بازرسی کل کشور
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید سازمان بازرسی کل کشور زیر نظر چه قوه‌ای می‌باشد و چه وظایف و کارکرد‌هایی دارد؟ سازمان بازرسی کل کشور به موجب اصل 174 قانون اساسی برای نظارت بر کارکرد دستگاه‌های اداری کشور و مقابله با فساد به وجود آمده است. رئیس این سازمان، توسط رئیس قوه قضائیه انتخاب می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر سازمان بازرسی کل کشور و شرح وظایف این سازمان می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : بازرسی کل کشور

سازمان بازرسی کل کشور

همانطور که در بالا توضیح دادیم سازمان بازرسی کل کشور در خصوص نظارت بر درستی روند امور و اجرای صحیح قوانین و مقررات در دستگاه‌های اداری تاسیس شده است. به همین منظور با تاسیس این سازمان، قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور نوشته شده و به تصویب رسیده است. در این قانون به شرح وظایف و اخیارات سازمان پرداخته شده است.

اعضای سازمان بازرسی کل کشور

این سازمان می‌تواند طبق قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور از افرادی که در نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی، شرکت‌ها و موسسات از نیروهای بازنشسته که دارای شرایط و خصوصیات مورد نظر هستند، برای به کارگرفتن نیرو‌های خود استفاده کند.

همچنین سازمان این امکان را دارد که کارمندان خود را از میان قضات و متخصصان و اشخاصی که صلاحیت این کار را دارند انتخاب کرده و برای انجام بازرسی و اظهارنظر از نظراتشان بهره‌مند شود.

وظایف سازمان بازرسی کل کشور

سازمان بازرسی در مجموع وظیفه نظارت بر حسن اجرای امور و اجرای درست مقررات را بر عهده دارد اما از وظایف این سازمان می‌توان به اعلام موارد تخلف و نا‌رسایی‌ها، بازرسی و نظارت مستمر، بازرسی فوق العاده، گزارش مواردی که مدیران مرتکب تخلفی شده‌اند و اعلام وقوع جرم اشاره کرد.

بازرسی و نظارت مستمر

یکی از وظایف این سازمان، بازرسی سازمان‌های اداری ( وزارتخانه‌ها، سازمان‌های وابسته به قوه قضائیه، موسسات وابسته به شهرداری و…) به صورت مستمر می‌باشد. این بازرسی و نظارت به طور عادی و مستمر به موجب برنامه‌ای منظم انجام می‌پذیرد.

بازرسی فوق العاده

یکی دیگر از وظایف سازمان بازرسی، انجام بازرسی فوق العاده بنا به دستور مقام معظم رهبری، رئیس قوه قضائیه و یا درخواست رئیس جمهور و کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، مسئول دستگاه اجرائیه مربوط و همچنین هر موردی که خود سازمان آن را ضروری بداند، می‌باشد.

اعلام موارد تخلف

از وظایف بعدی سازمان بازرسی اعلام موارد تخلف و سوء جریانات مالی و اداری می‌باشد. در هر سازمان و موسسه‌ای که تخلفی صورت بگیرد این سازمان آن مورد را به مدیر یا وزیر مربوطه اعلام خواهد کرد. برای مثال در خصوص نهاد‌های انقلاب اسلامی و بنیاد‌ها به رئیس جمهور و راجع به سوء جریانات و تخلفاتی که در مرجع قضایی و موسسات وابسته به دادگستری اتفاق بیفتد به رئیس قوه قضائیه اعلام خواهد شد.

اعلام وقوع جرم

هنگامی که گزارش‌های بازرسی در بر گیرنده وقوع جرمی باشد و آن جرم مربوط به حیثیت عمومی باشد، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و مقاماتی که مورد تایید این سازمان می‌باشند، موضوع جرم را در مراجع قضایی پیگیری و بررسی را شروع کرده و تا به دست آوردن نتیجه نهایی این کار را ادامه خواهند داد.

گزارش موارد تخلف

گزارش‌های بازرسی برای تشخیص تخلف در آئین نامه، بخش نامه، تصویب نامه، دستورالعمل‌ها و  بررسی شکایات افراد حقیقی و حقوقی غیر دولتی برای پیگیری و بررسی و اعلام رای به دیوان عدالت اداری اعلام و گزارش شده و خارج از نوبت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سازمان بازرسی کل کشور، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سازمان بازرسی کل کشور پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 





:: برچسب‌ها: بازرسی کل کشور ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: