استراق سمع
نوشته شده توسط : vakiel

همه ما ‌انسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دارای حریم خصوصی هستیم و افراد موظفند که به حریم خصوصی ما احترام بگذارند و در عوض ما نیز نباید به حریم خصوصی هیچ فردی تعرض نکنیم. حریم خصوصی هر فرد جزو مواردی است که در قانون نیز به رسمیت شناخته شده است و قوانینی در خصوص آن وضع گردیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. ‌اما در برخی موارد دیده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که افراد به حریم خصوصی دیگران احترام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌گذارند که در این صورت قانونگذار مجازاتی را برای اینگونه افراد در نظر خواهد گرفت. در ادامه قصد داریم در مورد جرم شنود و استراق سمع توضیحات مفصلی را در اختیارتان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : استراق سمع

جرم شنود و استراق سمع چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد همه انسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دارای حریم خصوصی بوده و ما موظف هستیم به حریم خصوصی یکدیگر احترام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگذاریم. با وجود اینکه احترام به حریم خصوصی افراد دارای جایگاه قانونی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد اما بازهم برخی از افراد به این مورد توجه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌کنند. شنود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و استراق سمع یکی از همین موارد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که جرم محسوب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

جرم شنود به معنای گوش سپردن پنهانی به سخنان افراد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که نه‌ تنها جرم محسوب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود بلکه دارای مجازات قانونی نیز ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. برای مثال فردی گوشی تلفن دیگری را هک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند و به پیام‌های او دسترسی پیدا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند و یا اینکه مکالمات تلفنی او را گوش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دهد یا به داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سری او دسترسی پیدا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند که در این‌ صورت جرم استراق سمع اتفاق افتاده و فردی که به حریم شخصی او تعرض شده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند از مجرم شکایت کند و خواهان مجازات او شود.

شنود قانونی و غیر قانونی

شنود و استراق سمع دو نوع قانونی و غیر قانونی دارد. با وجود اینکه شنود پنهانی سخنان دیگران جرم است اما قانونگذار شرایطی را مطرح نموده که در آن صورت شنود و استراق سمع قانونی به حساب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید و جرم تلقی نخواهد شد.

در صورتی که استراق سمع برای احقاق حقوق افراد و به دستور قاضی صورت بگیرد جرم به حساب نخواهد آمد. همچنین اگر وقوع این جرم به امنیت کشور مربوط شود و فرد برای حفظ امنیت کشور این عمل را مرتکب شود استراق سمع او جرم نبوده و مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌شود.

استراق سمع غیر قانونی نیز به معنای گوش سپردن پنهانی به سخنان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دیگران ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که بارز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین نمود آن ‌کنترل تلفن فرد و گوش سپردن به مکالمات او و رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مورد استفاده او از طریق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مخابراتی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که در این صورت جرم محسوب شده و فرد مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود زیرا او هیچ کدام از دو دلیل موجه و قانونی بالا را برای انجام این کار نداشته است.

مجازات جرم استراق سمع چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

از آنجایی که استراق سمع یا شنود جرم تلقی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود قانونگذار مجازات ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را برای آن در نظر گرفته است که شامل حال مجرمین شده و به شرح زیر است:

  • شنیدن محتوا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سری در حال انتقال افراد، تحصیل داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مذکور، دسترسی به داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مذکور مثل کنترل داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مخابراتی تلفن فرد و گوش سپردن به مکالمات او جرم تلقی شده و مجازات آن نیز حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا شصت میلیون ریال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد و حتی ممکن‌ است مجرم هم به حبس و هم پرداخت جزای نقدی محکوم شود.

سوالات متداول

شنیدن مکالمات تلفنی افراد به صورت پنهانی جرم است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله جرم بوده و استراق سمع نام دارد و همچنین مجازات در پی خواهد داشت.

مجازات حبس جرم شنود چقدر است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

مجازات حبس جرم شنود از یک تا سه سال خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استر‌اق سمع، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استر‌اق سمع پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
 
 
 

 منبع : استراق سمع

 

 





:: برچسب‌ها: استراق سمع ,
:: بازدید از این مطلب : 392
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: