عقد معوض و عقد مجانی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها
نوشته شده توسط : vakiel

 

شاید شما نیز در طول زندگی قرارداد‌‌هایی را امضا کرده‌‌‌اید و یا با کسی اقدام به انعقاد عقد نموده‌‌‌اید. عقد به این دلیل انجام ‌می‌گیرد که افراد به تعهداتشان در معامله‌، ازدواج و یا هرچیز دیگری پایبند باشند و بتوانند به همدیگر اعتماد کامل داشته باشند. در ادامه قصد داریم در مورد دو نوع عقد مجانی و معوض توضیحاتی را بیان نماییم و شما را با این دو نوع عقد بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

منبع:

عقد معوض و عقد مجانی

 تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

 

عقد معوض چیست‌‌ ؟

عقد معو‌ض به عقدی گفته ‌می‌شود که طی انجام آن افراد مال خود را با مال دیگری تعویض ‌می‌نمایند. برای مثال فردی خانه‌اش را به دیگری ‌می‌دهد و در قبال خانه‌اش مبلغی پول دریافت ‌می‌کند که در این‌ صورت عقد معوض صورت گرفته است و آن‌ها اموال خود را با هم تعویض نموده‌‌‌‌اند.

در این عقود دو موضوع معامله در مقابل همند مثلا ماشینی به مبلغ سیصد میلیون تومان فروخته می‌شود. در این جا سیصد میلیون تومان عوض آن ماشین است و در ازای کسب مالکیت آن پرداخت می‌شود.

عقد مجانی به چه عقدی‌گفته ‌می‌شود‌‌ ؟

عقد مجانی به عقدی گفته ‌می‌شود که یکی از طرفین در آن موظف است مالی را بپردازد و یا کاری را انجام دهد اما طرف مقابل موظف به انجام کار یا پرداخت هیچ گونه مالی نخواهد بود. برای مثال شخصی خانه‌اش را به عنوان هبه به فرد دیگر اهدا ‌می‌کند اما هیچ پولی در قبال خانه از او ‌نمی‌گیرد که در این مورد ‌می‌توان گفت عقد مجانی صورت گرفته است.

در واقع در این گونه عقود ممکن است منتفع از عقد پول یا مالی هم بپردازد ولی این پول در ازای آن مال دریافتی قرار نمی‌گیرد. مثلا پدری خانه‌ای را به فرزندش می‌بخشد و در مقابل از فرزند می‌خواهد یک میلیون تومان در راه خدا به فقرا بدهد. این عقد مجانی است چرا که موضوع آن یعنی یک خانه و یک میلیون تومان در برابر هم قرار نمی‌گیرند.

تفاوت عقد معوض و عقد مجانی

عقد معو‌ض و عقد مجانی دارای دو تفاوت مهم ‌می‌باشند که آن‌‌ها را از یکدیگر متمایز ساخته است. دو تفاوت این دو نوع عقد به شرح زیر ‌می‌باشد:

الزام به انجام تعهد

در عقد معوض فردی ‌می‌بایست مال خود را به دیگری بدهد و در قبال آن ‌فرد متعهد ‌می‌شود که‌ کاری را برای او ‌انجام دهد و یا مال دیگری را به تحویل دهد اما در عقد مجانی فقط یکی از طرفین متعهد به انجام‌ کاری ‌می‌شود و هیچ تعهدی برای طرف دیگر عقد وجود ندارد.

وجود عوض

در عقد معوض عوض وجود دارد یعنی کسی چیزی به دیگری ‌می‌دهد و در قبال آن چیزی دریافت ‌می‌کند اما در عقد مجانی تنها یکی از طرفین مالی را به دیگری ‌می‌دهد یا کاری را برای او به انجام ‌می‌رساند.

سوالات متدوال

عقد معوض چگونه عقدی است‌‌ ؟

عقد معوض به عقدی گفته ‌می‌شود که طی انجام آن فردی مالی را به دیگری ‌می‌دهد و در قبال آن چیزی دریافت ‌می‌کند.

عقد مجانی چیست‌‌ ؟

عقد مجانی عقدی است که طی انجام آن‌ تنها یک‌طرف عقد موظف است کاری را برای دیگری انجام دهد یا مالی را به او بدهد.

تفاوت عقد مجانی و معوض چیست‌‌ ؟

وجود عوض و الزام به انجام تعهد که در متن مقاله مفصلا بدان پرداخته شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عقد معوض‌ و عقد مجانی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عقد معوض‌ و عقد مجانی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

شماره تماس وکیل دات کام

منبع:

عقد معوض و عقد مجانی

 تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها





:: برچسب‌ها: عقد معوض و عقد مجانی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها ,
:: بازدید از این مطلب : 423
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: