مطالبه مهریه
نوشته شده توسط : vakiel

اگر به دادگاه خانواده مراجعه کرده باشید مشاهده می‌کنید که دعوای مطالبه مهریه بیشترین پرونده‌ها را به خود اختصاص داده است. مهریه یکی از حقوق مالی زوجه بوده که به محض عقد زن و مرد، زن مالک آن شده و می‌تواند آن را درخواست کند، بنابراین آشنایی با روش‌های مطالبه‌ مهریه بسیار مهم و اساسی می‌باشد. مطالبه‌ مهریه از دو روش امکان‌پذیر می‌باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : مطالبه مهریه

مطالبه مهریه

همان طور که در بالا گفتیم به محض وقوع ازدواج، زن مالک مهریه شده و می‌تواند آن را مطالبه کند. بنابراین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که طبق قانون مطالبه‌ مهریه بدون طلاق هم ممکن است و اتفاق می‌افتد.

از آن جایی که مطالبه‌ مهریه یکی از موضوعات مهم و اساسی بوده، برای این کار روش‌هایی هم در نظر گرفته شده است.

توصیه می‌کنیم مقاله انواع مهریه را مطالعه نمایید.

روش‌های مطالبه مهریه

زوجه می‌تواند از طریق دادگاه و یا از طریق اجرای ثبت مهریه خود را مطالبه نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت را مطالعه نمایید.

مطالبه مهریه از طریق دادگاه

در این روش ابتدا زوجه باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه و دادخواست مطالبه‌ مهریه را ثبت نماید. همچنین زوج باید هزینه دادرسی مربوط به آن را هم پرداخت کند.

توصیه می‌کنیم مقاله نحوه پیگیری دادخواست مهریه را مطالعه نمایید.

با ثبت دادخواست مهریه و پرداخت هزینه دادرسی، پرونده به دادگاه خانواده فرستاده شده و وقت رسیدگی تعیین می‌شود. برای پیگیری پرونده خود باید از طریق سامانه ثنا اقدام کنید.

توصیه می‌کنیم مقاله پیگیری پرونده قضایی را مطالعه نمایید.

برای وصول مهریه، زن می‌تواند خواستار توقیف اموال همسرش شود. اگر که این اموال شامل مستثنیات دین ( وسایل ضروری برای زندگی ) نباشد قرار تامین خواسته صادر می‌شود.

نکته قابل توجه اینجاست که مطالبه‌ مهریه تا سقف بیست میلیون تومان از طریق شورای حل اختلاف صورت می‌گیرد.

در صورتی که زوج توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد می‌تواند تقاضای اعسار از پرداخت مهریه کند که در این صورت دادگاه با بررسی و پیگیری‌های لازم اگر که بپذیرد مهریه را قسط بندی می‌کند.

توصیه می‌کنیم مقاله دادخواست اعسار را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله اقساط مهریه را مطالعه نمایید.

مطالبه‌ مهریه از طریق اجرای ثبت

در این روش زن بدون مراجعه به دادگاه و از طریق اجرای ثبت مهریه خود را درخواست می‌کند. مهریه در سند ازدواج ذکر شده و سند ازدواج هم یک سند رسمی می‌باشد. بنابراین زن می‌تواند با مراجعه به دفترخانه‌ای که عقد نکاح در آن جا واقع شده و به ثبت رسیده است مهریه خود را خواستار شود.

توجه داشته باشید که مطالبه‌ مهریه به طور همزمان از دو روش مراجعه به دادگاه و یا مراجعه به اجرای ثبت وجود ندارد و ممکن نیست. بنابراین اگر در دادگاه ثابت شود که شما از طریق اجرای ثبت اقدام به مطالبه‌ مهریه کرده‌اید دادخواست شما را رد می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مطالبه مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مطالبه مهریه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: مطالبه مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: