عده طلاق
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج زن و مرد توسط ادیان مختلفی توصیه شده است و در دین اسلام نیز امری فرخنده و مقدس به شمار ‌‌می‌رود. در طول هرماه زنان و مردان زیادی اقدام به انعقاد عقد نکاح و ازدواج با یگدیگر ‌‌می‌نمایند اما برخی از این ازدواج‌‌‌ها دوام زیادی ندارد و به طلاق ختم ‌‌می‌شود. طلاق زن و شوهر نیز قواعد و مقرراتی دارد که باید حتما رعایت شوند. یکی از این قواعد نگه داشتن عده توسط زن است. در ادامه قصد داریم در مورد عده بعد از طلاق توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : عده طلاق

عده طلاق چیست‌ ؟

با توجه به توضیحات بالا سوالی که ‌ممکن‌ است ایجاد شود این است که عده ‌طلا‌ق چیست؟ که در این باره باید بگوییم عده مدت زمانی است که زن ‌‌می‌بایست تا پایان آن پس از ‌طلا‌ق صبر نماید و سپس به عقد مرد دیگری که ‌‌می‌خواهد دربیاید. زن طبق قوانین حقوقی و قواعد شرعی حق ازدواج با مرد دیگر را تا قبل از سپری شدن عده نخواهد داشت.

عده نگه داشتن زن در دین اسلام و قوانین حقوقی کشور ما دلایل متعددی دارد اما اگر بخواهیم دلیل اصلی عده نگه داشتن زن را توضیح دهیم ‌‌می‌بایست بگوییم عده نگه داشتن برای جلوگیری از اختلاط نسل ‌‌می‌باشد و زن با سپری کردن مدت زمان عده مطمئن ‌‌می‌شود که باردار نیست تا اینگونه از جنین او نیز حمایت شود. در برخی مذهب‌‌‌های اسلامی نیز دلیل عده نگه داشتن احترام به عقد نکاح پیشین ‌‌می‌باشد.

مدت زمان عده طلاق در قوانین حقوقی

برای عده نگه داشتن زن بعد از ‌طلا‌ق مدت زمانی معین شده است و زن ‌‌می‌بایست تا سپری شدن این زمان تعیین‌ شده صبر نماید. اما مدت زمان عده برای افراد مختلف یکسان نبوده و با یکدیگر تفاوت دارد. مدت زمان عده برای زنان به شرح زیر ‌‌می‌باشد:

  • اگر زن در حین ‌طلا‌ق باردار باشد ‌‌می‌بایست تا زمان وضع حمل خود صبر کند و پس از وضع حمل ‌‌می‌تواند با مرد دیگری ازدواج کند اما اگر جنین سقط شود نیز در همان لحظه عده زن به پایان رسیده است.
  • زنانی که باردار نیستند ‌‌می‌بایست تا سه ماه پس از ‌طلا‌ق و سه بار پاکیزه شدن از عادت ماهانه عده ‌طلا‌ق نگه دارند.

عده طلاق عقد دائم سه ماه و عده طلاق عقد موقت دو ماه ‌‌می‌باشد.

مدت زمان عده طلاق رجعی چقدر است‌ ؟

‌طلا‌ق رجعی ‌طلا‌قی است که مرد ‌‌می‌تواند در مدت زمان عده آن به زندگی بازگردد و نیاز نیست که برای شروع زندگی دوباره با زن عقد مجدد نماید. مدت زمان عده ‌طلا‌ق رجعی سه ماه یا تا سه بار پاکیزه شدن از عادت ماهیانه ‌‌می‌باشد. همچنین در مدت زمان عده ‌طلا‌ق رجعی مرد ‌‌می‌بایست به زن نفقه بپردازد.

چه زنانی عده ‌طلا‌ق ندارند‌ ؟

با وجود اینکه قانون زنان را موظف به نگه‌داری عده ‌‌می‌کند اما در برخی موارد که احتمال بارداری زن وجود نداشته باشد زن ملزم به نگه‌داری عده نخواهد بود. مواردی که زن موظف به نگه‌داری عده نیست به شرح زیر ‌‌می‌باشند:

  • ‌طلا‌ق دختر باکره

دختری که باکره است مسلما رابطه جنسی برقرار نکرده و امکان باردار بودن او نیز وجود ندارد و همین باعث شده است که قانونگذار او را ملزم به عده نگه داشتن نداند.

  • ‌طلا‌ق زن یائسه

زنی که یائسه است نیز امکان باردار شدن ‌را ندارد و ملزم به رعایت عده نخواهد بود.

سوالات متداول

دلیل نگه داشتن عده ‌طلا‌ق توسط زنان چیست‌ ؟

زنان ‌‌می‌بایست برای جلوگیری از اختلاط نسل عده نگه دارند تا از جنین حمایت شود.

چه زنانی عده ‌طلا‌ق ندارند‌ ؟

دختران ‌باکره و زنان یائسه.

مدت زمان عده ‌طلا‌ق برای زن باردار چقدر است‌ ؟

مدت زمان عده ‌طلا‌ق برای زن باردار تا زمان وضع حمل او ‌‌می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عد‌ه طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عد‌ه طلاق پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: عده طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: