تعطیلی کارگاه
نوشته شده توسط : vakiel

گاهی پیش ‌‌‌‌می‌آید که به دلیل شرایط بد اقتصادی و نوسانات بازار بسیاری از کارگاه‌‌‌‌‌های تولیدی تعطیل شوند. با تعطیلی یک کارگاه فقط کارفرما نیست که متضرر ‌‌‌‌می‌شود بلکه کارگری هم که نان آور خانواده است دچار بحران می‌گردد. قطعا نباید کارگر با مشکلات ناشی از بیکاری تنها بماند و از او باید حمایت شود. در همین راستا در قانون کار تدابیری به منظور حمایت از کارگران بعد از تعطیلی کارگاه‌‌‌‌‌ها در نظر گرفته شده است که در این مطلب به آن‌‌‌‌‌ها می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : تعطیلی کارگاه

کارگاه چیست ؟

بر اساس تعریف ارائه شده در قانون کار کارگاه جاییست که کارگر به تقاضای کارفرما یا نماینده او در آن جا مشغول به کار ‌‌‌‌می‌شود. مانند موسسات صنعتی، کشاورزی، معدنی، ساختمانی، مسافربری،‌‌ترابری و…

هر نوع نقل و انتقال کارگاه شامل قهری و قراردادی، جزئی یا کلی و حتی تغییر نوع کاربری و فعالیت کارگاه باعث قطع ارتباط کارگر و کارگاه نمی‌شود مگر به حکم قانون.

عوامل تعطیلی کارگاه

از نظر کلی به دو دلیل عمده کارگاه تعطیل می‌گردد. از جمله:

تعطیلی قهری و اضطراری کا‌رگاه: حالتی است که در آن علیرغم میل و خواسته کارفرما کار‌گاه باید تعطیل گردد. این عامل قهری که باعث تعطیلی تمام یا قسمتی از کا‌رگاه می‌شود ممکن است یک عامل طبیعی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و…. باشد. قطعا در صورتی که یک کار‌گاه آسیب ببیند امکان فعالیت در آن وجود ندارد.

همچنین ممکن است عامل قانونی باعث تعطیلی کا‌رگاه شود. زمانی که بازرس کار به دلایلی مانند نقص فنی دستگاه گزارش تهیه می‌کند شخص کارفرما مجبور ‌‌‌‌می‌شود کا‌رگاه خود را تعطیل نماید. به طور مثال بازرس به کارگاه شیرینی پزی مراجعه می‌کند. در کارگاه نکات بهداشتی رعایت نشده است در این صورت بازرس گزارشی تهیه می‌کند و کارگاه تعطیل ‌‌‌‌می‌شود.

تعطیلی کار‌گاه به خواست و اراده کارفرما: در این حالت هیچ عامل خارجی باعث توقف فعالیت کارگاه نشده است بلکه خود کارفرما با اراده و میل خویش به دلایلی کارگاه را تعطیل می‌کند به طور مثال به خاطر مشکلات اقتصادی و نبودن بازار فروش تمام یا قسمتی از کارگاه تعطیل ‌‌‌‌می‌شود.

آثار تعطیل شدن کارگران در قانون کار

در قانون کار فقط موردی که کارگاه به دلیل قوه قهریه تعطیل شده باشد مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس ماده 30 قانون کار در این صورت پس از به راه افتادن دوباره فعالیت کارگاه کارفرما موظف است کارگرانی را که کار خود را از دست داده‌اند در همان واحدی که راه اندازی کرده است دوباره به کار بگیرد.

در موردی که تعطیلی به اراده خود کارفرما باشد قانون سکوت کرده است. اما به نظر ‌‌‌‌می‌رسد مانند حالتی است که قرارداد کار تعلیق ‌‌‌‌می‌شود. یعنی به طور موقت کارگر و کارفرما قادر به انجام وظائف و تکالیف خود در برابر هم نیستند. در این حالت هم بعد از رفع تعلیق و شروع مجدد کار همان کارگاه قبلی باید مجددا کارگر به کار خود برگردد.

حقوق کارگران بعد از تعطیلی کارگاه

زمانی که شخص کارگر بیکار ‌‌‌‌می‌شود به دلیل اینکه دریافتی و درآمدی ندارد قطعا از نظر معیشتی دچار مشکل ‌‌‌‌می‌شود. از همین رو در قانون بیمه برای رفع این مشکل کارگران و حمایت از آن‌ها در زمانی که بیکار هستند بیمه بیکاری در نظر گرفته شده است.

پس از اینکه کا‌رگاه به هر دلیلی تعطیل شد کارفرما باید تمام حقوق و مزایای کارگر را با او تصفیه کند. همچنین کارگر ‌‌‌‌می‌تواند با مراجعه به اداره بیمه مدارک خود مبنی بر تعطیلی کا‌رگاه و بیکار شدن را ارائه دهد و از بیمه، مبلغی را با عنوان بیمه بیکاری دریافت نماید. بر اساس ماده 2 قانون بیمه بیکاری کارگران مجرد حداکثر به مدت 24 ماه و متاهلین به مدت حداکثر 50 ماه ‌‌‌‌می‌توانند بیمه دریافت نمایند.

جبران خسارت کارگران بعد از تعطیلی کارگاه

اگر کارگاه به دلیل عوامل قهری مانند سیل، زلزله و… تعطیل شده باشد با توجه به اینکه کارفرما نیز متضرر شده است لزو‌‌‌‌می ‌به پرداخت خسارت وجود ندارد.

با توجه به این که قانون نمی‌خواهد تا امنیت شغلی کارگران لطمه ببیند اگر با اراده خود کارفرما کارگاه تعطیل شود مانند زمانی است که به دلایل غیر موجه و اجباری کارگر اخراج می‌گردد که در این صورت کارگر مستحق دریافت خسارت است.

سوالات متداول

آیا کارگر بعد از تعطیلی کارگاه ‌‌‌‌می‌تواند بیمه بیکاری بگیرد ؟

بله امکان گرفتن بیمه بیکاری وجود دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

حقوق کارگر بعد از تعطیلی کارگاه به چه صورت است ؟

در صورت تعطیلی کارگاه باید تمام مزایا و حقوق قبلی با کارگر تصفیه شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه خسارت کارگر بعد از تعطیلی کارگاه جبران ‌‌‌‌می‌شود ؟

کارفرما به کارگر خسارت ‌‌‌‌می‌پردازد که البته بستگی به علت تعطیلی دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد آثار تعطیل شدن کارگاه در قانون کار ‌‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرا‌‌‌‌می ‌وکیل دات کام از آخرین اخبار حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعطیلی کارگاه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تعطیلی کا‌رگاه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: تعطیلی کارگاه ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: