رای قابل تجدید نظر
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که می‌دانید قاضی دادگاه وظیفه دارد تمامی پرونده‌ها را بررسی کند و در خصوص آن‌ها حکمی را صادر کند. قاضی با تکیه بر علم و‌ دانایی خود احکام را صادر می‌کند و‌ تمام تلاش خود را می‌کند تا مناسب‌ترین و صحیح‌ترین‌حکم موجود را در خصوص پرونده ‌مورد نظر صادر کند. اما‌ گاهی ممکن است صدور برخی احکام برای خوانده یا خواهان ضرر و زیانی را به همراه داشته باشد و باعث از بین رفتن حقوق آن‌ها بشود که در این صورت می‌توانند از قاضی بخواهند که در حکم خود تجدید نظر کند. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص تجدید نظر و آرای قابل تجدید نظر توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع :  رای قابل تجدید نظر

تجدید نظر از رای صادر شده به چه معناست‌‌ ؟

مقامات قضایی تمام تلاش خود را می‌کنند که با استفاده از علم خود صحیح‌ترین رای را در خصوص پرونده‌های مختلف صادر کنند. اما گاهی ممکن است یکی از طرفین دعوا نسبت به حکم اعتراض داشته باشد که می‌تواند با ارائه دادخواست تجدید نظراز قاضی دادگاه بخواهد در رای خود تجدید نظر کند. ارائه درخواست تجدید نظر خواهی تنها در خصوص احکامی ممکن است که به صورت غیابی صادر نشده باشند. در واقع درخواست تجدید نظر خواهی یک روش اعتراض به احکام صادر شده از طرف دادگاه به شمار می‌رود. هرگاه خوانده یا خواهان این دادخواست را برای دادگاه بفرستند قاضی دادخواست را بررسی کرده و در صورتی که دلایل فرد دادخواست دهنده موجه باشد و شرایط تجدید نظر نیز وجود داشته باشد در حکم خود تجدید نظر خواهد کرد.

رای قابل تجدید نظر

آرای صادره از طرف دادگاه‌های در واقع به احکامی گفته می‌شود که توسط قاضی صادر شده‌‌اند. برخی افراد تصور می‌کنند که می‌توان نسبت به تمامی احکام صادره از طرف قاضی درخواست تجدید نظر نمود که در این باره باید بگوییم که این تصور صحیح نبوده و تنها برخی از آرای صادره از طرف دادگاه‌های قابل تجدید نظر می‌باشند. آرای قابل تجدید نظر به شرح زیر هستند:

  • تمامی آرای صادر شده مربوط به دعاوی غیر مالی قابل تجدید نظر هستند.
  • اگر در دعوای مالی که ارزش مال مطالبه شده از طرف خواهان بیش از سه میلیون ریال باشد حکمی صادر شود طبق قانون قابل تجدید نظر می‌باشد.

قرار‌های قابل تجدید نظر کدامند‌‌ ؟

قرار‌ها نیز از جمله آرای صادره از طرف دادگاه‌ها به شمار می‌روند.

برخی از قرار‌ها نیز قابل تجدید نظر هستند. قرار‌های قابل تجدید نظر به شرح زیر می‌باشند:

  • قرار ابطال دادخواست
  • قرار رد دعوا
  • قرار رد دادخواست
  • قرار سقوط دعوا
  • قرار استماع دعوا
  • قرار عدم اهلیت خوانده یا خواهان

سوالات متداول

تجدید نظر خواهی چیست‌‌ ؟

تجدید نظر خواهی یکی از روش‌های اعتراض به آرای دادگاه می‌باشد.

آیا می‌توان برای آرای غیابی نیز درخواست تجدید نظر نمود‌‌ ؟

خیر تجدید نظر خواهی تنها در خصوص آرایی که غیابی صادر نشده باشند موثر است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رای قابل تجدید نظر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون رای قابل تجدید نظر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: رای قابل تجدید نظر ,
:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: