دیه موی سر چقدر است
نوشته شده توسط : vakiel

دیه موی سر از مواردی است که در قانون به آن پرداخته شده است. دیه در لغت به معنای رد کردن و راندن است و به اصطلاح از دیه به عنوان مالی یاد می شود که  در صورت انجام جنایت باید پرداخت گردد. هم چنین عناوینی مانند خون بها و دیه مقدر نیزمی توانند به عنوان مترادف این عبارت استفاده شوند در این مقاله سعی داریم که به بیان مفاهیمی نظیر ارش و  دیه مو به طور جامع بپردازیم و در این راستا به قانون مجازات اسلامی نیز استناد می کنیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه دیه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » دیه موی سر

 

1-مفهوم دیه در قانون| دیه موی سر

در ماده  448 قانون مجازات اسلامی دیه مقدر به این شکل تعریف شده است: (دیه مقدر مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایات غیر عمدی بر نفس، عضو یا منفعت، یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، مقرر شده است.) اشخاصی که می توانند دیه را مطالبه کنند، شخص مجنی علیه (شخصی که جرم به ضرر او واقع شده است)، اولیای دم و یا اشخاصی هستند که دیه به عنوان بخشی از ارث آن ها واقع می شود. این اشخاص برای شکایت از شخصی که به آن ها آسیب رسانده است می توانند به دادگاه کیفری و یا دادگاه حقوقی مراجعه کنند.

تفاوت این دو دادگاه را می توان به این شکل بیان کرد که شکایت و درخواست دیه در دادگاه حقوقی مستلزم ارائه دادخواست است و همچنین در خصوص هزینه دادرسی نیز باید بیان کنیم که در دادگاه حقوقی می بایست پرداخت شود ولی در دادگاه کیفری این چنین نیست.

2-مفهوم ارش در قانون| دیه موی سر

در ماده 449 ارش به این شکل تعریف شده است: (ارش، دیه غیر مقدر است  که میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تاثیر آن بر سلامت مجنی علیه و میزان خسارت وارده را با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می کند. مقررات دیه مقدر در مورد ارش نیز جریان دارد مگر اینکه در این قانون ترتیب دیگری مقرر شود.)

در تعریف ساده تر می توان ارش را  به این شکل تعریف کرد که اگر شخصی به اعضای بدن شخص دیگری آسیب وارد کند و  میزان خسارت این آسیب در شرع  و قانون مشخص نباشد به این نوع از خسارت ارش می گویند. به همین خاطر قاضی در هر پرونده به طور اختصاصی بعد از بررسی نظر کارشناسی پزشکی قانونی و بررسی آسیب وارد شده بر زیان دیده مقدار آن را تعیین می کند.

3- مفهوم دیه مو در قانون مجازات اسلامی| دیه موی سر

موی سر و ریش مرد

ماده 576 : (کندن یا از بین بردن تمام موی سر یا ریش مرد، در صورتی که دیگر نروید، دیه کامل دارد و اگر دوباره بروید، نسبت به موی سر، ارش و نسبت به ریش یک سوم دیه کامل ثابت است. در این حکم فرقی میان موی کم پشت و پر پشت و کودک و بزرگ سال نیست.) به زبان ساده تر اگر موی صورت وسر مرد به شکلی از بین برود که دیگر رشد نداشته باشد، دیه کامل باید پرداخت شود. و اگر موی سر مرد به شکلی از بین برود که امکان رشد مجدد وجود داشته باشد ارش تعیین می گردد و در صورتی که موی صورت مرد به شکلی از بین برود که امکان رشد مجدد وجود داشته باشد نصف دیه باید پرداخت شود.

موی سر زن

ماده 577 : (کندن و یا از بین بردن تمام موی سر زن، در صورتی که دیگر نروید، موجب دیه کامل زن و اگر دوباره بروید، موجب مهر المثل است. در این حکم فرقی میان موی کم پشت و پرپشت و کودک و بزرگ سال نیست.) منظور از مهر المثل در این ماده یکی از انواع مهریه است که  برای تعیین مقدار آن به شأن زن توجه می شود و اختصاص به زمانی دارد که برای زن در عقد دائم مهریه تعیین نشده است و در ماده اشاره شده است که اگر از بین رفتن موی زن به نحوی باشد که امکان رشد مجدد وجود داشته باشد دیه معادل مهرالمثل است حال اگر در چنین موقعیتی مهرالمثل بیشتر از دیه کامل باشد همان دیه کامل باید پرداخت شود.

دیه موی سر مرد و زن در صورتی که قسمتی از موی آن ها از بین برود

ماده 578 : (چنانچه قسمتی از موی سر زن یا مرد یا ریش مرد طوری از بین برود که دیگر نروید، باید به نسبت، دیه پرداخت شود و اگر دوباره بروید، در موی سر مرد، ارش و در ریش به نسبت از یک سوم دیه کامل و در موی سر زن به همان نسبت از مهر المثل ، باید دیه پرداخت شود.)

در چه صورتی ازبین رفتن موی سر دیه ندارد؟

ماده 579 : (کندن موی سر زن یا مرد یا ریش مرد، چنانچه با رضایت شخص یا در مواردی که اذن شخص معتبر نیست، با رضایت ولی او باشد یا به جهت ضرورت های پزشکی لازم باشد، دیه یا ارش ندارد.)

تشخیص روییدن ونروییدن مو با چه کسی است و به شکل انجام می شود؟

ماده 580 : (تشخیص روییدن ونروییدن مو با کارشناس مورد وثوق است. چنانچه نظر کارشناس برنروییدن باشد و دیه پرداخت شود، ولی پس از آن خلاف نظر او ثابت گردد، باید مازاد بر ارش یا یک سوم دیه ویا مهر المثل، حسب مورد به پرداخت کننده دیه، مسترد شود و اگر نظر کارشناس بر روییدن باشد و ارش یا یک سوم دیه و یا مهر المثل، حسب مورد پرداخت شود ولی خلاف نظر او ثابت گردد، باید ما به التفاوت آن پرداخت شود.)

نکات دیگر در خصوص دیه موی سر

ماده 582 : (اگر مقداری از موی سر ، ریش و ابرو پیش از جنایت از بین رفته باشد، زایل کردن باقی مانده آنها، حکم از بین بردن قستی از مو را دارد.)

ماده 583 : (هرگاه با از بین بردن عضو یا پوست ومانند آن، موی سر، ریش یا ابرو از بین برود، علاوه بر دیه مو یا ریش یا ابرو، حسب مورد دیه یا ارش جنایت نیز پرداخت می شود.)

ماده 586 : (ملاک مسئولیت صدمه به مو، از بین بردن آن است و شیوه از بین بردن مانند کندن یا سوزاندن، تاثیری در حکم ندارد.)

 

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه دیه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » دیه موی سر چقدر است




:: برچسب‌ها: دیه موی سر چقدر است ,
:: بازدید از این مطلب : 741
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: