لازم یا جایز بودن عقد رهن
نوشته شده توسط : vakiel

وقتی صاحبان املاک بخواهند بدون اینکه ملک‌ خود را بفروشند پول بیشتری به دست آورند ‌‌‌می‌توانند آن ملک را به راحتی رهن‌ دهند. در رهن ملک صاحب آن ‌‌‌می‌تواند مبلغ بیشتری را به عنوان پول پیش دریافت کند‌ اما ‌حق دریافت اجاره ماهیانه را ندارد. برای رهن املاک ‌‌‌می‌بایست قراردادی مابین هر دو طرف عقد بسته شود. عقد رهن از جمله مواردی است قوانین زیادی نسبت به آن وضع شده است. در ادامه قصد داریم در مورد لازم یا جایز بودن عقد رهن توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

لازم یا جایز بودن عقد به چه معناست‌‌‌ ؟

عقد لا‌زم و‌ جایز دو نوع عقدی ‌‌‌می‌باشند که تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در ادامه این دو نوع عقد را به خوبی شرح داده‌‌‌‌ایم:

عقد لازم

عقد لازم به عقدی گفته ‌‌‌می‌شود که افراد وقتی قرارداد را امضا ‌‌‌می‌کنند‌‌‌‌ نمی‌توانند به راحتی آن را فسخ کنند و برای فسخ قرارداد ‌‌‌می‌بایست دلایل منطقی و قانونی داشته باشند.

عقد جایز | لازم یا جایز بودن عقد رهن

عقد جا‌یز به عقدی گفته ‌‌‌می‌شود که طرفین بتوانند هرگاه که بخواهند آن‌ را فسخ نمایند و هر دو طرف ‌‌‌می‌توانند اقدام به فسخ آن ‌نمایند. در این مورد نیاز به ارائه دلایل قانونی نیز نخواهد بود و در صورت خواست حتی یک طرف عقد میان آن‌ها فسخ ‌‌‌می‌شود.

راهن و مرتهن | لازم یا جایز بودن عقد رهن

راهن کسی است که بدهکار است و مالی را به رهن می‌گذارد مرتهن طلبکار است و رهن نزد او گذاشته می‌شود تا در صورت لزوم از آن بهره ببرد.

عقد رهن لازم یا جایز | لازم یا جایز بودن عقد رهن

عقد رهن برای شخص مرتهن جایز است و برای راهن لازم به حساب ‌‌‌می‌آید. برای مثال مرتهن ‌‌‌می‌تواند هرگاه که بخواهد عقد رهن را فسخ نماید اما راهن ‌‌‌می‌بایست دین‌ خود را ادا کرده باشد تا بتواند این عقد را فسخ کند و در غیر این صورت حق فسخ این عقد را ندارد.

در چه مواردی عقد رهن برای راهن جایز است و او حق فسخ دارد‌‌‌ ؟

در صورتی که راهن دین خود را نسبت به مرتهن ادا کرده باشد و تمام تکالیف خود را انجام داده باشد عقد رهن برای او جایز به حساب ‌‌‌می‌آید و او حق فسخ آن را نیز خواهد داشت.

سوالات متدوال

عقد جایز یعنی چه‌‌‌ ؟

عقد جایز به عقدی گفته ‌‌‌می‌شود که طرفین طی انجام آن ‌‌‌می‌توانند هرگاه که بخواهند عقد را فسخ نمایند.

عقد لازم به چه معناست‌‌‌ ؟

در عقد لازم طرفین ‌‌‌نمی‌توانند عقد را فسخ کنند و ‌‌‌می‌بایست برای فسخ آن دلایل قانونی داشته باشند.

عقد رهن جایز است یا لازم‌‌‌ ؟

عقد رهن برای مرتهن جایز و برای راهن لازم می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص لازم یا جایز بودن عقد رهن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون لازم یا جایز بودن عقد رهن پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.




:: برچسب‌ها: لازم یا جایز بودن عقد رهن ,
:: بازدید از این مطلب : 364
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: