وجه التزام
نوشته شده توسط : vakiel

هرگاه دو فرد ‌‌‌می‌خواهند با یکدیگر معامله‌‌‌‌ای انجام دهند میان آن‌ها قراردادی بسته ‌‌‌می‌شود تا ‌بیشتر به هم اعتماد کنند و تعهد آن‌ها نسبت به معامله اثبات گردد. اما در برخی از این‌قرارداد‌‌‌‌ها اشکالاتی به وجود ‌‌‌می‌آید که ‌دادگاه حکم تعیین وجه التزام را صادر ‌‌‌می‌نماید. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص وجه التزام و نحوه تعیین آن‌خدمتتان ارائه دهیم،با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

وجه التزام چیست ؟

هرگاه دو فرد قصد معامله با یکدیگر را دارند ‌‌‌می‌بایست قراردادی را امضا کنند تا طبق آن‌ قرارداد هر کدام وظایف خود را به خوبی انجام دهند. اگر بخواهیم وجه التزام را با یک مثال ساده توضیح دهیم باید بگوییم‌‌‌‌ در قراردادی که برای اجاره خانه بسته ‌‌‌می‌شود صاحب خانه موظف است که در تاریخ تعیین شده خانه را به مستاجر تحویل دهد و مستاجر نیز موظف ‌‌‌می‌شود که پس از اتمام مدت زمان اجاره آن‌ را در تاریخ معین شده تخلیه نموده و به صاحبش بازگرداند. اما اگر صاحبخانه یا مستاجر تحویل خانه را به زمان دیرتری موکول کنند که در قرارداد ذکر نشده است ‌‌‌می‌بایست مبلغی را به طرف مقابل ‌به عنوان دیرکرد بپردازند.

این مبلغ به این دلیل به افراد پرداخت ‌‌‌می‌شود که آن‌‌‌‌ها از خانه یا هر مال دیگری در تاریخی که‌ در قرارداد ذکر نشده است استفاده کرده‌اند و مال در آن‌ تاریخ در اختیار شخص مقابل بوده است و آن مالی که به عنوان دیرکرد پرداخت ‌‌‌می‌شود در واقع همان و‌جه التزام ‌‌‌می‌باشد.

نحوه تعیین وجه التزام چگونه است‌‌‌ ؟

تعیین و‌جه التزام معمولا با توافق طرفین انجام ‌‌‌می‌شود، طرفین در قرارداد ذکر ‌‌‌می‌کنند که هر کدام در صورت تحویل ندادن مال ‌‌‌می‌بایست خسارتی را به عنوان دیرکرد پرداخت کنند و این موضوع در واقع باعث شده که افراد در تحویل مال‌‌‌‌ به طرف دیگر دیرکرد نداشته باشند. وجه التزام ‌‌‌می‌بایست حتما در قرارداد ذکر شود تا افراد به مشکل برنخورند. در ادامه نحوه شرح وجه التزام در قرارداد را بیان نموده‌‌‌‌ایم:

آقای….. و آقای….. طبق این قرارداد موظف هستند که وظایف خود را در این معامله‌‌‌‌ انجام دهند. آقای…. طبق این قرارداد ملزم ‌‌‌می‌باشد که خانه را در تاریخ …. به آقای ….. که صاحب ملک ‌‌‌می‌باشد‌‌‌‌ تحویل دهد. چنانچه آقای…. از تحویل ملک به صاحبش‌‌‌‌ خودداری نماید ‌‌‌می‌بایست مبلغ…… را به عنوان دیرکرد روزانه‌‌‌‌ به او پرداخت نماید.

سوالات متداول

وجه التزام چیست‌‌‌ ؟

مبلغی که به عنوان دیر کرد در تحویل مال به افراد پرداخت ‌‌‌می‌شود.

تعیین وجه التزام به عهده چه کسی است‌‌‌ ؟

به عهده طرفین معامله.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره مند گردید. مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌‌‌‌های حقوقی خود یاری ‌‌‌می‌نماید. از بهترین خدمات این مرکز ‌‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی اشاره نمود. با مراجعه به این مرکز ‌‌‌می‌توانید به نتیجه رسیدن پرونده حقوقی خود را تسریع بخشید و آن را به نتیجه دلخواه برسانید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وجه التزام، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وجه التزام پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.




:: برچسب‌ها: وجه التزام ,
:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: