دیه بینی
نوشته شده توسط : vakiel

در قانون کشور ما برای تمامی اعضای بدن د‌یه تعیین شده است و اگر هر عضو بدن دچار آسیب شود فردی که باعث آن ‌آسیب شده می‌بایست د‌یه مشخصی را پرداخت کند. در برخی موارد نیز قسمتی از بدن آسیب می‌بیند که در قانون برای آن د‌یه تعیین‌ نگردیده است. در این صورت به فرد آسیب دیده ارش تعلق می‌گیرد. بینی نیز یکی از مهم‌‌‌ترین اجزای بدن انسان به شمار می‌رود که ‌قانونگذار برای هرگونه آسیب به این عضو مهم د‌یه مشخصی را تعیین‌ نموده است. در ادامه قصد داریم در خصوص دیه انواع صدمات وارد شده به بینی توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : دیه بینی

 

 

میزان دیه قطع کردن بینی

گاهی ممکن است طی ارتکاب یک جنایت یا حادثه‌‌ای بینی فرد قربانی قطع شود که در این صورت مجرم می‌بایست د‌یه سنگینی را به او بپردازد. د‌یه قطع شدن بینی به گونه‌‌‌ای که نرمه و استخوان بینی به طور کامل قطع گردد د‌یه انسان کامل خواهد بود که مقدار آن نیز برابر 480 میلیون تومان می‌باشد.

دیه از بین بردن بینی در یک دفعه

در برخی موارد دیده می‌شود که بینی فرد قربانی به یک دفعه از بین رفته است. این به این معناست که نرمه و تمام یا بخشی از استخوان بینی فرد قربانی با وارد شدن یک ضربه از طرف مجرم از بین رفته باشد. در این ‌صورت مجرم می‌بایست د‌یه آن که برابر د‌یه انسان کامل که‌ 480 میلیون تومان است را به قربانی بپردازد.

دیه از بین بردن بینی در دفعات مکرر چقدر است‌‌‌‌ ؟

از بین بردن بینی در دفعات مکرر به این معناست که مجرم با زدن چند ضربه به بینی فرد قربانی باعث از بین بردن بینی او شده است. در این صورت د‌یه نرمه بینی و د‌یه استخوان آن‌ باهم متفاوت خواهد بود. چنانچه مجرم طی دفعات مکرر بینی فرد قربانی را از برده باشد به گونه‌‌ای که نرمه بینی به طور کامل و تمام یا بخشی از استخوان بینی از بین رفته باشد می‌بایست برای نرمه بینی د‌یه انسان کامل معادل 480 میلیون تومان‌ را به قربانی بپردازد. اما د‌یه استخوان بینی ارش خواهد بود و با توجه به میزان آسیب دیدگی توسط کارشناس و قاضی تعیین می‌گردد.

مقدار دیه شکسته شدن بینی

شکستن بینی توسط مجرم نیز شامل د‌یه می‌شود. د‌یه شکسته شدن بینی به سه مورد کلی تقسیم می‌شود که مجرم موظف‌ به پرداخت آن خواهد بود.‌ این سه مورد به شرح زیر می‌باشند:

  • اگر بینی شکسته شود و از بین برود د‌یه آن برابر د‌یه انسان کامل 480 میلیون تومان است.
  • چنانچه بینی بشکند اما بدون نقص درمان گردد د‌یه آن یک دهم د‌یه انسان کامل است که معادل 48 میلیون تومان خواهد بود.
  • د‌یه شکستگی بینی که بتوان آن را بهبود بخشید اما بینی دچار عیب و نقص باشد ارش بوده و با توجه به نظر کارشناس و میزان آسیب دیدگی تعیین می‌شود.

دیه از بین بردن پره‌ها یا پرده میان دو بینی

بینی دارای دو پره کوچک است که در کناره‌های آن قرار گرفته‌‌‌‌اند و پرده‌‌ای نیز مابین آن‌ها وجود دارد که بینی را به دو بخش تقسیم می‌کند. چنانچه آسیب به بینی باعث از بین رفتن پره‌های بینی شود یا پرده میان آن‌ها را از بین ببرد مجرم می‌بایست یک سوم د‌یه کامل انسان که معادل 160 میلیون تومان است را به قربانی بپردازد.

مقدار د‌یه پاره شدن بینی چقدر است‌‌‌‌ ؟

پاره شدن بینی نیز می‌تواند باعث وارد شدن آسیب‌های جدی به بینی شود و شامل د‌یه می‌شود. د‌یه پاره شدن بینی شامل سه حالت می‌شود که ‌به شرح زیر می‌باشند:

  • اگر پارگی بینی باعث از بین رفتن نوک بینی شود د‌یه آن معادل 240 میلیون تومان خواهد بود.
  • چنانچه بینی پاره شود اما بهبود پیدا کند د‌یه آن یک دهم د‌یه کامل انسان معادل 48 میلیون تومان است.
  • اگر پارگی بینی باعث از بین رفتن بینی و نوک آن نگردیده باشد د‌یه آن معادل یک سوم د‌یه کامل انسان 160 میلیون تومان خواهد بود.

نکته بسیار مهم: توجه داشته باشید که د‌یه‌های ذکر شده در بالا در خصوص بینی مربوط به ماه‌های معمولی سال می‌شوند و در ماه‌های حرام که شامل ذی الحجه، ذی القعده، رجب و محرم می‌شوند مقدار د‌یه بیشتر خواهد بود.

سوالات متداول

د‌یه از قطع کردن بینی چقدر است‌‌‌‌ ؟

د‌یه قطع کردن بینی معادل د‌یه انسان کامل 480 میلیون تومان خواهد بود.

د‌یه از بین رفتن نوک بینی چقدر است‌‌‌‌ ؟

د‌یه از بین رفتن نوک بینی معادل نصف د‌یه کامل انسان 240 میلیون تومان خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه بینی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه بینی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 

منبع : دیه بینی

 

 





:: برچسب‌ها: دیه بینی ,
:: بازدید از این مطلب : 402
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: