تعطیلی کارگران
نوشته شده توسط : vakiel

در قانون کار برای اینکه کارگر بتواند حقوق خود را دریافت کند قوانینی وضع شده‌‌‌‌‌اند. این قانون در واقع به دلیل پشتیبانی از کارگران و کارفرمایان به وجود آمده و باعث ‌‌می‌شود که از دعاوی و اختلافات بسیاری میان کارگر و کارفرما جلوگیری گردد و اختلاف میان آن‌‌‌ها حل شود. یکی از مواردی که در قانون کار شرح داده شده است تعطیلات کارگران ‌‌می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد تعطیلی کارگران در قانون کار توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : تعطیلی کارگران

چرا در قانون کار برای کارگران تعطیلات در نظر گرفته شده است‌‌‌‌ ؟

همانطور که‌‌‌ ‌‌می‌دانید در قانون کار برای تمامی کارگران مشمول قانون روزهایی به عنوان تعطیلات معین شده‌‌‌‌‌اند و کارگر ‌‌می‌تواند در ایام‌ تعطیل به سر کار نرود. حال شاید برایتان سوال شود که علت تعیین تعطیلات برای کارگر در قانون کار چیست؟ که در این باره باید بگوییم کارگران نیز ‌‌می‌بایست بتوانند در برخی ایام‌ استراحت کنند و به امور شخصی خود بپردازند و دلیل اصلی تعیین تعطیلات استراحت کارگر ‌‌می‌باشد تا بتواند با انرژی بیشتری به سر کار خود بازگردد.

انواع تعطیلی کارگران در قانون کار

در قانون ‌کار روز‌‌‌های مختلفی به عنوان ‌تعطیلات برای کارگران در نظر گرفته شده است. انواع تعطیلات ذکر شده در قانون کار برای کارگر به شرح زیر ‌‌می‌باشند:

  • تعطیلات هفتگی یکی از انواع تعطیلات کارگران در قانون کار ‌‌می‌باشند. در هفته روز جمعه به عنوان تعطیل رسمی برای کارگر در نظر گرفته شده است و کارگر در روز جمعه ‌‌می‌تواند استراحت کند و به سر کار نرود.
  • ایام مذهبی و برخی روزهای ملی نیز به عنوان ایام تعطیل برای کارگر در نظر گرفته شده‌‌‌‌‌اند. ایام مذهبی و ملی تعطیل در هر یک سال ۲۶ روز در نظر گرفته شده است.
  • روز کارگر نیز یک روز تعطیل در نظر گرفته شده است.

برخی قوانین مهم در رابطه با تعطیلی کارگران

برای اینکه کارفرمایان در روز‌‌‌های تعطیل کارگران را از کار معاف کنند برخی قوانین‌ وضع شده است که به شرح زیر ‌‌می‌باشند:

  • هیچ کارفرمایی حق ندارد کارگر را در روزی که تعطیل است اجبار کند که به سرکار بیاید.
  • اگر کارگری دارای شغلی باشد که نتواند در روز جمعه به استراحت برود کارفرما در روز‌‌‌های جمعه باید برای او ۴۰ درصد افزایش حقوق در نظر بگیرد.
  • روز‌‌‌های تعطیل جزو مرخصی‌‌‌های کارگر به حساب ‌‌نمی‌آیند و کارفرما ‌‌نمی‌تواند به بهانه روز‌‌‌های تعطیل کارگر را از رفتن به مرخصی‌‌‌های قانونی‌‌‌‌‌اش بازدارد.

سوالات متداول

روز جمعه جزو تعطیلات کارگران است‌‌‌‌ ؟

بله روز جمعه جزو تعطیلات رسمی کارگران محسوب شده است.

روز کارگر در تعطیلات رسمی کارگران قرار گرفته است‌‌‌‌ ؟

بله طبق قانون کار در هر یک سال کار یک روز کارگر وجود دارد که تعطیل است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعطیلی کار‌گران، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تعطیلی کار‌گران پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: تعطیلی کارگران ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: