تراکم ساختمانی
نوشته شده توسط : vakiel

در هر شهر تعداد زیادی ساختمان و ویلا ساخته ‌‌‌‌‌می‌شود ‌تا اهالی آن ‌شهر بتوانند در آن‌‌‌‌‌ها زندگی کنند. اما امروزه شهرداری هر شهر با دقت بیشتری به ساختمان‌‌‌‌‌ها مجوز ساخت ‌‌‌‌‌می‌دهد تا بتواند تراکم ساختمان‌‌‌‌‌های شهر را کنترل کند و جمعیت شهر را در سطحی نگه ‌دارد که با تعداد ساختمان‌‌‌‌‌های آن شهر متناسب باشد. در ادامه قصد داریم در مورد تراکم ساختمانی توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

منبع : تراکم ساختمانی

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

تراکم ساختمانی چیست و تراکم کدام ساختمان‌‌‌‌‌ها کنترل ‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد امروزه برای کنترل جمعیت هر شهر، شهرداری به دقت میزان ساخت و ساز را در آن شهر ‌‌‌‌می‌سنجد و در مناطقی مجوز ساخت ‌‌‌‌می‌دهد که فضای خالی وجود داشته باشد.

به تعدد انواع ساختمان‌‌‌‌‌های هر شهر تراکم ساختمان در آن‌ شهر گفته ‌‌‌‌می‌شود که‌ اگر تعداد این‌ ساختمان‌‌‌‌‌ها بیش از حد معمول ‌باشد ‌‌‌‌می‌گویند که ساختمان‌‌‌‌‌های آن ‌شهر ‌متراکم هستند اما اگر تعدادشان کم باشد نیز ‌‌‌‌می‌گویند ساختمان‌‌‌‌‌های آن شهر کم تراکم هستند. شهرداری‌‌‌‌‌ها برای تراکم ساختمان‌‌‌‌‌ها در شهر مجوز ساخت زمین‌های زیر را صادر ‌‌‌‌می‌نمایند:

زمین‌‌‌‌‌های مسکونی

در مرحله اول توجه ‌‌‌‌‌می‌کنند که در زمین‌‌‌‌‌های مسکونی که برای ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی آماده هستند چقدر فضای خالی وجود دارد. در بعضی از مناطق به سازنده اجازه ‌‌‌‌می‌دهند فقط تا شش طبقه ساختمان بسازد اما در برخی مناطق دیگر نیز به سازنده اجازه بلند مرتبه سازی ‌‌‌‌می‌دهند که این موارد با توجه به متراکم بودن یا کم تراکم بودن آن منطقه مسکونی تعیین ‌‌‌‌می‌شوند. در زمین‌های آماده برای ساخت ‌و ساز‌‌‌‌‌های مسکونی بیشتر مجوز ساخت برای ساختمان‌‌‌‌‌های مسکونی داده ‌‌‌‌می‌شود و معمولا کمتر ‌‌‌‌می‌توان ‌ساختمان‌‌‌‌‌های دیگر را در این مناطق مشاهده کرد.

زمین‌‌‌‌‌های تجاری

این زمین‌‌‌‌‌ها برای ساخت و ساز‌‌‌‌‌های تجاری و اداری بسیار مناسب ‌‌‌‌می‌باشند و معمولا ساختمان‌‌‌‌‌های مسکونی در این مناطق دیده ‌‌‌‌نمی‌شود. شهرداری‌‌‌‌‌ها دقت ‌‌‌‌می‌کنند که در زمین‌های تجاری این مناطق‌ چه تعداد ساختمان تجاری و چه تعداد ساختمان مسکونی ساخته شود و رعایت ‌‌‌‌می‌کنند که این تعداد با مساحت شهر متناسب باشد.

زمین‌‌‌‌‌های مختلط

این زمین‌ها برای ساخت و ساز‌‌‌‌‌های تجاری و مسکونی مناسب ‌‌‌‌می‌باشند و شهرداری به سازنده‌‌‌‌‌ها اجازه ساخت زمین‌‌‌‌‌های تجاری و اداری در این مناطق را خواهد داد. البته توجه داشته باشید که زمین‌های مختلط ابتدا زمین‌های مسکونی بوده‌اند‌‌‌‌‌ که با گذشت زمان ساختمان‌‌‌‌‌های تجاری نیز در آن‌ها ساخته شده است و‌ شهرداری با توجه به تراکم ساختمان‌‌‌‌‌ها اجازه ساخت هر دو ساختمان‌‌‌‌‌های تجاری و اداری در این زمین‌‌‌‌‌ها را صادر ‌‌‌‌می‌کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

زمین‌‌‌‌‌های فضای سبز

زمین‌‌‌‌‌های مخصوص ساخت فضای سبز از جمله زمین‌‌‌‌‌هایی هستند که از آن‌‌‌‌‌ها برای محافظت از فضای سبز شهر استفاده ‌‌‌‌می‌شود. در این زمین‌ها پارک، تفریحگاه، اماکن گردشگری و… ساخته‌‌‌‌‌ می‌شود و ساختمان‌‌‌‌‌های تجاری و مسکونی در این‌ مناطق ساخته‌ نخواهند شد.

شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمانی

شهرداری ‌‌‌‌می‌بایست برای کنترل تراکم‌ ساختمان ‌و‌ همچنین کنترل جمعیت آن منطقه به شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمان توجه ‌نماید. این شاخص‌‌‌‌‌ها در زیر شرح داده شده‌اند:

سطح زیر بنا

شهرداری ‌‌‌‌می‌بایست زیربنای هر ساختمان را محاسبه کند و بر اساس آن‌ ساختمان اجازه ساخت دهد. برای مثال برای یک ساختمان سه طبقه نیاز به حداقل ۱۵۰ متر زمین ‌‌‌‌می‌باشد و اگر زمین‌ کمتر باشد ممکن است تراکم‌ جمعیت نیز کمتر شود.

طبقات مجاز ساختمان

شهرداری دقت ‌‌‌‌می‌نماید که در برخی مناطق پرجمعیت ساختمان‌‌‌‌‌ها تا نهایتا شش طبقه ساخته شود و در برخی مناطق کم جمعیت اجازه بلند مرتبه سازی به سازنده ‌‌‌‌می‌دهد تا تراکم ساختمان‌‌‌‌‌های آن‌ شهر حفظ و کنترل شود.

نوع ساختمان | تراکم ساختمان

نوع ساختمان نیز بسیار مهم است و از شاخص‌‌‌‌‌های اصلی به حساب ‌‌‌‌می‌آید. برای مثال در برخی مناطق اجازه داده ‌‌‌‌می‌شود که ویلا ساخته شود زیرا جمعیت آن منطقه زیادتر است اما در برخی مناطق فقط مجوز ساختمان داده ‌‌‌‌می‌شود تا جمعیت آنجا افزایش یابد.

عوامل موثر بر تراکم ساختمانی کدامند‌‌‌‌ ؟

عوامل بسیار زیادی بر تراکم ساختمانی در شهر موثر هستند که در زیر آن‌ها را بیان ‌نموده‌ایم:

قیمت زمین

قیمت مسکن

کاربرد ساختمان

جمعیت

هزینه ساخت

عرض معبر.

سوالات متدوال

اگر تعداد ساختمان‌‌‌‌‌های یک شهر زیاد باشند آن شهر چه ‌‌‌‌می‌گویند‌‌‌‌ ؟

به آن،‌ شهر دارای ساختمان‌‌‌‌‌های متراکم گفته ‌‌‌‌می‌شود.

شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمان کدامند‌‌‌‌ ؟

شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمان نوع ساختمان، طبقات مجاز ساختمان و سطح زیربنای ساختمان ‌‌‌‌می‌باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تراکم ساختمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تراکم ساختمان پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : تراکم ساختمانی





:: برچسب‌ها: تراکم ساختمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 498
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: