تمکین و نفقه
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید تمکین و نفقه چه ارتباطی با هم دارند؟ پرونده‌های بسیاری راجع به این موضوع در دادگاه‌ها مطرح می‌شوند، به همین جهت آشنایی با ارتباط تمکین و نفقه می‌تواند برای شما مفید باشد. همانطور که می‌دانید زن و شوهر پس از ازدواج با یکدیگر هر کدام دارای وظایف و تکالیفی در مقابل هم می‌باشند. یکی از آثار ازدواج تمکین می‌باشد. تمکین با نفقه ارتباط دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله تمکین و عدم تمکین چیست و تمکین و نشوز را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : تمکین و نفقه

تمکین

یکی از وظایفی که بعد از ازدواج بر عهده زن قرار می‌گیرد تمکین می‌باشد. تمکین به دو دسته عام و خاص تقسیم می‌شود. تمکین عام به معنای اطاعت از شوهر در امور زندگی مشترک و تمکین خاص به معنای تامین نیازهای جنسی مرد می‌باشد. برای کسب اطلاعات دقیق از انواع تمکین کلیک نمایید.

در اصطلاح حقوقی و فقهی به زنی که بدون عذر موجه از شوهر خود در مسائل زندگی و روابط زناشویی تمکین و اطاعت نکند ناشزه گفته می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله مهریه ناشزه را مطالعه نمایید.

البته توجه داشته باشید که مواردی وجود دارد که زن با وجود آن مجاز به عدم تمکین می‌باشد و در صورت عدم تمکین هم مشکلی پیش نمی‌آید مانند مبتلا شدن مرد به امراض مقاربتی، که در این صورت زن می‌تواند از شوهر خود تمکین خاص نکند.

توصیه می‌کنیم مقاله موارد مجاز عدم تمکین را مطالعه نمایید.

 

بیشتر بخوانید : دعوای الزام به تمکین زن

 

نفقه | ارتباط تمکین و نفقه

یکی از حقوق مالی زن که به محض وقوع عقد برایش ایجاد می‌شود، نفقه می‌باشد و یکی از وظایف و تکالیفی که مرد به عهده دارد این است که نفقه زن و فرزندان خود را بپردازد. قانون گذار برای عدم پرداخت نفقه زن ضمانت اجراهای حقوقی و کیفری پیش‌بینی کرده است.

 

بیشتر بخوانید :  نفقه زن 

 

ارتباط تمکین و نفقه

طبق ماده 1108 قانون مدنی در صورتی که زوجه بدون وجود مانع مشرو‌ع از انجام وظایف زوجیت یعنی رابطه جنسی خودداری کند، به او نفقه تعلق نمی‌گیرد و حق نفقه وی ساقط می‌شود.

ساقط شدن حق نفقه زن به موجب عدم تمکین وی

بنابراین از این ماده نتیجه می‌گیریم که عدم تمکین از جانب زوجه موجب ساقط شدن حق نفقه وی می‌شود و در اینجا مرد الزامی به پرداخت نفقه ندارد.

نکته: در مواردی که زن مجاز به عدم تمکین بوده و این عدم تمکین وی به لحاظ قانونی مجاز بوده است، مرد نمی‌تواند به موجب عدم تمکین زن، نفقه پرداخت نکند زیرا زن به منظور وجود مانع مشروع تمکین نکرده است. مانند بیماری زن یا مبتلا شدن مرد به یکی از بیماری‌های مقاربتی.

نکته بعدی اینجاست که طبق قانون مدنی زن مجاز است تا وقتی که مهریه به او پرداخت نشده است از تمکین خودداری کند (اگر مهریه حال باشد). یعنی زن می‌تواند تا زمانی که مهریه خود را به طور کامل تماما دریافت نکرده از شوهر خود تمکین نکند. از نظر حقوقی به این حق، حق حبس گفته می‌شود که در این صورت مرد همچنان وظیفه دارد که نفقه زن را بپردازد.

توصیه می‌کنیم مقاله حق حبس چیست را مطالعه کنید.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارتباط تمکین‌ و‌ نفقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارتباط تمکین‌ و‌ نفقه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: تمکین و نفقه ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: