گذشت از قصاص
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که همه ما ‌‌می‌دانیم در جامعه اختلاف نظر‌‌های زیادی وجود دارد و همه افراد ‌‌نمی‌توانند با یکدیگر سازگار شوند. از این رو ممکن است افراد مختلف در جامعه با هم درگیر شوند و به یکدیگر آسیب برسانند. با وجود اینکه این آسیب‌‌ها ‌‌می‌توانند خسارت‌‌های جبران ناپذیری را پدید آورند اما باز هم قانون به افراد اجازه ‌‌می‌دهد که در صورت تمایل از مجرم گذشت‌ نمایند. در ادامه قصد داریم در مورد گذشت از قصاص نفس توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : گذشت از قصاص

قصاص نفس چیست‌‌‌ ؟

قصاص نفس یکی از مجازات‌‌‌‌های تعیین‌ شده برای مجرمین ‌‌می‌باشد که توسط قانونگذاران وضع گردیده است. هرگاه فردی به صورت آگاهانه و کاملا عمدی شخص دیگر را به قتل برساند به مجازات قصاص نفس محکوم ‌‌می‌شود و طبق قانون جان خود را از دست خواهد داد. اولیای دم مقتول ‌‌می‌توانند در دادگاه از قاتل شکایت کنند و خواهان‌‌ قصاص او شوند که در این صورت با تقاضای آن‌‌ها موافقت شده و حکم قصاص اجرا ‌‌می‌شود.

آیا گذشت از قصاص نفس امکانپذیر است‌‌‌ ؟

طبق توضیحات ذکر شده در بالا قتل جرم بسیار بزرگی است و برای آن مجازات سختی نیز در نظر گرفته شده است. اما قانون به اولیای دم مقتول این اجازه را ‌‌می‌دهد که در صورت تمایل از قاتل گذشت نمایند. اولیای دم کسانی هستند که از مقتول ارث ‌‌می‌برند ولی همسر با اینکه از مقتول‌‌ ارث ‌‌می‌برد ‌‌نمی‌تواند قاتل را ببخشد و یا درخواست قصاص او داشته باشد. اولیای دم مثل پدر، مادر و فرزند مقتول ‌‌می‌توانند به صورت مجانی قاتل را ببخشند که در این صورت حکم قصاص اجرا نخواهد شد.

نکته بسیار مهم: اولیای دم مقتول ‌‌می‌توانند در هر مرحله‌‌‌ای از رسیدگی به پرونده و یا حتی در حین اجرای حکم قاتل را ببخشند و این کار آن‌‌ها هیچ مانعی نخواهد داشت و قاتل نیز بخشیده خواهد شد.

گذشت مشروط از قصاص

چشم پوشی مشروط از قصاص به این معناست ‌که اولیای دم مقتول راضی به بخشش قاتل هستند اما برای بخشش شرطی دارند که ‌قاتل باید به آن عمل کند. برای مثال خانواده مقتول ‌‌می‌توانند اعلام کنند که در صورت دریافت دیه قاتل را ‌‌می‌بخشند و از او‌ گذشت ‌‌می‌کنند. اما نکته‌‌‌ای که بسیار حائز اهمیت است این ‌‌می‌باشد که اگر قاتل نتواند دیه را پرداخت کند اولیای‌‌ دم مقتول اجازه دارند پرونده را دوباره برای بررسی به دادسرا بفرستند و خواهان قصاص او شوند و در صورت عدم‌ پرداخت دیه قاتل قصاص خواهد شد.

رجوع از بخشش در قصاص قاتل

همانطور‌‌ که در بالا گفته شد اولیای دم ‌‌می‌توانند به صورت مجانی یا شرطی از قاتل گذشت کنند و او را ببخشند. اما برخی از افراد تصور ‌‌می‌کنند که رجوع از بخشش در قصاص قاتل امکانپذیر است و اولیای دم اگر در زمان‌‌های بعد بخواهند قاتل قصاص شود حق درخواست قصاص‌‌ را خواهند داشت که در این‌باره باید بگوییم این تصور کاملا‌‌ اشتباه است و طبق قانون مجازات اسلا‌‌می ‌رجوع از گذشت قصاص قاتل امکانپذیر نیست و هرگاه که اولیای دم اعلام کنند قاتل را بخشیده‌اند دیگر ‌‌نمی‌توانند از تصمیم ‌خود پشیمان شوند و در خواست قصاص نمایند.

نکته بسیار مهم: چنانچه ‌اولیای دم‌ اعلام کنند که در صورت دریافت دیه قاتل را ‌‌می‌بخشند‌ ‌‌می‌بایست قاتل‌ در مدت زمانی که توسط دادگاه تعیین ‌‌می‌شود دیه را به اولیای دم مقتول پرداخت کنند و پرداخت دیه پس از گذشت مدت زمان تعیین شده توسط دادگاه امکانپذیر نیست.

سوالات متداول

آیا ‌‌می‌توان از قاتل گذشت نمود‌‌‌ ؟

بله گذشت از قاتل امکانپذیز بوده و اولیای دم ‌‌می‌توانند هر زمان که بخواهند از قصاص قاتل صرف نظر نمایند.

اگر قاتل در مدت زمان تعیین شده دیه را نپردازد تکلیف چیست‌‌‌ ؟

در این صورت قاتل طبق قانون قصاص خواهد شد که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص گذشت از قصاص، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون گذشت از قصاص پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: گذشت از قصاص ,
:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: