ضمانت اجرای عدم تمکین
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم در خصوص ضمانت اجرای عدم تمکین صحبت کنیم. در ابتدا باید اشاره کنیم که دو نوع تمکین داریم: تمکین عام و تمکین خاص. منظور از تمکین عام این است که زن ریاست مرد در خانواده را بپذیرد و منظور از تمکین خاص برقراری رابطه زناشویی متعارف می‌باشد. حال اگر زوجه از وظیفه تمکین تخلف کند با مسائلی روبه‌رو می‌شود که در ادامه به بررسی مفصل آن می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله تمکین و عدم تمکین چیست و تمکین و نشوز را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : ضمانت اجرای عدم تمکین

عدم استحقاق نفقه در صورت عدم تمکین | ضمانت اجرای عدم تمکین

مطابق آنچه در ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی آمده است اگر زوجه وظایف زوجیت خود را انجام ندهد دیگر استحقاق دریافت نفقه را ندارد.
اما در مواردی زوجه برای عدم تمکین عذر موجه‌ای دارد به عنوان مثال این امکان وجود دارد که زوجه بخواهد از حق حبس خود استفاده کند و به منظور دریافت مهریه از تمکین خودداری نماید در این صورت همچنان مستحق دریافت نفقه می‌باشد.
ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که آیا زوج می‌تواند در صورت عدم تمکین زوجه با تشخیص خودش زوجه را مستحق دریافت نفقه نداند؟
نکته بسیار مهمی که در پاسخ به این سوال باید به آن توجه کرد این است که پرداخت کردن نفقه به طور مستمر انجام می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد که این امکان برای زوج وجود دارد. برای کسب اطلاعات دقیق از انواع تمکین کلیک نمایید.

 

بیشتر بخوانید : تمکین و نفقه 

 

دعوای الزام به تمکین | ضمانت اجرای عدم تمکین

این امکان برای زوج وجود دارد که در صورت عدم تمکین زوجه دعوای الزام به تمکین را طرح کند و دادگاه‌ها بر اساس رویه چنین دعوایی را می‌پذیرند اما حکم منجر به نتیجه خاصی نخواهد شد چراکه اجبار زن به انجام رابطه جنسی از طریق دادگاه عملا ممکن نیست.

 

بیشتر بخوانید : دعوای الزام به تمکین زن

 

دادخواست الزام به تمکین | ضمانت اجرای عدم تمکین

در صورت عدم تمکین زوجه، زوج یا وکیل او می‌توانند به دادگاه خانواده محل اقامت زوجه مراجعه کنند و این دعوا را اقامه نمایند.
آنچه که به عنوان رویه در دادگاه مطرح است زوج را الزام می‌کند که فراهم کردن مقدمات تمکین مثل تهیه مسکن را ثابت نماید.

 

 

الزام به تمکین در دوران عقد |ضمانت اجرای عدم تمکین

در صورتی که زوجه باکره باشد می‌تواند به حق حبس خود در مقابل دادخواست الزام به تمکین زوج استناد کند. منظور از حق حبس این است که تا زمانی که تمام مهریه را دریافت نکرده است تمکین نمی‌کند.
بعد از این‌که دادگاه رای می‌دهد هر کدام از زوج و زوجه ۲۰ روز پس از ابلاغ رای فرصت دارند که تقاضای تجدیدنظر خواهی کنند.
آنچه که باید به آن توجه کنیم این نکته است که اگر زوجه در این پرونده محکوم شود و رای دادگاه را اجرا نکند ناشزه در نظر گرفته می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : تمکین در دوران عقد 

 

ضمانت اجرای عدم تمکین | صدور اجازه ازدواج دوم در صورت عدم تمکین

این ضمانت اجرا زمانی در نظر گرفته می‌شود که امکان الزام زوجه به تمکین به عنوان یکی از وظایف زوجیت وجود نداشته باشد. در این صورت است که دادگاه اجازه ازدواج دوم را به مرد می‌دهد.

عدم استحقاق اجرت المثل و نحله در صورت عدم تمکین 

در مواردی زوجه کارهایی را انجام می‌دهد که شرعاً بر عهده او نمی‌باشد اما عرف برای انجام دادن آن کارها اجرتی را تعیین می‌کند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که شرط دریافت اجرت المثل و نحله تمکین زوجه و حسن اخلاق اوست. بنابراین در صورتی که زوجه تمکین نکند مستحق دریافت اجرت المثل و نحله نمی‌باشد.

 

 

بار اثبات دادخواست تمکین از جانب زوج بر عهده چه کسی است ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا باید به قانون مراجعه کنیم؛ در قانون مدنی بیان شده است که به محض انعقاد عقد نکاح روابط زوجیت برقرار می‌شود و به تبع آن طرفین باید حقوق و تکالیف را به طور کامل انجام دهند. بنابراین زمانی که زوج در جایگاه خواهان قرار می‌گیرد باید امتناع زن از انجام دادن وظائف زناشویی را اثبات کند که در این صورت زن مستحق دریافت نفقه نمی‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم تمکین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم تمکین پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: ضمانت اجرای عدم تمکین ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: