مفقودی چک
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه خرید و فروش و معاملات میان افراد بسیار بیشتر شده است. برای خرید کالا یا هر چیز دیگری‌‌‌‌ فرد ‌‌‌‌می‌بایست مبلغی را به طرف مقابلش پرداخت کند. افراد ‌‌‌‌می‌توانند این کار را از راه‌‌‌‌‌های مختلف انجام دهند. برای مثال ‌‌‌‌می‌توانند از چک استفاده کنند‌ اما چک نیز ‌‌‌‌می‌تواند مشکلات خاص خود را داشته باشد. یکی از مشکلاتی که چک به وجود ‌‌‌‌می‌آورد مفقود شدن آن است. در ادامه قصد داریم در خصوص مفقودی چک و مراحل اعلام آن توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : مفقودی چک

مفقود شدن چک

مفقود شدن چک به معنای گم کردن و عدم دسترسی به آن می‌باشد. هرگاه فردی چک نوشته شده توسط خود را گم کند ‌‌‌‌می‌توان گفت که چک مفقود گردیده است. اما‌ نکته حائز اهمیت این است که اگر چک گم شود مشکل تنها گم شدن آن نیست و ‌‌‌‌می‌تواند برای فردی که آن را صادر کرده است دردسر ساز باشد. چنانچه فردی چک را پیدا کند و به گونه‌‌‌‌‌‌ای چک را جعل کند ‌‌‌‌می‌تواند با ارائه آن به بانک مبلغ ذکر شده در آن‌ را برای خود وصول نماید. از این راه مفقود شدن چک ‌‌‌‌می‌تواند مشکلات زیادی را برای صادر کننده آن به بار بیاورد.

مراحل اعلام مفقودی چک کدامند ؟

همانطور که گفتیم اگر چک مفقود شود ‌‌‌‌می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی برای صاحب چک شود و به همین منظور برای جلوگیری از بروز مشکلات صادر کننده چک ‌‌‌‌می‌بایست برخی اقدامات را انجام دهد. فرد صادر کننده ‌‌‌‌می‌بایست مفقو‌دی چک را اعلام نماید تا بتواند از بروز هرگونه ضرری جلوگیری کند. مراحل اعلام مفقو‌دی چک به شرح زیر ‌‌‌‌می‌باشند:

  • دستور عدم پرداخت به بانک

در مرحله اول فرد ‌‌‌‌می‌بایست با بانک مراجعه نموده و مفقو‌دی چک را اعلام کند. در این صورت بانک شرایط را ‌‌‌‌می‌سنجد و سپس گواهی عدم پرداخت را صادر ‌‌‌‌می‌کند. با صادر شدن این گواهی حساب فرد به مدت یک هفته مسدود ‌‌‌‌می‌شود و اگر فرد دارنده چک به بانک رجوع کند چک ‌برای او پاس نخواهد شد.

  • مراجعه به مراکز قضایی

در مرحله دوم فرد ‌‌‌‌می‌بایست در مدت یک هفته‌‌‌‌‌‌ای که حساب او مسدود است به مراجع قضایی رجوع کرده و با اعلام مفقو‌دی چک گواهی مربوط به مفقو‌دی چک ‌را دریافت نماید.‌‌‌‌ برای این کار اگر مبلغ چک تا ۲۰۰ میلیون ریال باشد فرد ‌‌‌‌می‌بایست به شورای حل اختلاف مراجعه کند و برای مبالغ بالاتر نیز باید به دادسرا برود.

  • ارائه گواهی به بانک

در مرحله آخر صادرکننده باید گواهی دریافت شده از مراجع قضایی را به بانک ارائه دهد. در صورتی که گواهی به بانک ‌تحویل داده نشود بانک ‌‌‌‌می‌تواند در صورت رجوع دارنده چک آن را برای او پاس کند.

چک چیست ؟

چک نوعی سند تجاری به حساب ‌‌‌‌می‌آید که امروزه بسیار مورد استفاده قرار ‌‌‌‌می‌گیرد و کاربرد‌‌‌‌‌های فراوانی دارد. برخی افراد فرد دارای دسته چک هستند که ‌‌‌‌می‌توانند با استفاده از آن اقدام به نوشتن چک کنند و با این کار خرید و فروش و معاملات خود را به انجام برسانند. نکته حائز اهمیت اینجاست که فرد برای نوشتن چک و تحویل آن به دیگران ‌‌‌‌می‌بایست برابر مبلغ ذکر شده در حساب خود پول داشته باشد و اگر چنین نباشد چک او برگشت خورده و مشکلاتی را برایش به وجود خواهد آورد.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص چک و طرفین آن کلیک فرمایید.

سوالات متداول

مفقود شدن چک یعنی چه ؟

هرگاه چک گم شود ‌‌‌‌می‌توان گفت که مفقود شده است و ‌‌‌‌می‌تواند دردسرساز باشد که توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

اولین مرحله اعلام مفقو‌دی چک چیست ؟

اولین مرحله دستور عدم پرداخت به بانک ‌‌‌‌می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مفقودی چک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مفقودی چک پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 
 

 منبع : مفقودی چک

 

 





:: برچسب‌ها: مفقودی چک ,
:: بازدید از این مطلب : 414
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: