سوء پیشینه کیفری
نوشته شده توسط : vakiel

هرگاه فردی جرمی را مرتکب ‌‌‌‌می‌شود مجازات تعیین شده در قانون در خصوص او اعمال خواهد شد. اما گاهی دیده ‌‌‌‌می‌شود که قانونگذار آن مجازات را کافی ‌‌‌‌نمی‌داند و علاوه بر آن مجازات تبعی را نیز‌‌‌‌ برای مجرم در نظر ‌‌‌‌می‌گیرد. ‌‌‌‌سوء پیشینه کیفری یک مجازات تبعی به شمار ‌‌‌‌می‌رود که باعث ‌‌‌‌می‌شود مجرمین قادر به انجام برخی امور نباشند و نتوانند از تمام حقوق خود در جامعه استفاده کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص سوء پیشینه کیفری و موارد آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : سوء پیشینه کیفری

سوء پیشینه کیفری چیست‌‌ ؟

‌‌‌‌سوء پیشینه ‌‌‌‌کیفر‌ی یکی از مجازات‌‌‌‌‌های تبعی ‌‌‌‌می‌باشد که قانونگذار آن ‌را برای برخی مجرمین تعیین نموده است. هرگاه مجرمی به ارتکاب جرائم عمدی محکوم شود و مجازات جرم او نیز اعمال گردد برای او ‌‌‌‌سوء پیشینه ‌‌‌‌کیفر‌ی ثبت ‌‌‌‌می‌شود و در واقع فرد به عنوان یک فرد سابقه دار در ارتکاب جرم شناخته ‌‌‌‌می‌شود.

حال سوالی که ممکن است در ذهنتان پیش بیاید این ‌‌‌‌می‌باشد که ‌‌‌‌سوء پیشینه ‌‌‌‌کیفر‌ی چه پیامد‌‌‌‌‌هایی را برای مجرم به همراه خواهد داشت؟ که در این خصوص باید بگوییم مهم‌‌ترین پیامد این نوع مجازات محروم شدن از حقوق اجتماعی ‌‌‌‌می‌باشد. از‌‌‌‌ آنجایی که در جامعه امروزی برای انجام هرکاری از فرد گواهی عدم‌‌‌‌ ‌‌‌‌سوء پیشینه ‌‌‌‌کیفر‌ی درخواست ‌‌‌‌می‌شود ‌‌‌‌می‌توان گفت که دارا بودن ‌‌‌‌سوء پیشینه ‌‌‌‌می‌تواند ما را از انجام برخی امور در زندگی بازدارد و در واقع حقوق اجتماعی ما را سلب ‌‌‌‌می‌کند.

‌‌‌‌سوء پیشینه ‌‌‌‌کیفر‌ی در خصوص همه جرائم‌‌‌‌ لحاظ ‌‌‌‌نمی‌شود و فقط در مواردی که قانونگذار تعیین کرده است برای مجرم در نظر گرفته خواهد شد. نکته حائز اهمیت این است که ‌‌‌‌سوء پیشینه ‌‌‌‌کیفر‌ی به صورت ‌‌‌‌دائمی‌ نبوده و پس از گذشت مدت زمان تعیین شده در قانون فرد مجرم اعاده حیثیت ‌‌‌‌می‌شود و ‌‌‌‌سوء سابقه او پاک خواهد شد.

موارد ثبت سوء پیشینه کیفری

همانطور که در بالا گفتیم ‌‌‌‌سوء سابقه ‌‌‌‌کیفر‌ی در صورت ارتکاب برخی جرائم تعیین شده توسط قانون گذار برای مجرم ثبت ‌‌‌‌می‌شود. مدت زمان ‌‌‌‌سوء پیشینه ‌‌‌‌کیفر‌ی برای هر جرم متفاوت است و بر اساس مجازات جرائم تعیین خواهد گردید. در زیر موارد ثبت ‌‌‌‌سوء پیشینه ‌‌‌‌کیفر‌ی به همراه مدت زمان آن‌‌‌‌‌ها ذکر شده است:

  • جرائم با مجازات سلب حیات و حبس ابد: ثبت هفت سال ‌‌‌‌سوء پیشینه ‌‌‌‌کیفر‌ی
  • جرائم با مجازات قطع عضو و قصاص به گونه‌ای که دیه جنایت بیش از یک دوم دیه مجنی علیه بوده باشد، حبس تا درجه ۴ و نفی بلد: ثبت سه سال.
  • جرائم با مجازات حبس درجه ۵، شلاق حدی، قصاص اعضای بدن به گونه‌ای که دیه تعیین شده برای جنایت یک دوم‌ دیه مجنی علیه و یا کمتر از یک دوم دیه او باشد: ثبت دو سال.

در چه مواردی سوء پیشینه کیفری ثبت ‌‌‌‌نمی‌شود‌‌ ؟

با وجود اینکه ثبت ‌‌‌‌سوء پیشینه ‌‌‌‌کیفر‌ی برای برخی مجرمین الزا‌‌‌‌می ‌است اما گاهی شرایطی وجود دارد که مقام قضایی برای فرد ‌‌‌‌سوء پیشینه ‌‌‌‌کیفر‌ی ثبت نخواهد کرد. مواردی که در آن‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌سوء پیشینه ‌‌‌‌کیفر‌ی ثبت ‌‌‌‌نمی‌شود به شرح زیر هستند:

  • چنانچه مجرم مرتکب جرم قابل گذشتی شده باشد و شاکی رضایت دهد تا اعمال مجازات متوقف شود مجازات تبعی فرد مجرم نیز رفع ‌‌‌‌می‌گردد و برای او ‌‌‌‌سوء پیشینه ‌‌‌‌کیفر‌ی ثبت ‌‌‌‌نمی‌شود.
  • در برخی موارد فرد اشتباها به عنوان مجرم شناخته شده و مجازاتی برای او تعیین ‌‌‌‌می‌شود اما اگر فرد تبرئه شود و مشخص شود که مجرم نیست ‌‌‌‌سوء پیشینه ‌‌‌‌کیفر‌ی برای او ثبت نخواهد شد.

سوالات متداول

چرا سوء پیشینه ‌‌‌‌کیفر‌ی یک نوع مجازات به حساب ‌‌‌‌می‌آید‌‌ ؟

زیرا ‌‌‌‌می‌تواند فرد را از انجام برخی امور بازدارد که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

اگر فرد به طور سهوی مجرم شناخته شود بازهم برای او ‌‌‌‌سوء پیشینه ‌‌‌‌کیفر‌ی ثبت ‌‌‌‌می‌شود‌‌ ؟

خیر در این صورت اگر فرد تبرئه شود برای او ‌‌‌‌سوء پیشینه ‌‌‌‌کیفر‌ی ثبت ‌‌‌‌نمی‌شود که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سوء پیشینه کیفر‌ی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سوء پیشینه کیفر‌ی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 
 

 منبع : سوء پیشینه کیفری

 

 

 




:: برچسب‌ها: سوء پیشینه کیفری ,
:: بازدید از این مطلب : 363
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: