ارث پدر | تقسیم ارث پدری – نحوه تقسیم و سهم الارث فرزندان و سایر بستگان
نوشته شده توسط : vakiel

 

تقسیم ارث و تعیین سهم هر یک از وراث، موضوعی بسیار پیچیده و حساس در قانون به شمار می‌رود. بر اساس میزان قرابت، نسب و سبب وارثان تغییر می‌کنند یا ممکن است به علت وجود برخی وراث،‌ ارث به سایرین تعلق نگیرد. در این مقاله در رابطه با تقسیم ارث پدری و اینکه هر یک از فرزندان چه سهمی از اموال پدر خود را به ارث می‌برند مطالبی را می‌خوانیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

ارث پدر

 تقسیم ارث پدری

نحوه تقسیم و سهم الارث فرزندان و سایر بستگان

 

ارث چیست ؟

ارث عبارت است از اموالی که پس از فوت متوفی به مرگ حقیقی یا فرضی، به ملکیت وراث او درمی‌آید. البته در صورتیکه متوفی دین یا وصیتی دارد (وصیت تا یک سوم اموال نافذ است) ارث پس از تصفیه دین و وصیت از باقی مانده اموال متوفی پرداخت می‌شود.

همه فرزندان از ارث پدر بهره‌مند می‌شوند ؟

تمام فرزندان متوفی پس از مرگ او می‌توانند با مراجعه به شورای حل اختلاف و اخذ گواهی انحصار وراثت، با رعایت شرایط قانونی، ارث را میان خود و سایر وراث تقسیم کنند. فرزندان با داشتن شرایط زیر از پدر خود ارث می‌برند:

۱- فرزند در هنگام فوت پدر، زنده باشد:

بر اساس ماده ۸۷۵ ق.م، فرزند در صورتی از ارث بهره می‌برد که در حین فوت پدر خود زنده باشد و قبل از او فوت نکرده باشد. حتی جنینی که در حین فوت پدرش در رحم مادر است نیز از ارث سهم می‌برد.

۲- فرزند در اثر رابطه مشروع به دنیا آمده باشد:

مطابق ماده ۸۸۴ ق.م، فرزندی که از طریق زنا و رابطه نامشروع متولد شده باشد، از پدر و مادر و خویشاوندان آن‌ها ارث نمی‌برد. البته در صورتی که عمل زنا برای یکی از والدین طفل اثبات نشده باشد، کودک از آن والد و اقوامش ارث می‌برد.

طبقات ارث پدر

ارث پدر بر اساس نسب و سبب تقسیم می‌شود. ارث بری افراد به گونه‌ای طبقه بندی شده است که با وجود اشخاصی از طبقه اول، طبقه دوم و سوم ارث نمی‌برند. در صورت زنده بودن فرزندان متوفی،‌ افراد زیر از او ارث می‌برند:

۱- پدر و مادر.

۲- همسر متوفی.

بنابر موارد فوق در صورت فوت پد‌ر به فرزندان، همسر، پدر و مادرش ا‌رث تعلق می‌گیرد. در صورتی که فرزندی پس از پدر خود و قبل از تقسیم ارث فوت کند، ارث به فرزندان او ( نوه‌های متوفی) تعلق می‌گیرد. البته در صورتی که زوجه مهریه‌اش را درخوست کند، مهریه او دین متوفی محسوب می‌شود و باید قبل از تقسیم ارث پرداخت شود و در سهم الارث زوجه محاسبه نمی‌شود.

 تقسیم ارث پدر

ارث میان وراث به طور مساوی تقسیم نمی‌شود و قانون برای هر یک از وراث مقدار معینی ارث تعیین کرده است. به هر یک از وراث طبق الگوی مشخص شده در قانون ارث می‌رسد. چنانچه متوفی فرزندی داشته باشد:

۱- هر یک از پدر و مادر متوفی یک ششم اموال را به ارث می‌برند.

۲- به زوجه یک هشتم اموال ارث می‌رسد.

۳- اگر متوفی تنها یک فرزند پسر داشته باشد (در کنار والدین و همسر)، تمام ارث باقی مانده به او می‌رسد.

۴- در صورت تعدد فرزندان اگر همگی دختر یا همگی پسر باشند، ارث به طور مساوی بین آن‌ها تقسیم می‌گردد.

۵- چنانچه فرزندان متعدد باشند و جنسیت متفاوت داشته باشند پسر دو برابر دختر ارث می‌برد.

۶– باید توجه داشت که سهم الارث فرزندی که از ازدواج موقت متولد می‌شود نیز همانند سایر فرزندان است و هیچ تفاوتی ندارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث پد‌ر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ار‌ث پدر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

منبع:

ارث پدر

 تقسیم ارث پدری

نحوه تقسیم و سهم الارث فرزندان و سایر بستگان





:: برچسب‌ها: ارث پدر ,
:: بازدید از این مطلب : 498
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: