دادگاه سفته
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه خرید و فروش کالا، محصولات و… در جامعه ما با استفاده از اسناد تجاری مختلف انجام می‌گیرد. در واقع اگر هر معامله‌‌ای مبلغ بالاتری داشته باشد مسلما افراد نیاز بیشتری به استفاده از اسناد تجاری خواهند داشت و از این طریق می‌توانند طرف مقابل را متعهد به پرداخت وجه معامله نمایند. اسناد تجاری انواع مختلفی دارند و از هر کدام برای انجام امور مختلف استفاده می‌شود. یکی از سند‌های تجاری پر کاربرد در جامعه امروزی سفته است. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص سفته و دادگاه صالح برای مطالبه آن توضیحات مفید و مختصری را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

سفته چیست ؟

سفته یکی از پرکاربرد‌ترین اسناد تجاری است که در جامعه امروزی ما بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. سفته یک برگه تجاری می‌باشد که برای تعهد به انجام کار، امور بانکی، معاملات مختلف و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مثال اگر فردی بخواهد یک ملک را خریداری کند می‌تواند بخشی از هزینه آن‌ را سفته بدهد. در این صورت فرد متعهد می‌شود که در مدت زمان مشخص شده هزینه را به صاحب ملک بپردازد. در تمامی سفته‌ها تاریخ دقیق پرداخت ذکر می‌گردد و دارنده سفته نمی‌تواند قبل از این موعد آن‌ را به اجرا بگذارد.

توصیه می‌کنیم مقاله سفته چیست را مطالعه نمایید.

دادگاه صالح برای مطالبه سفته

صلاحیت داشتن یک دادگاه به معنای دارای شایستگی بودن برای اظهار نظر در خصوص یک پرونده می‌باشد. از این رو اگر بخواهید برای مطالبه سفته به مراجع قضایی رجوع کنید باید به دادگاهی مراجعه نمایید که صلاحیت انجام این کار را داشته باشد. در غیر این صورت دادگاه درخواست شما را رد کرده یا به دادگاه صلاحیت دار واگذار می‌کند.

مطالبه سفته در اصطلاحات حقوقی با نام واخواست شناخته می‌شود. واخواست سفته می‌بایست در دادگاه حقوقی محل سکونت فرد صادر کننده آن صورت گیرد. مطابق قانون اگر دارنده سفته پس از سپری شدن موعد آن نتواند سفته را نقد کند و یا فرد صادر کننده آن به تعهداتش عمل نکند می‌بایست برگه واخواست را تهیه نموده و به دادگاه حقوقی محل سکونت فرد صادر ‌کننده آن تحویل دهد.

در این صورت دادگاه به پرونده رسیدگی خواهد کرد و حتی در برخی موارد ممکن است حکم توقیف اموال شخص صادر کننده سفته را نیز صادر کند.

توصیه می‌کنیم مقاله قیمت سفته را مطالعه نمایید.

مدت زمان واخواست سفته از دادگاه صالح چقدر است ؟

برای واخواست سفته از ‌دادگا‌ه صالح مدت زمان خاصی توسط قانونگذار تعیین گردیده است که افراد می‌بایست قبل از سپری شدن آن برای این کار اقدام نمایند. مطابق قانون دارنده سفته باید در زمان سر رسید سفته آن را به اجرا بگذارد، چنانچه سفته نقد نشود دارنده آن می‌بایست ظرف مدت زمان ۱۰روز برای مطالبه آن به ‌دادگا‌ه صالح رجوع نماید.

نکته مهم‌تر این است که مطابق نظر قانونگذار ظهر نویسان سفته (افرادی که سفته را پشت نویسی کرده‌اند) نیز در قبال آن تعهد خواهند داشت. از این رو فرد دارنده سفته می‌تواند آن را از ظهر نویسان نیز مطالبه کند. در این صورت فرد دارنده سفته می‌بایست تا مدت زمان یک سال پس از واخواست سفته در مهلت مذکور، دادخواستی را مبنی بر مطالبه سفته از ظهر نویسان به ‌دادگا‌ه ارائه نماید.

اما اگر این مدت زمان سپری شود امکان مطالبه سفته از ظهر نویسان وجود ندارد و دیگر مسئولیتی متوجه آنان نخواهد بود. اما حق مطالبه آن از صادرکننده محدودیتی ندارد.

توصیه می‌کنیم مقاله سفته ضمانت انجام کار را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

برای واخواست سفته چقدر مهلت تعیین شده است ؟

برای وا خواست سفته ده روز کاری پس از موعد نقد گردیدن آن مهلت تعیین شده است.

سفته به چه منظوری صادر می‌شود ؟

سفته به منظور تعهد انجام کار صادر می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه سفته، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه سفته پاسخ دهند.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: دادگاه سفته ,
:: بازدید از این مطلب : 340
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: