حق اشتغال
نوشته شده توسط : vakiel

اشتغال به معنای دارای شغل بودن و مشغول بودن به انجام کاری ‌می‌باشد. مشاغل موجود در ایران انواع مختلفی دارند و حقوق و مزایای هر کدام با توجه به نوع کار معین ‌می‌شود. اما انتخاب شغل در ایران نیز دارای قوانین خاص خود ‌می‌باشد و هر فرد ‌می‌بایست به قوانین انتخاب شغل توجه‌ نماید. در ادامه توضیحات مفصلی را در خصوص حق اشتغال آزاد خدمتتان ارائه نموده‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

حق آزادی انتخاب شغل یا حق اشتغال چیست‌‌‌ ؟

در قانون اساسی جمهوری اسلا‌می ‌آمده است که هر فرد ‌می‌تواند هر شغلی را که دوست ‌می‌دارد انتخاب کند و طبق همین قانون دولت موظف است برای تمام افراد اشتغال زایی کند.

از آن جایی که اشتغال افراد باعث ‌می‌شود که بتوانند مخارج زندگی خود را تامین کنند دولت به هر فرد اجازه داده است که شغل مورد نظر خود را انتخاب کند و افراد ‌می‌توانند با توجه به علاقه خود شاغل شوند.

موارد و مصادیق حق اشتغال

در قانون اساسی کشور در مورد حق آزادی انتخاب شغل به دو مورد زیر اشاره شده است:

  • هر فرد حق انتخاب شغل خود را دارد و افراد دیگر اجازه ندارند که او را از انجام شغلش باز دارند.
  • همه افراد ‌می‌توانند هر میزانی که بخواهند کار کنند و هیچکس حق ندارد برای آن‌‌ها میزان کار معین شده‌‌‌ای را در نظر بگیرد و آن‌ها را وادار کند که فقط به همان میزان کار کنند.

نکته مهم: چنانچه فردی دیگری را از انجام‌ شغل مورد علاقه‌اش بازدارد و یا اینکه او را وادار به انجام میزان کار معین شده توسط خودش کند در واقع مجرم است و طرف مقابل ‌می‌تواند در دادگاه از او شکایت کند.

در چه مواردی افراد ‌نمی‌توانند شغل مورد نظر خود را انتخاب کنند‌‌‌ ؟

این صحیح است که هر فرد ‌می‌بایست شغل مورد علاقه خود را انتخاب کند و این کار از نظر قانون درست است اما‌ در برخی موارد نیز فرد ‌نمی‌تواند بعضی از مشاغل را انتخاب کند زیرا انتخاب این نوع شغل به صلاح مردم کشور نیست. در ادامه استثنائات انتخاب شغل را نام برده‌‌‌ایم:

  • چنانچه فردی بخواهد شغلی انتخاب کند که با دین اسلام‌ همخوانی نداشته باشد قانون‌ او را از انجام آن شغل منع خواهد کرد. برای مثال اگر فردی بخواهد به فروش مشروبات الکی و مواد مخدر بپردازد شغل او از نظر شرعی صحیح نیست و قانون‌ نیز آن ‌را نمی‌پذیرد.
  • اگر فردی بخواهد با اشتغال خود باعث شود که مصلحت مردم به خطر بیفتد قانون‌ او را از انجام شغلش بازمی‌دارد. برای مثال اگر فردی بخواهد زورگیری کند و نظم جامعه را بر هم زند قانون اجازه اشتغال در این مورد را به او ‌نمی‌دهد.
  • اگر فردی با اشتغال خود باعث ضایع شدن حقوق دیگران‌ شود نیز قانون او را از انجام فعالیتش بازمی‌دارد.‌ برای مثال اگر کسی به کلاهبرداری از مردم اشتغال داشته باشد در واقع حق مردم را ضایع کرده است و شغل او از نظر قانونی اشکال دارد.

نکته مهم: موارد نام برده شده در بالا شغل‌‌هایی هستند که چون به ضرر و زیان مردم ‌می‌انجامند قانون آن‌‌ها را ‌نمی‌پذیرد اما افراد ‌می‌توانند در مشاغلی مثل، معلمی، پزشکی، مهندسی، فروشندگی، کشاورزی، تبلیغات و… فعالیت داشته باشند و در واقع تا زمانی که این مشاغل با قوانین اسلام مغایرتی نداشته باشند هیچ اشکالی ندارند.

سوالات متدوال

قانون آزادی انتخاب شغل به چه دلیل وضع شده است‌‌‌ ؟

قانون انتخاب آزادی شغل به این دلیل وضع شده است که از حقوق مردم در جامعه دفاع شود.

آیا ‌می‌توان به صورت آزادانه شغل فروش موارد مخدر را انتخاب کرد‌‌‌ ؟

خیر زیرا این ‌شغل با قوانین اسلامی مغایرت دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق ا‌شتغال، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق ا‌شتغال پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.




:: برچسب‌ها: حق اشتغال ,
:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: