زوال دعوا
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه در سرتاسر کشور مراجع قضایی دایر هستند و در حفظ حقوق مردم و برقراری نظم و امنیت در جامه بسیار می‌کوشند. در مراجع قضایی تمامی قوانین به درستی انجام ‌‌‌‌می‌‌گیرد و هر قانونی که توسط قانونگذاران تعیین گردیده است به اجرا در ‌‌‌‌می‌‌آید. زوال دعوا نیز یکی از مواردی است که توسط قانونگذاران تعیین گردیده و شرایط خاص خود را دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص زوال دعوا و موارد آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : زوال دعوا

زوال دعوا به چه معناست‌‌‌‌‌‌‌ ؟‌

مطابق قانون هر فرد حق دارد برای حفظ حق و حقوق خود به دادگاه‌‌‌‌‌ها‌ رجوع کند و با طرح دعوا خواستار حفظ حقوقش شود. این به این معناست که افراد ‌‌‌‌می‌‌توانند در هر زمانی که حقوقشان نادیده گرفته شد دادخواهی نمایند و از مقامات قضایی بخواهند که از حقوق آن‌‌‌‌‌ها‌ دفاع کنند. هیچ فردی ‌‌‌‌نمی‌‌‌تواند حق دادخواهی را از فرد دیگر سلب کند اما در برخی موارد این حق از افراد سلب ‌‌‌‌می‌‌شود که به آن ‌‌‌‌‌‌‌‌زوا‌ل‌ دعوا گفته ‌‌‌‌می‌‌شود. ‌‌‌‌‌‌‌‌زوا‌ل‌ دعوا در واقع به معنای از بین رفتن دعاوی و همچنین ساقط شدن حق دادخواهی ‌‌‌‌می‌‌باشد. ‌‌‌‌‌‌‌‌زوا‌ل‌‌‌‌‌ ‌موارد مختلفی دارد و در شرایط خاصی اتفاق ‌‌‌‌می‌‌افتد.

موارد زوال دعوا

برای اینکه ‌‌‌‌‌‌‌‌زوا‌ل‌ دعوا اتفاق بیفتد و دعوا زایل شود ‌‌‌‌می‌‌بایست شرایطی وجود داشته باشد. ‌‌‌‌‌‌‌‌زوا‌ل‌ دعوا موارد مختلفی دارد که هرکدام دارای قوانین مربوط به خود ‌‌‌‌می‌‌باشند. موارد ‌‌‌‌‌‌‌‌زوا‌ل‌ دعوا به شرح زیر ‌‌‌‌می‌‌باشند:

  • چنانچه حکم قطعی دادگاه در خصوص دعوا صادر گردد ‌‌‌‌‌‌‌‌زوا‌ل‌ دعوا اتفاق ‌‌‌‌می‌‌افتد.
  • یکی دیگر از موارد ‌‌‌‌‌‌‌‌زوا‌ل‌ دعوا گذشت خواهان از شکایت است. چنانچه خواهان از شکایت خود به طور کلی چشم پوشی کند و از حق خود بگذرد ‌‌‌‌‌‌‌‌زوا‌ل‌ دعوا انجام گرفته است.
  • در برخی موارد ‌‌‌‌‌‌‌‌زوا‌ل‌ دعوا به صورت غیر ارادی اتفاق ‌‌‌‌می‌‌افتد. برای مثال اگر خواهان مالی را از خوانده طلب داشته باشد و به همین دلیل اقدام به طرح دعوا نموده باشد اما در عوض او نیز به خوانده همین مقدار را بدهکار باشد، در این صورت دیگر ‌‌‌‌نمی‌‌‌تواند اقدام‌ به طرح دعوا نماید و ‌‌‌‌‌‌‌‌زوا‌ل‌ دعوا اتفاق ‌‌‌‌می‌‌افتد.

اگر دارنده حق اقامه دعوا یا طرف مقابلش فوت کند زوال دعوا اتفاق ‌‌‌‌می‌‌افتد‌‌‌‌‌‌‌ ؟

به طور کلی فوت فردی که دارای حق اقامه دعوا است یا طرف مقابلش ‌‌‌‌نمی‌‌‌تواند باعث ‌‌‌‌‌‌‌‌زوا‌ل‌ دعوا شود زیرا در صورت فوت آن‌‌‌‌‌ها‌ ممکن است بازماندگان دعوا را ادامه دهند و مراحل آن را پیش ببرند. اما گاهی ممکن است ادامه دعوی به شخص بستگی داشته باشد و اگر او فوت‌ کند دعوا کاملا زایل شود. برای مثال در دعوای عدم ‌تمکین اگر زن ‌یا مرد فوت ‌کنند دعوا زایل ‌‌‌‌می‌‌شود زیرا وجود دعوا به حیات یکی از طرفین دعوا بستگی دارد.

سوالات متداول

زایل شدن دعوا به چه معناست‌‌‌‌‌‌‌ ؟‌

هرگاه حق اقامه دعوا از فرد سلب شود و دعوا از بین‌برود ‌‌‌‌می‌‌گویند که دعوا زایل شده یا ‌‌‌‌‌‌‌‌زوا‌ل‌ دعوا اتفاق افتاده است.

اگر در دعوای عدم تمکین زن فوت‌ کند ‌تکلیف چیست‌‌‌‌‌‌‌ ؟‌

در این صورت ‌‌‌‌‌‌‌‌زوا‌ل‌ دعوا اتفاق خواهد افتاد و دعوا زایل ‌‌‌‌می‌‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زوال دعوا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون زوال دعوا پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 
 

 منبع : زوال دعوا

 

 





:: برچسب‌ها: زوال دعوا ,
:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: