عقد تشریفاتی
نوشته شده توسط : vakiel

برای انجام هر کاری می‌بایست قراردادی را امضا کرد تا بتوان به طرف مقابل اعتماد کامل نمود و مال خود را در اختیار او قرار داد یا کاری را برای او به سرانجام رساند. قرارداد‌ها یا همان عقود انواع‌ مختلفی دارند. در ادامه قصد داریم در مورد سه نوع از عقود مندرج در قانون مدنی یعنی عقد رضایی، تشریفاتی و عینی توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع :  عقد تشریفاتی

عقد رضایی

 

عقد رضایی به چه ‌معنی می‌باشد‌‌ ؟

عقد رضایی به این معنی است که اگر افراد از انجام کاری رضایت داشته باشند می‌توانند عقد را انجام دهند و نیاز به تشریفات خاصی برای انجام آن کار نخواهند داشت.

برای مثال فردی به فروشگاه می‌رود و کالایی را خریداری می‌کند و در عوض آن مبلغی را به فروشنده پرداخت می‌نماید. در اینجا فرد از پرداخت پول راضی است و فروشنده نیز از تحویل کالا به او رضایت دارد و در این صورت می‌توان گفت که عقد رضایی صورت گرفته است.

عقد تشریفاتی چیست‌‌ ؟

عقد تشریفاتی به عقدی گفته می‌شود که طی انجام آن افراد می‌بایست تشریفات به خصوصی را انجام دهند. برای مثال اگر فردی خانه‌‌ای را خریداری کند می‌بایست تشریفاتی مثل تنظیم سند رسمی را انجام دهد و ملک را به نام خود در اداره ثبت املاک به ثبت برساند که در اینجا می‌توان گفت عقد تشریفاتی صورت گرفته است.

عقد عینی چگونه عقدی است‌‌ ؟

عقد عینی به عقدی گفته می‌شود که موضوع آن مال عینی می‌باشد و قبض و تحویل مال از شروط صحیح بودن عقد می‌باشد. اموال عینی تعریف مشخصی در قانون دارند مانند زمین، ماشین و… برای مثال فردی زمینش را به نام دیگری می‌زند و دیگری نیز در قبال زمین مبلغی پول را به حساب او واریز می‌نماید هنگامی که زمین تحویل خریدار گردد این عقد صحیحا منعقد شده است. این عقد عینیست.

تفاوت عقد رضایی، عینی و تشریفاتی

سه نوع عقد رضایی، تشریفا‌تی و عینی دارای تفاوت‌هایی هستند که آن‌ها از یکدیگر متمایز ساخته است. در عقد تشریفاتی می‌بایست حتما سند رسمی‌ تنظیم گردد اما در عقد عینی و رضایی اینگونه نخواهد بود. در عقد رضایی صرف تراضی طرفین برای ایجاد عقد کفایت می‌کند اما در عقد عینی قبض نیز باید صورت بگیرد.

سوالات متدوال

عقد عینی چیست‌‌ ؟

عقد عینی به عقدی گفته می‌شود که علاوه بر رضایت طرفین بر انعقاد عقد نیاز به قبض هم دارد.

عقد تشریفاتی چگونه عقدی است‌‌ ؟

عقدی که برای انجام آن نیاز به تنظیم سند رسمی ‌است.

عقد رضایی چیست‌‌ ؟

عقدی که ‌رضایت طرفین آن برای انعقادش کفایت می‌کند مانند خرید از یک ‌فروشگاه که در مقاله توضیحات کامل‌تری ارائه داده‌‌ایم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عقد تشر‌یفاتی و رضایی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عقد تشر‌یفاتی و رضایی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

 

منبع :  عقد تشریفاتی





:: برچسب‌ها: عقد تشریفاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 420
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: