ضرر و زیان در مبایعه نامه | نحوه تعیین – مطالبه خسارات بر اساس مفاد مبایعه نامه
نوشته شده توسط : vakiel

 

مبایعه نامه‌ها در معاملات املاک بسیار رایج هستند و معمولا در آن‌ها شرایطی قید می‌شود که ضرر و زیان طبق مفاد مندرج در مبایعه نامه جبران….قطعا هر کسی که تا به حال به هر دلیلی معامله و خرید و فروش ملک انجام داده است اصطلاح مبایعه نامه را شنیده است. مبایعه نامه ‌‌‌‌بی‌شک یکی از مهم‌‌ترین اسناد در معاملات املاک می‌باشد. البته باید گفت مبایعه نامه فقط برای زمین و ملک نیست و برای هر چیزی مانند ماشین‌، موتور و… کاربرد دارد‌. اما عمدتا مبایعه نامه برای معاملات مسکن کاربرد دارد. طرفین در مبایعه نامه‌ها شروطی قید می‌کنند که امضای هر یک می‌تواند بار مسئولیتی را بر دوش طرفین بگذارد و خسارات فراوانی بر ایشان تحمیل نماید. از این رو در‌‌‌‌‌‌‌ این مطلب سعی در بررسی ضرر و زیان در مبایعه نامه داریم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

ضرر و زیان در مبایعه نامه

 نحوه تعیین

مطالبه خسارات بر اساس مفاد مبایعه نامه

 

 

تعریف مبایعه نامه

ریشه بیع سازنده کلمه مبایعه است و بیع به معنای معامله و هر گونه خرید و فروش مال است. از نظر لغتی مبایعه نامه به معنای سند و نوشته‌‌‌‌ای است که در آن خرید و فروش مال ثبت می‌گردد.

از نظر فقهی و حقوقی مبایعه نامه سندی عادی است که خریدار و فروشنده در آن جزئیات معامله خود را ثبت می‌کنند. مبایعه برای خرید و فروش هر مالی کاربرد دارد زیرا بیع به طور کلی به معنای خرید و فروش است که می‌تواند حتی شامل چیزهای جزئی باشد. اما امروزه در عرف بازار مبایعه نامه بیشتر برای معاملات املاک کاربرد دارد و سندی است که وقتی دو نفر ملکی را با هم معامله می‌کنند تنظیم می‌شود.

به طور مثال آقای الف خانه خود را به آقای ب می‌فروشد. قبل از‌‌‌‌‌‌‌ اینکه سند انتقال خانه به صورت رسمی تنظیم شود یک سند به صورت کتبی با هم تالیف می‌نمایند و توافق خود را مبنی بر معامله خانه در آن ثبت می‌کنند. به‌‌‌‌‌‌‌ این سند مبایعه نامه یا بیع نامه گفته می‌شود.

هر مبایعه‌‌‌‌ای که تنظیم می‌گردد دارای بندهای مختلفی است که برای طرفینی که آن را امضا می‌کنند مسئولیت به همراه دارد. یکی از‌‌‌‌‌‌‌ این بند‌ها که بسیار مهم می‌باشد مربوط به ضرر و زیان‌های احتمالی است‌. هیچ شخص عاقلی معامله‌‌‌‌ای را انجام نمی‌دهد که در آن دچار ضرر شود‌. برای همین طرفین معامله باید در هنگام معامله کردن تمام جوانب را در نظر گرفته و حتی در مورد ضرر و زیان‌های معامله تصمیم گیری کنند.

ضرر و زیان در مبایعه نامه

یکی از موارد مهمی که در مبایعه نامه به آن پرداخته می‌شود مبحث ضرر و زیان است. در معاملات بیع خریدار و فروشنده هر کدام تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند‌. در صورتی که یک طرف نخواهد به تعهد خود عمل کند قطعا طرف مقابل دچار مشکل می‌گردد. به همین خاطر در هنگام تنظیم مبایعه نامه دو طرف در‌‌‌‌‌‌‌ این باره با هم توافق می‌نمایند. خریدار و فروشنده می‌توانند یک بخش از مبایعه نامه را به‌‌‌‌‌‌‌ این موضوع اختصاص دهند و شرط کنند چه مواردی مصداق ضرر و زیان است و برای آن چه میزان خسارتی باید پرداخت شود. البته در‌‌‌‌‌‌‌ این مورد نباید از چارچوب قانون فراتر رفت.

نکته مهم‌‌‌‌‌‌‌ این است که ضرر و زیان تابع توافق بین طرفین است‌. یعنی دو طرفی که مبایعه نامه را تنظیم می‌کنند می‌توانند در مورد‌‌‌‌‌‌‌ اینکه چگونه ضرر و زیان جبران شود با هم توافق کنند. به طور مثال آقای الف زمین خود را به آقای ب می‌فروشد‌. در مبایعه نامه می‌نویسند در صورتی که آقای ب نصف پول را تا تاریخ‌……….. به فروشنده ندهد‌،‌‌‌‌‌‌‌ این حق برای آقای الف وجود دارد که معامله را فسخ کند و موظف است که مبلغ یک میلیون تومان به عنوان خسارت پرداخت کند.

مطالبه ضرر و زیان مندرج در مبایعه نامه

با توجه به ماده 10 قانون مدنی در صورتی که توافقات اشخاص بر خلاف قانون نباشد مورد حمایت قانون قرار می‌گیرد‌. به همین جهت وقتی که دو نفر با هم معامله می‌کنند و‌‌‌‌‌‌‌ این معامله خود را در قالب مبایعه نامه به ثبت می‌رسانند و امضا می‌کنند‌ قانون هم از آن حمایت می‌کند.

اگر طرفین با هم توافق کرده باشند که مثلا شخص الف در تاریخ‌ ……. ماشین را به آقای ب تحویل دهد و اگر‌‌‌‌‌‌‌ این کار را نکند معامله فسخ می‌شود و علاوه بر برگرداندن ثمن معامله باید مبلغ دو میلیون هم خسارت پرداخت کند ولی فروشنده از دادن ماشین خودداری کند در‌‌‌‌‌‌‌ این صورت خریدار می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و خسارت خود را بگیرد.

پس می‌توان گفت که ضرر و زیان مبایعه نامه تابع توافق طرفین است‌ و دادگاه نیز از‌‌‌‌‌‌‌ این توافق حمایت می‌کند و در صورتی که خسارت مشخص باشد همان میزان و در غیر‌‌‌‌‌‌‌ این صورت به عرف برای تادیه خسارت رجوع می‌نماید.

سوالات متداول

مبایعه نامه چیست ؟

سندی است که در آن خرید و فروش ثبت می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

ضرر و زیان در مبایعه نامه چطور منعکس می‌شود ؟

در مبایعه نامه طرفین می‌توانند در مورد ضرر و زیان‌های معامله توافق کنند و قانون از توافق آن‌ها حمایت می‌کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد ضرر و زیان مبا‌یعه نامه می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ضرر و زیان در مبا‌یعه نامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ضرر و زیان در مبا‌یعه نامه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کاممنبع:

ضرر و زیان در مبایعه نامه

 نحوه تعیین

مطالبه خسارات بر اساس مفاد مبایعه نامه





:: برچسب‌ها: ضرر و زیان در مبایعه نامه | نحوه تعیین – مطالبه خسارات بر اساس مفاد مبایعه نامه ,
:: بازدید از این مطلب : 480
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: