بازخرید خدمت کارمندان دولت
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از حالاتی که کارمند می‌تواند از طریق آن از خدمت دولت خارج شود مبحث بازخرید می‌باشد. بازخرید به معنای پایان رابطه بین کارگر و کارفرما یا به عبارتی رابطه بین کارمند و اداره می‌باشد. بازخرید از طریق سه حالت محقق می‌شود. حالت اول عبارت است از بازخریدی که به تقاضای مستخدم یا همان کارمند باشد. حالت دوم عبارت است از بازخریدی که به عنوان مجازات اداری در نظر گرفته می‌شود و باز خرید سوم بازخریدی است که به اختیار دولت شکل می‌گیرد در ادامه به توضیح این سه حالت می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : بازخرید خدمت کارمندان دولت

باز‌خرید به تقاضای مستخدم

مطابق قانون شرکت‌ها و موسسات دولتی، شهرداری‌ها، بانک‌ها و وزارتخانه‌ها و… می‌توانند مستخدمین رسمی یا ثابت یا دارای عناوین مشابه خود را (به استثنای مشمولان قانون کار و تامین اجتماعی) که دارای مشاغل غیر تخصصی هستند، از طریق درخواست کتبی خود آن‌ها و همچنین از طریق کسب موافقت بالاترین مقام دستگاه اجرایی به شرط این که سابقه خدمت آن‌ها از ۲۰ سال کمتر باشد بازخرید نمایند.

افرادی که به این شکل بازخرید می‌شوند مبلغی را دریافت می‌کنند که این مبلغ برابر است با ۴۵ روز حقوق و مزایای مستمر در برابر هر سال سابقه خدمت قابل قبول به علاوه کسور بازنشستگی یا حق بیمه پرداختی و همچنین حقوق مرخصی‌هایی که مستخدم در حالتی که استحقاق داشته، از آن‌ها استفاده نکرده است به او پرداخت خواهد شد.

مطالبی که بیان شد در خصوص مشاغل غیر تخصصی بود اما در خصوص مشاغل تخصصی باید بیان کرد که بازخرید مستخدم مستلزم درخواست کتبی او و همچنین موا‌فقت بالاترین مقام دستگاه اجرایی می‌باشد و در آخر هم باید به تصویب شورایی متشکل از نمایندگان تام الاختیار سازمان برنامه و بودجه و دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور و دستگاه اجرایی مربوط برسد و در این صورت قابل اجرا خواهد بود.

بازخرید مستخدم به عنوان مجازت انضباطی

شرایطی که در خصوص این نوع از بازخرید مطرح است به این شرح است: در خصوص مستخدمین زن داشتن کمتر از ۲۰ سال خدمت دولتی در خصوص مستخدمین مرد داشتن کمتر از ۲۵ سال خدمت دولتی با پرداخت ۳۰ تا ۴۵ روز حقوق مبنای مربوط در قبال هر سال خدمت دولتی انجام می‌شود. به کارمندانی که در جریان بازخرید به عنوان مجازات امور انضباطی بازخرید می‌شوند کسور بازنشستگی و حقوق مرخصی‌های که استحقاق آن را داشتند ولی استفاده نکردند پرداخت می‌شود.

توصیه میکنیم مقاله حقوق و مزایای کارمندان را مطالعه نمایید.

بازخرید توسط دولت

دستگاه‌های اجرایی در دو صورت می‌توانند کارمندان خود را بازخرید کنند. در حالت اول کارمند از کارمندان رسمی دستگاه اجرایی به شمار می‌رود و در عملکرد دچار ضعف و کاستی می‌باشد و در ارزیابی کارمندان این نتیجه مشخص می‌شود. اگر این ضعف و کاستی در سه سال متوالی یا چهار سال متناوب ادامه یابد این گروه از کارمندان بازخرید می‌شوند و این فرآیند مطابق آیین‌نامه‌ای است که هیئت وزیران تصویب کرده است.

در حالت دوم اگر مستخدم پس از یک سال از آمادگی به خدمت در دستگاه‌های اجرایی اشتغال نداشته باشد در صورتی که شرایط بازنشستگی را داشته باشد بازنشسته می‌شود و در غیر این صورت بازخرید می‌شود و در حالتی که بازخرید شود یک ماه و نیم حقوق مزایای مستمر به ازای هر سال سابقه به او پرداخت می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله حالات استخدامی را مطالعه نمایید.

خارج شدن از خدمت به عنوان مجازات

قانونی وجود دارد به نام قانون رسیدگی به تخلفات اداری. در این قانون مجازات‌های اداری بیان شده است. یکی از این مجازات‌ها عبارت است از خارج شدن مستخدم از دستگاه اجرایی به طور غیر ارادی که به شکل‌های مختلفی قابل بیان است. به عنوان مثال بازخرید اخراج و انفصال دائم و هم چنین مجازات‌هایی در قالب بازنشستگی.

توصیه می‌کنیم مقاله تخلفات اداری را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله شرایط بازنشستگی را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بازخرید کارمند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بازخرید کارمند پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: بازخرید خدمت کارمندان دولت ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: