دعوای اعتراض ثالث
نوشته شده توسط : vakiel

هدف اصلی قانون گذار و مراجع قضایی این است که از حقوق قانونی افراد جامعه دفاع شود و اگر به دلیل حکم یا رای‌ای که از مرجع قانونی صادر می‌شود حقی پایمال گردد شخص متضرر می‌تواند به این امر اعتراض کند. مانند اعتراض شخص ثالث نسبت به رای دادگاه. اما برای اینکه فردی بتواند اعتراض نماید شرایطی لازم است. در این مطلب به بررسی شرایط دعوای اعتراض ثالث می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : دعوای اعتراض ثالث

 

 

 

اعتراض شخص ثالث و انواع آن

در ماده‌ 417 آیین دادرسی مدنی اعتراض شخص ثالث تعریف شده است. در صورتی که یک رای صادر شود و به موجب آن به حق شخصی به غیر از اصحاب دعوا خللی وارد گردد آن فرد می‌تواند اعتراض نماید. این اعتراض دارای انواعی است از جمله:

1/ شخص ثالث اصلی: اعتراض شخص ثالث نسبت به رای یا حکمی که حق او را پایمال می‌کند.

2/ شخص ثالث طاری: در صورتی که در دعوا یکی از اصحاب دعوا برای دفاع از خود به یک رای که در دادگاهی دیگر صادر شده استناد کند طرف دیگر دعوا می‌تواند نسبت به این موضوع اعتراض کند. یعنی به اینکه فرد به رای صادره از دادگاه دیگری استناد کرده اعتراض کند.

شرایط اعتراض شخص ثالث

با توجه به تعریفی که در ماده‌ 417 قانون آیین دادرسی مدنی برای اعتراض ثالث ذکر شده است می‌توان گفت برای این اعتراض دو شرط مهم وجود دارد:

1/ عدم حضور شخص ثالث در جلسات دادگاه به عنوان اصحاب دعوا.

2/ ذی نفع بودن معترض.

عدم حضور شخص ثالث

اولین شرط و مهم‌ترین شرط این است که شخص ثالث یا نماینده او در دادگاه حضور نداشته باشد و برای این موضوع باید به موارد زیر توجه نمود:

1/ عدم حضور به عنوان اصحاب دعوا: شخص ثالث نباید حضور داشته باشد یا اگر حاضر می‌شود به عنوان اصحاب دعوا نباشد. به طور مثال آقای الف به عنوان خوانده در جلسه دادگاه حضور پیدا می‌کند در این صورت نمی‌تواند بعدا به عنوان شخص ثالث اعتراض نماید.

این که شخص با چه عنوانی در دادگاه حاضر شود دارای اهمیت است اگر فقط به عنوان تماشاچی حاضر شود نمی‌توان او را از اصحاب دعوا دانست. ولی اگر به عنوان خوانده، خواهان، وارد ثالث و مجلوب ثالث در دعوا حاضر شود جزو اصحاب دعوا محسوب است.

2/ دادرسی منتهی به رای: اینکه شخص در کدام جلسه حاضر نباشد نیز دارای اهمیت است. یک دعوا ممکن است دارای چند جلسه دادرسی باشد ولی آنچه که ملاک است عدم حضور در جلسه دادرسی است که در آن رسیدگی انجام و رای صادر می‌شود.

ذی نفع بودن شخص ثالث

در صورتی فرد ثالث می‌تواند اعتراض کند که به سبب رای به او ضرری برسد و حق او پایمال شده باشد. این زیان می‌تواند فعلی و منجز باشد یا اینکه محتمل. به عبارت دیگر این ضروری نیست که ضرر و زیان به صورت قطعی اتفاق بیفتد بلکه همین که احتمال آن وجود داشته باشد کافی است.

حضور ثالث در دعوا

شرکت نمودن شخص ثالث یا نماینده‌ او در جلسه دادرسی مانع از استماع دعوای اعتراض است. در این راستا می‌توان گفت که وکیل، ولی، قیم، مدیر شرکت، وزیر وزارت خانه و… می‌توانند به جای خود شخص حاضر شوند. این امر حضور محسوب می‌گردد. همچنین در مورد شخص حقوقی مدیر شرکت و مدیر تصفیه اگر در دادرسی حضور داشته باشند حق اعتراض ثالث از شخص حقوقی گرفته می‌شود.

همچنین آگاهی یا عدم آگاهی فرد در مورد جلسه دادگاه مانع از مطرح کردن دعوای اعتراض شخص ثالث نیست. به فرض مثال آقای ب از جلسه دادرسی میان الف و ج اطلاع دارد ولی در آن شرکت نمی‌کند. با این حال آقای ب در صورت وجود شرایط می‌تواند اعتراض کند.

سوالات متداول

در چه صورت شخص ثالث می‌تواند به رای اعتراض کند ؟

اگر در جلسه دادرسی حضور نداشته باشد و رای باعث ضرر او شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چطور از شخص ثالث حق اعتراض گرفته می‌شود ؟

در صورت حضور خود شخص یا نماینده او در جلسه دادگاه حق اعتراض از شخص ثالث ساقط می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد شرایط دعوای اعتراض ثالث می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دعوای اعتراض ثالث، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دعوای اعتراض ثالث پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

 

منبع : دعوای اعتراض ثالث





:: برچسب‌ها: دعوای اعتراض ثالث ,
:: بازدید از این مطلب : 423
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: