تفاوت بازنشستگی با از کار افتادگی
نوشته شده توسط : vakiel

قانون برای کارکنان شرکت‌ها، موسسات، کارگاه‌ها و تمام افرادی که تحت پوشش بیمه هستند شرایط مختلفی را تعیین کرده است. در قانون کار در خصوص بازنشستگی، از کار افتادگی، استعلاجی، دریافت مرخصی و هر عامل دیگری که به کارکنان مربوط می‌شود توضیحاتی ارائه شده است. تمام کارگران و کار فرمایان موظف هستند که از این قانون تبعیت کرده و به تمام موارد ذکر شده در آن به درستی عمل نمایند. در قانون کار کشور ما در خصوص بازنشستگی و از کار افتادگی نیز شرایط خاصی تعیین شده است. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص بازنشستگی، از کار افتادگی و تفاوت این دو توضیحات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

از کار افتادگی چیست‌‌‌ ؟

حتما شما نیز کم و بیش واژه از کار افتادگی را شنیده‌‌اید، اما با مفهوم کلی آن به خوبی آشنایی ندارید. از کار افتادگی به معنای کاهش توان جسمانی کارگر می‌باشد، که باعث می‌شود نتواند به کار خود ادامه دهد. از کار افتادگی به دلیل وجود دو عامل مهم اتفاق می‌افتد. یکی از این عوامل کهولت سن کارگران می‌باشد. وقتی سن کارگر بالا می‌رود قطعا توان کاری او بسیار کاهش یافته و نمی‌تواند مانند سابق کار خود را انجام دهد.

عامل دیگری که باعث از کار افتادگی کارگران می‌شود بروز بیماری می‌باشد. ممکن است در حین کار کارگر دچار آسیب شود و یا به یک بیماری مبتلا شود. حال اگر هر کدام از این عوامل باعث از کار افتادگی کارگر شوند مطابق قانون می‌تواند از خدمات بیمه استفاده کند. یعنی دیگر نیازی نیست که فرد منتظر باشد تا به سن بازنشستگی برسد و می‌تواند از زمان از کار افتادگی خود تا پایان عمر حقوق مستمری از صندوق بیمه دریافت کند.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی توصیه می‌کنیم مقاله از کار افتادگی را مطالعه فرمایید.

معنای بازنشستگی | تفاوت با از کار افتادگی

بازنشستگی همانطور که از نامش مشخص است به معنای تمام شدن سن کاری کارگران می‌باشد. مطابق قانون کار هر فرد می‌بایست سی سال سابقه بیمه کاری داشته باشد تا بتواند از صندوق بیمه حقوق دریافت کند. اگر فردی دارای چنین سابقه‌‌ای باشد بازنشسته شده و می‌تواند حقوق مستمری خود را به صورت ماه به ماه دریافت نماید.

این سن برای انواع مشاغل مختلف بوده ولی سن بازنشستگی بیشتر مشاغل سی سال می‌باشد. شاید برایتان سوال شود که چرا این سن برای بازنشسته شدن افراد در قانون کار تعیین شده است؟ که پاسخ این پرسش بسیار ساده است. پس از سی کار سابقه کاری مسلما کارگر توان کاری بسیار کمی خواهد داشت و اگر هم بتواند کار کند مسلما مانند روز اول پر توان نمی‌باشد. پس بهترین سن برای بازنشستگی سی سال سابقه می‌باشد.

نکته حائز اهمیت این است که اگر فردی دارای سی سال سابقه کاری نباشد اما سن او به شصت سال برسد بازهم بازنشست خواهد شد اما حقوق مستمری او نسبت به دیگر افراد کمتر خواهد بود.

برای کسب اطلاعات تکمیلی مقاله شرایط بازنشستگی را مطالعه نمایید.

برای کسب اطلاعات تکمیلی مقاله سن بازنشستگی را مطالعه فرمایید.

تفاوت بازنشستگی و از کار افتادگی

بازنشستگی و از کار افتادگی هر دو عواملی هستند که باعث می‌شوند کارگر توان کاری نداشته باشد و نتواند مانند سابق به کار خود ادامه دهد. این دو عامل با وجود اینکه بسیار به هم شباهت دارند دارای تفاوت‌هایی نیز می‌باشند. در زیر تفاوت بازنشستگی و از کار افتادگی را ذکر کرده‌ایم:

  • مطابق قانون کار اگر فردی بخواهد بازنشسته شود با توجه به شغلی که دارد می‌بایست مابین بیست تا سی سال سابقه داشته باشد. اما برای از کار افتادگی هیچ سن خاصی در نظر گرفته نشده است و هرگاه که فرد نتواند به کار خود ادامه دهد می‌تواند از خدمات بیمه برای از کار افتادگی خود استفاده کند.
  • محاسبه سوابق از کارافتادگی کارگران بسیار ساده‌‌‌تر بوده و اگر کارگری دارای حتی یک سال سابقه باشد نیز می‌تواند از خدمات استفاده کند. اما این مورد در خصوص بازنشستگی صدق نمی‌کند.
  • حقوق دریافتی بعد از از کار افتادگی با حقوق بازنشستگی تفاوت دارد و با توجه به نوع شغل کارگر ممکن است کمتر یا بیشتر باشد.

سوالات متداول

سابقه بیمه برای بازنشستگی قانونی افراد چقدر است‌‌‌ ؟

سابقه بیمه برای بازنشسته شدن هر فرد به صورت قانونی سی سال خواهد بود.

اگر فردی دارای یک سال سابقه بیمه باشد و از کار افتاده شود تکلیف چیست‌‌‌ ؟

در این صورت فرد می‌تواند از خدمات و حقوق از کار افتادگی خود استفاده کند و سابقه کار کم نمی‌تواند مانع استفاده از خدمات بیمه توسط او شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت بازنشستگی با ازکارافتادگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تفاوت بازنشستگی با ازکارافتادگی پاسخ دهند.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 




:: برچسب‌ها: تفاوت بازنشستگی با از کار افتادگی ,
:: بازدید از این مطلب : 393
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: