اجرت المثل ایام زوجیت حق زن در زندگی مشترک
نوشته شده توسط : vakiel

اجرت المثل ایام زوجیت یکی از حقوق مالی می‌باشد که به زن تعلق دارد. آیا می‌دانید اجرت المثل چیست و زن برای مطالبه آن باید چه شرایطی داشته باشد؟ آیا اجرت المثل همه زنان یکسان است؟ در ادامه به بررسی مفهوم اجرت المثل و شرایط مطالبه آن و هم چنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر از اجرت المثل کلیک نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : اجرت المثل ایام زوجیت حق زن در زندگی مشترک

اجرت المثل ایام زوجیت

همان طور که می‌دانید زن و شوهر در مقابل یکدیگر دارای وظایف قانونی می‌باشند یعنی هر کدام از آن‌ها باید به وظایفی عمل کنند. زن مکلف به تمکین عام و خاص از شوهر است ولی یکسری از کار‌ها وظیفه شرعی و قانونی او نمی‌باشد. پس زن می‌تواند در صورت عمل کردن به کارهایی که وظیفه او نیست، دستمزد مطالبه کند. به این دستمزد، اجرت المثل گفته می‌شود. برای مثال کارهایی از قبیل آشپزی، شیردادن به فرزندان، شستن لباس‌ها و… را که زن انجام می‌دهد، می‌تواند درخواست اجرت المثل آن‌ها را بدهد.

پس اگر زن کار‌های خانه را به دستور شوهر انجام بدهد و قصد مجانی انجام دادن آن کار‌ها را نداشته باشد به دادگاه دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت می‌دهد و دادگاه پس از بررسی و احراز مواردی که گفته شد حکم به پرداخت این اجرت المثل می‌دهد و مقدار آن را نیز مشخص می‌نماید.

 

بیشتر بخوانید : اجرت المثل زن ناشزه

 

شرایط مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

با توجه به مواد قانون مدنی مطالبه اجرت المثل شرایطی دارد: از جمله این که ثابت کند که در منزل کارهایی را انجام داده که وظیفه‌ای مبنی بر انجام آن نداشته و کارهای منزل را به تقاضا و دستور شوهر انجام داده است و این کارها را بدون قصد تبرع (بدون قصد مجانی انجام دادن کار) انجام داده و این موارد برای دادگاه ثابت شود.

 

 

مراحل مطالبه اجرت المثل

دعوی مطالبه اجرت المثل از سوی زوجه مطرح می‌شود. زوجه می‌تواند با ارائه شناسنامه و عقدنامه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواستی تنظیم نماید.

به طور خلاصه باید اظهار نمود که عمدتا دادگاه حق اجرت المثل زوجه را به رسمیت می‌شناسد و معمولا رای به نفع او صادر می‌کند.

 

 

تعیین میزان اجرت المثل زنان به چه صورت است ؟

دادگاه پس از دریافت دادخواست اجرت المثل جلسه دادرسی تشکیل می‌دهد و رسیدگی را آغاز می‌کند که در خلال آن اظهارات طرفین را استماع می‌نماید و در صورتی که زن را محق بداند، قرار ارجاع موضوع به کارشناسی صادر می‌نماید. کارشناس با توجه به فاکتور‌های متعدد اجرت المثل زن را مشخص می‌کند که البته هر کدام از زوجین می‌توانند نسبت به مبلغی که تعیین شده اعتراض کنند.

از جمله فاکتور‌هایی که کارشناس مدنظر قرار می‌دهد تحصیلات، وضعیت اشتغال، امکانات زندگی مشترک، داشتن خادم و… می‌باشد.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اجرت المثل ایام زوجیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اجرت المثل ایام زوجیت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 





:: برچسب‌ها: اجرت المثل ایام زوجیت حق زن در زندگی مشترک ,
:: بازدید از این مطلب : 306
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: