موارد رد دعوا
نوشته شده توسط : vakiel

هرگاه پرونده‌‌‌‌‌ای در دادگاه تشکیل ‌‌‌می‌شود و فردی از دیگری شکایت ‌‌‌می‌کند دادگاه ‌‌‌می‌بایست رسیدگی به آن دعوا را آغاز نماید و حکمی را در خصوص آن صادر کند. صدور قرار رد دعوا یکی از مواردی است که ‌‌‌می‌تواند باعث جلوگیری از پیگیری و ادامه دعاوی در دادگاه‌‌‌‌ها شود. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص قرار رد دعوا و موارد صدور آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : موارد رد دعوا

قرار رد دعوا

قرار رد دعوا یکی از انواع قرار‌‌‌‌های صادر شده از طرف دادگاه‌‌‌‌ها ‌‌‌می‌باشد که در موارد به خصوصی صادر ‌‌‌می‌گردد. هرگاه که خوانده به دلایل مختلف ایرادی را به خواهان، دادگاه و… وارد کند و اعتراض کند و یا اینکه دادگاه به خاطر وجود برخی دلایل ادامه دعوا را جایز نداند قرار رد دعوا صادر ‌‌‌می‌شود. چنانچه قرار رد دعوا صادر شود بررسی و پیگیری دعوا متوقف ‌‌‌می‌شود. قرار رد دعوا در برخی موارد ‌‌‌می‌تواند حق طرح دوباره دعوا را از خواهان بگیرد اما گاهی ممکن است با وجود صدور این قرار بازهم خواهان بتواند دعوای خود را مطرح کند.

موارد صدور قرار رد دعوا کدامند‌‌‌‌‌‌‌ ؟

قرار رد دعوا در موارد مختلفی صادر ‌‌‌می‌شود. همانطور که گفتیم این قرار معمولا به دلیل اعتراضات و ایراد وارد نمودن خوانده‌‌‌ به خواهان و… صادر ‌‌‌می‌شود. موارد صدور قرار رد دعوا به شرح زیر ‌‌‌می‌باشند:

  • دعوایی که قبلا در دادگاهی طرح شده باشد.
  • چنانچه خوانده اثبات کند که دعوای طرح شده از طرف خواهان ربطی به او ندارد و متوجه او نیست قرار رد دعوا صادر ‌‌‌می‌شود.
  • گاهی ممکن‌ دعوا در دادگاهی طرح شود که آن ‌دادگاه صلاحیت رسیدگی به آن‌ دعوا را نداشته باشد که بازهم خوانده ‌‌‌می‌تواند با ایراد وارد نمودن به این موضوع باعث صدور قرار رد دعوا شود.
  • چنانچه خواهان دارای صلاحیت نباشد و خوانده به این موضوع ایراد وارد کند قرار رد دعوا صادر ‌‌‌می‌شود.
  • اگر وکیل، قیم، وصی و… خواهان احراز سمت نشده باشد خوانده ‌‌‌می‌تواند به این مسئله ایراد وارد کند و خواستار صدور قرار رد دعوا شود.
  • موضوع دعوا ‌‌‌می‌بایست حتما مشروع باشد، دعوا باید به صورت جزمی مطرح شود و از روی حدس و گمان طرح نگردد، دعوا باید در مدت زمان تعیین شده و مهلت مشخص شده توسط قانون طرح شده باشد، خواهان ‌‌‌می‌بایست از دعوای طرح شده توسط خود نفع شخصی ببرد و اگر خلاف موارد گفته شده اتفاق بیفتد خوانده ‌‌‌می‌تواند به این موارد ایراد وارد کند و خواستار صدور قرار رد دعوا شود.

اگر قرار رد دعوا صادر شود ‌‌‌می‌توان دوباره طرح دعوا نمود‌‌‌‌‌‌‌ ؟

آیا دعوای رد شده قابلیت طرح مجدد را دارد؟ جواب مثبت است اما موانعی که سبب رد دعوا شده بودند باید رفع شوند. برای مثال اگر خواهان دارای اهلیت نیست و به همین دلیل دعوای او رد گردیده ‌‌‌می‌تواند از نماینده یا وکیل خود بخواهد تا دعوا را به جای او طرح کنند که در این صورت دیگر قرار رد دعوا صادر ‌‌‌نمی‌شود.

قرار چیست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

قرار به نظر و رای دادگاه‌ گفته ‌‌‌می‌شود که به خوانده و خواهان‌ یا همان طرفین دعوا ابلاغ ‌‌‌می‌شود. قرار توسط قاضی، بازپرس و… صادر ‌‌‌می‌شود. برخی از افراد تصور ‌‌‌می‌کنند که قرار و حکم یکی هستند اما در این خصوص باید بگوییم که این تصور اشتباه بوده و این دو با هم متفاوت هستند. قرار‌‌‌‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند و در خصوص موضوعات مختلف صادر ‌‌‌می‌شود. برای مثال اگر فردی مورد تعقیب قرار بگیرد و سپس مشخص شود که بی‌گناه است بازپرس برای او قرار منع تعقیب را صادر ‌‌‌می‌کند‌‌‌ که طی صدور آن‌ دیگر فرد مورد تعقیب نخواهد بود. اما حکم دعوایی را فیصله می‌دهد.

سوالات متداول

اگر خواهان بعد از سپری شدن مهلت قانونی دعوا را طرح کند چه ‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌ ؟

در این صورت دعوای طرح شده توسط او با صدور قرار رد دعوا رد ‌‌‌می‌شود.

عدم اهلیت خواهان ‌‌‌می‌تواند باعث صدور قرار رد دعوا شود‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله چنانچه خوانده به این موضوع ایراد وارد کند و مورد رفع نگردد قرار رد دعوا صادر ‌‌‌می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موارد رد دعوا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون موارد رد دعوا پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 

 منبع : موارد رد دعوا

 





:: برچسب‌ها: موارد رد دعوا ,
:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: