متولی کیست
نوشته شده توسط : vakiel

واقف به کسی گفته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که اموال خود را برای استفاده خاصی در اختیار افراد قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دهد. واقف در واقع به افراد برای انجام امور مربوط به مال موقوفه نیاز دارد. متولی از جمله افرادی است که توسط واقف انتخاب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد اینکه متولی کیست و نحوه تعیین و مدت زمان تولیت او توضیحاتی را بیان نماییم، با ما همراه باشید.

 

 

منبع : متولی کیست

متولی کیست ؟

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌لی به کسی گویند که توسط واقف انتخاب شده و وظیفه دارد که امور مربوط به مال موقوفه را انجام دهد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌لی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست در جهت صلاح مال موقوفه قدم بردارد و هر وظیفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را که به او محول شده است انجام دهد. برای مثال ممکن است واقف از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌لی بخواهد که مال موقوفه را اجاره دهد و یا تغییراتی در آن ایجاد نماید که در این صورت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌لی موظف به انجام این کار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خواهد بود.

 

نحوه تعیین متولی | متولی کیست

برای تعیین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌لی روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی وجود دارد که واقف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست یکی از آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را انتخاب کند. روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تعیین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌لی به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد:

  • در روش اول واقف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند تمام امور مربوط به مال موقوفه را به عهده بگیرد اما ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌لی را موظف کند که تولیت را بپذیرد و او را در انجام این امور راهنمایی نماید.
  • در روش دوم واقف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌لی کمک بگیرد و هر کدام از آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها انجام امور جداگانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را به عهده بگیرند.
  • در مورد سوم واقف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند به همراه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌لی تمام امور را انجام دهد و به صورت مشترک امور مربوط به مال موقوفه را انجام دهند.
  • در روش دیگر واقف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند چند ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌لی را موظف کند که انجام امور مربوط به مال موقوفه را به عهده بگیرند و هر کدام امور جداگانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را انجام دهند.
  • واقف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند چند نفر را به عنوان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌لی انتخاب نموده و از آن‌ها بخواهد که همه با هم امور مربوط به مال موقوفه را اداره نمایند.
  • در مورد بعد واقف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌لی اول خود بخواهد که فرد دیگر را معرفی کند که وظایف تولیت را به عهده بگیرد.

 

مدت زمان تولیت چقدر خواهد بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

مدت زمان تولیت را واقف معین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند، او ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند به دو گونه زیر مدت زمان تولیت را معین کند:

موقتی | متولی کیست

در این مورد واقف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند مدت زمان تولیت را موقتی معین کند. برای مثال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌لی را برای یک‌ مدت سه ماهه انتخاب کند.

مادام العمر

در این مورد نیز واقف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌لی را به صورت مادام العمر انتخاب نموده و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌لی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست تا پایان عمر وظایف خود را انجام دهد.

 

برای دریافت اطلاعات حقوقی در زمینه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌لی و… به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره مند گردید. از بهترین خدمات مرکز وکیل دات کام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص متولی وقف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون متولی وقف پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا واقف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند چند متولی انتخاب کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله.

واقف به چند صورت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند مدت زمان تولیت متولی را تعیین کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

به دو صورت مادام‌ العمر و موقتی.

 





:: برچسب‌ها: متولی کیست ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: