کار نوجوانان در قانون کار
نوشته شده توسط : vakiel

در قانون کشور ما هر فرد می‌تواند کار کند و اشتغال داشته باشد اما برای کار کردن نیز قوانین خاصی وضع شده است. طبق قانون نوجوانان کشورمان نیز می‌توانند اشتغال داشته باشند اما قوانین کار برای آن‌ها بسیار متفاوت‌تر از بزرگسالان خواهد بود. به علت اینکه در گذشته از کودکان بهره کشی و استثمار می‌شد امروزه در کشور‌های جهان برای کار کردن نوجوانان قوانینی وضع و شرایطی در نظر گرفته شده تا از بروز چنین مواردی جلوگیری شود. در ادامه توضیحات مفصلی در این زمینه خدمتتان ارائه نموده‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع :  کار نوجوانان در قانون کار

کار کردن نوجوانان در کشور

امروزه به علت شرایط اقتصادی و یا عوامل دیگر نوجوا‌نان زیادی دیده می‌شوند که اشتغال دارند و می‌بایست برای تامین مخارج زندگی خود کار کنند. کار کردن برای یک نوجوا‌نان مسلما بسیار سخت خواهد بود و او می‌بایست برای انجام کار یا ترک تحصیل کند و یا هم به کار کردن بپردازد و همزمان نیز تحصیل نماید. در قانون‌ کار کشور ما نیز برای انجام کار توسط نوجوا‌نان قوانین و شرایط خاصی در نظر گرفته شده است تا از بهره کشی نوجوان توسط کارفرما جلوگیری شود. همچنین جلوی تحصیل نوجوان گرفته نشود.

شرایط انجام کار نوجوانان

برای اینکه نوجوا‌نان بتوانند کار کنند و اشتغال داشته باشند می‌بایست هم فرد نوجوان و هم کارفرمای او به برخی قوانین کار دقت نمایند و نوجوان نیز می‌بایست شرایط انجام کار را داشته باشد. شرایط کار نوجوا‌نان در زیر شرح داده شده است:

  • اگر یک نوجوان بخواهد کار کند می‌بایست بالای پانزده سال سن داشته باشد و طبق قانون نوجوا‌نان با سن کمتر از پانزده سال هنوز صغیر هستند و کار کردن برای آن‌ها ممنوع خواهد بود. سن نوجوان برای انجام کار می‌بایست از پانزده تا هجده سال باشد تا کار کردن برای او مجاز گردد.
  • نوجوانی که قرار است اشتغال داشته باشد می‌بایست دارای اهلیت باشد و اهلیت او از نظر قانونی به اثبات برسد. اهلیت به معنای رشد و تکامل کافی فرد برای بستن قرارداد کار می‌باشد.
  • شب کاری یا همان کار در شب برای تمامی نوجوا‌نان ممنوع می‌باشد. همچنین کارفرما مجاز نیست که از نوجوان بخواهد در انجام کار‌های سخت و طاقت فرسا به او کمک نماید. حمل بارهای سنگین بدون دستگاه‌های مکانیکی نیز برای نوجوان ممنوع می‌باشد.
  • نوجوانی که مشغول به اشتغال شده است می‌بایست سالی یک بار معاینه پزشکی شود. پزشک می‌بایست او را معاینه کند و تشخیص دهد که کار مناسب او است یا خیر که اگر مناسب نباشد کارفرما باید کار دیگری به او محول کند. در صورتی که کارفرما دارای کار دیگری برای او نباشد نوجوان دیگر نباید در آن جا کار کند.
  • ساعت کار نوجوا‌نان نیز باید از سایر کارگران کمتر باشد زیرا آن‌ها نیروی کار کمتری نسبت به سایرین دارند. طبق قانون کار هر نوجوان نیم ساعت کمتر از دیگر کارگران کار خواهد گرد.

بهره کشی از نوجوانان توسط کارفرما

در برخی موارد دیده می‌شود که کارفرما از نوجوان کار‌های سخت و طاقت فرسایی می‌کشد و یا از او می‌خواهد که در شب برایش کار انجام دهد که در صورت انجام این کارها از جانب کارگر نوجوان کارفرما به پرداخت جریمه نقدی و مدت مشخصی حبس محکوم می‌گردد. همچنین اگر نوجوان به میل خود بخواهد در سن کمتر از پانزده سال کار کند مسلما قانون او را از انجام این کار منع خواهد کرد.

سوالات متداول

سن نوجوا‌نان برای کار باید چقدر باشد‌‌‌ ؟

سن نوجوا‌نان برای انجام کار می‌بایست مابین پانزده تا هجده سال باشد.

آیا نوجوان می‌تواند در شب نیز کار کند‌‌‌ ؟

خیر کار در شب برای تمام نوجوا‌نان ممنوع می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کار نو‌جوانان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کار نو‌جوانان پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: کار نوجوانان در قانون کار ,
:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: