قوانین و ساز و کار پیوند عضو از شخص مرده به زنده
نوشته شده توسط : vakiel

مبحثی که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم مبحث قانون پیوند عضو شخص مرده به شخصی که زنده است می‌باشد. آن چیزی که باید در این مبحث مورد توجه قرار بدهیم این است که بدن انسان محترم است و هیچ کس این حق را ندارد که به جسم او آسیبی برساند. در دنیای امروز ممکن است عضوی از شخص مرده به شخصی که زنده است پیوند زده شود که در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

ابتدا نگاه دین به این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم

یکی از صفاتی که خداوند برای انسان در نظر گرفته است کرامت او می‌باشد. به سبب کرامتی که انسان دارد از سایر آفریده‌های خداوند برتر می‌باشد. به همین دلیل است که مجاز نیست هیچ آسیبی به او وارد شود. قانونگذار به این موضوع توجه ویژه کرده است و فقط قصد داشته که نفس آدمی حفظ شود چراکه در آیه‌ای از قرآن بیان شده است که ( خویشتن را با دستان خود به هلاکت نیندازید ).

نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که یکی از اهداف کلی دین برطرف کردن بلا و رفع ضرر از مردم می‌باشد.

به این علت که حرمت شخصی که زنده است نسبت به شخصی که فوت کرده است بیش‌تر می باشد هر گاه زن بارداری از دنیا برود به سبب اصلی که بیان شد برای نجات جنینی که در رحم او قرار گرفته است این امکان وجود دارد که رحم مادر شکافته شود و جنین از آن خارج گردد. پس می‌توان نتیجه گرفت در این فرض تنها راه نجات جنین این بوده است که رحم مادر شکافته شود. اگر تنها راه نجات یک بیمار پیوند اعضا از شخصی که مرده است باشد می‌توانیم این کار را انجام دهیم و به این استناد کنیم که از نظر عقلی مصلحت این است که سلامت شخصی که زنده است حفظ شود.

نگاه قانون به مبحث پیوند عضو شخص مرده به شخص زنده

پیش از هر نکته باید بیان کنیم برای این که عضوی از یک جسد قطع شود و به بیماری که به آن عضو نیاز دارد پیوند زده شود عضو مربوط به بانک مخصوصی انتقال داده می‌شود.

قانون در بسیاری از کشور‌ها این موضوع را پذیرفته است. در خصوص کشور‌های اسلامی نیز این موضوع به تدریج در حال پذیرش است. البته باید اشاره کرد که محدودیت‌هایی را در خصوص مبحث پیوند اعضا در این کشور‌ها مشاهده می‌کنیم در ایران نیز این موضوع به عنوان یک قانون به تصویب رسیده است.
همانطور که گفته شد در بعضی از کشورها برای پیوند اعضا از شخص مرده به شخص زنده شرایط و محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال در ایران پیوند اعضا در شرایطی محقق می‌شود که بیمارستان مربوطه از وزارت بهداشت کسب اجازه کند و در این صورت مطابق نظر کارشناسان فرآیند پیوند اعضا را انجام دهند. باید توجه کنید که ممکن است شخصی که فوت شده است وصیت کرده باشد و یا این که ولی او رضایت داده باشد که اعضایش به دیگری پیوند بخورد.

در چه صورتی اعضای شخص مرده به شخص زنده پیوند می‌خورد ؟

به دلیل اینکه تعیین لحظه مرگ به منظور قطع عضو مربوطه و پیوند آن اهمیت بسزایی دارد باید در خصوص مرگ بیمار اطمینان حاصل شود. به همین دلیل است که مرگ مغزی را به عنوان یک مرگ قطعی در نظر گرفته‌اند. قانونگذار نیز این موضوع را پذیرفته است.
نکته حائز اهمیت این است که اشخاصی که به عنوان کارشناس باید مرگ مغزی شخص را تایید کنند نباید عضویت تیم‌های پیوند زننده را داشته باشند. این کار به این منظور صورت می‌گیرد که تبانی در این فرایند شکل نگیرد.

بهرحال رضایت ولی‌دم فرد متوفی یا مرگ مغزی شده برای پیوند اعضای او الزامی است حتی اگر خود فرد متوفی کارت‌های موسوم به رضایت به پیوند عضو در صورت مرگ برای خود تهیه کرده باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پیوند عضو از شخص مرده به زنده، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کارت اهدا عضو و قوانین پیوند عضو شخص مرده به زنده پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.




:: برچسب‌ها: قوانین و ساز و کار پیوند عضو از شخص مرده به زنده ,
:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: