تعدد اولیای دم
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که ‌‌‌می‌دانید هرگاه فردی مرتکب جرمی در جامعه ‌‌‌می‌شود و نسبت به قوانین کشور ‌‌‌‌‌بی‌توجهی ‌‌‌می‌کند طبق قانون باید مجازات گردد. افرادی که از اشخاص مجرم شکایت دارند ‌‌‌می‌توانند با رجوع به دادگاه خواهان مجازات او شوند. اولیای دم نیز افرادی هستند که طبق قانون ‌‌‌می‌توانند خواهان‌‌‌ قصاص قاتلین شوند. در ادامه در مورد اولیای دم و تعدد آن‌‌‌‌ها توضیحات مختصری را در اختیارتان قرار داده‌‌‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

 

منبع : تعدد اولیای دم

تعدد اولیای دم

اولیای دم به کسانی گفته ‌‌‌می‌شود که از مقتول ارث ‌‌‌می‌برند و در واقع ورثه او هستند. اولیای دم اجازه دارند که از دادگاه تقاضای قصاص قاتل را بنماید و یا ‌‌‌می‌توانند از او گذشت کنند. اولیای دم معمولا شامل‌‌‌ پدر، مادر، فرزند و همسر ‌‌‌می‌شوند.

نکته حائز اهمیت این است که همسر با وجود اینکه ‌جزو اولیای دم مقتول به شمار ‌‌‌می‌رود و از او ارث ‌‌‌می‌برد اما طبق قانون حق درخواست قصاص یا گذشت از مجرم ‌را ندارد. اولیای دم ‌‌‌می‌بایست در مورد قاتل تصمیم گیری کنند و هر تصمیمی که آن‌ها اتخاذ کنند مسلما اجرا خواهد گردید.‌‌‌ برای مثال اگر همگی آن‌‌‌‌ها تقاضای قصاص قاتل را بنمایند قصاص و اگر همه آن‌‌‌‌ها بخواهند از قاتل‌‌‌ گذشت کنند او بخشیده خواهد شد و در صورتی که درخواست دیه داشته باشند نیز با درخواست آن‌ها موافقت ‌‌‌می‌شود.

 

اگر در مورد قصاص قاتل میان اولیای دم مقتول اختلاف نظر وجود داشته باشد تکلیف چیست ؟

همانطور که همه ما‌‌‌ ‌‌‌‌می‌دانیم‌ هر چقدر که تعداد اولیای دم مقتول بیشتر باشند تصمیم گیری میان آن‌ها نیز سخت‌‌‌‌‌‌تر ‌‌‌می‌شود و در نتیجه ممکن است میان آن‌ها اختلاف نظر به وجود بیاید. در صورت اختلاف نظر میان ‌اولیای دم مقتول یکی از شرایط زیر به وجود ‌‌‌می‌آید:

  • اگر تعدادی از اولیای دم خواهان قصاص باشند و تعداد دیگر درخواست اخذ دیه را داشته باشند ‌‌‌می‌بایست اولیای دمی که طالب قصاص هستند نسبت دیه‌‌‌‌‌ای را که به اولیای دم طالب دیه تعلق ‌‌‌می‌گیرد به آن‌ها بپردازند تا قصاص صورت بگیرد. به عنوان مثال اگر مردی دارای شش فرزند باشد و سه فرزند او خواهان قصاص قاتل و فرزندان دیگر خواهان مطالبه دیه باشند ‌‌‌می‌بایست سه فرزندی که خواهان قصاص هستند میزان دیه‌‌‌‌‌ای که فرزندان دیگر از دیه پدر به ارث ‌‌‌می‌برند را به آن‌ها بپردازند تا با درخواست قصاص آن‌ها موافقت شود.
  • اگر یکی از اولیای دم قاتل را مجانا ببخشد و دیگری طالب قصاص او‌ باشد ‌‌‌می‌بایست فردی که درخواست قصاص قاتل را دارد سهم دیه فردی که می‌خواهد قاتل را ببخشد به اولیای دم قاتل بپردازد تا قصاص قاتل صورت بگیرد.

نکته بسیار مهم: این صحیح است که همسر ‌‌‌نمی‌تواند در مورد قصاص یا بخشش قاتل تصمیم بگیرد اما ‌‌‌می‌تواند از دیه همسر ارث ببرد.

 

مدت زمان گذشت ‌اولیای دم

همانطور که در بالا گفته شد اولیای دم ‌‌‌می‌توانند از اعدام قاتل بگذرند اما سوالی که در اینجا‌ مطرح ‌‌‌می‌شود این است که اولیای دم در چه مدت زمانی ‌‌‌می‌توانند این اراده خود را اعمال نمایند؟ که در این باره باید بگوییم اولیای دم ‌‌‌می‌توانند در تمام مراحل دادرسی از قاتل گذشت کنند و در هر مرحله‌‌‌‌‌ای که بخواهند بخشش خود را اعلام کنند هیچ مانعی برای آن‌ها وجود نخواهد داشت. در صورت تعدد اولیای دم نیز بهتر است همه آن‌ها همزمان ‌بخشش و گذشت خود را اعلام کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعدد اولیای دم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامونتعدد اولیای دم پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

اولیای دم چه کسانی هستند ؟

اولیای دم کسانی هستند که از قاتل ارث ‌‌‌می‌برند اما همسر جزو اولیای دم به حساب ‌‌‌نمی‌آید.

اگر میان اولیای دم در مورد قصاص قاتل اختلاف نظر وجود داشته باشد تکلیف چیست ؟

در این ‌صورت شرایطی وجود دارد که هرکدام بتوانند به نحوی به خواسته خود برسند که این شرایط در متن مقاله آمده است.

 





:: برچسب‌ها: تعدد اولیای دم ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: