم ارث نمی‌برند. در صورت زنده بودن فرزندان متوفی،‌ افراد زیر از او ارث می‌برند:

۱- پدر و مادر.

۲- همسر متوفی.

بنابر موارد فوق در صورت فوت پد‌ر به فرزندان، همسر، پدر و مادرش ا‌رث تعلق می‌گیرد. در صورتی که فرزندی پس از پدر خود و قبل از تقسیم ارث فوت کند، ارث به فرزندان او ( نوه‌های متوفی) تعلق می‌گیرد. البته در صورتی که زوجه مهریه‌اش را درخوست کند، مهریه او دین متوفی محسوب می‌شود و باید قبل از تقسیم ارث پرداخت شود و در سهم الارث زوجه محاسبه نمی‌شود.

 تقسیم ارث پدر

ارث میان وراث به طور مساوی تقسیم نمی‌شود و قانون برای هر یک از وراث مقدار معینی ارث تعیین کرده است. به هر یک از وراث طبق الگوی مشخص شده در قانون ارث می‌رسد. چنانچه متوفی فرزندی داشته باشد:

۱- هر یک از پدر و مادر متوفی یک ششم اموال را به ارث می‌برند.

۲- به زوجه یک هشتم اموال ارث می‌رسد.

۳- اگر متوفی تنها یک فرزند پسر داشته باشد (در کنار والدین و همسر)، تمام ارث باقی مانده به او می‌رسد.

۴- در صورت تعدد فرزندان اگر همگی دختر یا همگی پسر باشند، ارث به طور مساوی بین آن‌ها تقسیم می‌گردد.

۵- چنانچه فرزندان متعدد باشند و جنسیت متفاوت داشته باشند پسر دو برابر دختر ارث می‌برد.

۶– باید توجه داشت که سهم الارث فرزندی که از ازدواج موقت متولد می‌شود نیز همانند سایر فرزندان است و هیچ تفاوتی ندارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث پد‌ر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ار‌ث پدر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع:

ارث پدر

 تقسیم ارث پدری

نحوه تقسیم و سهم الارث فرزندان و سایر بستگان



:: برچسب‌ها: ارث پدر ,
:: بازدید از این مطلب : 511
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

از دیرباز یکی از دغدغه‌‌‌‌های اصلی بشر مسکن و داشتن سرپناه بوده است. با گسترش یکجا نشینی موضوع مالکیت نیز مطرح گردید. از همین رو انسان برای مشخص کردن مالکیت خود بر زمین و ملکی که در آن سکونت می‌کند سندهایی را تنظیم نمود تا مالکیت خود را تثبیت کند و به سایرین نشان دهد. از سندهای اولیه‌‌‌‌ای که در مورد مالکیت بر املاک تنظیم گردیده ‌‌‌‌بنچا‌ق ‌‌‌می‌باشد. ‌‌‌‌بنچا‌ق سندی بوده است که توسط اشخاصی که سواد داشته‌اند تالیف می‌گشته و مالکیت شخص را اثبات می‌کرده است. در‌‌‌‌‌‌‌ این مطلب به بررسی بنچاق و تفاوت آن با سند ‌‌‌می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

منبع:

بنچاق

 ویژگی‌ها و

تفاوت بنچاق با سند رسمی

 ارزش حقوقی بنچاق

 

 

بنچاق چیست ؟

بنچه یا ‌‌‌‌بنچا‌ق واژه‌‌‌‌ای است با ریشه‌‌‌‌ای ترکی به معنای سند. ‌‌‌‌بنچا‌ق از نظر حقوقی سندی است راجع به مالکیت یا نقل و انتقال قبلی یک مال‌‌‌‌. سندی قدیمی که در آن مالکیت اشخاص بر مال مشخص می‌گردد‌‌‌‌. ‌‌‌‌بنچا‌ق در دوره زمانی قبل از قانون ثبت و بعد از آن دو معنای مختلف دارد.

‌‌‌‌بنچا‌ق قبل از قانون ثبت: یک سند عادی بوده است که توسط کاتبین و اشخاص باسواد تنظیم می‌گردید و توسط علما و معتمدین مهر و امضا می‌گشت. در‌‌‌‌‌‌‌ این اسناد ثبت می‌شد که ملکی با مشخصات معلوم به نام چه شخصی است.‌‌‌‌‌‌‌ این اسناد برای اثبات مالکیت کاربرد داشته است.

‌‌‌‌بنچا‌ق بعد از قانون ثبت: بعد از‌‌‌‌‌‌‌ این که قانون ثبت به تصویب رسید شکل کاربرد ‌‌‌‌بنچا‌ق نیز تغییر کرد. امروزه در دفاتر اسناد رسمی بعد از‌‌‌‌‌‌‌ اینکه نقل و انتقال ملک صورت گرفت در داخل ‌‌‌‌بنچا‌ق جزئیات ملک از جمله آب‌‌‌‌، برق‌‌‌‌، تلفن و‌‌‌‌… ثبت می‌گردد. در ‌‌‌‌بنچا‌ق چیزهایی ثبت ‌‌‌می‌شود که در داخل سند نیست و در واقع خلاصه‌ای از اطلاعات ملک و سند ‌‌‌می‌باشد. امروزه به ‌‌‌‌بنچا‌ق برگ معاملات تک برگی نیز گفته ‌‌‌می‌شود‌‌‌‌.

البته امروزه هنوز هم در روستا‌‌‌‌ها ‌‌‌‌بنچا‌ق به صورت سنتی و قدیمی آن تنظیم می‌گردد. به طوری که اشخاص در معامله زمین در یک روستا یا دهات ‌‌‌‌بنچا‌ق ملک را تعیین می‌کنند و‌‌‌‌‌‌‌ این سند به امضای کدخدا یا دهیاری و اعضای آن و چند شاهد ‌‌‌می‌رسد.

اعتبار ‌‌‌‌بنچاق تا چه میزان است ؟

‌‌‌‌بنچا‌ق‌‌‌‌هایی که از قدیم تنظیم شده‌اند معتبر ‌‌‌می‌باشند و قابل تبدیل به سند رسمی هستند و از‌‌‌‌‌‌‌ این نظر نزد مراجع قانونی در مورد مالکیت دارنده آن قابل استناد است. ‌‌‌‌بنچا‌ق‌‌‌‌های امروزی نیز به دلیل‌‌‌‌‌‌‌ اینکه در دفاتر اسناد رسمی به ثبت ‌‌‌می‌رسند دارای اعتبار هستند به حدی که قابل انکار یا تردید نمی‌باشند.

برای فهم‌‌‌‌‌‌‌ اینکه یک ‌‌‌‌بنچا‌ق اصلی است و دارای اعتبار ‌‌‌می‌باشد یا خیر ‌‌‌می‌توانید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایید. بعد از یک استعلام به شما در مورد اصل بودن یا میزان اعتبار آن اطلاع داده ‌‌‌می‌شود.

تفاوت بنچاق با سند رسمی

با یک نگاه کلی ‌‌‌می‌توان تفاوت‌‌‌‌هایی میان ‌‌‌‌بنچا‌ق‌‌‌‌هایی که امروزه در دفاتر رسمی ثبت ‌‌‌می‌شود با اسناد رسمی پیدا کرد. اگرچه هر دو به دلیل‌‌‌‌‌‌‌ اینکه توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم ‌‌‌می‌گردند یک سند رسمی می‌باشند ولی دارای تفاوت‌‌‌‌هایی نیز هستند.

‌‌‌‌بنچا‌ق سندی است در مورد ملک که در آن اطلاعات و جزئیات ملک ثبت ‌‌‌می‌شود‌‌‌‌. اما سند‌‌‌‌های معاملاتی اسنادی هستند حاوی اطلاعات خریدار و فروشنده که در آن انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار ثبت می‌گردد.

سوالات متداول

‌‌‌‌بنچا‌ق چیست ؟

‌‌‌‌بنچا‌ق دارای دو معنی متفاوت در دوره قبل از قانون ثبت و بعد از قانون ثبت است. امروزه سندی است که جزئیات ملک در آن ثبت ‌‌‌می‌گردد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چطور متوجه شویم ‌‌‌‌بنچا‌ق دارای اعتبار است ؟

‌‌‌‌بنچا‌ق‌‌‌‌ها دارای اعتبار هستند و اصل بودن آن از طریق استعلام در دفترخانه مشخص ‌‌‌می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

تفاوت ‌‌‌‌بنچا‌ق با سند در چیست ؟

سند یا ‌‌‌‌بنچا‌ق در اطلاعاتی که در آن ثبت ‌‌‌می‌شود با هم متفاوت هستند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد ‌‌‌‌بنچا‌ق و تفاوت آن با سند می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بنچاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بنچاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کاممنبع:

بنچاق

 ویژگی‌ها و

تفاوت بنچاق با سند رسمی

 ارزش حقوقی بنچاق



:: برچسب‌ها: بنچاق ,
:: بازدید از این مطلب : 515
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

همه ما در زمان تولد احساس ضعف و ناتوانی می‌کنیم و نیاز به مراقبت داریم‌. از دیرباز تا کنون‌‌‌‌‌‌‌ این وظیفه والدین بوده است که از فرزند خود مراقبت کنند. شرع مقدس اسلام و قانون ایران هم والدین را موظف ‌‌می‌داند تا از فرزندان خود مراقبت کنند. در بین والدین با وجود جایگاه والایی که مادر دارد اما پدر حکم ستون و اساس خانواده را دارد. حتی ماده 1105 قانون مدنی ریاست خانواده را از خصایص مرد ‌‌می‌داند. به جهت‌‌‌‌‌‌‌ اینکه به طور معمول‌‌‌‌‌‌‌ این مرد خانواده است که نان آور و مدیر خانواده ‌‌می‌باشد و قانون ولایت فرزندان را نیز به پدر داده است. در ادامه به توضیح تفصیلی مفهوم ولی قهری می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

ولی قهری

 ولایت قهری پدر و جد پدری

 حدود اختیارات

 سقوط

 

 

 

 

ولایت چیست ؟

ولایت ریشه عربی دارد و از کلمه ولی است. « ولی» در لغت نامه به معنای یاری دهنده و مددکار است‌.

در اصطلاح ولایت به معنی نگهداری و مراقبت از شخص ضعیف‌‌تر است. ولایت به معنی داشتن اختیار در برخی یا تمام امور شخصی دیگر به حکم قانون است.

ولایت قهری پدر و جد پدری

قانون و شرع مقدس ولایت فرزند را به پدر و جد پدر او داده است‌. بر همین اساس یک باب کامل از کتاب قانون مدنی به موضوع ولایت قهری پدر اختصاص داده شده است. بر اساس ماده 1180 قانون مدنی پدر و جد پدری ولی قهری کودک محسوب ‌‌می‌شوند.‌‌‌‌‌‌‌ این ولایت از‌‌‌‌‌‌‌ این جهت قهری است که قانون آن را تعیین کرده و یک امر اجباری است که نمی‌توان برخلاف آن عمل کرد.‌‌‌‌‌‌‌ این ولایت در مورد کلیه امور حقوقی و مالی کودک است.

با توجه به ماده 1181 قانون مدنی پدر و جد پدری به طور موازی با هم بر فرزند ولایت دارند و تقد‌‌می برای یکی از آن‌ها تعیین نشده است. اما بر اساس آنچه در عرف معمول است تا زمان حضور پدر‌، او مقدم است و جد پدری دخالتی نمی‌کند‌. در صورت اختلاف نظر هم پدر مقدم ‌‌می‌باشد.

اشخاص تحت ولایت

بر اساس ماده 1108 قانون مدنی اشخاصی که تحت ولایت هستند به شرح زیرند:

1/ اشخاص صغیر.

2/ اشخاص غیر رشید یا سفیه.

3/ اشخاص مجنون یا دیوانه.

از منظر قانونی اشخاص سفیه و مجنون تا زمانی که کودک هستند به دلیل صغر تحت ولایت پدر و جد پدری هستند. بعد از بزرگ شدن و رسیدن به سن بلوغ در صورتی که تغییری در وضعیت آن‌ها ایجاد نشود و به اصطلاح‌‌‌‌‌‌‌ این سفاهت و جنون تا بعد بلوغ هم ادامه یابد همچنان پدر و جد پدری ولی هستند. به طور مثال فرزندی دیوانه است و حتی بعد از رسیدن به سن بلوغ باز هم دیوانه باشد در‌‌‌‌‌‌‌ این صورت ولایت پدر و جد پدری باقی است.

حدود اختیارات ولی قهری

بر اساس ماده 1183 قانون مدنی ولی در کلیه امور مربوط به اموال و دارایی و حقوق مالی مولی علیه خود نماینده قانونی او محسوب ‌‌می‌شود. البته ولی حق ندارد از‌‌‌‌‌‌‌ این حقی که قانون برای او قرار داده است سوءاستفاده نماید و اموال طفل را هدر کند بلکه همواره باید مصلحت طفل را در نظر بگیرد‌.

طفل بعد از رسیدن به سن بلوغ و زوال حجر حق فسخ یا ابطال اعمال حقوقی ولی را ندارد مگر‌‌‌‌‌‌‌ اینکه ثابت کند که اقدام ولی بر خلاف مصلحت او بوده است. به طور مثال ولی یک ماشین را ‌‌می‌فروشد‌‌‌‌‌‌‌ این معامله او صحیح است و مولی علیه بعد از بلوغ یا رفع حجر نمی‌تواند‌‌‌‌‌‌‌ این معامله را رد کند‌. اما اگر ثابت کند که‌‌‌‌‌‌‌ این معامله به ضرر او بوده و مصلحتش رعایت نشده ‌‌می‌تواند آن را برهم بزند.

البته علاوه بر امور مالی در مورد دختر باکره پدر و جد پدری نسبت به ازدواج او ولایت دارند و عهده دار تصمیم گیری برای ازدواج او هستند.‌‌‌‌‌‌‌ این موضوع فقط برای دختران باکره است.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص اذن پدر برای ازدواج دختر کلیک کنید.

سقوط ولایت قهری

اصلی‌ترین مورد سقوط ولایت رسیدن فرزند به بلوغ است یعنی دختر به نه سال و پسر به پانزده سال برسد. رفع حجر نیز عامل بسیار مهمی است مثلا مجنون عقل خود را باز یابد.

با توجه به ماده 1182 قانون مدنی در صورت محجور شدن پدر و جد پدری یا یکی از آن‌ها ولایت او ساقط ‌‌می‌شود‌. البته به نظر برخی از حقوق دان‌‌‌ها محجور شدن ولی سبب سقوط ولایت نیست و فقط یک مانع است که ولایت را به حالت تعلیق در ‌‌می‌آورد‌. زیرا بعد از زوال حجر دوباره حق ولایت قهری پدر و جد پدری به او برگردانده ‌‌می‌شود.

عزل ولی قهری

قطعا ولی نسبت به مولی علیه خود امین محسوب ‌‌می‌شود و باید مانند یک امانتدار از اموال مولی علیه نگهداری کند. در صورتی که امین در امور مالی مصلحت را رعایت نکند به جرم خیانت در امانت محکوم ‌‌می‌شود و مجازات می‌گردد‌. حتی به دلیل‌‌‌‌‌‌‌ اینکه ولی است مجازات او تشدید می‌گردد.

برای آشنایی با جرم خیانت در امانت و مجازات آن کلیک فرمایید.

بر اساس ماده 1184 قانون مدنی در صورتی که اقدامات ولی سبب ضرر مولی علیه شود‌، دادگاه ولی را عزل ‌‌می‌کند‌. او از تصرف در اموال منع ‌‌می‌شود و برای اداره اموال و دارایی‌‌‌های مولی علیه شخصی به عنوان قیم تعیین می‌گردد تا عهده دار اداره اموال بشود.

این عزل باید به درخواست اقارب مولی علیه باشد اما به دلیل اهمیت مصلحت محجور بر اساس ماده 1185 قانون مدنی به مدعی العموم نیز‌‌‌‌‌‌‌ این حق داده شده است که در صورت مشاهده تخلف، درخواست عزل ولی و انتصاب قیم از حوزه قضایی را بنماید.

ضم امین در کنار ولی قهری

گاهی پیش ‌‌می‌آید که ولی دیگر قادر به اداره اموال مولی علیه نیست. بخش دوم ماده 1184‌‌‌‌‌‌‌ این موارد را مشخص کرده است‌. از جمله مواردی که ولی همچنان در جایگاه خود است و ‌‌می‌تواند تصمیم بگیرد ولی در کنار او شخصی به عنوان امین تعیین ‌‌می‌شود به شرح زیر است:

1/ عدم توانایی به دلیل بیماری یا پیری.

2/ غیبت یا در حبس بودن ولی.

در صورت وجود هر یک از موارد بالا اگر خود ولی شخصی را برای اداره امور تعیین نکند بر اساس ماده 1184 قانون مدنی دادگاه صالح ضم امین ‌‌می‌نماید‌. یعنی شخصی را ضمیمه ‌‌می‌کند تا کمک ولی باشد. در‌‌‌‌‌‌‌ این صورت تصمیمات ولی نافذ است فقط یک شخص به عنوان امین به او در اداره اموال کمک ‌‌می‌کند.

سوالات متداول

ولایت قهری فرزند با چه کسی است ؟

با پدر و جد پدری فرزند است‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در صورت اختلاف نظر بین پدر و جد پدر نظر کدام اولویت دارد ؟

پدر و جد پدری به صورت هم ارز با هم ولایت دارند ولی در صورت اختلاف از جهت عرفی نظر پدر مقدم است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

پدر و جد پدری در چه مسائلی اختیار دارند ؟

ولایت پدر و جد پدری فقط در امور مالی است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد ولایت قهری پدر و جد پدری می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرام وکیل دات کام از جدیدترین مطالب حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ولی قهری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ولی قهری پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع:

ولی قهری

 ولایت قهری پدر و جد پدری

 حدود اختیارات

 سقوط



:: برچسب‌ها: ولی قهری ,
:: بازدید از این مطلب : 1117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

ازدواج یک امر مقدس و بسیار پسندیده است که ادیان نیز آن را توصیه نموده‌‌اند. ازدواج و تشکیل زندگی مشترک می‌تواند سبب آرامش و پیشرفت انسان‌ها شود اما متاسفانه بسیاری از ازدواج‌ها امروزه به دلایل مختلف به طلاق ختم می‌شوند و زن و شوهر از یکدیگر جدا می‌شوند. در ادامه توضیحاتی را در خصوص ‌‌‌طلاق و انواع آن ارائه نموده‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

طلاق

 آشنایی با انواع و اقسام طلاق

 آثار طلاق

  بررسی راه‌ها و روش‌های مختلف طلاق

 

 

 

طلاق چیست ؟

‌‌‌طلا‌ق به معنای جدایی زن و شوهر از یکدیگر است، زن و مرد می‌توانند در صورت عدم سازش و تفاهم از یکدیگر جدا شوند. ‌‌‌طلا‌ق مراحل مختلفی دارد که می‌بایست زوجین آن‌ها را طی نمایند تا ‌‌‌طلا‌قشان به صورت رسمی ثبت شود. ‌‌‌طلا‌ق نیز قوانین خاص خود را دارد و زوجین می‌بایست به قوانین آن توجه نمایند. در حین ‌‌‌طلا‌ق زن و مرد تایید می‌کنند که دیگر به یکدیگر محرم نخواهند بود و از هم جدا شده‌‌اند اما قانونگذار به آن‌ها اجازه ازدواج مجدد نیز می‌دهد و چنانچه زن و مرد از ‌‌‌طلا‌ق پشیمان شوند می‌توانند دوباره با یکدیگر ازدواج کنند.

انواع طلاق

‌‌‌طلا‌ق انواع مختلفی دارد و در هر نوع ‌‌‌طلا‌ق می‌بایست مراحل متفاوتی طی شود تا دادگاه ‌‌‌طلا‌ق را ثبت کند و زن و مرد بتوانند از یکدیگر جدا شوند. ‌‌‌طلا‌ق در سه نوع توافقی، ‌‌‌طلا‌ق از طرف زن و ‌‌‌طلا‌ق از طرف مرد وجود دارد که در هر سه مورد با رعایت قوانین زن و مرد می‌توانند از یکدیگر جدا شوند. این‌ سه نوع ‌‌‌طلا‌ق به طور کامل در زیر شرح داده شده‌‌اند:

‌‌‌طلا‌ق از طرف مرد

طبق قانون مرد می‌تواند بدون اینکه دلیل خاصی داشته باشد زن را ‌‌‌طلا‌ق دهد و زن نمی‌تواند در این مورد مانع از ‌‌‌طلا‌ق شود. در این نوع ‌‌‌طلا‌ق مرد می‌بایست به دادگاه اثبات نماید که امکان سازش میان او و همسرش وجود ندارد و گواهی عدم سازش را از دادگاه دریافت کند. پس از دریافت این‌ گواهی مرد اجازه دارد زن را ‌‌‌طلا‌ق دهد اما می‌بایست قبل از ‌‌‌طلا‌ق تمام حق و حقوق او را پرداخت کند. مرد می‌بایست حقوق زن را همچون مهریه، نفقه، اجرت المثل و… به زن پرداخت کند تا بتواند او را ‌‌‌طلا‌ق دهد.

‌‌‌طلا‌ق از طرف زن

زن برای ارائه دادخواست ‌‌‌طلا‌ق به دادگاه می‌بایست دلایل منطقی و قانونی  داشته باشد. دلایل قانونی که به زن حق ‌‌‌طلا‌ق می‌دهند به شرح زیر هستند:

  • اگر زوج به بیش از پنج سال حبس محکوم شده باشد.
  • چنانچه مرد دچار یک بیماری صعب العلاج مبتلا شود.
  • چنانچه مرد بعد از گذشت پنج سال در بارور کردن زن ناتوان باشد.
  • اگر مرد شش ماه زندگی مشترک را ترک کند و‌ یا مفقودالاثر شده باشد.
  • چنانچه زوج اعتیاد داشته باشد و اعتیاد او خللی به زندگی مشترک وارد کند.
  • اگر مرد زن را کتک بزند و او را مورد ضرب و شتم قرار دهد.
  • و…

اگر زن یکی از موارد بالا را به دادگاه اثبات کند نیازی به گواهی عدم سازش نخواهد داشت و می‌تواند به راحتی ‌‌‌طلا‌ق بگیرد اما اگر موارد بالا موجود نباشند زن نمی‌تواند طلاق بگیرد. برای همین غالبا به زنان توصیه می‌گردد که در هنگام ازدواج حق طلاق را اخذ نمایند. ‌‌‌طلا‌ق از طرف زن پنج الی شش ماه زمان می‌برد.

‌‌‌طلا‌ق توافقی

در ‌‌‌طلا‌ق توافقی همان طور که از نامش مشخص است می‌بایست زن و مرد برای ‌‌‌طلا‌ق با یکدیگر توافق کنند. برای مثال زن می‌تواند مهریه خود را ببخشد و در ازای آن حضانت فرزند را از همسر دریافت کند و سپس به صورت توافقی ‌‌‌طلا‌ق بگیرد. از آن جایی که حق ‌‌‌طلا‌ق با مرد است زن می‌تواند با بخشش کل مهریه یا بخشی از آن مرد را راضی به ‌‌‌طلا‌ق کند که به این موارد ‌‌‌طلا‌ق توافقی گفته می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق پاسخ دهند.

فنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجلس خبر‌‌گان پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع:

طلاق

 آشنایی با انواع و اقسام طلاق

 آثار طلاق

  بررسی راه‌ها و روش‌های مختلف طلاق

  • ۹۹/۰۹/۲۹
  • پویا عبدی
 


:: برچسب‌ها: طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 559
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

یکی از وظایف زنان در هنگام عقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این است که از همسر خود تمکین نمایند و زنانی که از همسر خود تمکین نکنند در واقع یک عمل غیرقانونی انجام داده‌‌‌‌‌اند و ممکن است از برخی حقوق خود محروم شوند. در ادامه قصد داریم درباره حکم مهریه چنین زنانی که به آن‌‌‌‌‌‌ها ناشزه گفته می‌شود توضیحاتی را ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

مهریه ناشزه

 حکم تعلق مهریه به زن ناشزه

 عقد دائم و عقد موقت

 

 

 

زن ناشزه کیست ؟

زن ناشزه به زنی گفته ‌‌‌‌می‌شود که مانع از برقراری رابطه زناشویی میان خود و همسر شود و یا در منزل شوهر خود ساکن نباشد و آنجا را ترک نماید. زن ناشزه از برخی حقوق خود محروم ‌‌‌‌می‌شود و طبق قانون اجازه مطالبه آن‌ها را نخواهد داشت. برای مثال اگر در دادگاه ثابت شود که زن مرتکب نشوز شده است دادگاه مرد را ملزم به پرداخت نفقه ‌‌‌‌‌نمی‌داند و مرد ‌‌‌‌می‌تواند نفقه را به او پرداخت نکند.

حکم مهریه زن ناشزه چیست ؟

اکثر مردان تصور ‌‌‌‌می‌کنند که چون زن نا‌شزه است و از آن‌‌‌‌‌‌ها تمکین نکرده است ‌‌‌‌می‌توانند در دادگاه با ثابت کردن نشوز او از پرداخت مهریه امتناع کرده و مهریه را پرداخت نکنند که در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این باره باید بگوییم تصور اشتباهی است و طبق قانون نا‌شزه بودن زن ‌‌‌‌‌نمی‌تواند مانع دریافت مهریه شود. حکم مهریه در مورد زن نا‌شزه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این شکل است که مرد ‌‌‌‌می‌تواند نفقه را به زن پرداخت نکند اما مهریه او ‌‌‌‌می‌بایست به طور کامل پرداخت گردد. اگر زن نا‌شزه باکره باشد نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت اما‌ اگر رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد زن نا‌شزه مستحق دریافت تمام مهریه خواهد بود.

در صورت عدم پرداخت مهریه زن ناشزه ‌‌‌‌می‌تواند به دادگاه مراجعه نماید ؟

در صورتی که مرد از پرداخت مهریه به زن نا‌شزه خودداری نماید زن ‌‌‌‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه خواهان مطالبه مهریه‌اش شود. دادگاه نیز با صدور حکم جلب و یا توقیف اموال مرد مهریه زن را وصول خواهد نمود.

برای آشنایی با راه‌های مطالبه مهریه و پیگیری دادخواست مهریه کلیک فرمایید.

تکلیف مهریه زن ناشزه در صورت فوت همسر

چنانچه مرد در دادگاه از همسر خود به دلیل نشوز شکایت کرده باشد و سپس فوت کند زن باز هم مستحق دریافت مهریه خواهد بود و ‌‌‌‌می‌تواند مهریه خود را از طریق اموال به جا مانده از همسرش وصول نماید.

برای آشنایی کامل با مراحل دریافت مهریه پس از فوت شوهر کلیک نمایید.

مهریه زن ناشزه در عقد موقت و دائم

هیچ فرقی ‌‌‌‌‌نمی‌کند که زن ناشزه با شوهر اقدام به عقد موقت نموده است یا دائم و ‌در هر صورت مهریه به او تعلق خواهد گرفت‌ ولی میزان آن با توجه‌ به باکره بودن یا نبودن ‌او معین ‌‌‌‌می‌شود. اگر باکره باشد نصف مهریه و اگر رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد تمام مهریه را می‌گیرد.

سوالات متدوال

آیا مهریه به زن ناشزه تعلق ‌‌‌‌می‌گیرد ؟

بله ناشزه بودن زن ‌‌‌‌‌نمی‌تواند مهریه‌اش را از بین ببرد.

زن ناشزه باکره مستحق چه مقدار از مهریه‌اش خواهد بود ؟

نصف مهریه.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مهریه زن ناشزه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این سایت بهره مند گردید. مرکز وکیل دات کام شما را در به نتیجه رساندن پرونده‌‌‌‌‌‌های حقوقیتان یاری می‌نماید. از بهترین خدمات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این‌ مرکز ‌‌‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه ناشزه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه ناشزه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع:

مهریه ناشزه

 حکم تعلق مهریه به زن ناشزه

 عقد دائم و عقد موقت



:: برچسب‌ها: مهریه ناشزه ,
:: بازدید از این مطلب : 580
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در مدرسه‌‌‌‌‌‌، دانشگاه یا محل کار خود نام و نام خانوادگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی شنیده باشید که به نظرتان بسیار عجیب و نامتعارف بیاید. نام هر شخص برای او اهمیت زیادی دارد زیرا در طول زندگی فرد را با آن صدا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌زنند و با آن اسم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌شناسند. متاسفانه برخی از خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در انتخاب نام برای فرزند خود دقت ‌‌‌‌‌‌نمی‌‌کنند به ویژه در زمان گذشته شاهد نام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عجیب و غریب فراوانی بودیم که هیچ مفهوم یا معنایی نداشته و برای صاحب خود سبب سرخوردگی و ناراحتی بوده‌‌‌‌اند‌‌. شما مجبور نیستید تمام عمر خود را با نا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می سر کنید که با هر بار شنیدن آن دچار عذاب و رنج می‌شوید. در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مطلب به بررسی تغییر اسم کوچک و نام خانوادگی در شناسنامه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

منبع:

تغییر اسم شناسنامه

 تغییر نام و نام خانوادگی در شناسنامه

شرایط – مدارک

 

 

 

 

تغییر نام و نام خانوادگی | تغییر اسم شناسنامه

قطعا زمانی که به دنیا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌آییم نقشی در انتخاب نام برای خود نداریم اما قانون برای شما‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این حق را قائل شده است که در هنگام بلوغ بتوانید نام مناسبی برای خود انتخاب نمایید. از منظر قانون اشخاص به هر دلیلی در صورت وجود شرایط قانونی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌توانند نام و نام خانوادگی خود را تغییر دهند‌‌‌‌‌‌.

گاهی پیش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌آید که افراد بدون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه در مدارک هویتی خود تغییری دهند نام خود را عوض ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌کنند و این تغییر نام فقط در روابط اجتماعی و زندگی آن‌‌‌‌‌‌‌ها است. اما اگر بخواهید نام خود را به شکل رسمی و قانونی تغییر دهید به طوری که در شناسنامه هم ثبت گردد باید شرایطی رعایت شود که در ادامه به آن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌پردازیم.

شرایط تغییر اسم در شناسنامه

طبق ماده 20 قانون ثبت احوال در موارد زیر امکان تغییر نام و نام خانوادگی وجود دارد:

1/ نام‌‌‌‌‌‌‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می می‌گردد به طور مثال عبدالات که لات نام یکی از بت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دوران جاهلیت است.

2/ اسا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می مرکبی که از نظر عرفی یک نام محسوب ‌‌‌‌‌‌نمی‌‌شوند مانند شهره فاطمه.

3/ زمانی که عناوین به تنهایی یا عناوین به همراه یک نام به عنوان اسم شخص انتخاب شده باشند مانند سرهنگ‌‌‌‌‌‌، دکتر یا سروان محمد.

4/ القاب اعم از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه مرکب باشند یا ساده مانند ا‌‌‌‌‌‌‌مین السلطان یا ملک الدوله.

5/ اسا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می که بر اساس عرف زمانی و مکانی مستهجن و زننده باشند بعد از تایید شورای عالی قابل تغییر هستند.

6/ اسا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می که متناسب با جنسیت دارنده آن نیستند مانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه نام یک زن ماشالله باشد یا نام یک مرد اکرم باشد.

7/ حذف کلمات زائد و غیر ضروری مانند غلام‌‌‌‌‌‌، گرگ.

8/ در صورتی که نام با اشتباه املایی ثبت شده باشد امکان تصحیح آن وجود دارد. البته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این اشتباه املایی باید به دلیل عدم آشنایی مامور با لهجه و الفاظ و معانی محلی یا به دلیل تلفظ اشتباه اظهار کننده باشد به طور مثال زهراب به جای سهراب.

9/ هم نام بودن فرزندان یک خانواده با هم یا پدر و مادرشان.

10/ تغییر شکل نام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از عربی به فارسی مانند اسماعیل به جای اسمعیل.

11/ امکان تغییر نام در صورت تشرف به دین اسلام با تایید مراجع ذیصلاح برای اشخاص وجود دارد.

12/ کسانی که اسا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می روزهای هفته مانند دوشنبه به عنوان نام آن‌‌‌‌‌‌‌ها باشد.

13/ اشخاصی که با حکم دادگاه و به شکل قانونی تغییر جنسیت داده‌اند مثلا از پسر به دختر تبدیل شدند ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌توانند نام دخترانه انتخاب نمایند.

نام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مستهجن و زننده

در صورتی که نا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م شخص با تایید شورای عالی مستهجن و زننده محسوب شود قابل تغییر است‌‌‌‌‌‌. از منظر شورای عالی نام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی با شرایط زیر مستهجن و زننده هستند:

الف) نام‌‌‌‌‌‌‌هایی که متضمن صفات زشت و یا مغایر با ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انسانی هستند مانند گرگ، قوچ و…

ب) نام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که با عرف و فرهنگ ما ایرانیان و باورهای عقیدتی جامعه در تضاد باشند مانند شمر‌‌‌‌‌‌، خونریز‌‌‌‌‌‌، چنگیز.

ج) نام‌‌‌‌‌‌‌هایی که سبب تحقیر افراد است یا معنای لغوی آن در جامعه پذیرفتنی نباشد مانند گدا‌‌‌‌‌‌، صد تومانی.

شرایط تغییر نام خانوادگی در شناسنامه

در صورت وجود شرایط زیر امکان تغییر نام خانوادگی در شناسنامه وجود دارد:

1/ بیش از دو کلمه باشد یا یک کلمه به همراه یک عدد‌‌‌‌‌‌، پسوند و حرف آمده باشد یا به طور مطلق و مضاف نام یک محل باشد مانند دو اصل کرجی‌‌‌‌‌‌، حسینی ن.

2/ واژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مستهجن و ناپسند مانند پدر سوخته.

3/ واژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خارجی برای ایرانیان غیر مهاجر و برای مسلمانان مانند علی اف.

4/ مذموم مغایر با ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فرهنگی.

5/ اسا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می محل مانند کیشی‌‌‌‌.

6/ القاب و اسا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می مربوط به عناوین و درجات باشد مانند دکتر‌‌‌‌‌‌، سرهنگ.

7/ استفاده از نام فامیلی شوهر برای زن ممکن است البته در صورتی که از شوهر اجازه بگیرد و در عقد با او باقی بماند اگر ازدواج منحل شود امکان این درخواست وجود ندارد.

8/ داشتن نام خانوادگی باعث ننگ و سرافکندگی باشد به طور مثال به دلیل محکو‌‌‌‌‌‌‌میت یکی از اعضای خانواده.

9/ تغییر برای وحدت با نام خانوادگی سایر اعضای خانواده.

10/ تغییر به نام خانوادگی مردی که مادر با او ازدواج کرده است‌‌‌‌‌‌.

اشخاص واجد شرایط برای تغییر نام

1/ اشخاص بالای 18 سال.

2/ اشخاص کمتر از 18 سال با حکم رشد.

3/ پدر یا جد پدری برای فرزندان کمتر از 18 سال.

4/ سرپرست قانونی برای افراد محجور.

مدارک مورد نیاز

  • ارائه اصل شناسنامه و دو برگ تصویر از آن.
  • اجازه نامه تنظیم شده در دفاتر رسمی در صورت نیاز.
  • فرم تکمیل شده درخواست شناسنامه.
  • فیش پرداخت هزینه مطابق با تعرفه.

بانوانی که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌خواهند نام خانوادگی خود را به نام خانوادگی شوهر تغییر دهند علاوه بر اجازه نامه از شوهر باید شناسنامه شوهر و قباله ازدواج را به همراه داشته باشند.

چگونگی تغییر اسم کوچک و نام خانوادگی در شناسنامه

در ابتدای امر باید به همراه مدارک و اسناد مورد نیاز به اداره ثبت محل صدور شناسنامه مراجعه نمایید‌‌‌‌‌‌. در صورت عدم دسترسی به محل صدور شناسنامه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌توانید درخواست خود را به نزدیک‌ترین اداره ثبت احوال ارائه نمایید که در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت خود آن‌‌‌‌‌‌‌ها به اداره ذیربط ارسال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌نمایند.

پس از بررسی تمام مدارک در صورت تایید و تصویب شدن درخواست متقاضی توسط سازمان ثبت احوال نام و نام خانوادگی تغییر ‌‌‌‌‌‌‌می‌کند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌توانید برای تسریع و سهولت در امر تغییر نام خانوادگی از خدمات حقوقی وکیل دات کام بهره ببرید.

این امر به متقاضی ابلاغ شده و تغییرات در اسناد سجلی فرد صورت ‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد‌‌‌‌‌‌. برای شخص شناسنامه جدید صادر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌شود.

سوالات متداول

آیا امکان تغییر نام و نام خانوادگی وجود دارد ؟

بله‌‌‌‌‌‌، با رعایت شرایط قانونی امکان تغییر نام و نام خانوادگی وجود دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌توان نام خانوادگی شوهر را اخذ نمود ؟

بله امکان دارد‌‌‌‌‌‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چه مدارکی برای تغییر نام و نام خانوادگی لازم است ؟

مدارک شناسایی، فرم درخواست‌‌‌‌‌‌، پرداخت هزینه‌‌‌‌‌‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه نام خانوادگی خود را تغییر دهیم ؟

با اسناد و مدارک به اداره ثبت احوال مراجعه نمایید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تغییر اسم شناسنامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تغییر اسم شناسنامه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع:

تغییر اسم شناسنامه

 تغییر نام و نام خانوادگی در شناسنامه

شرایط – مدارک



:: برچسب‌ها: تغییر اسم شناسنامه ,
:: بازدید از این مطلب : 565
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آذر 1399 | نظرات ()